1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Moderator: Beheerdersteam
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Oke hier twee sims en nog een updatje voor de werk tekening
En ik zit nog wel te wachten op wat meer info over de voedings trafo die je wilt gaan gebruiken
zoals wat zijn de voltages die hij levert en het aantal Ma of Amperé deze wikkels aan kunnen.
En ik zit nog wel te wachten op wat meer info over de voedings trafo die je wilt gaan gebruiken
zoals wat zijn de voltages die hij levert en het aantal Ma of Amperé deze wikkels aan kunnen.
- Bijlagen
-
- el84_pentode-6w_amp.zip
- (2.51 KiB) 60 keer gedownload
-
- el84_triode-2w_amp.zip
- (2.48 KiB) 47 keer gedownload
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Hoezo niet geopent wat geeft hij dan aan
Ik heb nog even gekeken maar het opent gewoon hoor met LTspice
Ik heb nog even gekeken maar het opent gewoon hoor met LTspice
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
sorry , ik moet even bij komen , mijn pc is kapot gegaan,
MAAR IK HEB NOG EEN
MAAR IK HEB NOG EEN
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Oei das niet zo mooi.
Altijd lastig als dat gebeurt.
Altijd lastig als dat gebeurt.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
heb de beide sims geopend in LTspice
waarvan ik lid geworden ben
waarvan ik lid geworden ben
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Lid geworden toe maar
Ik zelf heb alleen LTspice gedownload
Maar oke wat vindt je van de simulaties.
Ik zelf heb alleen LTspice gedownload
Maar oke wat vindt je van de simulaties.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik ga mijn trafo nu niet meten morgen als ik er goed bij ben wil er niet aan blijven hangen hoor
enoverigens het enige verschil met de ns12 trafo is dat de mijne nog iets zwaarder is
ipv 2,5 schat ik hem 3 A op de 6,3 volt
enoverigens het enige verschil met de ns12 trafo is dat de mijne nog iets zwaarder is
ipv 2,5 schat ik hem 3 A op de 6,3 volt
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
de simulaties lijken me wel goed
maar werken ze 100%door in het uiteidelijke schema
met schakelaar voor pentode en triode
maar werken ze 100%door in het uiteidelijke schema
met schakelaar voor pentode en triode
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
he PRC ik vind het wonderlijk wat je met de schema`s doet
ouwerwetse radiobuizenschema`s maken met computergegenereerde simulaties
ouwerwetse radiobuizenschema`s maken met computergegenereerde simulaties
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik doe niets anders dan van het data sheet uit gaan.
En de modellen van de buizen zijn al door een ander gemaakt die zijn van KORAN
Hier wat meer http://www.normankoren.com/Audio/Tubemo ... ticle.html
Zo diep als hij erin doorgaat doe ik dan ook weer niet want ik ben geen ICT specialist maar een elektronica hobbyist
En de modellen van de buizen zijn al door een ander gemaakt die zijn van KORAN
Hier wat meer http://www.normankoren.com/Audio/Tubemo ... ticle.html
Zo diep als hij erin doorgaat doe ik dan ook weer niet want ik ben geen ICT specialist maar een elektronica hobbyist
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Als het goed is wel maar ja die sims gaan natuurlijk uit van de optimale buis hier word natuurlijk niet met afwijkingen rekening gehouden.foirixi schreef:de simulaties lijken me wel goed
maar werken ze 100%door in het uiteidelijke schema
met schakelaar voor pentode en triode
Want ja de ene EL84 is de andere niet daar zitten nogal wat verschillen in qualiteit volgens Norman Koran is de data afkomstig van Mullard Data Sheet AKA 7189 6BQ5 N709
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
norman koren dat is ook ongelofelijk
nou geeft niets als jij het kunt toepassen is het ook goed toch
waarschijnlijk wordt het beter dan een klasse D versterker
ecc 83 en 2x el 84 se
met diodes voor gelijkrichting zijn , zo vind ik stabieler in het geluid dan een gelijkricht buis deze zijn zo erg onderhevig aan verandering door het gebruik de voeding zelf kan maar beter een stabiele factor vormen
nou geeft niets als jij het kunt toepassen is het ook goed toch
waarschijnlijk wordt het beter dan een klasse D versterker
ecc 83 en 2x el 84 se
met diodes voor gelijkrichting zijn , zo vind ik stabieler in het geluid dan een gelijkricht buis deze zijn zo erg onderhevig aan verandering door het gebruik de voeding zelf kan maar beter een stabiele factor vormen
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
wat buisjes betreft vind ik ecc83 van telefunken erg goed presteren met mullard of philips el84 buizen se
zo blijft het ook betaalbaar
zo blijft het ook betaalbaar
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
misschien gaan telefunken buisjes uiteindelijk wel het beste klinken
ik heb zelf wel el 84 gehad van telefunken ,maar vond ze wat te priegelig klinken
terwijl de el 84 van philips echt autoriteit hebben dat hoor je terug in piano`s op volle sterkte
en contrabas partijen , maar ook in de menselijke stem daar komt een tembre in die overtuigt
mijn speakers klinken als fullrange electrostaten maar dan menselijker niet zo koud en analitisch
en het geluid komt niet als een balk de kamer in , maar heeft spreiding en het geluid heeft patina
ik heb zelf wel el 84 gehad van telefunken ,maar vond ze wat te priegelig klinken
terwijl de el 84 van philips echt autoriteit hebben dat hoor je terug in piano`s op volle sterkte
en contrabas partijen , maar ook in de menselijke stem daar komt een tembre in die overtuigt
mijn speakers klinken als fullrange electrostaten maar dan menselijker niet zo koud en analitisch
en het geluid komt niet als een balk de kamer in , maar heeft spreiding en het geluid heeft patina
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Het is natuurlijk wel altijd van belang goed na te meten als je wat hebt gebouwd in verband met afwijkingen
Volgens de sims kan je dus het schema aan houden wat ik er ook heb bij gedaan zodat je kan omschakelen van pentode naar triode versterker.
