Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

Kleine info voor diegene die ooit met een Allwinner A10 (Sun4i) gebaseerd systeem aan de slag willen gaan en via I2S een externe dac willen aansturen. Er is in principe code voor de A10 I2S hardware om te gebruiken onder ALSA. Dus daar zou het niet spaak om moeten lopen.

https://github.com/amery/linux-allwinne ... sun4i/i2s/

Had ik dit al gemeld?: de ontwikkelaar van het Cubieboard antwoorde dat hoogstvermoedelijk in de eerst volgende PCB revisie ook de I2S signalen beschikbaar zouden worden gemaakt op een pin header.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb inmiddels de Raspberry aan de praat met de Squeezeslave en Squeezeplug.
Knipsel.JPG
Knipsel.PNG
Het is alleen nog niet dat het echt lekker werkt, hij stopte bij een aantal als 11111 nummers, nu niet een echte barrière lijkt mij.
En hij was al wel te zien op mijn iPod Touch, maar hij blijft gekoppeld aan de RPI (Raspberry Pi), en ik zou het liefst de boel koppelen aan 1 server, er valt dus nog wel wat uit te vogelen.
Maar naast de Squeezeserver en Squeezeslave kan ik hem ook benaderen via Webmin en is zichtbaar in het netwerk door Samba (SMB protocol)
Knipsel sq.PNG
Knipsel2.PNG
Mede door Webmin kan ik nu even wat makkelijker stoeien met het opstarten van programma's tijdens het booten, en het wel of niet inschakelen van de Logitech Media Server.
Ik ben er nog niet klaar mee. :oops:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door knuisje »

Knap werk Hans. :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Voor een Ex-bloemen boertje , zeker best een aardige prestatie. :lol:

Maar een Dac in elkaar prutsen vind ik nog veel knapper......!!!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Netjes Hans. Chapeau!

Als nou ook iemand een goede I2S interface/driver aan de praat weet te krijgen... Denk dat dat wel komen gaat.
Het is alleen nog niet dat het echt lekker werkt, hij stopte bij een aantal als 11111 nummers, nu niet een echte barrière lijkt mij.
Waar stopt dat dan? Het is de Sqeeze server die indexeert en die draait niet op dat taartje maar op je muziekserver. Het zou een geheugenprobleem (te weinig) kunnen zijn van Raspberry.

Hier overigens een leuk linkje over het ontstaan van dat frambozentaartje: http://www.wired.com/opinion/2012/09/ra ... -sell-out/ En hier een leuke voor een nieuwe Avatar:
raspi_002_0.jpg
Ziet er wel "Blommig" uit :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik wil dus proberen de muziek niet via de HDMI of analoog uit te krijgen, maar via een USB bus naar de MiniDsp streamer, dan kan ik daar kiezen voor een SP/DIF of I2S uit. :mrgreen:

Het blijft dus digitaal tot de DAC.
Die laatste streamer van hun is met de XMOS chip die asynchrone USB 24/192, dan zitten we zeker op de goede weg. :kwijl:
Waar stopt dat dan? Het is de Sqeeze server die indexeert en die draait niet op dat taartje maar op je muziekserver. Het zou een geheugenprobleem (te weinig) kunnen zijn van Raspberry.
Ik denk ook dat dat juist het geval is, maar hoe ik het dan voor elkaar krijgt dat hij alleen de muziek op de server pakt is dus nog even de vraag, het is nu net een Squeezebox Touch die geeft eigenlijk ook problemen als je er grote schijven aan hangt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door rikpost »

Hans ik heb het aandachtig doorgelezen en zoals gewoonlijk denk ik.
chinese text.jpg


Ik vind het maar knap allemaal :rock: Keep up the good work!

Gr Rik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Ik wil dus proberen de muziek niet via de HDMI of analoog uit te krijgen, maar via een USB bus naar de MiniDsp streamer, dan kan ik daar kiezen voor een SP/DIF of I2S uit. :mrgreen:
Dat is dan een omweg Hans. Bovendien moet iemand daarvoor wel even goede USB drivers gaan schijven en dat is nog niet zo simpel. S/PDIF blijft dan het lekkerste en meest recht-toe-recht-aan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
hannesie schreef:
Ik wil dus proberen de muziek niet via de HDMI of analoog uit te krijgen, maar via een USB bus naar de MiniDsp streamer, dan kan ik daar kiezen voor een SP/DIF of I2S uit. :mrgreen:
Dat is dan een omweg Hans. Bovendien moet iemand daarvoor wel even goede USB drivers gaan schijven en dat is nog niet zo simpel. S/PDIF blijft dan het lekkerste.
RPI draait op Linux, geeft dus geen ellende zoals bij Windows.
Ook asynchrone signalen, tenminste dat is wat ik lees.

Ik had al eerder de 1e streamer ook zonder problemen aan de praat met Linux.
Zolang het digitale signaal via USB komt, lijkt het mij dus geen probleem, en kan ik de I2S signaal er zo aftappen.
Het is dus geen BB 27xx dac analoog signaal wat ik dan pak.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

Draait er nu ook een versie van Squeezeserver op de Raspberry Pi? Zo ja kun je die ook uitschakelen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

John P schreef:
Draait er nu ook een versie van Squeezeserver op de Raspberry Pi? Zo ja kun je die ook uitschakelen?
Dat is geen probleem, juist met Webmin met een vinkje, kan ik dat dan opstarten of uitzetten, als het maar wel is geïnstalleerd.
Wat wel veel scheelt, als je het laat rebooten via Webmin of via de prompt met shut down -r now, geeft het een duidelijk ander resultaat.
Als ik het heb gewijzigd, gaat het beter door gewoon "de stekker eruit trekken".
Verschil dus tussen een hard of soft reboot. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb hem nu ook als standalone aan de praat. :rock:

De menustructuur is hier niet erg logisch, maar nu dusdanig geïnstalleerd, loopt het als een T..t..... :shock:

Het is dus wel supersimpel, maar de informatie en menustructuur is wat gebrekkig en niet zo logisch.

Het enige is dat je de server van de muziek hoeft in te geven, IP nummer dus.
squeeze.PNG
Nu eens die streamer uit de Digitale pre halen en er aan knopen, zien of dat wat oplevert. :kwijl:
En nog een probleempje, ik gebruik nu dus de de analoge uitgang, en geeft aardige tikken als ik wat bedien door bijv. een ander nummer te kiezen of verander.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

27 september heet in de toekomst Sint Hannesie-dag. :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

John P schreef:
27 september heet in de toekomst Sint Hannesie-dag. :goeie: :goeie:
Laten we dat maar niet doen, teveel eer, dat kan beter naar de jongens die dit verder bedacht hebben.
27 September RASPI dag. :rofl:

De bediening via de iPod Toch en de Android telefoon gaan ook nu goed.
bediening.jpg
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door studiostevus »

Knap werk inderdaad!

Hoe klinkt het eigenlijk? Een van de sterke punten van de squeezebox was een erg lage jitter op het i2s signaal naar een dac. Hoe presteert de raspi hier?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik moet de USB Ministreamer er nog aan hangen, nu speelt het via de analoge uitgang.

Dan hoor ik wel tikken bij het overgaan naar een ander nummer, uiteraard bij de internetradio niet.
Ik had vanmorgen even beneden de Squeezslave op de radio gezet toen ik beneden was, en toen ik boven kwam en de PC aanzette met dan ook de 2.1 set die er aan hangt, kreeg ik dus inderdaad gelijk de radio te horen. :mrgreen:
Ik zal eens kijken of ik de Ministreamer met 24/96, met niet al te veel problemen hier op aansluit, hij zit nu in de Minidsp/Minidigi/Ministreamer +volumecontrole pre.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

ik zal maar eens vaart maken om die van mij aan de praat te krijgen, want de SB classic heeft ineens kuren: kraken en spontaan naar t volgende nummer gaan....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Voorlopig heb ik een blokkerend Rasberry met de USB streamer aangesloten.
Dit is dus de Tenor 7702 en die geeft met interne voeding van mijn Digitale Pre, en met de voeding vanaf de RaspPI een scherm met een doorlopende fouten melding rollend op het scherm, ook als ik hem er later inplug staat hij direct vast.

