Squeezebox opvolger maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Squeezebox opvolger maken
Kleine info voor diegene die ooit met een Allwinner A10 (Sun4i) gebaseerd systeem aan de slag willen gaan en via I2S een externe dac willen aansturen. Er is in principe code voor de A10 I2S hardware om te gebruiken onder ALSA. Dus daar zou het niet spaak om moeten lopen.
https://github.com/amery/linux-allwinne ... sun4i/i2s/
Had ik dit al gemeld?: de ontwikkelaar van het Cubieboard antwoorde dat hoogstvermoedelijk in de eerst volgende PCB revisie ook de I2S signalen beschikbaar zouden worden gemaakt op een pin header.
https://github.com/amery/linux-allwinne ... sun4i/i2s/
Had ik dit al gemeld?: de ontwikkelaar van het Cubieboard antwoorde dat hoogstvermoedelijk in de eerst volgende PCB revisie ook de I2S signalen beschikbaar zouden worden gemaakt op een pin header.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb inmiddels de Raspberry aan de praat met de Squeezeslave en Squeezeplug.
Het is alleen nog niet dat het echt lekker werkt, hij stopte bij een aantal als 11111 nummers, nu niet een echte barrière lijkt mij.
En hij was al wel te zien op mijn iPod Touch, maar hij blijft gekoppeld aan de RPI (Raspberry Pi), en ik zou het liefst de boel koppelen aan 1 server, er valt dus nog wel wat uit te vogelen.
Maar naast de Squeezeserver en Squeezeslave kan ik hem ook benaderen via Webmin en is zichtbaar in het netwerk door Samba (SMB protocol) Mede door Webmin kan ik nu even wat makkelijker stoeien met het opstarten van programma's tijdens het booten, en het wel of niet inschakelen van de Logitech Media Server.
Ik ben er nog niet klaar mee.
En hij was al wel te zien op mijn iPod Touch, maar hij blijft gekoppeld aan de RPI (Raspberry Pi), en ik zou het liefst de boel koppelen aan 1 server, er valt dus nog wel wat uit te vogelen.
Maar naast de Squeezeserver en Squeezeslave kan ik hem ook benaderen via Webmin en is zichtbaar in het netwerk door Samba (SMB protocol) Mede door Webmin kan ik nu even wat makkelijker stoeien met het opstarten van programma's tijdens het booten, en het wel of niet inschakelen van de Logitech Media Server.
Ik ben er nog niet klaar mee.
Re: Squeezebox opvolger maken
Voor een Ex-bloemen boertje , zeker best een aardige prestatie. 
Maar een Dac in elkaar prutsen vind ik nog veel knapper......!!!!
Maar een Dac in elkaar prutsen vind ik nog veel knapper......!!!!
Re: Squeezebox opvolger maken
Netjes Hans. Chapeau!
Als nou ook iemand een goede I2S interface/driver aan de praat weet te krijgen... Denk dat dat wel komen gaat.
Hier overigens een leuk linkje over het ontstaan van dat frambozentaartje: http://www.wired.com/opinion/2012/09/ra ... -sell-out/ En hier een leuke voor een nieuwe Avatar:
Ziet er wel "Blommig" uit
Als nou ook iemand een goede I2S interface/driver aan de praat weet te krijgen... Denk dat dat wel komen gaat.
Waar stopt dat dan? Het is de Sqeeze server die indexeert en die draait niet op dat taartje maar op je muziekserver. Het zou een geheugenprobleem (te weinig) kunnen zijn van Raspberry.Het is alleen nog niet dat het echt lekker werkt, hij stopte bij een aantal als 11111 nummers, nu niet een echte barrière lijkt mij.
Hier overigens een leuk linkje over het ontstaan van dat frambozentaartje: http://www.wired.com/opinion/2012/09/ra ... -sell-out/ En hier een leuke voor een nieuwe Avatar:
Ziet er wel "Blommig" uit
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik wil dus proberen de muziek niet via de HDMI of analoog uit te krijgen, maar via een USB bus naar de MiniDsp streamer, dan kan ik daar kiezen voor een SP/DIF of I2S uit.
Het blijft dus digitaal tot de DAC.
