1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Oei de laatste foto zegt dat hij maar 60Ma is op de anode spanning daar kan natuurlijk nooit twee EL84 buizen op wordt gestookt dan heb je maar 30 Ma per kant terwijl de EL84 op 6 Watt 48 ma anode stroom en 5,5 Ma scherm rooster nodig heeft.
Dat is dus 53,5 ma per buis is 107 Ma plus nog een paar ma voor de ECC83.
Je zou dan toch echt een trafo moeten hebben die iets van 120 Ma aan kan.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Mocht het toch niet gaan met de trafo's die je nu heb dan staat hier nog een mooie trafo http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=668
En niet te duur lijkt me
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ja daarom die zwaardere kiezen toch en de betere uitgangen

die kan het vast wel doen

iig bedankt voor de tip
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

geen schok gehad gelukkig
ik heb gemeten en opgeschreven zo goed als ik kon!
Bijlagen
mijn trafo
mijn trafo
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

links boven moet denk ik allebei 150 ma zijn misschien zijn ze ongelijk door vuile contacten
verder heb ik gemeten met een multimeter die tot 20 A gaat
en heb ik de rode inde v/ohm gehad en de zwarte in de 20A
zo heb ik ook de amperes gemeten
anders mat ik zomaar 8 amperes
als het ging tussen com zwart en rood 20A
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Wat je dan doet is kortsluiting maken dat is natuurlijk niet echt het aantal Ma's of Amperé's meten
en het lijkt mij sterk dat je op die drie 6,3 wikkels 0,02 ampere hebt gemeten

je kan even de draaddikte van die 6,3 volt windingen opmeten dat kan je ook een indruk geven
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ik heb een waar ik het beste bij kon van de 6,3 v wikkelingen opgemeten 1mm
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

dit zijn de waarden van een even dikke trafo van een kontakt ns 12 ecl 82
van een ander project overgeschreven
de kontakt ns 12 van mij die ik niet gebruik heeft dunnere voeding
verschil van 1,5 cm in blikpakket
Bijlagen
img002.jpg
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

he he ! nou ik ben wat aan het denken hoe ik de versterker onderdelen graag wil plaatsen
je hebt van die weerstands laddertjes
of dat geschikt is voor condensators en weerstanden om het zo overzichtelijk mogelijk te houden
zodat je het schema er in terug kunt zien, misschien is dat iets?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

meer blik betekend grotere kern dus minder windigen per volt zodat ze het draad iets dikker kunnen nemen zodat je daar meer ma of Amperé haalt

Ik zit alleen een beetje met die 2 x 312 volt in mijn maag daar zou je dus als je dit gelijkricht wortel 2 moeten nemen is dus 312 V X 1,414 = 441 Volt dc uit dat is veel te veel.
Dan mag je ook wel elco's gaan zoeken die minimaal 500 VOLT aan kunnen.
Maar ja of die EL84 dit nou zo prettig vindt dat er meer dan 400 volt over de anode gaat is nog de vraag.

En ik gok dat je met die winding van 1 MM dikte ongeveer wel op zo'n 2 tot 3 Amperé kan halen
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

sorry maar daar weet ik niets van, mischien moet er een dikke weerstand voor?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Als je een ac ( wisselspanning ) gelijk gaat richten en er DC van maakt moet je de ac spanning met 1,414 vermenigvuldigen.

Als je daar dan zoals jij wilt een dikke weerstand voor gaat zetten heb je toch in het begin als de buizen nog niet opgewarmt zijn een hele hoge spanning van bijna 430 volt als je met die trafo van twee keer 312 volt werkt
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

goed dat je dit weet , zijn van die practische dingen onmisbare kennis, zeg maar dan weet ik het ook niet

er was een verbinding tussen de twee 0-punten van de hoogspanning naar de laagspanning waar was dit voor?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Dat is waarschijnlijk je min van de voeding die naar massa gaat op je chassis zie plaatje
Bijlagen
voedings-trafo-a.JPG
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ja , ok ik ben benieuwd hoe het in het geheel past

we zijn wel een nieuwe versterker aan het ontwerpen!

waarvan ik hoop dat hij een zuiver sinus signaal kan af geven

maar ook een beetje anticipeerd op veroudering van de buizen

kijk ook naar andere ontwerpen!

en wat ik hoop is dat deze voor iedereen te bouwen is later

maar in eerste instantie is deze speciaal voor de supreme soundbody`s
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ik raad je wel aan om toch een andere voedings trafo te gaan zoeken want 312 volt is wel erg veel
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

wat voor invloed heeft een smoorspoel hierop?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

niet dat wat jij in je hoofd hebt
Een spoel wordt juist gebruikt om zo vlak mogenlijke voeding te maken met minimale spannings verlies
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

nou ik heb even gespiekt , maar er worden gewoon 5 watt keramische weerstanden voor de diodes gezet
kijk anders zelf even op co revisie van kontakt ns 12
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Weer een vraag wat kunnen je elco's voor spanning aan deze moeten zeker 500 Volt aan kunnen
Want een koude buis geeft namelijk geen weerstand op je voeding zodat de voledige spanning erop komt te staan van 440 volt
Ook zal er zo'n 120 volt over deze weestanden moeten komen daar gaat dan ook nogal wat warmte in zitten.
Ik vind dat in iedergeval geen oplossing
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Oke ik heb ook nog even een sim gedraait daarin kan je zien wat er links aan spanning op komt te staan als de buizen nog koud zijn.
Ook kwam ik dit nog tegen maar ja daar hebben ze het over 270 volt en niet over 312 Volt http://www.circuitsonline.net/forum/view/58039
Ook kan je op het onderste plaatje zien wat de max is voor de buis EL84.
Bijlagen
voeding-diodes.JPG
voeding-diodes.zip
(880 Bytes) 37 keer gedownload
el84-max-voltages.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door RobertD »

Al deze ellende kun je voorkomen door alsnog met een buisgelijkrichter te gaan werken. Een EZ80 of EZ81 kun je prima op die 1A wikkeling laten gloeien. De spanningsval over een buisgelijkrichter is veel groter dan over "gewone" diodes. Bovendien komt je spanning wat langzamer op wat beter is voor de andere buizen en de elco's in de voeding.
Last but not least is de klank van een single ended versterker gewoon gebaat bij een buisgelijkrichter. Ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen, maar het is puur mijn ervaring en die van anderen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Last but not least is de klank van een single ended versterker gewoon gebaat bij een buisgelijkrichter. Ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen, maar het is puur mijn ervaring en die van anderen.
Mee eens.
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ok dan wordt het een buisgelijkrichter!
enwelke moet dat zijn?
ik heb denk ik nog 6x4 bv is dat het zelfde dan ez 80 dacht ik?!
bedankt dat jullie ook meedoen
en het verhaal volgen!
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ja ik vindt dat met die buizen gelijkrichter een beetje broodje aap verhaal
Maar zowel de ez80 als zijnde de 6x4 is te licht als je er maar 1 gebruikt volgens mij hebben we dit al behandeld in dit topic.
Je heb dan een EZ81 nodig en zelfs die loopt dan op zijn tenen.
Bijlagen
EZ80.gif
6X4.gif
EZ81.gif
Laatst gewijzigd door nl3prc op di 18 sep 2012, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie