1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Moderator: Beheerdersteam
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik heb 3 x ---7pens 6x4
en 1x--- 8pens ez 80 gebruikt
de 6x4 komt in de kast bij de voeding te staan ?
en 1x--- 8pens ez 80 gebruikt
de 6x4 komt in de kast bij de voeding te staan ?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Zou je mijn bericht op de vorige pagina willen lezen want EZ80 en 6X4 zijn te ligt
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
als je daar 5 watt weerstanden voor zet dan
het is een dubbele diode
is dan de inschakel piek weg of wordt deze verwerkt
met het opstarten
het is een dubbele diode
is dan de inschakel piek weg of wordt deze verwerkt
met het opstarten
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
moeten we dan terug naar ecl82 se
heb geloof ik wel 10 liggen allemaal nieuw
met een ecc 83 en een 6x4
werkt het wel met om de spanning te verlagen op een goede manier
met 2 x5 watt van ongeveer 125 ohm weerstanden ervoor
en kan dit ook in triode en pentode
ik vind het gewoon leuk om het te doen met wat ik al heb toch
heeft allemaal geld gekost
heb geloof ik wel 10 liggen allemaal nieuw
met een ecc 83 en een 6x4
werkt het wel met om de spanning te verlagen op een goede manier
met 2 x5 watt van ongeveer 125 ohm weerstanden ervoor
en kan dit ook in triode en pentode
ik vind het gewoon leuk om het te doen met wat ik al heb toch
heeft allemaal geld gekost
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
mischien ga ik dan later mono blokjes maken
met een ef86 en el 84 se
dan kan ik jou schema`s daarvoor gebruiken el84 se
met een ef86 en el 84 se
dan kan ik jou schema`s daarvoor gebruiken el84 se
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Waar wil je die ECC83 voor gebruiken als je een ECL82 SE maakt? Een ECL82 is een combinatie pentode/triode. Met twee buizen heb je een stereo versterker. Veel vermogen zal er niet uitkomen en wanneer je deze keuze maakt omdat je per se die 6X4/EZ90 gelijkrichters wil gebruiken dan zou ik het anders aanpakken. Blijf bij het EL84 ontwerp en gebruik twee 6X4 gelijkrichtbuizen parallel. Dat moet prima gaan.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
het is duidelijk dat ik een gelijkrichter moet gebruiken, maar mag ook een zwaardere zijn bv gz 34 ofzo
als het maar goed komt met die spanning dat die onderuit gaat/kan
als het maar goed komt met die spanning dat die onderuit gaat/kan
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik kan je gedachtengang en redeneringen niet volgen (en volgens mij ben ik niet de enige), maar ik wens je veel succes met de uitwerking en opbouw van je project.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Geef eens een overzicht van alle materialen die je beschikbaar hebt.
Jouw gedachtengang over twee 6X4 buizen kan wel, maar dan kom je waarschijnlijk weer gloeistroom tekort op de voedingstrafo.
Een ECL82 in penthode kan echt genoeg power leveren voor jouw luidsprekers.
Jouw gedachtengang over twee 6X4 buizen kan wel, maar dan kom je waarschijnlijk weer gloeistroom tekort op de voedingstrafo.
Een ECL82 in penthode kan echt genoeg power leveren voor jouw luidsprekers.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
de bedoeling was/is een versterker te bouwen met 2x el84 en ecc 83 nu blijkt dat de hoogspanning veel te hoog is
nml 624 volt 2x 312 volt el 84 mag maar 250 volt hebben als je diodes gebruikt wordt de spanning zelfs 441 volt
per kant als je hier zomaar weerstanden voorzet krijg je opstart problemen in de andere buisjes door veel te hoge spanningen
vandaar het idee een gelijkrichter die spanningen wel rustig door kan geven als daar 5watt weerstanden voor komen
dat is dus de vraag van het moment?
als een gelijkrichter wel goed is om te gebruiken ?
dan is de vraag welke?
bv een gz 34
nml 624 volt 2x 312 volt el 84 mag maar 250 volt hebben als je diodes gebruikt wordt de spanning zelfs 441 volt
per kant als je hier zomaar weerstanden voorzet krijg je opstart problemen in de andere buisjes door veel te hoge spanningen
vandaar het idee een gelijkrichter die spanningen wel rustig door kan geven als daar 5watt weerstanden voor komen
dat is dus de vraag van het moment?
als een gelijkrichter wel goed is om te gebruiken ?
dan is de vraag welke?
bv een gz 34
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
nou ik heb allerlei spullen
en ook allerlei eiken behuizingen
alles op zijn tijd
deze kast is geschikt omdat ik een grote hond heb sinds kort
die andere dingen zijn allemaal open zeg maar met de lampen in het zicht
en ook allerlei eiken behuizingen
alles op zijn tijd
deze kast is geschikt omdat ik een grote hond heb sinds kort
die andere dingen zijn allemaal open zeg maar met de lampen in het zicht
Laatst gewijzigd door foirixi op wo 19 sep 2012, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik heb 3 x 9 pins voetjes er al in dan is bv de middelste de ez 80 of zelfs een ez 81
en de andere twee ecl 82
zit ik alleen nog met de vraag hoe die veel te hoge spanning omlaag kan
2x 312 volt?
en de andere twee ecl 82
zit ik alleen nog met de vraag hoe die veel te hoge spanning omlaag kan
2x 312 volt?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
sorry prc
wat vind jij hoe het verder kan?
waar ik nu mee bezig ben zijn wel de beste spullen die ik heb!
dus het kan best heel goed worden!
wat vind jij hoe het verder kan?
waar ik nu mee bezig ben zijn wel de beste spullen die ik heb!
dus het kan best heel goed worden!
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ja ik zie wel wat problemen bij gebruik van een diode buis EZ80 je mag deze namelijk niet zwaarder belasten dan zo'n 90 Ma
En bij gebruik van een 6X4 is dit nog lager namelijk 70 Ma
Ook mag je de Capaciteit niet groter nemen dan 50µF Bij EZ80 en maar 40 µF bij een 6X4 zodat ik dan toch weer wat brom kan verwachten.
Nou kan je dit wel opvangen door gebruik van spoelen maar ja het wordt er dan niet gemakkelijker op
Ik weet niet wat nu je besloten heb of je nu weer terug gaat naar de ecl82 of dat je bij de ECC83 en EL84 blijft.
Maar bij gebruik van alleen de ECL82 zou ik geen triode schakeling maken maar gewoon penthode en dan heb je ongeveer 3,5 Watt.
Wel moet je omdat de spanning van je trafo nogal hoog is en voor de veiligheid elco's zoeken die tenminste 500 Volt aankunnen ik ga namelijk ervan uit dat de elco's ook heel blijven als bijvoorbeeld de EL84 of ECL82 eruit worden gehaalt en de voeding erop wordt gezet.
Verder geef ik je toch meer kans dat het goed gaat werken met de ECL82 omdat zowel ugt's als voedings trafo's hier beter bij passen.
Verder geeft het datasheet aan van zowel EL84 als de ECL82 dat de maximale spanning 300 volt mag zijn.
En bij gebruik van een 6X4 is dit nog lager namelijk 70 Ma
Ook mag je de Capaciteit niet groter nemen dan 50µF Bij EZ80 en maar 40 µF bij een 6X4 zodat ik dan toch weer wat brom kan verwachten.
Nou kan je dit wel opvangen door gebruik van spoelen maar ja het wordt er dan niet gemakkelijker op
Ik weet niet wat nu je besloten heb of je nu weer terug gaat naar de ecl82 of dat je bij de ECC83 en EL84 blijft.
Maar bij gebruik van alleen de ECL82 zou ik geen triode schakeling maken maar gewoon penthode en dan heb je ongeveer 3,5 Watt.
Wel moet je omdat de spanning van je trafo nogal hoog is en voor de veiligheid elco's zoeken die tenminste 500 Volt aankunnen ik ga namelijk ervan uit dat de elco's ook heel blijven als bijvoorbeeld de EL84 of ECL82 eruit worden gehaalt en de voeding erop wordt gezet.
Verder geef ik je toch meer kans dat het goed gaat werken met de ECL82 omdat zowel ugt's als voedings trafo's hier beter bij passen.
Verder geeft het datasheet aan van zowel EL84 als de ECL82 dat de maximale spanning 300 volt mag zijn.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
dankjewel voor je toelichting
ik denk ook ecl 82 nu
met ez 81 erbij
komt ten goede van alles wat er in de kast zit
heb trouwens jou 4x ecl82 project gezien mooi hoor!
ok dan weten we weer waar het naar toe gaat
moet ik alleen wel ez 81 toevoegen aan mijn bestel lijstje
maar ik wil graag wel triode/ pentode schakeling want dan kan ik zien wat 1 watt x 2 doet
vind ik gewoon leuk
zucht opgelucht!
ik denk ook ecl 82 nu
met ez 81 erbij
komt ten goede van alles wat er in de kast zit
heb trouwens jou 4x ecl82 project gezien mooi hoor!
ok dan weten we weer waar het naar toe gaat
moet ik alleen wel ez 81 toevoegen aan mijn bestel lijstje
maar ik wil graag wel triode/ pentode schakeling want dan kan ik zien wat 1 watt x 2 doet
vind ik gewoon leuk
zucht opgelucht!
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
zie jij mogelijkheid om met 5watt weerstanden
de spanning te laten zakken tot redelijke waarden
de spanning te laten zakken tot redelijke waarden
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik zal hier eens kijken wat de Norman Koran modellen gaan zeggen als je ECL82 in triode zet in het datasheet hebben ze het daar niet over
Zal daar vanavond eens naar kijken maar ik verwacht dan iets van 1 Watt op triode daar kan je net aan een koptelefoon mee voeden
Ja dat project van mij was geboren omdat ik nog vier trafo'tjes had van meneertje philips uit oude TV's
Nee ik zit dan al snel aan 10 Watt te denken ook dit zal ik eens simuleren maar dan nog is de voeding onbelast toch 440 Volt
hoe heb je trouwens die spanning gemeten met je scoop of met je voltmeter
Zal daar vanavond eens naar kijken maar ik verwacht dan iets van 1 Watt op triode daar kan je net aan een koptelefoon mee voeden
Ja dat project van mij was geboren omdat ik nog vier trafo'tjes had van meneertje philips uit oude TV's
Nee ik zit dan al snel aan 10 Watt te denken ook dit zal ik eens simuleren maar dan nog is de voeding onbelast toch 440 Volt
hoe heb je trouwens die spanning gemeten met je scoop of met je voltmeter
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
die spanning is gemeten met de universeelmeter
ach wat een wereld,gelukkig zijn er mensen die meer weten dan ik
ach wat een wereld,gelukkig zijn er mensen die meer weten dan ik
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Als je toch voor de ecl82 buis gaat dan kan je ook die 60 Ma trafo gebruiken weet je daar de spaningen van
anders wordt het wel een grote weerstand en is de start spanning toch wel aan de hoge kant.
Ook met de simulatie met een buizen diode geeft hij een hoge spanning af en moet je toch weer een weerstand plaatsen.
Ik weet dan ook niet of die koren modellen hier wel goed zijn.
Ik ga nog even in die datasheets kijken of ik daar wat uit kan halen
Met rood ingevulde waarde op het schema is als de buizen nog koud zijn.
anders wordt het wel een grote weerstand en is de start spanning toch wel aan de hoge kant.
Ook met de simulatie met een buizen diode geeft hij een hoge spanning af en moet je toch weer een weerstand plaatsen.
Ik weet dan ook niet of die koren modellen hier wel goed zijn.
Ik ga nog even in die datasheets kijken of ik daar wat uit kan halen
Met rood ingevulde waarde op het schema is als de buizen nog koud zijn.
- Bijlagen
-
- ecl82_pentode-3w_amp.zip
- (2.52 KiB) 55 keer gedownload
-
- ecl82_triode-1w_amp.zip
- (2.49 KiB) 40 keer gedownload
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
staat op de trafo2 x 280 volt maar dat is wel bij 220 en niet met 230 volt in
het is die foto die de waarden gedrukt weergeeft van de lichtere trafo
op de vorige 3e pagina,maar ik wil het ook wel nameten hoor
het is die foto die de waarden gedrukt weergeeft van de lichtere trafo
op de vorige 3e pagina,maar ik wil het ook wel nameten hoor
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
op de 280 `s staan nog weerstanden van 4 watt 100 ohm
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
C1 en C101 kun je eventueel gewoon weglaten (doorverbinden). Ik plaats bij een buizenbak nooit condensatoren aan de ingang.
Wanneer je de roosterlek voldoende klein kiest is er geen DC op de ingang te vinden.
Volgens deze datasheet http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /ECL82.pdf mag de anodespanning op de penthode 300V zijn. houdt er rekening mee dat dit het verschil is in spanning tussen anode en kathode. Bij pakweg 25mA door de 680Ohm kathode weerstand heb je daar ook nog 17V over staan.
Als jij een versterker hebt waar deze onderdelen uitkomen moet je die zonder meer opnieuw kunnen gebruiken.
Wanneer je de roosterlek voldoende klein kiest is er geen DC op de ingang te vinden.
Volgens deze datasheet http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /ECL82.pdf mag de anodespanning op de penthode 300V zijn. houdt er rekening mee dat dit het verschil is in spanning tussen anode en kathode. Bij pakweg 25mA door de 680Ohm kathode weerstand heb je daar ook nog 17V over staan.
Als jij een versterker hebt waar deze onderdelen uitkomen moet je die zonder meer opnieuw kunnen gebruiken.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Probleem is echter wel als je uitgang die je er op aansluit ook maar iets van dc voert klopt je instelling niet meer als je c1 weglaat en de potmeter opdraait
voor wat die 300 volt betreft dat is wel z'n max ik blijf daar toch liever wat onder hangen.
Trouwens hebben ze het in het datasheet over 272Volt
voor wat die 300 volt betreft dat is wel z'n max ik blijf daar toch liever wat onder hangen.
Trouwens hebben ze het in het datasheet over 272Volt
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Oke ik heb nog wat gesimuleerd met model van norman koran en kom op het volgende
- Bijlagen
-
- vrectifier.zip
- (1.65 KiB) 42 keer gedownload
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
dit lijkt heel goed he !
een bijne perfcte golf
het is een klein plaatje kan het niet goed lezen
maar ez 90 is dezlfde als ez 81 of is daar nog verschil in?
het is de 6x4 waar ik 3 nieuwe van heb
ik maak wel een adapterplaatje van alu
hoeveel watt weerstanden staan ervoor?
lijkt echt heel goed
een bijne perfcte golf
het is een klein plaatje kan het niet goed lezen
maar ez 90 is dezlfde als ez 81 of is daar nog verschil in?
het is de 6x4 waar ik 3 nieuwe van heb
ik maak wel een adapterplaatje van alu
hoeveel watt weerstanden staan ervoor?
lijkt echt heel goed
Laatst gewijzigd door foirixi op do 20 sep 2012, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