Die laatste streamer van hun is met de XMOS chip die asynchrone USB 24/192, dan zitten we zeker op de goede weg.
Het blijft dus digitaal tot de DAC.
Die laatste streamer van hun is met de XMOS chip die asynchrone USB 24/192, dan zitten we zeker op de goede weg.
Ik denk ook dat dat juist het geval is, maar hoe ik het dan voor elkaar krijgt dat hij alleen de muziek op de server pakt is dus nog even de vraag, het is nu net een Squeezebox Touch die geeft eigenlijk ook problemen als je er grote schijven aan hangt.Waar stopt dat dan? Het is de Sqeeze server die indexeert en die draait niet op dat taartje maar op je muziekserver. Het zou een geheugenprobleem (te weinig) kunnen zijn van Raspberry.
Re: Squeezebox opvolger maken
Hans ik heb het aandachtig doorgelezen en zoals gewoonlijk denk ik.
Ik vind het maar knap allemaal
Keep up the good work!
Gr Rik
Ik vind het maar knap allemaal
Gr Rik
Re: Squeezebox opvolger maken
Dat is dan een omweg Hans. Bovendien moet iemand daarvoor wel even goede USB drivers gaan schijven en dat is nog niet zo simpel. S/PDIF blijft dan het lekkerste en meest recht-toe-recht-aan.hannesie schreef:Ik wil dus proberen de muziek niet via de HDMI of analoog uit te krijgen, maar via een USB bus naar de MiniDsp streamer, dan kan ik daar kiezen voor een SP/DIF of I2S uit.![]()
Re: Squeezebox opvolger maken
RPI draait op Linux, geeft dus geen ellende zoals bij Windows.Pjotr schreef:Dat is dan een omweg Hans. Bovendien moet iemand daarvoor wel even goede USB drivers gaan schijven en dat is nog niet zo simpel. S/PDIF blijft dan het lekkerste.hannesie schreef:Ik wil dus proberen de muziek niet via de HDMI of analoog uit te krijgen, maar via een USB bus naar de MiniDsp streamer, dan kan ik daar kiezen voor een SP/DIF of I2S uit.![]()
Ook asynchrone signalen, tenminste dat is wat ik lees.
Ik had al eerder de 1e streamer ook zonder problemen aan de praat met Linux.
Zolang het digitale signaal via USB komt, lijkt het mij dus geen probleem, en kan ik de I2S signaal er zo aftappen.
Het is dus geen BB 27xx dac analoog signaal wat ik dan pak.
Re: Squeezebox opvolger maken
Draait er nu ook een versie van Squeezeserver op de Raspberry Pi? Zo ja kun je die ook uitschakelen?
Re: Squeezebox opvolger maken
Dat is geen probleem, juist met Webmin met een vinkje, kan ik dat dan opstarten of uitzetten, als het maar wel is geïnstalleerd.John P schreef:Draait er nu ook een versie van Squeezeserver op de Raspberry Pi? Zo ja kun je die ook uitschakelen?
Wat wel veel scheelt, als je het laat rebooten via Webmin of via de prompt met shut down -r now, geeft het een duidelijk ander resultaat.
Als ik het heb gewijzigd, gaat het beter door gewoon "de stekker eruit trekken".
Verschil dus tussen een hard of soft reboot.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb hem nu ook als standalone aan de praat.
De menustructuur is hier niet erg logisch, maar nu dusdanig geïnstalleerd, loopt het als een T..t.....
Het is dus wel supersimpel, maar de informatie en menustructuur is wat gebrekkig en niet zo logisch.
Het enige is dat je de server van de muziek hoeft in te geven, IP nummer dus. Nu eens die streamer uit de Digitale pre halen en er aan knopen, zien of dat wat oplevert.
En nog een probleempje, ik gebruik nu dus de de analoge uitgang, en geeft aardige tikken als ik wat bedien door bijv. een ander nummer te kiezen of verander.
De menustructuur is hier niet erg logisch, maar nu dusdanig geïnstalleerd, loopt het als een T..t.....
Het is dus wel supersimpel, maar de informatie en menustructuur is wat gebrekkig en niet zo logisch.
Het enige is dat je de server van de muziek hoeft in te geven, IP nummer dus. Nu eens die streamer uit de Digitale pre halen en er aan knopen, zien of dat wat oplevert.