Alleen dan moet je wel zeker zijn dat de anode spanning 250 Volt is.
Wordt dat hoger dan moet je de boel aanpassen met R7 en R107 zodat je binnen de max waarde van de EL84 blijft.
Je kan BV zien op onderstaand plaatje dat de buis op zijn maximale vermogen staat ingesteld
48 ma X 250 V = 12 Watt.
Volgens de sims kan je dus het schema aan houden wat ik er ook heb bij gedaan zodat je kan omschakelen van pentode naar triode versterker.
Alleen dan moet je wel zeker zijn dat de anode spanning 250 Volt is.
Wordt dat hoger dan moet je de boel aanpassen met R7 en R107 zodat je binnen de max waarde van de EL84 blijft.
Je kan BV zien op onderstaand plaatje dat de buis op zijn maximale vermogen staat ingesteld
48 ma X 250 V = 12 Watt.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
nou ik heb geprobeerd wat te meten aan de traf
br zw br/brbr
o o o o o
--------------------
= / = = =
6,9V 6,9V
9.5A 8.5A
---/----------------
o o o o o
' '
bl zw bl 230
br zw br/brbr
o o o o o
--------------------
= / = = =
6,9V 6,9V
9.5A 8.5A
---/----------------
o o o o o
' '
bl zw bl 230
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
:rofl: :sure:
klopt niets van ik kijk eerst naar het pdf-je
klopt niets van ik kijk eerst naar het pdf-je
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
die ns 12 trafo staan de waarden op die kan toch ook wel/niet ?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Waar heb je die trafo's uit?
Ik heb ook nog even snel een simulatie gemaakt van de eventuele voeding.
Waarin RA1 en RA2 je versterker deel simuleert.
Ik heb ook nog even snel een simulatie gemaakt van de eventuele voeding.
Waarin RA1 en RA2 je versterker deel simuleert.
- Bijlagen
-
- voeding-rectifiers.zip
- (931 Bytes) 38 keer gedownload
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
een voeding en 2 ugt `s komen uit een ouwe kontakt ns 12
de andere voeding en ugt`s komt uit een versterkertje met 6x4 en ecl82 se
de andere voeding en ugt`s komt uit een versterkertje met 6x4 en ecl82 se
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja, mooi ,geweldig, zo schiet het lekker op!
ik hoop dat ik jou wat kan bij benen
ik hoop dat ik jou wat kan bij benen
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Die ugt's uit die ecl82 zijn denk ik niet te gebruiken op een EL84 stereo amp dit heeft te maken met ten eerste de RA (impedantie ) ten twede zal er waarschijnlijk ook niet genoeg ma's door die trafo mogen op de primaire kant.
Ook zal de voedings trafo van deze versterker niet genoeg aan ma's kunnen leveren.
Zo te zien kan je nog het beste de trafo's van die ns12 gebruiken.
Als daar geen gegevens op staan zal je die zelf moeten zoeken met volt meter zodat je de wikkels kan na meten.
volgens het schema wat je al hebt gepost moet je twee keer 265 volt meten je zal dus op de uiteinde iets van 530 volt moeten meten zie plaatje
Denk wel aan jezelf want er staat behoorlijk wat spanning op die wikkels
Ook zal de voedings trafo van deze versterker niet genoeg aan ma's kunnen leveren.
Zo te zien kan je nog het beste de trafo's van die ns12 gebruiken.
Als daar geen gegevens op staan zal je die zelf moeten zoeken met volt meter zodat je de wikkels kan na meten.
volgens het schema wat je al hebt gepost moet je twee keer 265 volt meten je zal dus op de uiteinde iets van 530 volt moeten meten zie plaatje
Denk wel aan jezelf want er staat behoorlijk wat spanning op die wikkels
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
de kontakt ns 12 is ook een ecl82 versterker
er is iemand die er el84 in had daar is het pdf schema van v1o1
er is iemand die er el84 in had daar is het pdf schema van v1o1