Ook bij de Wheezy (Debian)en de XBMC en de Squeezeplug die ik voor de Squeezeslave gebruik.
Kernel log van de Raspberry geeft voor mij geen duidelijke info.
Voorlopig dus nog niet werkend, ik ben benieuwd wat de USBstreamer X-MOS versie doet.

http://www.minidsp.com/products/usb-aud ... sbstreamer
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

is er soms iets met een USB2 device dat niet goed gaat bij de framboos? ik had ook allerlei vage fouten met die wlan adpater er aan, met alleen toetsenbord/muis was alles probleemloos
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb er nu even een USB stick aangehangen en die gaat prima, alleen nog niet gemount, maar dat hoeft ook niet.
Het zal zijn dat de drivers voor een USB dac niet mee zijn gekomen met de kernel, en dan moet je de boel opnieuw compileren, en dat heb ik wel eens gedaan zo een 15 jaar geleden dus dat durf ik nu even niet aan direct.
Ik zal eens wat zoeken, op de Ubuntu machine die nu aan het updaten is na maanden niets te hebben gedaan, is met een distributie upgrade bezig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Vandaag kwam ik op het idee dat ik nog zo een USB>SP/DIF omzetter had uit een Groupbuy.

Die eens aangesloten, tenslotte was er wel iemand die de BB 29XX aan de praat had bij het Raspberry forum.
Inderdaad die geeft geen problemen.
USB.jpg
Hij word dus herkend als een Burr-Brown 2708.

Nu lijkt hij dus ook de Alsa card te hebben gemaakt en geeft nu geen geluid meer op de analoge uitgang. :shock:
Ik heb de SP/DIF nu aan gesloten op de ingang van de Pre/DSP/dac, en nu dan een setje er achter hangen.
Ik ben benieuwd.
Knipsel1.PNG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb het even met een kabeltje aan mijn PC setje gehangen, waar normaal een best aardig geluid uit komt.
Nu heb ik geluid, via de USB uit, maar de kwaliteit is bagger.
Het is vervormd en uitermate krakerig.
Ik nu eens even MPD geïnstalleerd via Webmin om te zien of het mogelijk op een andere manier beter kan.
Knipsel2.PNG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door mischa72 »

Dit lijkt me ook interessant voor mensen die een goeie autoradio uit de oude doos hebben en voor MP3 vanuit een USB-stick of harddisk niet willen overschakelen naar een nieuwerwetse lampjesbak in het dashboard waar je scheel op kijkt. Ik weet niet of er voor de Rpi een mooie versie van mediasoftware bestaat voor het afspelen van MP3 en eventueel FLAC (of wav).

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Normaal afspelen via de analoge uitgang ging best wel goed, maar b.v. niet Gapless.

Ik moet maar eens zien of ik er wat meer over te weten kom.
Voorlopig nog niet echt overtuigend voor muziek.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door mischa72 »

Schiet mij net iets te binnen: Een hele tijd geleden hebben we in een groupbuy van die blauwe USB -> S/PDIF converters gehad. Zou dat iets zijn om digitaal audio uit de Rpi te krijgen? Ik blijf geïnteresseers vanwege de mediaplayer-oplossing.

Een andere optie is om te kijken of de Rpi goed samenwerkt met een Behringer UCA-202 USB-geluidskaart. Hier zit ook een optical out op.

Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?

Gr. Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”