En nog een probleempje, ik gebruik nu dus de de analoge uitgang, en geeft aardige tikken als ik wat bedien door bijv. een ander nummer te kiezen of verander.
Re: Squeezebox opvolger maken
Laten we dat maar niet doen, teveel eer, dat kan beter naar de jongens die dit verder bedacht hebben.John P schreef:27 september heet in de toekomst Sint Hannesie-dag.![]()
27 September RASPI dag.
De bediening via de iPod Toch en de Android telefoon gaan ook nu goed.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: Squeezebox opvolger maken
Knap werk inderdaad!
Hoe klinkt het eigenlijk? Een van de sterke punten van de squeezebox was een erg lage jitter op het i2s signaal naar een dac. Hoe presteert de raspi hier?
Hoe klinkt het eigenlijk? Een van de sterke punten van de squeezebox was een erg lage jitter op het i2s signaal naar een dac. Hoe presteert de raspi hier?
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik moet de USB Ministreamer er nog aan hangen, nu speelt het via de analoge uitgang.
Dan hoor ik wel tikken bij het overgaan naar een ander nummer, uiteraard bij de internetradio niet.
Ik had vanmorgen even beneden de Squeezslave op de radio gezet toen ik beneden was, en toen ik boven kwam en de PC aanzette met dan ook de 2.1 set die er aan hangt, kreeg ik dus inderdaad gelijk de radio te horen.
Ik zal eens kijken of ik de Ministreamer met 24/96, met niet al te veel problemen hier op aansluit, hij zit nu in de Minidsp/Minidigi/Ministreamer +volumecontrole pre.
Dan hoor ik wel tikken bij het overgaan naar een ander nummer, uiteraard bij de internetradio niet.
Ik had vanmorgen even beneden de Squeezslave op de radio gezet toen ik beneden was, en toen ik boven kwam en de PC aanzette met dan ook de 2.1 set die er aan hangt, kreeg ik dus inderdaad gelijk de radio te horen.
Ik zal eens kijken of ik de Ministreamer met 24/96, met niet al te veel problemen hier op aansluit, hij zit nu in de Minidsp/Minidigi/Ministreamer +volumecontrole pre.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
ik zal maar eens vaart maken om die van mij aan de praat te krijgen, want de SB classic heeft ineens kuren: kraken en spontaan naar t volgende nummer gaan....
Re: Squeezebox opvolger maken
Voorlopig heb ik een blokkerend Rasberry met de USB streamer aangesloten.
Dit is dus de Tenor 7702 en die geeft met interne voeding van mijn Digitale Pre, en met de voeding vanaf de RaspPI een scherm met een doorlopende fouten melding rollend op het scherm, ook als ik hem er later inplug staat hij direct vast.
Ook bij de Wheezy (Debian)en de XBMC en de Squeezeplug die ik voor de Squeezeslave gebruik.
Kernel log van de Raspberry geeft voor mij geen duidelijke info.
Voorlopig dus nog niet werkend, ik ben benieuwd wat de USBstreamer X-MOS versie doet.
http://www.minidsp.com/products/usb-aud ... sbstreamer
Dit is dus de Tenor 7702 en die geeft met interne voeding van mijn Digitale Pre, en met de voeding vanaf de RaspPI een scherm met een doorlopende fouten melding rollend op het scherm, ook als ik hem er later inplug staat hij direct vast.
Ook bij de Wheezy (Debian)en de XBMC en de Squeezeplug die ik voor de Squeezeslave gebruik.
Kernel log van de Raspberry geeft voor mij geen duidelijke info.
Voorlopig dus nog niet werkend, ik ben benieuwd wat de USBstreamer X-MOS versie doet.
http://www.minidsp.com/products/usb-aud ... sbstreamer
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
is er soms iets met een USB2 device dat niet goed gaat bij de framboos? ik had ook allerlei vage fouten met die wlan adpater er aan, met alleen toetsenbord/muis was alles probleemloos
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb er nu even een USB stick aangehangen en die gaat prima, alleen nog niet gemount, maar dat hoeft ook niet.
