Gelaagde constructies kan je niet in verstek maken.dre schreef:ook die laag plamuur stort na verloop van tijd in helaas.......
verstek en verders niets!
Polyester plamuur
Moderator: Beheerdersteam
Re: Polyester plamuur
Laatst gewijzigd door Berre op za 15 sep 2012, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Polyester plamuur
Ha wat een prutswerk zeg, denkt 'ie een beetje stoer te doen en dan komt hij met zo'n maanlandschap aankakken
OK, nu de echte en gemeende reactie .... WOW
OK, nu de echte en gemeende reactie .... WOW
Re: Polyester plamuur
@ SARK: Ik denk dat de poster van deze foto het zijvlak bedoelt en niet het bovenvlak. Hij heeft het over "hoogglans", toch?
Neeje! Ik vergis me ook. Dat bovenvlak is ook hoogglans en wel zodanig dat het de gestucte muur weerspiegelt. En dat is wat jij als een sinaasappelhuid denkt te zien. Fata Morgana dus...
Neeje! Ik vergis me ook. Dat bovenvlak is ook hoogglans en wel zodanig dat het de gestucte muur weerspiegelt. En dat is wat jij als een sinaasappelhuid denkt te zien. Fata Morgana dus...
Re: Polyester plamuur
Ehhmmmm, je moet mij niet zo serieus nemen hoor
Let ook even op de image-titel ... daar staat met hoofdletters 'NOT' in 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Polyester plamuur
dre schreef:goed dat we het weten!
HAha, kan het wel lezen met een aantal keren control +
Re: Polyester plamuur
Allemaal ff naar de action bus 2 comp polyester plamuur 3,99 en is super spul!

Re: Polyester plamuur
TOPSPUL idd
Doet niet onder voor de polyplamuur die je voor 50 euro per blik bij het schadeherstelbedrijf haalt.
Doet niet onder voor de polyplamuur die je voor 50 euro per blik bij het schadeherstelbedrijf haalt.
Re: Polyester plamuur
Dat is deze tochroyk007 schreef:Allemaal ff naar de action bus 2 comp polyester plamuur 3,99 en is super spul!![]()
Bij voorkeur 2 gewicht procent afwegen.
Indicatie van 2%; op een ronde klodder van ca. 10 cm in doorsnee een streep verharder eroverheen spuiten. Dit is ongeveer 2%
Grotere hoeveelheden behoeven meer harder
Meng de harder intensief door de plamuur tot er egale kleur ontstaat.
Gebruik niet te veel harder. Hierdoor kan doorbloeden van de lak ontstaan en de hechting zal ook slechter zijn.
Edit: Tekst maar even doorgestreept om duidelijk te maken dat ik er naast zat
Laatst gewijzigd door SARK op do 27 sep 2012, 7:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Polyester plamuur
Nee, want het volume gaat kwadratisch met de diameter (bij gelijkblijvende dikte). Beste kun je hiervoor zo'n goedkoop digitaal dieet weegschaaltje gebruiken op 0,1 gram nauwkeurig. Wel even in een diepvries zakje stoppen tegen knoeienSARK schreef:Ik snap de uitleg niet zo goed, als ik nu een klodder van 5 cm doorsnee gebruik en ik doe hier een streep (ook 5 cm) harder overheen ... heb ik dan ook de juiste verhouding
Re: Polyester plamuur
ThanksPjotr schreef:Beste kun je hiervoor zo'n goedkoop digitaal dieet weegschaaltje gebruiken op 0,1 gram nauwkeurig. Wel even in een diepvries zakje stoppen tegen knoeien
Re: Polyester plamuur
Ha Sark,
Je moet er ook een beetje gevoel voor krijgen. Meestal doe ik het op de gok: Gewoon een plukje harder erbij. Dat is dan meestal veel te veel als je kleine hoeveelheden aanmaakt. Maar van doorslaan heb ik nog nooit wat gemerkt. De overmaat aan harder verdampt wel als je het een dagje laat staan voor je het overschildert. Resultaat is dan meer dat de harder eerder op is dan de plamuur. Afwegen in de juiste verhouding is wel beter, zeker als je wat grotere hoeveelheden aanmaakt.
Je moet er ook een beetje gevoel voor krijgen. Meestal doe ik het op de gok: Gewoon een plukje harder erbij. Dat is dan meestal veel te veel als je kleine hoeveelheden aanmaakt. Maar van doorslaan heb ik nog nooit wat gemerkt. De overmaat aan harder verdampt wel als je het een dagje laat staan voor je het overschildert. Resultaat is dan meer dat de harder eerder op is dan de plamuur. Afwegen in de juiste verhouding is wel beter, zeker als je wat grotere hoeveelheden aanmaakt.
Re: Polyester plamuur
mengverhouding ligt meestal tussen 2 en 10%,dat moet iedereen toch lukken.
teveel harder kan wel de lak doen opbranden,maar dat zie je snel genoeg.
teveel harder kan wel de lak doen opbranden,maar dat zie je snel genoeg.
Re: Polyester plamuur
Ik doe het idd ook altijd gewoon op gevoel.
een schep plamuur uit het bakje en daar gewoon over de lengte van de kwak plamuur een streepje harder. Als je een mooi lichtroze massa krijgt is het over het algemeen wel goed.
beter een beetje teveel dan te weinig want dan wordt het helemaal niet hard. Vervolgens moet je wel redelijk rap werken want bij mij is het bijna altijd al hard voor dat ik het heb opgebruikt. Hangt trouwens ook van de omgevings temperatuur af.... als het zomers een graad of 20-25 is heb je echt maar 5 a 10 minuten.
een schep plamuur uit het bakje en daar gewoon over de lengte van de kwak plamuur een streepje harder. Als je een mooi lichtroze massa krijgt is het over het algemeen wel goed.
beter een beetje teveel dan te weinig want dan wordt het helemaal niet hard. Vervolgens moet je wel redelijk rap werken want bij mij is het bijna altijd al hard voor dat ik het heb opgebruikt. Hangt trouwens ook van de omgevings temperatuur af.... als het zomers een graad of 20-25 is heb je echt maar 5 a 10 minuten.
Re: Polyester plamuur
Met mijn werktempo is dat wachten geen probleem (vaak meerdere dagenPjotr schreef:Maar van doorslaan heb ik nog nooit wat gemerkt. De overmaat aan harder verdampt wel als je het een dagje laat staan voor je het overschildert.
Ik hou het dan fijn op kleine hoeveelheden, voor je het weet moet ik ook de spatel van de box afslijpenhrscharft schreef:Vervolgens moet je wel redelijk rap werken want bij mij is het bijna altijd al hard voor dat ik het heb opgebruikt. Hangt trouwens ook van de omgevings temperatuur af.... als het zomers een graad of 20-25 is heb je echt maar 5 a 10 minuten.
Re: Polyester plamuur
Ik werk altijd met de verhouding: het volume van een golfbal met een erwt verharder. Maar misschien verschilt het bij andere merken.
Re: Polyester plamuur
Heb er destijds ook mee gewerkt voor huiselijk houtwerk.
raam(kozijnen), deur(posten), buitenboel, enz.
En zo lezende in dit topic hebben we eigenlijk allemaal wel wat moeite met het gokken op de juiste mengverhouding..
Zoals Bison de bekende dubbele spuit van hun 2 componenten lijmen heeft, en de professionele schilder de (wat lijkt op een soort) dubbele kitspuit voor hun vulmiddelen, gaat het natuurlijk altijd goed.
Maar waarom kan ik niet gewoon een doosje met "knijpzakjes" krijgen, voor dergelijke producten?
Lijkt me veel handiger dan zo'n blik dat zichzelf dichtlijmt of uitdroogt, en zo'n tubetje verharder, dat kwijt raakt of lek gaat (dopje scheurt)...
Je hebt met knijpzakjes dus steeds de juiste mengverhouding, maar wel weer een minimum hoeveelheid, die mogelijk al teveel is...
Maar anders tubes van dezelfde lengte misschien, samen op 1 zo'n 'opwindsleutel'.
Ik vind dat ze eens met iets beters zouden mogen komen dan "1 klodder + 1 streepje is goed"...
Want het is te vaak niet goed, zeker als je het maar af en toe gebruikt.
raam(kozijnen), deur(posten), buitenboel, enz.
En zo lezende in dit topic hebben we eigenlijk allemaal wel wat moeite met het gokken op de juiste mengverhouding..
Zoals Bison de bekende dubbele spuit van hun 2 componenten lijmen heeft, en de professionele schilder de (wat lijkt op een soort) dubbele kitspuit voor hun vulmiddelen, gaat het natuurlijk altijd goed.
Maar waarom kan ik niet gewoon een doosje met "knijpzakjes" krijgen, voor dergelijke producten?
Lijkt me veel handiger dan zo'n blik dat zichzelf dichtlijmt of uitdroogt, en zo'n tubetje verharder, dat kwijt raakt of lek gaat (dopje scheurt)...
