(10x10) headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Aan de labvoeding trekt het printje bij mij maar +/- 30 mA per rail. Trafo zou dus meer dan voldoende moeten zijn.

Eventueel zou je de ruststroom per tor nog kunnen meten.
DC voltage over de weerstanden: R14, R16, R19, R21
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

cool schreef:
In iedere AC draad een weerstand, meet dan spanning over de weerstand. maar wel AC.
Ik meet over pen 1 parallel over de weerstand 5.4 Vac. Over pen 4 meet ik parallel over de weerstand ook 5.4 Vac. pen 1 + pen 4 gezamelijk meet ik bijna 27 volt.. vreemd dus.

sevenup schreef:
Aan de labvoeding trekt het printje bij mij maar +/- 30 mA per rail. Trafo zou dus meer dan voldoende moeten zijn.

Eventueel zou je de ruststroom per tor nog kunnen meten.
DC voltage over de weerstanden: R14, R16, R19, R21
Ik heb ze alle 4 gemeten.. R14 geeft 14.9 mV. R16 geeft het omgekeerde, namelijk -14.9 mV. R19 en R21 geven dezelfde waardes als R19 en R21.


Wie kan mij hier uit de brand helpen :o

Groeten
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Kaplaars »

Hee zo te zien worden er vorderingen gemaakt :) Heb de mijne nog niet af. Druk, andere prioriteiten.... jullie kennen het wel. Desalniettemin het vordert al aardig. Kan de boel binnenkort eens gaan testen. Printje staat er momenteel zo bij:
Bijlagen
bestandsbron:<br />http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/6-09-12 (1).jpg
bestandsbron:
http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/6-09-12 (1).jpg
bestandsbron:<br />http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/6-09-12 (7).jpg
bestandsbron:
http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/6-09-12 (7).jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

Moet haast wel een verkeerde weerstandkeuze zijn. Heb je daarin wat zitten "rommelen" of heb je alles netjes gemeten en toen pas gesoldeerd?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Kaplaars schreef:
Hee zo te zien worden er vorderingen gemaakt :) Heb de mijne nog niet af. Druk, andere prioriteiten.... jullie kennen het wel. Desalniettemin het vordert al aardig. Kan de boel binnenkort eens gaan testen. Printje staat er momenteel zo bij:

Afbeelding

Afbeelding
Ziet er erg mooi uit. Netjes gedaan met dat koelstripje =D>

Edit: Check even C17, die zit volgens mij verkeerd om...
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Kaplaars »

Haha spot on 7up! :lol: Het blauwe elcootje zat inderdaad verkeerd om :oops: Gelijk maar even gefixt :wink:
Bijlagen
bestandsbron:<br />http://michaelq.home.xs4all.nl/hazba.jpg
bestandsbron:
http://michaelq.home.xs4all.nl/hazba.jpg
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

Heeft iemand nog enig idee hoe ik dit mijn probleem kan oplossen?

Ik heb vorige week een multimeter aangeschaft, waarmee ik ook AC-stroom kan meten.

Ik het 1.3 ACA en 0.5 ACA gemeten. Extreem veel dus. Helaas kan ik niet vinden waar die stroom heengaat.. Wie heeft er tips om dat te kunnen vinden?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

Je zou mij nog foto's sturen dacht ik om je print te checken :(
10 sept een pm gestuurd.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

cool schreef:
Je zou mij nog foto's sturen dacht ik om je print te checken :(
10 sept een pm gestuurd.
Dat klopt Loek,
Ik heb de foto's vorige week verstuurd naar je email in je pm.. Dan zal er iets mis zijn gegaan?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

Ik heb helaas niets ontvangen. Misschien per foto versturen?
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Rogers »

Misschien even off topic, is er al een ontwerp voor de 10x10 phono amp ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Rogers schreef:
Misschien even off topic, is er al een ontwerp voor de 10x10 phono amp ?

Die is er wel, alleen nog ongetest. Als iemand zich geroepen voelt hem te bouwen op gaatjesprint, kan ik het ontwerp wel posten.
Laatst gewijzigd door sevenup op wo 26 sep 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Rogers »

Ik zou hem het liefst op een ontworpen pcb willen hebben in tweevoud..
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Tja, moet hem toch eerst proberen. Hier is mijn layout:
Bijlagen
phono.JPG
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Rogers »

Weet jij iemand die deze printplaten kan maken ? Ik bedoel dan alleen de printplaat, solderen doe ik zelf.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

Gisteren bij Sevenup geweest, voor in eerste instantie het kopen van zijn te koop aangeboden print, maar onder het drinken van een kop koffie heeft hij een en ander doorgemeten. Er bleek een diode doorgeslagen te zijn in het gelijkrichtingsgedeelte. Na deze vervangen te hebben en nog even te hebben gepraat weer met een blij hoofd naar huis vertrokken.

Vandaag alles netjes aangesloten en JAAAA hij werkt :D Zonder heet te worden :D
Wat is dat lekker zeg, als een harde bas eens niet vervomd :goeie:

Hier een paar (onscherpe) foto's van het geheel :twisted:
Bijlagen
IMG_20121014_192246.jpg
IMG_20121014_192258.jpg
IMG_20121014_192347.jpg
IMG_20121014_192442.jpg
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

Het was zeker Irish koffie als ik de foto's zie :mrgreen:
Ik ben ook zeer tevreden over de geluidskwaliteit, stuk beter als via een uitgang op bijv. een CD speler.
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Kaplaars »

Vorige week een leuk 2x 18V trafootje gekocht bij de dag van de radioamateur in Apeldoorn, jawel. Tussentijds de resterende componenten vastgesoldeerd. Vandaag had ik wat tijd over, dus maar even testen of het beestje eigenlijk wel werkte. En..... hij toet het :kwijl: ! Geen brom waarneembaar en klinkt erg redelijk.

Afbeelding

Nu nog tijd vinden om alles in een mooi kassie te bouwen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Kaplaars schreef:
Vorige week een leuk 2x 18V trafootje gekocht bij de dag van de radioamateur in Apeldoorn, jawel. Tussentijds de resterende componenten vastgesoldeerd. Vandaag had ik wat tijd over, dus maar even testen of het beestje eigenlijk wel werkte. En..... hij toet het :kwijl: ! Geen brom waarneembaar en klinkt erg redelijk.

Afbeelding

Nu nog tijd vinden om alles in een mooi kassie te bouwen.
Erg netjes, well done :)
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door jaapschreuder »

Ik heb nu even vrij en wil eindelijk eens weer verder met de headphone amp.

Ik ben beland bij de lay-out van de behuizing en vroeg me af of het verantwoord is om de signaal kabels onder de trafo door te leggen.

Graag advies!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

jaapschreuder schreef:
Ik heb nu even vrij en wil eindelijk eens weer verder met de headphone amp.

Ik ben beland bij de lay-out van de behuizing en vroeg me af of het verantwoord is om de signaal kabels onder de trafo door te leggen.

Graag advies!
Beter van niet, best zo ver moelijk weg van de trafo ivm. oppikken 50Hz brom.
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door jaapschreuder »

Dat had ik al verwacht. ..

Ik heb een soortgelijke behuizing als jou gekocht. Zou je foto's kunnen posten hoe jij het ingedeeld hebt?
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Kaplaars »

Zo.... eindelijk klaar met de tentamenweek, kerstvakantie it is! \:D/

Eindelijk tijd om de headamp maar eens af te maken. Na de nodige uurtjes noeste arbeid en bedenken hoe ik alles in dat kleine kassie van Conrad kon herbergen (ik heb zelf de 4.2 cm hoge variant gekocht om het geheel zo compact mogelijk te houden), is het dan gelukt, het beestje is AF :goeie:. Ik moet echt zeggen dat het geluid me erg verrast, het ding klinkt oprecht erg prettig :kwijl:. Totaal geen brom en power zat! Ik heb de twee 2.4K weerstanden iets verhoogd naar 2.7K om de spanningsregulators wat meer te ontzien. Een beetje meer power kan niet veel kwaad. Dit omdat de trafo die ik gebruik eigenlijk ontworpen is voor 220V op de primaire. Gezien de verhoging van de netspanning een aantal jaren terug, geeft de trafo dus ietsje meer prik. Verder een zekeringhoudertje toegevoegd en het geheel op gaatjesprint gemonteerd, nadat ik deze zilver gespoten heb. Stukje nylonkous om draden die langs de spanningsregulatoren lopen ter bescherming tegen eventuele warmte, 100K log Alps potmeter voor de volumeregeling enz. enz.

Hieronder het uiteindelijke resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al ben ik erg tevreden met het project, zowel uiterlijk als geluid. Op naar het volgende project :wink:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Kaplaars schreef:
Zo.... eindelijk klaar met de tentamenweek, kerstvakantie it is! \:D/

Eindelijk tijd om de headamp maar eens af te maken. Na de nodige uurtjes noeste arbeid en bedenken hoe ik alles in dat kleine kassie van Conrad kon herbergen (ik heb zelf de 4.2 cm hoge variant gekocht om het geheel zo compact mogelijk te houden), is het dan gelukt, het beestje is AF :goeie:. Ik moet echt zeggen dat het geluid me erg verrast, het ding klinkt oprecht erg prettig :kwijl:. Totaal geen brom en power zat! Ik heb de twee 2.4K weerstanden iets verhoogd naar 2.7K om de spanningsregulators wat meer te ontzien. Een beetje meer power kan niet veel kwaad. Dit omdat de trafo die ik gebruik eigenlijk ontworpen is voor 220V op de primaire. Gezien de verhoging van de netspanning een aantal jaren terug, geeft de trafo dus ietsje meer prik. Verder een zekeringhoudertje toegevoegd en het geheel op gaatjesprint gemonteerd, nadat ik deze zilver gespoten heb. Stukje nylonkous om draden die langs de spanningsregulatoren lopen ter bescherming tegen eventuele warmte, 100K log Alps potmeter voor de volumeregeling enz. enz.

Hieronder het uiteindelijke resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al ben ik erg tevreden met het project, zowel uiterlijk als geluid. Op naar het volgende project :wink:
:)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Een collega van mij wil ook graag deze hoofdtelefoonversterker print hebben. Nu wil hij wel graag dat er een trafo bij op de print zit zodat het een compleet werkend geheel is.

Heb de layout aangepast en het past er wel bij op. Misschien dat er nog meer mensen zijn die de nieuwe print willen maken ( de oude was zo uitverkocht :) ), laat maar weten. Gerberfiles en layout zijn ter beschikking.
Bijlagen
headphone_V2.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op ma 14 jan 2013, 21:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie