Polyester plamuur

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Polyester plamuur

Bericht door Berre »

MDF blijkt vaak problemen te geven met scheurtjes bij de naden. Plamuren brengt niet altijd de oplossing.

De meeste "gewone" plamuursoorten voor de huisschilder hebben niet de goede eigenschappen voor luidsprekers. Ze harden te sterk uit en vormen een broze laag die makkelijk scheurt en breekt door de trillingen en de krimp van de panelen.

Al meer dan 30 jaar gebruik ik twee componenten polyester plamuur, die dient voor de herstelling van blikschade aan auto's. Dat spul is ontworpen voor sterke temperatuurschommelingen in weer-en-wind en het heeft niet het minste probleem met trillingen.

Polyesterplamuur bestaat ook in een extra fijne versie voor de eindafwerking. Het laat zich ook makkelijk zeer glad schuren. Het is tenslotte bedoeld voor autolak. En het heeft een uitstekende hechting voor verf. Op MDF hecht het ook zeer goed.

Wel altijd een stofmasker dragen. Het spul is niet bijzonder gezond voor de longen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Polyester plamuur

Bericht door dre »

en ook dat werkt niet. :mrgreen:
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Polyester plamuur

Bericht door Berre »

Misschien eraan toevoegen dat ik polyesterplamuur niet op of in de naden aanbreng, maar over de volledige oppervlakte in een flinke laag van enkele milimeter dik. Het nadeel is dat er daarna veel schuurwerk volgt. Maar het resultaat is (en blijft) prima.

Een uitzondering: op de hoeken van in verstek gezaagde panelen kan je geen laag leggen, dus dat werkt niet.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Polyester plamuur

Bericht door CoenvanDongen »

Ja

.....maar
Dan is een 4mm dik laagje MDF over de gehele zijkant goedkoper en makkelijker toch?
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Polyester plamuur

Bericht door Berre »

CoenvanDongen schreef:
Ja

.....maar
Dan is een 4mm dik laagje MDF over de gehele zijkant goedkoper en makkelijker toch?
Dat werkt prima bij platte vlakken, maar helaas niet op afgeronde hoeken of bolstaande vlakken met een te korte straal. Daarvoor heb je een plastisch materiaal nodig of fineer. Maar dat is ook niet makkelijk rondom te kleven .

Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Polyester plamuur

Bericht door MechanicalAnimal »

Berre schreef:
Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
Autowrap-folie?

of anders een spuitbus plastidip? Dat wordt uiteindelijke na opspuiten een plastic film/laag
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Polyester plamuur

Bericht door ds23man »

Gut, ook de mailing van Conrad gehad? :mrgreen:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8937 ... Detail=005
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Polyester plamuur

Bericht door Pjotr »

Berre schreef:
Misschien eraan toevoegen dat ik polyesterplamuur niet op of in de naden aanbreng, maar over de volledige oppervlakte in een flinke laag van enkele milimeter dik. Het nadeel is dat er daarna veel schuurwerk volgt. Maar het resultaat is (en blijft) prima.

Een uitzondering: op de hoeken van in verstek gezaagde panelen kan je geen laag leggen, dus dat werkt niet.
Als je toch de hele kast doet kun je hem net zo goed in de polyester top-coat zetten. Stukkie goedkoper ook en eventueel gelijk op kleur.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Polyester plamuur

Bericht door Marp »

Berre schreef:
Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
Oracover. ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kq_WH9T_HHs[/youtube]

Zelfs naadloos het hoekje om.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Polyester plamuur

Bericht door MechanicalAnimal »

ds23man schreef:
Gut, ook de mailing van Conrad gehad? :mrgreen:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8937 ... Detail=005
ja, maar niet eens gezien :rofl:

spul is hier al eerder de reveu gepasseerd in enkele topics en ik heb het eens gebruikt zien worden op het BMW GS forum op allerlei motorondelen, van tanks tot zijkoffers.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Polyester plamuur

Bericht door EppeRRR »

Wat is er mis met glasvliesbehang? En nee, glasvezel heeft een structuur :P

Verlijmen met epoxy en geen last van scheuren, werkt met gipsplaten en scheuren en beton/stenen muur ook prima :D
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Polyester plamuur

Bericht door Berre »

EppeRRR schreef:
Wat is er mis met glasvliesbehang? En nee, glasvezel heeft een structuur :P

Verlijmen met epoxy en geen last van scheuren, werkt met gipsplaten en scheuren en beton/stenen muur ook prima :D
Heb glasvlies ook al overwogen maar is dat niet wat dun? Ik heb het al gebruikt voor andere toepassingen, maar ik ben er niet kapot van. Iedere oneffenheid tekent zich af. En het is ook vrij kwetsbaar. Verlijmen met epoxy heb ik nog niet gedaan. Is dat spul dun vloeibaar? Twee componenten? Hoe lang kan je het verwerken? Dan liever zelfklevend.

Mijn voorkeur gaat uit naar iets dikkere folie. Ik heb ook nog enkele mooie lappen echt leder, gerecycleerd van een oud bankstel. Een lederen speaker zou origineel kunnen zijn. Helaas zijn die lappen te klein voor een wat grotere kast.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Polyester plamuur

Bericht door dre »

gewoon bison 2k nemen,lijmt erg goed en geen rare reacties als jer spuitplamuur overheen zet.

http://www.bison.nl/static/products/ass ... 5704_2.pdf

weinig krimp en enorm vulvermogen vind ik ook altijd wel handig.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Polyester plamuur

Bericht door ds23man »

Dit misschien iets?
quilt.jpg
:lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Polyester plamuur

Bericht door rikpost »

Gewoon een mat glasvezel er op en je dan te pletter schuren ,vervolgens in de twee componenten spuitplamuur.
Dan weer je te pletter schuren :rofl:

Elke ander techniek faalt ,in ieder geval op termijn .
Of je maakt van de naad een decoratief iets en freest er precies op de naad een 90 graden sleufje in, staat ook mooi !
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Polyester plamuur

Bericht door dre »

ook die laag plamuur stort na verloop van tijd in helaas.......

verstek en verders niets! :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Polyester plamuur

Bericht door rikpost »

Als je er glasvezel op zet gebeurt er echt niets meer mee ,ik heb die van mij vijf jaar geleden gebouwd en nog niets te zien .
En ! ,ze zijn in hoogglans zwart gespoten met een aparte vernislaag dus dat zou dan zeker zichtbaar moeten zijn !.

Maar verstek is natuurlijk wel veel minder werk ,dat dan weer wel
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Polyester plamuur

Bericht door dre »

helemaal niets?
geloof er geen bal van. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Polyester plamuur

Bericht door rikpost »

DSC02242.JPG
DSC02239.JPG
Twee minuten geleden speciaal voor jou gemaakt :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Polyester plamuur

Bericht door ds23man »

De kasten van Speaker en Co Groningen werden ook eerst door de spuiter in een speciale epoxy of polyster laag gezet. Helaas door het verscheiden van deze vestiging kan ik niet meer achterhalen waarmee.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Polyester plamuur

Bericht door dre »

bedankt voor de plaatjes! 8)

de rest schrijf ik maar niet op. :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Polyester plamuur

Bericht door ds23man »

dre schreef:
bedankt voor de plaatjes! 8)

de rest schrijf ik maar niet op. :rofl:

Wat niet?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Polyester plamuur

Bericht door dre »

eigewijs vol blijven houden dan ik best wel wat kan vinden. :mrgreen:


zinloos dus.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Polyester plamuur

Bericht door Berre »

rikpost schreef:
DSC02242.JPG
DSC02239.JPG
Twee minuten geleden speciaal voor jou gemaakt :goedzo:
Er zullen altijd wel mensen zijn die het licht van de zon ontkennen.

Heb zelf nooit problemen gehad met polyester op MDF. Heb bij (bolle) gelaagde MDF constructies met veel naden ook polyester gebruikt; wel de volledige oppervlakte vooraf gewapend met zelfklevend Gyproc glasvezel wapeningstape. Nooit barsten gezien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Polyester plamuur

Bericht door ds23man »

dre schreef:
eigewijs vol blijven houden dan ik best wel wat kan vinden. :mrgreen:


zinloos dus.
Ik heb nu dan wel een leesbril, maar dat kan ik toch echt niet lezen! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ds23man op za 15 sep 2012, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie