meten met holmimpulse voor x over wizard
Moderator: Beheerdersteam
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
nou ik heb me suf zitten klikken , ik ben benieuw waar Robert mee komt .
Als je het weet zal het wel niet zo moeilijk zijn, maar ja dat is ook een beetje een dood doener .
Als je het weet zal het wel niet zo moeilijk zijn, maar ja dat is ook een beetje een dood doener .
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
I have looked at your measurements, but these are not valid.
Please make sure that the exported data is correct.
You might better export files with frequency response and remember to make gating at least on the tweeter data if possible.
Some times it’s better to only smooth the frequency response of the bass woofer as this give one a better picture of what to do / correct.Please send me new data from your measurements, so that I can help you.
Nou dit is Robert zijn antwoord op mijn mailtje ,ik heb hem inmiddels een frequentie respons gestuurd die in ieder geval opend in de oude xover wizzard.
Nog niets terug ontvangen maar dat komt wel.
Maar nu Robert zijn antwoord ik heb de tweeter gemeten van af een frequentie van 2000 hrtz .
Moet ik dan toch een gating instellen?
Please make sure that the exported data is correct.
You might better export files with frequency response and remember to make gating at least on the tweeter data if possible.
Some times it’s better to only smooth the frequency response of the bass woofer as this give one a better picture of what to do / correct.Please send me new data from your measurements, so that I can help you.
Nou dit is Robert zijn antwoord op mijn mailtje ,ik heb hem inmiddels een frequentie respons gestuurd die in ieder geval opend in de oude xover wizzard.
Nog niets terug ontvangen maar dat komt wel.
Maar nu Robert zijn antwoord ik heb de tweeter gemeten van af een frequentie van 2000 hrtz .
Moet ik dan toch een gating instellen?
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Dat heeft met je meetopstelling te maken. En met je ontwerpdoel. Niet met het frequentiebereik, gating pas je toe om reflecties van (bv) grensvlakken uit je meting te filteren. Gating beïnvloedt echter de geldigheid van je meting voor lagere frequenties.rikpost schreef:ik heb de tweeter gemeten van af een frequentie van 2000 hrtz .
Moet ik dan toch een gating instellen?
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Nou ja de gating staat automatisch en ik meet van af 2000 hrtz ,dus reflecties ?
Dit is de respons die ik hem gestuurd heb Kan ik nog iets anders instellen dan dat er een meer betrouwbaarde meting uit komt
Dit is de respons die ik hem gestuurd heb Kan ik nog iets anders instellen dan dat er een meer betrouwbaarde meting uit komt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Gating wil niks anders zeggen dat je het galmsignaal weghaald uit je meetsignaal. Die Robert schiet ook niet op!
Zou bijna willen vragen om die dongle per post op sturen zodat ik hier even een paar uurtjes kan kloojooen!
Zou bijna willen vragen om die dongle per post op sturen zodat ik hier even een paar uurtjes kan kloojooen!
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Nou ik kijk het nog even aan maar het word denk ik een lange geschiedenis zo .
En nu ga ik eerst
want voor je het weet zit je veel te lang achter die ...pc en nog geen reet wijzer.
En nu ga ik eerst
want voor je het weet zit je veel te lang achter die ...pc en nog geen reet wijzer.
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Dat gaat niet goed werken. Je moet de gating met de hand kunnen instellen.rikpost schreef:Nou ja de gating staat automatisch en ik meet van af 2000 hrtz ,dus reflecties ?
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Ik heb weer een antwoord van Robert!
Hello Richard,
I am investigating the issue of the import of not wrapped frequency response.
In the meantime you could try to make an export of the measurements with wrapped phase instead.
I will get back to you during the week.
Wat bedoelt hij daar nu precies mee?
Ik kan wel wat instellen (vinkje) maar wat is het verschil. Het Phase verhaal in de metingen is mij zowieso niet helemaal duidelijk .
Phase verschil is toch het verschil in tijd tussen twee units ?
En dan dit :I am investigating the issue of the import of not wrapped frequency response.
Bedoeld hij daar niet mee dat hij niet unwrapped ,ik krijg namenlijk geen curve als ik de textfile laad!
Hello Richard,
I am investigating the issue of the import of not wrapped frequency response.
In the meantime you could try to make an export of the measurements with wrapped phase instead.
I will get back to you during the week.
Wat bedoelt hij daar nu precies mee?
Ik kan wel wat instellen (vinkje) maar wat is het verschil. Het Phase verhaal in de metingen is mij zowieso niet helemaal duidelijk .
Phase verschil is toch het verschil in tijd tussen twee units ?
En dan dit :I am investigating the issue of the import of not wrapped frequency response.
Bedoeld hij daar niet mee dat hij niet unwrapped ,ik krijg namenlijk geen curve als ik de textfile laad!
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Ik denk niet dat we de enige zijn !
Vind het ook vreemt dat hij zelf ook niet kan zeggen wat een geschikt programma is .
Dat spul is toch niet te verkopen zo !.......Oh ja ! ik heb het gekocht
Vind het ook vreemt dat hij zelf ook niet kan zeggen wat een geschikt programma is .
Dat spul is toch niet te verkopen zo !.......Oh ja ! ik heb het gekocht
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Helemaal niemand meer ideeën .
Er zitten toch plenty knappe koppen op dit forum
Er zitten toch plenty knappe koppen op dit forum
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Ha Ha .
Nou ik wacht even het antwoord van Robert.
Anders is het ook zo lullig als hij met iets komt en ik kan dan weer niets .
Maar het zal er wel op neerkomen dat ik je aanbod van harte neem
Nou ik wacht even het antwoord van Robert.
Anders is het ook zo lullig als hij met iets komt en ik kan dan weer niets .
Maar het zal er wel op neerkomen dat ik je aanbod van harte neem
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Ik heb weer bericht van Robert gekregen.
Hello Richard,
Sorry the delayed answer – I am pretty busy at getting ready for the Hi-Fi show in Copenhagen.
Well – I found out that you have exported a complex FFT data file rather than a frequency response.
The old program doesn’t protest against this, but the new XOverWizard software “knows” something is wrong.Please go more into detail with the measurement software to make sure that you export a correct frequency response. NOT a computed complex FFT data file!
You could have a look at the data that you export by opening the file in notepad – it should look like the data that I have attached this mail (Scan Speak tweeter 2905/9700).
Best regards / Med venlig hilsen
Robert Sørensen
Dat van Robert ziet er dus zo uit!! Kan iemand mij uitleggen wat hij hier mee bedoeld.
NOT a computed complex FFT data file!
Ik krijg het met Holmimpulse niet voor elkaar!
Wie wel?
Ik heb van de week ook een vraag naar de fabrikant van Audiotester gestuurd of het mogelijk is,
maar daar hoor ik ook niets van!
Weet iemand of dit met een ander meetprog wel te maken is Arta of zo .
Please help
Hello Richard,
Sorry the delayed answer – I am pretty busy at getting ready for the Hi-Fi show in Copenhagen.
Well – I found out that you have exported a complex FFT data file rather than a frequency response.
The old program doesn’t protest against this, but the new XOverWizard software “knows” something is wrong.Please go more into detail with the measurement software to make sure that you export a correct frequency response. NOT a computed complex FFT data file!
You could have a look at the data that you export by opening the file in notepad – it should look like the data that I have attached this mail (Scan Speak tweeter 2905/9700).
Best regards / Med venlig hilsen
Robert Sørensen
Dat van Robert ziet er dus zo uit!! Kan iemand mij uitleggen wat hij hier mee bedoeld.
NOT a computed complex FFT data file!
Ik krijg het met Holmimpulse niet voor elkaar!
Wie wel?
Ik heb van de week ook een vraag naar de fabrikant van Audiotester gestuurd of het mogelijk is,
maar daar hoor ik ook niets van!
Weet iemand of dit met een ander meetprog wel te maken is Arta of zo .
Please help
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Volgens mij snapt ie er zelf ook niets meer van, de file die hij geeft is een computed vanaf een impulsrespons..........
Maar we komen iets verder, we moeten een file zien te creeren met daarin frequentie, amplitude en fase......
Maar we komen iets verder, we moeten een file zien te creeren met daarin frequentie, amplitude en fase......
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
de file die hij geeft is een computed vanaf een impulsrespons..........
Hoe zie je dat toch? ,snap er geen...van!
Nu weet ik niet eens wat een FFT file is dus ik heb het opgezocht .
Het is dus een Fast Fourier Transform
Of een Final Form Text
Maakt gebruik van complexe algoritme .
Betekend dat dat je BV twee vaste gegevens hebt en dat de informatie daar tussen in uitgerekend word?
Hoe zie je dat toch? ,snap er geen...van!
Nu weet ik niet eens wat een FFT file is dus ik heb het opgezocht .
Het is dus een Fast Fourier Transform
Of een Final Form Text
Maakt gebruik van complexe algoritme .
Betekend dat dat je BV twee vaste gegevens hebt en dat de informatie daar tussen in uitgerekend word?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
In het verleden heb ik regelmatig mail contact gehad met Robert over de ontwikkeling van de dcn28. Hij schrijft de software niet zelf, dat doet een ander!
Maar om even terug te komen op FFT:
FFT is een rekenkundige techniek om bepaalde gegevens uit een golfvorm te halen.
De grap daarbij is dat je een tijdgerelateerde meting om kunt zetten in frequentie gerelateerde grafiek. De voorbeeld file van Robert is dus een FFT analyse van een tijdgerelateerde meting.
LEESVOER:
http://www.rationalacoustics.com/files/ ... entals.pdf
Maar om even terug te komen op FFT:
FFT is een rekenkundige techniek om bepaalde gegevens uit een golfvorm te halen.
De grap daarbij is dat je een tijdgerelateerde meting om kunt zetten in frequentie gerelateerde grafiek. De voorbeeld file van Robert is dus een FFT analyse van een tijdgerelateerde meting.
LEESVOER:
http://www.rationalacoustics.com/files/ ... entals.pdf
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Hey bedankt !!
Dat is mooi leesvoer voor het slapen gaan ! ,ik zal nog wel met een paar vragen komen
Dat Robert zijn software niet zelf schrijft had ik al door ,bij de advanced versie maakt hij gebruik van Wavecapture .
Ik kan niet begrijpen dat hij niet met een pasklaar antwoord komt ,ik zal toch niet de eerste zijn
Dat is mooi leesvoer voor het slapen gaan ! ,ik zal nog wel met een paar vragen komen
Dat Robert zijn software niet zelf schrijft had ik al door ,bij de advanced versie maakt hij gebruik van Wavecapture .
Ik kan niet begrijpen dat hij niet met een pasklaar antwoord komt ,ik zal toch niet de eerste zijn
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Ik heb meer het idee dat de producten van Groundsound niet erg hard lopen, TE DUUR!
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Ja/nee andere producten zijn ook niet goedkoop .ds23man schreef:Ik heb meer het idee dat de producten van Groundsound niet erg hard lopen, TE DUUR!
Als je heel handig bent met voedingen en versterkers bouwen zal er wel een voordeliger alternatief zijn maar voor mij is dit acceptabel .
Vannavond gewoon weer gekookte bloembollen .
Morgen gepocheerd.
Overmorgen geroerbakt
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Begrijp ik nu goed dat een FFT hetzelfde doet als een DFT maar dan met minder rekenvermogen.
Maar dat je bij FFT kans hebt op fouten ?
Met holmimpuls kun je volgen mij aleen maar de messurement data lengt instellen FFT is standaard
Maar dat je bij FFT kans hebt op fouten ?
Met holmimpuls kun je volgen mij aleen maar de messurement data lengt instellen FFT is standaard
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Nou weer antwoord van Robert gehad !
Ik had hem gevraagd om te kijken of hij een bruikbaar file kan maken in Holm impulse .
(of is dat een rare vraag?)
Daar kreeg ik dus dit antwoord op.
Mijn reply staat daar weer onder ,gezelliger word het niet!
En ik wil best een ander progje proberen ,vind het ook niet erg om ervoor te betalen !
Maar ik krijg geen antwoord van die software lui.
Weten jullie of dat mogelijk is in Arta of audiotester ED.
Hello Richard,
Well – I am not user of the Holm software, but it looks like you should be able to export the correct file – look in the help file of the Holm software.
You might have more success by exporting an impulse file, but it still have to be correct. Locate info under 3.3 and export as ASCII text-file.
If this does not help then you could try the ARTA software – also freeware.
I do not intent to support other company’s measurement software – sorry but that is my limit.
Best regards / Med venlig hilsen
Robert Sørensen
Hello Robert .
I,am not expecting you to support other company’s measurement software either!
But i was hoping you supporting a bit more your own software .
You might better export files with frequency response ,those where your exact words .
And now its Impulse ?
Which i can load but not get a frequentie graph.
The guys on the Audio forum can.t help me as well.
And i know there is a lot of knowledge there
There is no user guide to the software !
I do not get answhere,s of other sofware companys if i ask if it is possible to make the same file that you send me .
I don,t think i,am getting any further this way.
Ik had hem gevraagd om te kijken of hij een bruikbaar file kan maken in Holm impulse .
(of is dat een rare vraag?)
Daar kreeg ik dus dit antwoord op.
Mijn reply staat daar weer onder ,gezelliger word het niet!
En ik wil best een ander progje proberen ,vind het ook niet erg om ervoor te betalen !
Maar ik krijg geen antwoord van die software lui.
Weten jullie of dat mogelijk is in Arta of audiotester ED.
Hello Richard,
Well – I am not user of the Holm software, but it looks like you should be able to export the correct file – look in the help file of the Holm software.
You might have more success by exporting an impulse file, but it still have to be correct. Locate info under 3.3 and export as ASCII text-file.
If this does not help then you could try the ARTA software – also freeware.
I do not intent to support other company’s measurement software – sorry but that is my limit.
Best regards / Med venlig hilsen
Robert Sørensen
Hello Robert .
I,am not expecting you to support other company’s measurement software either!
But i was hoping you supporting a bit more your own software .
You might better export files with frequency response ,those where your exact words .
And now its Impulse ?
Which i can load but not get a frequentie graph.
The guys on the Audio forum can.t help me as well.
And i know there is a lot of knowledge there
There is no user guide to the software !
I do not get answhere,s of other sofware companys if i ask if it is possible to make the same file that you send me .
I don,t think i,am getting any further this way.
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Met ARTA kun je (ook in de demo-mode) ASCII exporteren, of CSV, mocht je dat liever hebben. In elk geval is het geen probleem om een file zoals die door Robert is aangereikt, zelf te maken, hooguit is wat knip- en plakwerk in Word nodig (komma's door tabs vervangen bv.).rikpost schreef:Weten jullie of dat mogelijk is in Arta
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Hallo Mark .
Bedankt voor de tip ! .
Een frequentie respons heb ik er inmiddels uit alleen zonder de phase .
Maar dat zit misschien in de instellingen, hij opent tenminste wel in de x over
Wanneer ik een impulse respons probeer weg te schrijven krijg ik dit. Dus daar moet ik dan een licenci voor hebben
Ik heb ook audio tester gedownload ,dat werk niet maar ik heb wel een phase kolom .
Ik ga eens kijken of ik daar dan inderdaad in wordpad of zo een geldig bestand van kan maken.
Vind het knap ingewikkeld allemaal die meetsoftware ,Holmimpuse lijkt het meest makkelijk voor de leek
Bedankt voor de tip ! .
Een frequentie respons heb ik er inmiddels uit alleen zonder de phase .
Maar dat zit misschien in de instellingen, hij opent tenminste wel in de x over
Wanneer ik een impulse respons probeer weg te schrijven krijg ik dit. Dus daar moet ik dan een licenci voor hebben
Ik heb ook audio tester gedownload ,dat werk niet maar ik heb wel een phase kolom .
Ik ga eens kijken of ik daar dan inderdaad in wordpad of zo een geldig bestand van kan maken.
Vind het knap ingewikkeld allemaal die meetsoftware ,Holmimpuse lijkt het meest makkelijk voor de leek
Re: meten met holmimpulse voor x over wizard
Je kunt ook gewoon de meetgegevens in de vorm van een .frd-file (frequentie, amplitude, fase) exporteren (onder één van de menu's) en nog wel zonder licentie. Je kunt alleen de meting zelf niet opslaan. Maar met die .frd moet je in Groundsound aan de slag kunnen. De fase wordt sowieso geëxporteerd, ook al zie je 'm niet.rikpost schreef:Wanneer ik een impulse respons probeer weg te schrijven krijg ik dit.
BTW ARTA is inderdaad een complex programma. Het kan veel, maar je moet er ook even doorheen.
