1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Moderator: Beheerdersteam
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Oei de laatste foto zegt dat hij maar 60Ma is op de anode spanning daar kan natuurlijk nooit twee EL84 buizen op wordt gestookt dan heb je maar 30 Ma per kant terwijl de EL84 op 6 Watt 48 ma anode stroom en 5,5 Ma scherm rooster nodig heeft.
Dat is dus 53,5 ma per buis is 107 Ma plus nog een paar ma voor de ECC83.
Je zou dan toch echt een trafo moeten hebben die iets van 120 Ma aan kan.
Dat is dus 53,5 ma per buis is 107 Ma plus nog een paar ma voor de ECC83.
Je zou dan toch echt een trafo moeten hebben die iets van 120 Ma aan kan.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Mocht het toch niet gaan met de trafo's die je nu heb dan staat hier nog een mooie trafo http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=668
En niet te duur lijkt me
En niet te duur lijkt me
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja daarom die zwaardere kiezen toch en de betere uitgangen
die kan het vast wel doen
iig bedankt voor de tip
die kan het vast wel doen
iig bedankt voor de tip
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
geen schok gehad gelukkig
ik heb gemeten en opgeschreven zo goed als ik kon!
ik heb gemeten en opgeschreven zo goed als ik kon!
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
links boven moet denk ik allebei 150 ma zijn misschien zijn ze ongelijk door vuile contacten
verder heb ik gemeten met een multimeter die tot 20 A gaat
en heb ik de rode inde v/ohm gehad en de zwarte in de 20A
zo heb ik ook de amperes gemeten
anders mat ik zomaar 8 amperes
als het ging tussen com zwart en rood 20A
verder heb ik gemeten met een multimeter die tot 20 A gaat
en heb ik de rode inde v/ohm gehad en de zwarte in de 20A
zo heb ik ook de amperes gemeten
anders mat ik zomaar 8 amperes
als het ging tussen com zwart en rood 20A
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Wat je dan doet is kortsluiting maken dat is natuurlijk niet echt het aantal Ma's of Amperé's meten
en het lijkt mij sterk dat je op die drie 6,3 wikkels 0,02 ampere hebt gemeten
je kan even de draaddikte van die 6,3 volt windingen opmeten dat kan je ook een indruk geven
en het lijkt mij sterk dat je op die drie 6,3 wikkels 0,02 ampere hebt gemeten
je kan even de draaddikte van die 6,3 volt windingen opmeten dat kan je ook een indruk geven
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik heb een waar ik het beste bij kon van de 6,3 v wikkelingen opgemeten 1mm
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
dit zijn de waarden van een even dikke trafo van een kontakt ns 12 ecl 82
van een ander project overgeschreven
de kontakt ns 12 van mij die ik niet gebruik heeft dunnere voeding
verschil van 1,5 cm in blikpakket
van een ander project overgeschreven
de kontakt ns 12 van mij die ik niet gebruik heeft dunnere voeding
verschil van 1,5 cm in blikpakket
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
he he ! nou ik ben wat aan het denken hoe ik de versterker onderdelen graag wil plaatsen
je hebt van die weerstands laddertjes
of dat geschikt is voor condensators en weerstanden om het zo overzichtelijk mogelijk te houden
zodat je het schema er in terug kunt zien, misschien is dat iets?
je hebt van die weerstands laddertjes
of dat geschikt is voor condensators en weerstanden om het zo overzichtelijk mogelijk te houden
zodat je het schema er in terug kunt zien, misschien is dat iets?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
meer blik betekend grotere kern dus minder windigen per volt zodat ze het draad iets dikker kunnen nemen zodat je daar meer ma of Amperé haalt
Ik zit alleen een beetje met die 2 x 312 volt in mijn maag daar zou je dus als je dit gelijkricht wortel 2 moeten nemen is dus 312 V X 1,414 = 441 Volt dc uit dat is veel te veel.
Dan mag je ook wel elco's gaan zoeken die minimaal 500 VOLT aan kunnen.
Maar ja of die EL84 dit nou zo prettig vindt dat er meer dan 400 volt over de anode gaat is nog de vraag.
En ik gok dat je met die winding van 1 MM dikte ongeveer wel op zo'n 2 tot 3 Amperé kan halen
Ik zit alleen een beetje met die 2 x 312 volt in mijn maag daar zou je dus als je dit gelijkricht wortel 2 moeten nemen is dus 312 V X 1,414 = 441 Volt dc uit dat is veel te veel.
Dan mag je ook wel elco's gaan zoeken die minimaal 500 VOLT aan kunnen.
Maar ja of die EL84 dit nou zo prettig vindt dat er meer dan 400 volt over de anode gaat is nog de vraag.
En ik gok dat je met die winding van 1 MM dikte ongeveer wel op zo'n 2 tot 3 Amperé kan halen
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
sorry maar daar weet ik niets van, mischien moet er een dikke weerstand voor?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Als je een ac ( wisselspanning ) gelijk gaat richten en er DC van maakt moet je de ac spanning met 1,414 vermenigvuldigen.
Als je daar dan zoals jij wilt een dikke weerstand voor gaat zetten heb je toch in het begin als de buizen nog niet opgewarmt zijn een hele hoge spanning van bijna 430 volt als je met die trafo van twee keer 312 volt werkt
Als je daar dan zoals jij wilt een dikke weerstand voor gaat zetten heb je toch in het begin als de buizen nog niet opgewarmt zijn een hele hoge spanning van bijna 430 volt als je met die trafo van twee keer 312 volt werkt
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
goed dat je dit weet , zijn van die practische dingen onmisbare kennis, zeg maar dan weet ik het ook niet
er was een verbinding tussen de twee 0-punten van de hoogspanning naar de laagspanning waar was dit voor?
er was een verbinding tussen de twee 0-punten van de hoogspanning naar de laagspanning waar was dit voor?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Dat is waarschijnlijk je min van de voeding die naar massa gaat op je chassis zie plaatje
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja , ok ik ben benieuwd hoe het in het geheel past
we zijn wel een nieuwe versterker aan het ontwerpen!
waarvan ik hoop dat hij een zuiver sinus signaal kan af geven
maar ook een beetje anticipeerd op veroudering van de buizen
kijk ook naar andere ontwerpen!
en wat ik hoop is dat deze voor iedereen te bouwen is later
maar in eerste instantie is deze speciaal voor de supreme soundbody`s
we zijn wel een nieuwe versterker aan het ontwerpen!
waarvan ik hoop dat hij een zuiver sinus signaal kan af geven
maar ook een beetje anticipeerd op veroudering van de buizen
kijk ook naar andere ontwerpen!
en wat ik hoop is dat deze voor iedereen te bouwen is later
maar in eerste instantie is deze speciaal voor de supreme soundbody`s
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik raad je wel aan om toch een andere voedings trafo te gaan zoeken want 312 volt is wel erg veel
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
niet dat wat jij in je hoofd hebt
Een spoel wordt juist gebruikt om zo vlak mogenlijke voeding te maken met minimale spannings verlies
Een spoel wordt juist gebruikt om zo vlak mogenlijke voeding te maken met minimale spannings verlies
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
nou ik heb even gespiekt , maar er worden gewoon 5 watt keramische weerstanden voor de diodes gezet
kijk anders zelf even op co revisie van kontakt ns 12
kijk anders zelf even op co revisie van kontakt ns 12
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Weer een vraag wat kunnen je elco's voor spanning aan deze moeten zeker 500 Volt aan kunnen
Want een koude buis geeft namelijk geen weerstand op je voeding zodat de voledige spanning erop komt te staan van 440 volt
Ook zal er zo'n 120 volt over deze weestanden moeten komen daar gaat dan ook nogal wat warmte in zitten.
Ik vind dat in iedergeval geen oplossing
Want een koude buis geeft namelijk geen weerstand op je voeding zodat de voledige spanning erop komt te staan van 440 volt
Ook zal er zo'n 120 volt over deze weestanden moeten komen daar gaat dan ook nogal wat warmte in zitten.
Ik vind dat in iedergeval geen oplossing
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Oke ik heb ook nog even een sim gedraait daarin kan je zien wat er links aan spanning op komt te staan als de buizen nog koud zijn.
Ook kwam ik dit nog tegen maar ja daar hebben ze het over 270 volt en niet over 312 Volt http://www.circuitsonline.net/forum/view/58039
Ook kan je op het onderste plaatje zien wat de max is voor de buis EL84.
Ook kwam ik dit nog tegen maar ja daar hebben ze het over 270 volt en niet over 312 Volt http://www.circuitsonline.net/forum/view/58039
Ook kan je op het onderste plaatje zien wat de max is voor de buis EL84.
- Bijlagen
-
- voeding-diodes.zip
- (880 Bytes) 37 keer gedownload
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Al deze ellende kun je voorkomen door alsnog met een buisgelijkrichter te gaan werken. Een EZ80 of EZ81 kun je prima op die 1A wikkeling laten gloeien. De spanningsval over een buisgelijkrichter is veel groter dan over "gewone" diodes. Bovendien komt je spanning wat langzamer op wat beter is voor de andere buizen en de elco's in de voeding.
Last but not least is de klank van een single ended versterker gewoon gebaat bij een buisgelijkrichter. Ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen, maar het is puur mijn ervaring en die van anderen.
Last but not least is de klank van een single ended versterker gewoon gebaat bij een buisgelijkrichter. Ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen, maar het is puur mijn ervaring en die van anderen.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Mee eens.RobertD schreef:Last but not least is de klank van een single ended versterker gewoon gebaat bij een buisgelijkrichter. Ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen, maar het is puur mijn ervaring en die van anderen.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ok dan wordt het een buisgelijkrichter!
enwelke moet dat zijn?
ik heb denk ik nog 6x4 bv is dat het zelfde dan ez 80 dacht ik?!
bedankt dat jullie ook meedoen
en het verhaal volgen!
enwelke moet dat zijn?
ik heb denk ik nog 6x4 bv is dat het zelfde dan ez 80 dacht ik?!
bedankt dat jullie ook meedoen
en het verhaal volgen!
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ja ik vindt dat met die buizen gelijkrichter een beetje broodje aap verhaal
Maar zowel de ez80 als zijnde de 6x4 is te licht als je er maar 1 gebruikt volgens mij hebben we dit al behandeld in dit topic.
Je heb dan een EZ81 nodig en zelfs die loopt dan op zijn tenen.
Maar zowel de ez80 als zijnde de 6x4 is te licht als je er maar 1 gebruikt volgens mij hebben we dit al behandeld in dit topic.
Je heb dan een EZ81 nodig en zelfs die loopt dan op zijn tenen.
Laatst gewijzigd door nl3prc op di 18 sep 2012, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
