Een paar electronica vraagjes...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Een paar electronica vraagjes...
Die oplossing met enkel schakelaars heeft enkele nadelen.Je verliest een schakelaar van het relais en een drukknop moet niet sluiten maar openen bij indrukken.
Met een thyristor kan het ook (eenvoudig ?)
Anne
Anne
Ja, ho, wacht eens even, jij had dat eerste schema bedacht. dat werkt op 12 volt.Ah!buis schreef:De relais waarover het eerst ging waren 5V gevallen,nu kom je aan met 12V relais,dus dan niet twee in serie.
Anne
Er stond nergens aangegeven dat je uitging van 5 volt relais die (uit noodzaak) in serie geschakeld stonden.
Dan is het toch niet vreemd als ik uitga van 12 volt relais ?
Voorts heb ik de diode's op dezelfde manier als jou getekend, minus de door Pjotr aangegeven fout.
Dan begrijp ik niet wat niet goed aan zou zijn.
ds23man schreef:Laat de Prive dat maar niet horen!mtb schreef:Dat is leuk, dat heeft mijn moeder nog gedaan, ze verbond zo o.a. prins Bernhard door met zijn zoontjes in Engeland.
We hebben een primeur ?
Volgens mij zijn de schakelaars alleen maak, en niet verbreek.Ah!buis schreef:Die oplossing met enkel schakelaars heeft enkele nadelen.Je verliest een schakelaar van het relais en een drukknop moet niet sluiten maar openen bij indrukken.
Anne
Ik wil graag bij de 555 blijven, zoals ik eerder aangaf had ik er daar een paar van liggen.
In tegenstelling tot een thyristor.
Dan is het toch niet vreemd als ik uitga van 12 volt relais ?
Eigenlijk wel ja.Ging toch eerst over deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5936
Anne
Eigenlijk wel ja.Ging toch eerst over deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5936
Anne
Ja, maar Anne. ds23man kwam met de suggestie voor dat relais. niemand heeft gesteld dat ik dat specifieke type zou gaan gebruiken...
Als je even verder keek zag je dat die er ook was in 12 volt uitvoering.
Er staan in die rubriek wel 4 of 5 types die in dit geval bruikbaar zouden zijn.
Er staan in die rubriek wel 4 of 5 types die in dit geval bruikbaar zouden zijn.
Maar goed, ik heb nog steeds geen inhoudelijk antwoord of het schema goed is...
Mischien moet er nog een weerstand op de basis van de BD139 ?
Aanvullende vraag, ik heb nog wat mooie relais liggen, alleen zijn ze voor 24 Volt bestemd.
Zou het ook mogelijk om de relais op 24 volt te laten draaien en de schakeling rondom de 555 op 12 volt. ?
Volgens mij moet dat kunnen, omdat de BD139 naar massa schakelt ?
Of moet ik bepaalde aanpssingen doorvoeren ?
Mischien moet er nog een weerstand op de basis van de BD139 ?
Aanvullende vraag, ik heb nog wat mooie relais liggen, alleen zijn ze voor 24 Volt bestemd.
Zou het ook mogelijk om de relais op 24 volt te laten draaien en de schakeling rondom de 555 op 12 volt. ?
Volgens mij moet dat kunnen, omdat de BD139 naar massa schakelt ?
Of moet ik bepaalde aanpssingen doorvoeren ?
'tJa op 24V is wat te veel voor de 555.Dan moet er idd een transistor tussen.Daar kun je wel een BD139 voor gebruiken maar de kleinere BC639 (of BC637) is ruimschoots voldoende.
Anne
Anne
Okee, dan doe ik het zo. dank voor de aanpassingen.
De BC639 heb ik niet in huis. de BD139 wel.
Neem maar lekker dat BD'tje. Waarom Anne er nou weer zijn eigen handtekening in wil....?ray5150 schreef:Okee, dan doe ik het zo. dank voor de aanpassingen.
Tja, hij is een beetje apart...daarom voelt hij zich hier zo thuis...Pjotr schreef:Waarom Anne er nou weer zijn eigen handtekening in wil....?...
![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
ray5150 schreef:Ja, maar Anne. ds23man kwam met de suggestie voor dat relais. niemand heeft gesteld dat ik dat specifieke type zou gaan gebruiken...
Haha, tis mijn schuld!
Neem maar lekker dat BD'tje. Waarom Anne er nou weer zijn eigen handtekening in wil....?![]()
De BC639 en de BD139 zijn dezelfde transistor,enkel de behuizing verschilt.Hier dient ie als schakel-element,bijna geen warmteontwikkeling,dus hoeft er geen "dik" huis aan te zitten.Daar kun je wel een BD139 voor gebruiken
Ben wel geen Zeeuw maar wel zuunig
Anne
Ha, ha, Anne draait weer een puntje aan een transistortjeAh!buis schreef:Neem maar lekker dat BD'tje. Waarom Anne er nou weer zijn eigen handtekening in wil....?![]()
ik had toch al gezegt
De BC639 en de BD139 zijn dezelfde transistor,enkel de behuizing verschilt.Hier dient ie als schakel-element,bijna geen warmteontwikkeling,dus hoeft er geen "dik" huis aan te zitten.Daar kun je wel een BD139 voor gebruiken
Ben wel geen Zeeuw maar wel zuunig.
Anne
Ja,dat heb je,als je vergeet in de glazen bol te kijken
Anders had ik geweten dat Ray BC639 nog BC637 in voorraad heeft
Anne
Anders had ik geweten dat Ray BC639 nog BC637 in voorraad heeft
Anne
Ik heb een nieuwe vraag.
Het betreft de 317 en zijn negatieve zusje de 337, en om, precies te zijn, om precies te zijn het instellen van de uitgangsspanning met vaste weerstanden.
Kan iemand mij de formule en de manier van uitrekenen verduidelijken ?
Het is de bedoeling om op een uitgangsspanning van 12 VDC uit te komen.
en nog een aanvullende vraag : wat als er verschil zit tussen de symmetrische uitgangen ?
Dus (stel dat) als de ene rail 11.95 Volt is, en de andere 12.05 Volt. indien je er een opamp ermee aanstuurt, wat gaat dat voor gevolgen geven ?
Is dat alleen te meten of kan dat ook hoorbaar zijn ?
Het betreft de 317 en zijn negatieve zusje de 337, en om, precies te zijn, om precies te zijn het instellen van de uitgangsspanning met vaste weerstanden.
Kan iemand mij de formule en de manier van uitrekenen verduidelijken ?
Het is de bedoeling om op een uitgangsspanning van 12 VDC uit te komen.
en nog een aanvullende vraag : wat als er verschil zit tussen de symmetrische uitgangen ?
Dus (stel dat) als de ene rail 11.95 Volt is, en de andere 12.05 Volt. indien je er een opamp ermee aanstuurt, wat gaat dat voor gevolgen geven ?
Is dat alleen te meten of kan dat ook hoorbaar zijn ?
De symmetrische spanning die je aan een opamp geeft (rail-to-rail) zijn de grenzen waartussen hij kan werken.
Zolang je AC signaal niet erboven of eronder versterkt komt is het goed, zoniet gaat het clippen
Clippen = hoorbaar, maar van een klein verschil tussen V+ en V- moet je niet echt van wakker liggen ..
Die Iadj(R2) is maar zéér klein en in principe te verwaarlozen.. maar als je wil kan je't prima in rekening brengen.
Het betreft een stroompje dat uit de adjust pin vloeit, rond de 50 à 100µA.
Dat is ook de reden dat het vaak nooit mee in rekening genomen wordt .. bijna verwaarloosbaar.
1,25V is de referentiespanning intern in de LM317.
Vout = 1,25 x (R2/R1)
R2/R1 = Vout/1,25, waarbij R1 (volgens datasheet ook) gekozen wordt rond 240ohm
R2 = Vout x R1 /1,25
R2 = 12 x 240 / 1,25 = 2K3
Zolang je AC signaal niet erboven of eronder versterkt komt is het goed, zoniet gaat het clippen
Clippen = hoorbaar, maar van een klein verschil tussen V+ en V- moet je niet echt van wakker liggen ..
Die Iadj(R2) is maar zéér klein en in principe te verwaarlozen.. maar als je wil kan je't prima in rekening brengen.
Het betreft een stroompje dat uit de adjust pin vloeit, rond de 50 à 100µA.
Dat is ook de reden dat het vaak nooit mee in rekening genomen wordt .. bijna verwaarloosbaar.
1,25V is de referentiespanning intern in de LM317.
Vout = 1,25 x (R2/R1)
R2 = Vout x R1 /1,25
Ik was even bang dat Peter weer een Jip-en Janneke verhaal zou gaan houden...
Jip en Janneke bij de Chinees?ray5150 schreef:![]()
![]()
dank je, Bert.
Ik was even bang dat Peter weer een Jip-en Janneke verhaal zou gaan houden...
Dat is niet wat er in datasheet staat (en klopt).BertDB schreef:
Vout = 1,25 x (R2/R1)
R2 = Vout x R1 /1,25
(bij verwaarlozing van Iadj)
Dat maakt best wel 1,25V uit.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Nog even een verlate reactie op een opmerking die me was ontgaan.
Om elektrisch met elkaar verbonden componenten of circuits te ontkoppelen plaats je een ontkoppelcondensator van verbinding naar massa. Niet alles wat de uitgang verlaat komt nog aan bij de verbonden ingang, maar wordt ook door de tussenliggende condensator opgenomen, waarmee de ontkoppeling een feit is.
Verwarring kan ontstaan doordat het blokkeren van DC ook wel eens DC-ontkoppeling wordt genoemd. DC-ontkoppeling is doorgaans een reden om circuits met een koppelcondensator aan elkaar te koppelen.
Een koppelcondensator koppelt een signaalvoerend deel van componenten of circuits aan elkaar, waarmee het dus in serie komt te staan. De koppelcondensator beïnvloedt het geleverde signaal, maar alles wat de uitgang verlaat komt volledig aan (inwendige verliezen daargelaten) bij de ingang van het gekoppelde circuit/component.Jerommel schreef:Met een C in serie is het ontkoppelen, in parallel heet dat volgens mij afvlakken.Marp schreef:..... lokale ontkoppeling vanaf beide voedingspootjes naar de centrale massa .....
Om elektrisch met elkaar verbonden componenten of circuits te ontkoppelen plaats je een ontkoppelcondensator van verbinding naar massa. Niet alles wat de uitgang verlaat komt nog aan bij de verbonden ingang, maar wordt ook door de tussenliggende condensator opgenomen, waarmee de ontkoppeling een feit is.
Verwarring kan ontstaan doordat het blokkeren van DC ook wel eens DC-ontkoppeling wordt genoemd. DC-ontkoppeling is doorgaans een reden om circuits met een koppelcondensator aan elkaar te koppelen.
Ha Marp, je lijkt wel een huwelijksmakelaar
Een C tussen twee versterker trappen in, ontkoppelt DC maar koppelt AC. Dat werkt dan als seriefilter en als een hoog-doorlaatfilter.
Een C op de voeding dient zowel voor afvlakking als voor het onderdrukken van hogere frequenties. Dat werkt dan als een parallelfilter en als laag-doorlaatfilter.
Een C tussen twee versterker trappen in, ontkoppelt DC maar koppelt AC. Dat werkt dan als seriefilter en als een hoog-doorlaatfilter.
Een C op de voeding dient zowel voor afvlakking als voor het onderdrukken van hogere frequenties. Dat werkt dan als een parallelfilter en als laag-doorlaatfilter.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ja eigenlijk wel. Ik zal eens kijken of daar een toekomst voor me is weggelegd. 
Ook nog even over de spanningsstabilisatie
Voor R1 wordt vaak iets van 240ohm voorgesteld.Als je dan de bijbehorende R2 uitrekent krijg je zelden een standaardwaarde.Dan de dichtsbij gelegen waarde eronder nemen,de stroom door R2 is altijd iets groter dan waar de formule van uitgaat (door Iref).
Je kunt ook bijv.180ohm of 330ohm voor R1 nemen en zien of dat een handiger waarde voor R2 oplevert.'tIs wel zo dat hoe groter R1 hoemeer de afwijking door Iref gaat doorwegen.
Anne
Voor R1 wordt vaak iets van 240ohm voorgesteld.Als je dan de bijbehorende R2 uitrekent krijg je zelden een standaardwaarde.Dan de dichtsbij gelegen waarde eronder nemen,de stroom door R2 is altijd iets groter dan waar de formule van uitgaat (door Iref).
Je kunt ook bijv.180ohm of 330ohm voor R1 nemen en zien of dat een handiger waarde voor R2 oplevert.'tIs wel zo dat hoe groter R1 hoemeer de afwijking door Iref gaat doorwegen.
Anne
Neem voor R1 gewoon 220ohm en voor R2 een 4k7(of 5k) instelpot net als in het data-sheet en je kan instellen wat je wilt!
Dat is géén goed idee. Door de loper van de potmeter gaat dan aardig wat stroom lopen en dat vindt dat loper contact niet leuk. Vroeg of laat gaat het dan slecht contact maken met als resultaat de volle ongestabiliseerde spanning op de uitgang. Deze discussie hebben we al meerdere keren gehad maar iedere keer beveelt iemand dat toch weer aanmtb schreef:Neem voor R1 gewoon 220ohm en voor R2 een 4k7(of 5k) instelpot net als in het data-sheet en je kan instellen wat je wilt!
Bijgevoegd een tabel van tussenliggende waarden die je kunt maken door 2 standaard waarden parallel te schakelen:
Er loopt een constante stroom van 1V25/220=5m7A door de loper onafhankelijk van de uitgangsspanning!
Ik gebruik al jaren een regelbare lab-voeding met hetzelfde principe.
Ik gebruik al jaren een regelbare lab-voeding met hetzelfde principe.