[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MechanicalAnimal

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Gauw vaart maken met de montagestrips voor de bouten van de drivers en dan kan ik de facetten ruw zagen en affrezen :D
Dan kunnen ook de driveropeningen in de grondverf en uiteindelijk in de matzwarte buitenbeits gezet worden.

Dan verder met de topkasten, bekleden met 3mm MDF en dan maar eens naar de fijnhouthandel voor dat dunne vliegtuigtriplex en kuiperflex.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Waar heb je dat laminaat gekocht???? Dat wil ik ook! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ruben1981

Bericht door ruben1981 »

massive...
JBHC

Bericht door JBHC »

Het laminaat of die kasten ?
MechanicalAnimal

Zal ik het laminaat maar tegen opbod in V&A knallen? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

MechanicalAnimal schreef:
Zal ik het laminaat maar tegen opbod in V&A knallen? :mrgreen:

Hebbe, hebbe......... :mrgreen:
MechanicalAnimal

Geenius schreef:
Als je nog heel erg twijfelt, dan zou ik in eerste instantie een Jantzen Audio Superior Z-Cap op dit plek zetten. Niet extreem duur maar stukken beter dan standaard spul. Deze condensator heeft een mooi neutraal karakter en het beeld komt lekker los van de speaker - een goed beginpunt dus. Bij goedkopere types blijft het beeld wat meer "plakken" aan de luidsprekers.

Vervolgens laat je alles inspelen en ga je lekker een tijdje luisteren. Dan kun je een persoonlijk oordeel geven over het geluid en kun je gerichter zoeken. Misschien vind je het wel mooi zo met die Jantzen's en kun je alles lekker laten zoals het is en koop je van het overgebleven geld een stapel LP's. :D
Misschien hou je van meer sprankel en diepte in het beeld en kun je denken aan een Mundorf Silver-Gold-Oil. Maar misschien zoek je nog tastbaarder en natuurlijker klinkende harmonische boventonen en kun je kijken in de richting van Duelund. :wink:
mooi man dat internet :rofl: vind ik zo maar nog een C-test :lol:
Captest.jpg
The contenders are (sorted by the price that I paid around June 2009):
•Jensen Copper Foil - 0.47uF/630VDC - price around US$ 36.95/each (US$ 73.9/pairs)
•Jensen Copper Foil Paper Tube - 0.47uF/630VDC - price around US$ 86.95/each (US$ 173.9/pairs)
Mundorf Silver/Gold/Oil – 1uF/1200VDC/800VAC - price around US$ 88.60/each (US$ 177.2/pairs)
•VCap TFTF – 0.47uF/600VDC - price around US$ 139.99/each (US$ 279.98/pairs)
Duelund VSFCu-PIO/CAST - 1uF/630VDC/300VAC - price around US$411/each (US$ 822/pairs)

http://jimmyauw.com/tag/v-cap/
http://jimmyauw.com/2009/08/16/extreme- ... t-session/
http://jimmyauw.com/2009/08/18/extreme- ... d-session/

En nog een post over de VSF van Duelund, geen testje helaas
http://www.head-fi.org/t/284863/orgy-of ... st_5890515

Mundorf SGO vs Duelund VSF
http://www.co-bw.com/Audio_High_End_Capacitors.htm

Toch af en toe maar eens wat hersencellen lastig vallen met wat mij een juiste keus lijkt. Als ik de, schaarse, reviews mag geloven dan staat de omschrijving van de Duelunds me meer aan dan de Mundorf SGO's. Ik hoo rhet liefst een beetje relaxed hoog. Geen idee hoe ik dat hier zou moeten omschrijven maar ik heb een hekel aan een in-your-face-tweeter :mrgreen:

Mundorf M-Cap Supreme Silver/Gold/Oil 1200VDC – 2% tolerance

Technical specifications (according to manufacturer): "The MCap® SUPREME silver/gold/oil is definitely the top-of-the line model of our oil impregnated capacitors. In comparison with the Silver/Oil version, it technically features a further extended lifetime. More importantly, sonically the Silver/Gold/Oil version stands out due to its wonderful natural singing and exceptional micro dynamic, same time." Capacitance: 0.010uF-10uF; Dielectric: Polyprophylene; Metallisation: 99.99% silver, 1% gold; Purity of silver: min. 99.97% typ. 99.99%; Purity of gold: min. 99.97% typ. 99.99%

Sound: At this level we are talking about a really serious capacitor, so my findings are relative to other exotic types. They are richer and better layered than the Mundorf Silver/Gold, they seem more open and more spatial. Compared to the Duelund VSF copper they are not as well harmonically structured. The Duelund VSF copper capacitor creates smoother harmonics and a better midrange balance. The Silver/Gold/Oil excels in image depth, call it "bowling alley depth"! In direct comparison the Duelund VSF copper sounds flatter. Like the Mundorf Silver/Gold, the Silver/Gold/Oil has a slight top-end emphasis, this probably contributes to the perceived spatiality and micro-detailing. It will depend on the implementation and personal taste, some may prefer the Mundorf Silver/Gold/Oil, some may prefer the Duelund VSF copper foil capacitor.

Verdict: 12

Duelund VSF-Cu Copper Capacitor - 100VDC – 2% tolerance

Technical specifications (according to manufacturer): “The Virtual stack foil capacitor, a capacitor made specially for loudspeaker crossovers. This new capacitor is the realisation of a lifelong ambition. It consists of copper foil and high-density paper, soaked in pure mineral wax, coated with pure cocoon silk and finally, treated with special lacquers made from natural materials. It is without question a "green" product. The actual construction has been overseen by Mr. Steen Duelund Chief Engineer of Duelund Coherent Audio. Mr. Duelund has dictated the capacitor's special characteristics, i.e. its flatness, giving the opportunity to create its stack-foil working manner ensuring very low inductance, forming a solid block resulting in a form free of internal resonance. Furthermore, the flatness makes it easier to achieve greater values by connecting the capacitors in parallel”.

Sound: Now I know how natural a capacitor can sound! They are super natural, smooth, clear, open, and at the same time they stay calm and controlled but delivering dynamics when the music calls for it. The tonal balance is near perfection, especially audible on acoustic instruments and the human voice. This makes my classical music collection so much more realistic. Also I was very pleased with the separation of every individual instrument in an orchestra, the string section is much more a group of individuals rather than just a group. In direct comparison to the Duelund I found the Mundorf Silver/Gold to be a little over-etched sometimes, they seem to have a slight top-end emphasis but this is nit-picking.

Verdict: 12,5

Duelund CAST-Cu Copper / Paper-in-Oil Capacitor - 100VDC – 2% tolerance

Technical specifications (according to manufacturer): “The Duelund CAST Capacitor is a no holds barred flagship capacitor. The construction builds on the foundation of the Virtual Stack Foil design but does so with the addition of a proprietary WPIO dielectricum which necessitates several days of impregnation under high pressure. This creates a form with incredible damping properties giving a mechanical stability hitherto unheard of. On top of this casting process, a ring of hard pressed paper strengthens the damping properties of the design helping music flow effortlessly. The Duelund CAST capacitor is available for speaker use and as the CAST 630v for DC-applications.”.

Sound: The CAST capacitor has all the same characteristics as the VSF but with added top-end clarity and together with that, more spatiality. They are (like the VSF) super natural, smooth, clear and open. The tonal balance is extremely neutral, especially audible with good recordings of acoustic instruments and the human voice, so maily with classical music. Like the VSF the separation of the individual instruments is very good and in an orchestra, the string section is a group of individuals rather than just a group. Soprano's have clarity without becoming hard to the ear, wind instruments (especailly the copper section) have that nice "metal" edge without becoming rough. Where in the past you had to choose between a Mundorf Silver/Gold/Oil (very good depth and imaging) or a Duelund VSF (very neutral presentation) you can now have the best of both worlds in the form of the Duelund CAST-Cu. I did find they needed a couple of weeks use to fully come to bloom, so give a chance to burn-in. My current reference!

Verdict: 14

dusssssssssssssssssssssss....... :lol:

Zit ik toch te denken aan de VSF.......dat lijkt mij een hele mooie. Ik heb de G's van Ruud mogen beluisteren en dat hoog beviel mij supergoed.

De VSF condensatoren zijn een stuk prijsgunstiger dan die CASTversie van Duelund.
Hifi_goeroe

Bericht door Hifi_goeroe »

mooie vorderingen gemaakt. Wat doe jij met al die kopse kanten van het hout? Ga je hier nog eerst iets op verlijmen voordat je gaat fineren? Mijn ervaring is namelijk dat je, hoe goed je het ook behandeld, streepjes gaat zien door je fineer.

Ik ga, op termijn, mijn speaker laten spuiten en zal dus alle kopse kanten moeten wegwerken met dun MDF.
MechanicalAnimal

Hifi_goeroe schreef:
mooie vorderingen gemaakt. Wat doe jij met al die kopse kanten van het hout? Ga je hier nog eerst iets op verlijmen voordat je gaat fineren? Mijn ervaring is namelijk dat je, hoe goed je het ook behandeld, streepjes gaat zien door je fineer.

Ik ga, op termijn, mijn speaker laten spuiten en zal dus alle kopse kanten moeten wegwerken met dun MDF.
Zekers, best een beetje trots hierzo :mrgreen:

En precies zoals je zegt, de kopse kanten worden beplakt met 3mm MDF. Ik heb al een keer een proefje gedaan met beplakken, werkt perfect :D
MDFP1030079small.jpg
MechanicalAnimal

Na wat wikken en wegen heb ik besloten om de Duelund VSF in te zetten op C1.

Ik heb Duelund CAST in Ruud zijn originele G's mogen horen en dat beviel klankmatig goed. Ik betwijfel of de Mundorf SGO mij zal bevallen als ik de omschrijvingen daarvan lees. Het eerst inzetten van een Jantzen o.i.d op C1 zet mij later nog steeds voor dezelfde keus. Aan de andere kant stel ik mijzelf nu de vraag of ík het verschil ga horen tussen de VSF en de CAST.
Ik zet een CD op en ga zitten forummen, rommelen of ik pak een LandRover Monthly, ik ben niet de luisteraar die roerloos op zijn sweetspot gaat zitten, daarnaast weet ik al niet eens wat harmonische boventonen uberhaupt zijn :rofl:

Na nog eens met Tony e.e.a besproken te hebben tipte hij ook nog de mogelijkheid om, als ik alsnog iets mis bij de VSF, het filter nog enigzins aan te passen.

"Er zitten wat weerstanden voor de tweeter, hierdoor heb je de mogelijkheid om de hoeveelheid hoog naar smaak aan te passen. Ik zit nu te denken aan het overbruggen van R1a+b met een kleine condensator om op die manier iets meer "lucht" en fijn detail helemaal bovenin te kunnen krijgen. Het top-hoog kan dan ongehinderd voorbij de twee weerstanden. Niet dat deze ingreep van een VSF-Cu een CAST-Cu maakt, maar voor een fractie van de kosten kom je een eind in die richting."

Het is jammer dat de Duelunds CAST zo enorm in prijs zijn gestegen,tijdens de ontwikkeling van Ruud zijn G's was de CAST slechts een fractie duurder dan dat je nu moet neerleggen voor een VSF :(

Gisteravond de VSF's besteld bij Tony :D
architect

Bericht door architect »

wat houd je tegen om er eerst eens iets heel eenvoudigs in te zetten
polypropyleen en dan de goedkoopste zou ik eerst eens proberen,
kost weinig en je kunt eerst even door;
persoonlijk geloof ik niet in die dure onderdelen,
beter pas je je filter iets aan voor een ander geluid
sietse

Bericht door sietse »

architect schreef:
wat houd je tegen om er eerst eens iets heel eenvoudigs in te zetten
polypropyleen en dan de goedkoopste zou ik eerst eens proberen,
kost weinig en je kunt eerst even door;
persoonlijk geloof ik niet in die dure onderdelen,
beter pas je je filter iets aan voor een ander geluid
+ 1
gewone betaalbare spullen doen het prima bij mij :!: :!:
markbakk

Bericht door markbakk »

"Er zitten wat weerstanden voor de tweeter, hierdoor heb je de mogelijkheid om de hoeveelheid hoog naar smaak aan te passen. Ik zit nu te denken aan het overbruggen van R1a+b met een kleine condensator om op die manier iets meer "lucht" en fijn detail helemaal bovenin te kunnen krijgen. Het top-hoog kan dan ongehinderd voorbij de twee weerstanden. Niet dat deze ingreep van een VSF-Cu een CAST-Cu maakt, maar voor een fractie van de kosten kom je een eind in die richting."
:?: :?: :?:
Walt

Bericht door Walt »

Een serieweerstand van het hoog overbruggen met een condensator geeft meer tophoog zo simpel is het lijkt me. Zie bijv. mijn Eton/Accuton topic. Hoe groter je serieweerstand, hoe verder je hiermee kan gaan.

Groetjes Walter
markbakk

Bericht door markbakk »

Daar ging het me niet om. Tony 'bekent' zo'n beetje dat je met een beetje spelen met niveauverschil in tophoog vergelijkbare resultaten zou bereiken als met peperdure condensatoren. Lust u nog peultjes? 8) 8) 8)
Walt

Bericht door Walt »

'vergelijkbaar' is toch wel iets anders dan 'een eind in de richting' lijkt me.

Verschillen tussen condensatoren in deze prijsklasse zijn sowieso niet groot, en dan hebben we het waarschijnlijk vaak over 'anders' dan echt 'beter' qua klank.

Groetjes Walter
MechanicalAnimal

markbakk schreef:
:?: :?: :?:
Geen idee, Mark.....dit is voor mij allemaal te hoog gegrepen :rofl: .

Ik vroeg Tony wel nog even of met deze oplossing C1 een waarde bleef houden van 10uF. Hij legde me verder dit nog uit:

"Het tophoog gaat zowel door de Duelund als door de bypass condensator. Al het hoog gaat namelijk eerst door de Duelund om vervolgens bij de weerstand met parallele bypass condensator te komen. Daar wordt het top-hoog zeg maar om de weerstand heen geleid. De Duelund is dus ook van invloed op het top-hoog, je "mengt" er alleen iets top-hoog bij. De waarde kan daarom ook gewoon 10uF blijven."
Walt schreef:
Een serieweerstand van het hoog overbruggen met een condensator geeft meer tophoog zo simpel is het lijkt me. Zie bijv. mijn Eton/Accuton topic. Hoe groter je serieweerstand, hoe verder je hiermee kan gaan.

Groetjes Walter
Thanks Walt, Tony's oplossing ging mij boven de pet maar dit is een heldere toevoeging
markbakk schreef:
Daar ging het me niet om. Tony 'bekent' zo'n beetje dat je met een beetje spelen met niveauverschil in tophoog vergelijkbare resultaten zou bereiken als met peperdure condensatoren. Lust u nog peultjes? 8) 8) 8)
Nou Mark, ik moet zeggen dat ik vind dat jij hier wel je eigen interpretatie aan geeft hoor.

Ik lees, in het licht van de gehele condensator-discussie hier, dat je met deze oplossing het "gemis" aan diepte in de VSF in vergelijking met de CAST of een Mundorf SGO iets kunt aanpakken.
De VSF schijnt nu eenmaal in direct vergelijk wat "vlakker" te klinken terwijl andere eigenschappen weer een stuk beter overkomen dan de SGO, zoals "smoother harmonics and a better midrange balance". De CAST combineert blijkbaar al het goeds in 1 C met een navenant exorbitante prijsstelling.

Maar goed, ik ben geenzins van plan hier een discussie over te starten, het staat je vrij hier elders een fraai topic voor te openen. Ik twijfel niet aan jouw kennis van zaken overigens.
MechanicalAnimal

Walt schreef:
'vergelijkbaar' is toch wel iets anders dan 'een eind in de richting' lijkt me.

Verschillen tussen condensatoren in deze prijsklasse zijn sowieso niet groot, en dan hebben we het waarschijnlijk vaak over 'anders' dan echt 'beter' qua klank.
En dat is nou precies de reden dat ik gekozen heb voor de VSF.

Ik heb de originele G's gehoord met de Duelund CAST-Cu bij Ruud. Die kosten echter zowat 700 euro per stuk.
Toen Ruud en Tony de Galactica's ontwikkelden kostten de CAST-Cu net zoveel als een VSF nu door stijgprijzingen met uiteenlopende redenen (magazijnoverstroming, grondstofprijzen...etc).

Een Mundorf SGO past, qua omschrijving, niet bij mijn gehoorwensen. Ik ben zeer kritisch op het hoog van een luidspreker. In mijn mails met tony omschreef ik al dat ik absoluut allergisch ben voor hoog dat ook maar enigzins opdringerig overkomt. Desgevraagd raadde hij mij een SGO derhalve al af.

De VSF van Duelund bied mij hetzelfde neutrale karakter als de CAST-Cu, echter op diverse vlakken is zo'n CAST nou eenmaal beter. Ik betwijfel echter of ík met mijn muziekkeuze die meerwaarde eruit ga halen. De VSF kost mij de helft van de CAST-Cu.

Ik denk zelf dat ik een goede keus heb gemaakt :mrgreen:.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik had het niet over soorten condensatoren. Tony Gee stelt dat het variëren van het niveau van het tophoog een effect geeft dat 'een eind in de richting komt' van toepassing van speciale (in mijn ogen extreem kostbare) condensatoren. Dat zou verschillende dingen kunnen betekenen. Een ervan is dat Duelund CAST-Cu condensatoren wat toevoegen aan het originele signaal. Die mogelijkheid sluit Tony Gee expliciet niet uit. En ik vind het een volstrekt logische verklaring voor wat hij omschrijft en adviseert. Maar juist dat veroorzaakt bij mij nogal wat vraagtekens.
fgroen

Bericht door fgroen »

Ik ben zeer kritisch op het hoog van een luidspreker. In mijn mails met tony omschreef ik al dat ik absoluut allergisch ben voor hoog dat ook maar enigzins opdringerig overkomt.
Ik zeg: DEQX. :twisted:

Sorry voor deze draai, ik weet dat je een aktief systeem niet overweegt. Jouw opmerking over opdringerig hoog deed mij ineens denken aan feedback die ik op mijn systeem krijg: "dit is de eerste keer dat ik die Accuton units zonder een hard randje hoor, zo horen ze dus te klinken"

Ik weet echter, dat er met deze technologie meer uit je speakers te halen is. Dus als ik honderden Euro's voor een 10uF C-tje voorbij zie komen rijzen me de haren toch een beetje te berge. Ik zou je dus aanraden om voordat je heel diep in passieve filters investeert (hoewel je dat voor een groot deel helaas al gedaan hebt) toch een keer Rudo uit te nodigen om een demo te geven op jouw speakers. Ze zijn het zeker waard.

Ik moest het toch even kwijt.

Voor de rest zit ik hier prima te genieten van jouw enorme bouw-avontuur. :kwijl:

Grtz, Fokke.
serum

Bericht door serum »

hmm, ik ben doorgaans wel een voorstander van wat DSP, maar de luisterervaring die ik heb met de DEQX is niet best. (Hanze Hifi) had een demo-dag. op een paar knappe Sonics luidsprekers. De standaard sonics anima klonken prettiger in mijn beleving (heb hier maar 30 minuten naar kunnen luisteren, maar wat ik hoorde was wel prettig)

Als het hoog een fractie zachter speelt dan het mid/hoog vind ik het ook gauw prettiger klinken. (je hoort het direct bij een hogere vrouwenstem, ik gebruik hier onder andere 'Dido, safe trip home' voor. Een te hard/verkeerd afgestelde tweeter trekt een hele stem kapot. (en faseproblemen in je filtering ook..) de hogere harmonischen trekken naar de luidsprekers, en je hoor meteen dat het speakers zijn ipv een voorstelling.

Ben net afgelopen week door een fransman (de maker van deze software, welke weer niets moet weten van de le cleach filtertechnieken) getipt voor fase-correctie van je filter dmv DSP. Vernuftig. Het verbetert ook het fase-gedrag van je reflex afstemfrequentie. Ik ga hier zeker eens mee spelen. het komt er op neer dat je filtering een faseverschuiving teweeg brengt en met deze software kan je een contra signaal genereren, welke je met 'convolution software' weer over je oorspronkelijke signaal zet. Heb ondertussen al wat lopen pieren, ik moet er nog even dieper in duiken (meer mailen met de ontwikkelaar, hij snapt het tot in detail)

Een wél betaalbare kamercorrectie naast de DEQX (naast REW) heb ik hier afgelopen week gevonden; http://www.ikmultimedia.com/products/arc/

Gebruikt keurig meerdere meetpunten.

(voor de mac, sorry.. :) )

Lekker offtopic, graag gedaan!
MechanicalAnimal

markbakk schreef:
Ik had het niet over soorten condensatoren. Tony Gee stelt dat het variëren van het niveau van het tophoog een effect geeft dat 'een eind in de richting komt' van toepassing van speciale (in mijn ogen extreem kostbare) condensatoren. Dat zou verschillende dingen kunnen betekenen. Een ervan is dat Duelund CAST-Cu condensatoren wat toevoegen aan het originele signaal. Die mogelijkheid sluit Tony Gee expliciet niet uit. En ik vind het een volstrekt logische verklaring voor wat hij omschrijft en adviseert. Maar juist dat veroorzaakt bij mij nogal wat vraagtekens.
Of ze wat toevoegen weet ik niet, ik snap wel dat verschillende condensatoren gewoon elk anders kunnen klinken, door verschillende materialen, bouwwijze of whatever er dan ook verschilt onderling.

Ik heb uiteindelijk met beperkte kennis een keuze moeten maken.
fgroen schreef:
Ik zeg: DEQX. :twisted:
Hoi Fokke,

geen probleem dat je dit nog even aanslingert hoor, ook zeker goed voor gegadigden die na het lezen van het topic (en allicht eens zijn komen luisteren bij mij zodra ze klaar zijn) overwegen ook een set Galactica's te maken.

Zoals ik al eerder aangaf had ik al vrij vroeg in het topic alle filteronderdelen (muv van C1) reeds aangeschaft, nog voor ik uberhaupt van het bestaan wist van DEQX.
serum schreef:
hmm, ik ben doorgaans wel een voorstander van wat DSP......

Lekker offtopic, graag gedaan!
No problem serum, hoe meer info op het forum hoe beter :goeie:
MechanicalAnimal

Gauw weer verder :rofl:

Vandaag alvast maar even een aantal stukken 3mm MDF ruim op maat gezaagd zodat die eerdaags op de topkasten geplakt kunnen worden.
Afb0065.jpg
Eerst maar eens het volgende probleem tackelen: hoe boor ik netjes gaten loodrecht op de baffle :mrgreen:

probeer dit maar eens met een Creusen van 100 kilo :rofl:
Afb0071.jpg
Afb0072.jpg
Proefboren......100 punten :goeie:
Afb0074.jpg
Afb0075.jpg
MechanicalAnimal

oewh.....die phonepics zijn echt crap :( naja, moet maar ff, me camera is ff mee op boswandeling :mrgreen:
dre

Bericht door dre »

gaat lekker opschieten zo!! 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”