Polyester plamuur
Moderator: Beheerdersteam
Polyester plamuur
MDF blijkt vaak problemen te geven met scheurtjes bij de naden. Plamuren brengt niet altijd de oplossing.
De meeste "gewone" plamuursoorten voor de huisschilder hebben niet de goede eigenschappen voor luidsprekers. Ze harden te sterk uit en vormen een broze laag die makkelijk scheurt en breekt door de trillingen en de krimp van de panelen.
Al meer dan 30 jaar gebruik ik twee componenten polyester plamuur, die dient voor de herstelling van blikschade aan auto's. Dat spul is ontworpen voor sterke temperatuurschommelingen in weer-en-wind en het heeft niet het minste probleem met trillingen.
Polyesterplamuur bestaat ook in een extra fijne versie voor de eindafwerking. Het laat zich ook makkelijk zeer glad schuren. Het is tenslotte bedoeld voor autolak. En het heeft een uitstekende hechting voor verf. Op MDF hecht het ook zeer goed.
Wel altijd een stofmasker dragen. Het spul is niet bijzonder gezond voor de longen.
De meeste "gewone" plamuursoorten voor de huisschilder hebben niet de goede eigenschappen voor luidsprekers. Ze harden te sterk uit en vormen een broze laag die makkelijk scheurt en breekt door de trillingen en de krimp van de panelen.
Al meer dan 30 jaar gebruik ik twee componenten polyester plamuur, die dient voor de herstelling van blikschade aan auto's. Dat spul is ontworpen voor sterke temperatuurschommelingen in weer-en-wind en het heeft niet het minste probleem met trillingen.
Polyesterplamuur bestaat ook in een extra fijne versie voor de eindafwerking. Het laat zich ook makkelijk zeer glad schuren. Het is tenslotte bedoeld voor autolak. En het heeft een uitstekende hechting voor verf. Op MDF hecht het ook zeer goed.
Wel altijd een stofmasker dragen. Het spul is niet bijzonder gezond voor de longen.
Re: Polyester plamuur
Misschien eraan toevoegen dat ik polyesterplamuur niet op of in de naden aanbreng, maar over de volledige oppervlakte in een flinke laag van enkele milimeter dik. Het nadeel is dat er daarna veel schuurwerk volgt. Maar het resultaat is (en blijft) prima.
Een uitzondering: op de hoeken van in verstek gezaagde panelen kan je geen laag leggen, dus dat werkt niet.
Een uitzondering: op de hoeken van in verstek gezaagde panelen kan je geen laag leggen, dus dat werkt niet.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Polyester plamuur
Ja
.....maar
Dan is een 4mm dik laagje MDF over de gehele zijkant goedkoper en makkelijker toch?
.....maar
Dan is een 4mm dik laagje MDF over de gehele zijkant goedkoper en makkelijker toch?
Re: Polyester plamuur
Dat werkt prima bij platte vlakken, maar helaas niet op afgeronde hoeken of bolstaande vlakken met een te korte straal. Daarvoor heb je een plastisch materiaal nodig of fineer. Maar dat is ook niet makkelijk rondom te kleven .CoenvanDongen schreef:Ja
.....maar
Dan is een 4mm dik laagje MDF over de gehele zijkant goedkoper en makkelijker toch?
Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Polyester plamuur
Autowrap-folie?Berre schreef:Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
of anders een spuitbus plastidip? Dat wordt uiteindelijke na opspuiten een plastic film/laag
Re: Polyester plamuur
Als je toch de hele kast doet kun je hem net zo goed in de polyester top-coat zetten. Stukkie goedkoper ook en eventueel gelijk op kleur.Berre schreef:Misschien eraan toevoegen dat ik polyesterplamuur niet op of in de naden aanbreng, maar over de volledige oppervlakte in een flinke laag van enkele milimeter dik. Het nadeel is dat er daarna veel schuurwerk volgt. Maar het resultaat is (en blijft) prima.
Een uitzondering: op de hoeken van in verstek gezaagde panelen kan je geen laag leggen, dus dat werkt niet.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Polyester plamuur
Oracover.Berre schreef:Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kq_WH9T_HHs[/youtube]
Zelfs naadloos het hoekje om.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Polyester plamuur
ja, maar niet eens geziends23man schreef:
spul is hier al eerder de reveu gepasseerd in enkele topics en ik heb het eens gebruikt zien worden op het BMW GS forum op allerlei motorondelen, van tanks tot zijkoffers.
Re: Polyester plamuur
Wat is er mis met glasvliesbehang? En nee, glasvezel heeft een structuur 
Verlijmen met epoxy en geen last van scheuren, werkt met gipsplaten en scheuren en beton/stenen muur ook prima
Verlijmen met epoxy en geen last van scheuren, werkt met gipsplaten en scheuren en beton/stenen muur ook prima
Re: Polyester plamuur
Heb glasvlies ook al overwogen maar is dat niet wat dun? Ik heb het al gebruikt voor andere toepassingen, maar ik ben er niet kapot van. Iedere oneffenheid tekent zich af. En het is ook vrij kwetsbaar. Verlijmen met epoxy heb ik nog niet gedaan. Is dat spul dun vloeibaar? Twee componenten? Hoe lang kan je het verwerken? Dan liever zelfklevend.EppeRRR schreef:Wat is er mis met glasvliesbehang? En nee, glasvezel heeft een structuur
Verlijmen met epoxy en geen last van scheuren, werkt met gipsplaten en scheuren en beton/stenen muur ook prima
Mijn voorkeur gaat uit naar iets dikkere folie. Ik heb ook nog enkele mooie lappen echt leder, gerecycleerd van een oud bankstel. Een lederen speaker zou origineel kunnen zijn. Helaas zijn die lappen te klein voor een wat grotere kast.
Re: Polyester plamuur
gewoon bison 2k nemen,lijmt erg goed en geen rare reacties als jer spuitplamuur overheen zet.
http://www.bison.nl/static/products/ass ... 5704_2.pdf
weinig krimp en enorm vulvermogen vind ik ook altijd wel handig.
http://www.bison.nl/static/products/ass ... 5704_2.pdf
weinig krimp en enorm vulvermogen vind ik ook altijd wel handig.
Re: Polyester plamuur
Gewoon een mat glasvezel er op en je dan te pletter schuren ,vervolgens in de twee componenten spuitplamuur.
Dan weer je te pletter schuren
Elke ander techniek faalt ,in ieder geval op termijn .
Of je maakt van de naad een decoratief iets en freest er precies op de naad een 90 graden sleufje in, staat ook mooi !
Dan weer je te pletter schuren
Elke ander techniek faalt ,in ieder geval op termijn .
Of je maakt van de naad een decoratief iets en freest er precies op de naad een 90 graden sleufje in, staat ook mooi !
Re: Polyester plamuur
ook die laag plamuur stort na verloop van tijd in helaas.......
verstek en verders niets!
verstek en verders niets!
Re: Polyester plamuur
Als je er glasvezel op zet gebeurt er echt niets meer mee ,ik heb die van mij vijf jaar geleden gebouwd en nog niets te zien .
En ! ,ze zijn in hoogglans zwart gespoten met een aparte vernislaag dus dat zou dan zeker zichtbaar moeten zijn !.
Maar verstek is natuurlijk wel veel minder werk ,dat dan weer wel
En ! ,ze zijn in hoogglans zwart gespoten met een aparte vernislaag dus dat zou dan zeker zichtbaar moeten zijn !.
Maar verstek is natuurlijk wel veel minder werk ,dat dan weer wel
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Polyester plamuur
De kasten van Speaker en Co Groningen werden ook eerst door de spuiter in een speciale epoxy of polyster laag gezet. Helaas door het verscheiden van deze vestiging kan ik niet meer achterhalen waarmee.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Polyester plamuur
dre schreef:bedankt voor de plaatjes!![]()
de rest schrijf ik maar niet op.
Wat niet?
Re: Polyester plamuur
eigewijs vol blijven houden dan ik best wel wat kan vinden.
zinloos dus.
zinloos dus.
Re: Polyester plamuur
Er zullen altijd wel mensen zijn die het licht van de zon ontkennen.rikpost schreef:Twee minuten geleden speciaal voor jou gemaakt
Heb zelf nooit problemen gehad met polyester op MDF. Heb bij (bolle) gelaagde MDF constructies met veel naden ook polyester gebruikt; wel de volledige oppervlakte vooraf gewapend met zelfklevend Gyproc glasvezel wapeningstape. Nooit barsten gezien.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Polyester plamuur
Ik heb nu dan wel een leesbril, maar dat kan ik toch echt niet lezen!dre schreef:eigewijs vol blijven houden dan ik best wel wat kan vinden.![]()
zinloos dus.
Laatst gewijzigd door ds23man op za 15 sep 2012, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