Het zal zijn dat de drivers voor een USB dac niet mee zijn gekomen met de kernel, en dan moet je de boel opnieuw compileren, en dat heb ik wel eens gedaan zo een 15 jaar geleden dus dat durf ik nu even niet aan direct.
Ik zal eens wat zoeken, op de Ubuntu machine die nu aan het updaten is na maanden niets te hebben gedaan, is met een distributie upgrade bezig.
Het zal zijn dat de drivers voor een USB dac niet mee zijn gekomen met de kernel, en dan moet je de boel opnieuw compileren, en dat heb ik wel eens gedaan zo een 15 jaar geleden dus dat durf ik nu even niet aan direct.
Ik zal eens wat zoeken, op de Ubuntu machine die nu aan het updaten is na maanden niets te hebben gedaan, is met een distributie upgrade bezig.
Re: Squeezebox opvolger maken
Vandaag kwam ik op het idee dat ik nog zo een USB>SP/DIF omzetter had uit een Groupbuy.
Die eens aangesloten, tenslotte was er wel iemand die de BB 29XX aan de praat had bij het Raspberry forum.
Inderdaad die geeft geen problemen. Hij word dus herkend als een Burr-Brown 2708.
Nu lijkt hij dus ook de Alsa card te hebben gemaakt en geeft nu geen geluid meer op de analoge uitgang.
Ik heb de SP/DIF nu aan gesloten op de ingang van de Pre/DSP/dac, en nu dan een setje er achter hangen.
Ik ben benieuwd.
Die eens aangesloten, tenslotte was er wel iemand die de BB 29XX aan de praat had bij het Raspberry forum.
Inderdaad die geeft geen problemen. Hij word dus herkend als een Burr-Brown 2708.
Nu lijkt hij dus ook de Alsa card te hebben gemaakt en geeft nu geen geluid meer op de analoge uitgang.
Ik heb de SP/DIF nu aan gesloten op de ingang van de Pre/DSP/dac, en nu dan een setje er achter hangen.
Ik ben benieuwd.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb het even met een kabeltje aan mijn PC setje gehangen, waar normaal een best aardig geluid uit komt.
Nu heb ik geluid, via de USB uit, maar de kwaliteit is bagger.
Het is vervormd en uitermate krakerig.
Ik nu eens even MPD geïnstalleerd via Webmin om te zien of het mogelijk op een andere manier beter kan.
Nu heb ik geluid, via de USB uit, maar de kwaliteit is bagger.
Het is vervormd en uitermate krakerig.
Ik nu eens even MPD geïnstalleerd via Webmin om te zien of het mogelijk op een andere manier beter kan.
Re: Squeezebox opvolger maken
Dit lijkt me ook interessant voor mensen die een goeie autoradio uit de oude doos hebben en voor MP3 vanuit een USB-stick of harddisk niet willen overschakelen naar een nieuwerwetse lampjesbak in het dashboard waar je scheel op kijkt. Ik weet niet of er voor de Rpi een mooie versie van mediasoftware bestaat voor het afspelen van MP3 en eventueel FLAC (of wav).
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: Squeezebox opvolger maken
Normaal afspelen via de analoge uitgang ging best wel goed, maar b.v. niet Gapless.
Ik moet maar eens zien of ik er wat meer over te weten kom.
Voorlopig nog niet echt overtuigend voor muziek.
Ik moet maar eens zien of ik er wat meer over te weten kom.
Voorlopig nog niet echt overtuigend voor muziek.
Re: Squeezebox opvolger maken
Schiet mij net iets te binnen: Een hele tijd geleden hebben we in een groupbuy van die blauwe USB -> S/PDIF converters gehad. Zou dat iets zijn om digitaal audio uit de Rpi te krijgen? Ik blijf geïnteresseers vanwege de mediaplayer-oplossing.
Een andere optie is om te kijken of de Rpi goed samenwerkt met een Behringer UCA-202 USB-geluidskaart. Hier zit ook een optical out op.
Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?
Gr. Mischa
Een andere optie is om te kijken of de Rpi goed samenwerkt met een Behringer UCA-202 USB-geluidskaart. Hier zit ook een optical out op.
Is de Rpi ook in staat een externe harddisk uit te lezen en hier muziek van af te spelen?
Gr. Mischa