Je hebt met knijpzakjes dus steeds de juiste mengverhouding, maar wel weer een minimum hoeveelheid, die mogelijk al teveel is...
Maar anders tubes van dezelfde lengte misschien, samen op 1 zo'n 'opwindsleutel'.
Ik vind dat ze eens met iets beters zouden mogen komen dan "1 klodder + 1 streepje is goed"...
Want het is te vaak niet goed, zeker als je het maar af en toe gebruikt.
Re: Polyester plamuur
Beste jerommel,
Het wordt niet voor niets auto plamuur of staal plamuur genoemd.
Eigenlijk is het de bedoeling om in een keer het hele blik aan te maken en vervolgens snel te verwerken.
Maar goed voor het doorsnee timmer/schilderwerk komt de mengverhouding niet zo nauwkeurig.
Overigens lijmt het blikje zichzelf niet dicht en droogt het ook niet uit als je het iedere keer goed weer dicht doet. Verder moet je zorgen dat je ABSOLUUT niet met een vuil plamuurmes in het blik gaat en de harder en de pasta GOED gescheiden houden.
Dan blijft het echt heel lang goed.
Gr,
Harm.
Het wordt niet voor niets auto plamuur of staal plamuur genoemd.
Eigenlijk is het de bedoeling om in een keer het hele blik aan te maken en vervolgens snel te verwerken.
Maar goed voor het doorsnee timmer/schilderwerk komt de mengverhouding niet zo nauwkeurig.
Overigens lijmt het blikje zichzelf niet dicht en droogt het ook niet uit als je het iedere keer goed weer dicht doet. Verder moet je zorgen dat je ABSOLUUT niet met een vuil plamuurmes in het blik gaat en de harder en de pasta GOED gescheiden houden.
Dan blijft het echt heel lang goed.
Gr,
Harm.
Re: Polyester plamuur
In 5 - 10 minuten een heel blik tegelijk verwerken?hrscharft schreef:Het wordt niet voor niets auto plamuur of staal plamuur genoemd.
Eigenlijk is het de bedoeling om in een keer het hele blik aan te maken en vervolgens snel te verwerken.
Het is i.d.d. wel belangrijk dat je niet met aangemaakte plamuur in het blik komt. Verder is teveel harder minder erg dan te weinig harder. Met te weinig harder hardt het niet goed door en blijft het nog jaren naar styreen stinken.
Re: Polyester plamuur
Mogelijk heb ik het wat TE lang bewaard, maar het deksel wilde er alleen na ernstig aandringen (en vervormen) af.
Er zit wat bruine gommige 'olie' in de vulcomponent, en die droogt langzaam in, gevolg: erg vast deksel.
Met knijpzakjes zou je dat uiteraard niet hebben.
Wat is 'doorsnee timmer/schilderwerk' ?
Punt is dat je pas verder kan als het hard genoeg is om het te kunnen schuren.
Dat moet dus geen dagen duren.
Het moet ook lang genoeg goed verwerkbaar blijven.
Dat hangt dus van de juistheid van je mengverhouding af.
Er zit wat bruine gommige 'olie' in de vulcomponent, en die droogt langzaam in, gevolg: erg vast deksel.
Met knijpzakjes zou je dat uiteraard niet hebben.
Wat is 'doorsnee timmer/schilderwerk' ?

Punt is dat je pas verder kan als het hard genoeg is om het te kunnen schuren.
Dat moet dus geen dagen duren.
Het moet ook lang genoeg goed verwerkbaar blijven.
Dat hangt dus van de juistheid van je mengverhouding af.
Re: Polyester plamuur
Ik gebruik altijd houtrotvuller van de Hema.
Twee potjes voor ong. 8 euro en mengt 1:1. wel wat langere uithardtijd.
Werkt goed, vooral op buiten houtwerk. Vormt een kunststof laag die je kan schuren slijpen enz.
Wel de plamuurmessen schoon in het potje steken.
Aad
Twee potjes voor ong. 8 euro en mengt 1:1. wel wat langere uithardtijd.
Werkt goed, vooral op buiten houtwerk. Vormt een kunststof laag die je kan schuren slijpen enz.
Wel de plamuurmessen schoon in het potje steken.
Aad
Re: Polyester plamuur
Ja klopt helemaal dat is die van action Ik doe meestal een aantal stipjes erdoor,heb het al vaker gebruikt,en net wat er word gezegd je krijgt er wel gevoel voor.
De eerste keer was ook even kijken hoe het werkt toen werd het veeel te snel hard.
Gr Roy
De eerste keer was ook even kijken hoe het werkt toen werd het veeel te snel hard.
Gr Roy
