Na het lezen van het feit dat Logitech gestopt is met Squeezebox schoot dezelfde gedachte door mijn hoofd: een DIY player.Hier nog even linkje wat mogelijk interessant kan zijn, op deze manier zit het dan ook in het collectieve geheugen.
http://www.squeezeplug.de
Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).
T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
Squeezebox opvolger maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Squeezebox opvolger maken
op aangeven van John P een cross-post van een eerdere posting van mijn hand elders op dit forum ook nu in deze draad te doen:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
begrijp ik nou goed, dat je dan in één apparaat de server en een speler hebt zo?
(want je zet volgens die omschrijving zowel de server als de speler software er op)
(want je zet volgens die omschrijving zowel de server als de speler software er op)
Re: Squeezebox opvolger maken
In principe werkt de SB Touch ook op die manier als je er een USB-HD of USB stick aan hangt.Henkjan schreef:begrijp ik nou goed, dat je dan in één apparaat de server en een speler hebt zo?
(want je zet volgens die omschrijving zowel de server als de speler software er op)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
als je er een wlan dongle aan hangt, en die ad-hoc instelt, zou de AB van de Duet t dan begrijpen?
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb wel eens geëxperimenteerd met dat ding en had toen het idee dat ik dat op een gegeven moment kon gebruiken als hoofdtelefoon versterker ala de Ipod Touch.
Het is ook een vorm van slave, dus zou dat zo maar kunnen, hij krijgt ook een IP nummer.
Het is ook een vorm van slave, dus zou dat zo maar kunnen, hij krijgt ook een IP nummer.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Squeezebox opvolger maken
Dit gevonden:
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 6&p=155326
Komt er eigenlijk op neer dat we eigenlijk even moeten wachten op de verbeterde versie van de Pi.
Verder zijn er al zat mensen bezig met de Pi als streamer, het is nu een kwestie van achterover leunen.......
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 6&p=155326
Komt er eigenlijk op neer dat we eigenlijk even moeten wachten op de verbeterde versie van de Pi.
Verder zijn er al zat mensen bezig met de Pi als streamer, het is nu een kwestie van achterover leunen.......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Squeezebox opvolger maken
En iemand heeft de zaak al werkend onder Airplay:
http://tomsolari.id.au/post/27169019561 ... spberry-pi
http://tomsolari.id.au/post/27169019561 ... spberry-pi
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Squeezebox opvolger maken
De verbeteringen van bordje 2:
http://www.raspberrypi.org/archives/1929
Als het goed is moeten de I2S signalen van de GPIO aansluiting nu wel goed werken. Dus rechtstreeks je DAC in!
Ze worden de komende weken uitgeleverd.
http://www.raspberrypi.org/archives/1929
Als het goed is moeten de I2S signalen van de GPIO aansluiting nu wel goed werken. Dus rechtstreeks je DAC in!
Ze worden de komende weken uitgeleverd.
Re: Squeezebox opvolger maken
I2C en I2S zijn twee verschillende dingen, je kunt I2C en I2S niet zomaar koppelen.ds23man schreef:Als het goed is moeten de I2S signalen van de GPIO aansluiting nu wel goed werken. Dus rechtstreeks je DAC in!![]()
het Raspberry bordje krijgt een update mbt I2C. Het bordje heeft geen I2S, in ieder geval niet op de GPIO headers.
Gewoon een MiniStreamer aan de USB hangen en dan het I2S signaal naar de DAC sturen. Dat maakt het schrijven van software ook makkelijk, de PCM data naar het audio device schrijven en de Ministreamer maakt er I2S signalen van.
Of je maakt van het I2S weer SP/DIF TOSLINK voor een externe DAC (of zoiets als een Hypex AS2.100).
Of als je helemaal 'wild' wilt doen: I2S signaal naar bv een MiniDSP voor actieve filtering en dan de I2S output per kanaal naar een eigen DAC voor de verschillende gefilterde kanalen.....
Re: Squeezebox opvolger maken
Even verder lezen: de GPIO's die worden toegevoegd aan de onderkant van het bord kunnen ook gebruikt worden voor I2S. En dat is dus heel erg handig voor een streamer. Verder is de 2.0 revisie al in omloop.
Met de I2C wijzigingen kun je ook nog eens makkelijk de instellingen van je DAC wijzigen, dus dan is dit zeker een leuk bordje om mee te gaan streamen.
Met de I2C wijzigingen kun je ook nog eens makkelijk de instellingen van je DAC wijzigen, dus dan is dit zeker een leuk bordje om mee te gaan streamen.
Re: Squeezebox opvolger maken
Leon,
je hebt gelijk, ik heb er net domweg overheen gelezen dat de I2S signalen op die nieuwe GPIO connector komen.
Zijn dat bestaande I2S signalen die nu alleen via de GPIO beschikbaar komen?
huib
je hebt gelijk, ik heb er net domweg overheen gelezen dat de I2S signalen op die nieuwe GPIO connector komen.
Zijn dat bestaande I2S signalen die nu alleen via de GPIO beschikbaar komen?
huib
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Squeezebox opvolger maken
Het is allemaal een beetje onduidelijk hoe het nu precies zit omdat de "foundation" nog geen details bekend heeft gemaakt. Wat ik wel uit de diverse berichten begrijp is dat i2s met het nieuwe bordje wel goed ondersteunt wordt en dat degene die specifiek de Pi willen gebruiken voor audiostreaming even moeten wachten op de nieuwe!
Even afwachten dus!
Even afwachten dus!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Squeezebox opvolger maken
De letterlijke tekst:
Additional I/O Expansion
To utilise GPIO signals released by the removal of the version identification links, a new connector site P5 has been added. This carries the four GPIO signals [BCM2835/GPIO28 – BCM2835/GPIO31] named GPIO7 – GPIO10 respectively, along with +5V0, +3V3 and two 0V. Currently this connector is not populated.
This GPIO allocation provides access to one of:
■SDA0, SCL0 (Operating independently of P1 SDA1, SCL1); or
■PCM_CLK, PCM_FS, PCM_DIN, PCM_DOUT or I2S; or
■Four GPIO signals.
This connector is intended to be a suitable attachment point for third-party clock and audio codec boards, and is pinned to be mounted (ideally) on the underside due to connector clash. Pin 1 is marked with the square pad (top left – looking from the top).
Additional I/O Expansion
To utilise GPIO signals released by the removal of the version identification links, a new connector site P5 has been added. This carries the four GPIO signals [BCM2835/GPIO28 – BCM2835/GPIO31] named GPIO7 – GPIO10 respectively, along with +5V0, +3V3 and two 0V. Currently this connector is not populated.
This GPIO allocation provides access to one of:
■SDA0, SCL0 (Operating independently of P1 SDA1, SCL1); or
■PCM_CLK, PCM_FS, PCM_DIN, PCM_DOUT or I2S; or
■Four GPIO signals.
This connector is intended to be a suitable attachment point for third-party clock and audio codec boards, and is pinned to be mounted (ideally) on the underside due to connector clash. Pin 1 is marked with the square pad (top left – looking from the top).
Re: Squeezebox opvolger maken
Okay, afwachten dus. vooral op documentatie hoe het nu precies werkt en wat het is.
Re: Squeezebox opvolger maken
Of een beagleboard-xm gaan gebruiken: daar zit de I2S aansluiting al standaard op het bord, hoef je "alleen" de source nog te wijzigen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Squeezebox opvolger maken
Nogal een prijsverschil tussen die twee!Leon schreef:Of een beagleboard-xm gaan gebruiken: daar zit de I2S aansluiting al standaard op het bord, hoef je "alleen" de source nog te wijzigen.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ja, die 4 pinnetjes moesten ook nog gesoldeerd worden...
De beagleboards zijn voor embedded bordjes nog heel erg betaalbaar. De pi is natuurlijk opgezet om heel erg goedkoop te zijn, uiteraard scheelt dat geld.
De beagleboards zijn voor embedded bordjes nog heel erg betaalbaar. De pi is natuurlijk opgezet om heel erg goedkoop te zijn, uiteraard scheelt dat geld.
Re: Squeezebox opvolger maken
Weer iets leuks gevonden.
Hij heeft blijkbaar alwel de boel aan de praat.
http://www.head-fi.org/t/616427/raspber ... st_8534571
Hij heeft blijkbaar alwel de boel aan de praat.
http://www.head-fi.org/t/616427/raspber ... st_8534571
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Squeezebox opvolger maken
Maar dat is met een externe usb dac, dat hebben al meer mensen voor elkaar. Het wachten is nu op het nieuwe bordje en de als het goed is werkende GPIO voor audio.....
Re: Squeezebox opvolger maken
Ook met behulp van een USB uit naar SP/DIF, en vervolgens naar de DAC is volgens mij ook een optie. en dan voor € 39,--, het lijkt er ook op de hij I2S ook uit kan sturen.
http://www.audiophonics.fr/audiogd-kit- ... -6909.html
Re: Squeezebox opvolger maken
Deze kan ook interessant zijn: cubieboard.org
Zou binnenkort beschikbaar komen, een 100-tal beta/proto bordjes zouden net gemaakt zijn.
Ook een ARM bordje maar met sp/dif al aanwezig (vermoedelijk op de io pins). Wellicht interessant voor diegene die de DAC niet perse via I2S willen aansturen en sp/dif ook goed is, of die so-wie-so al een externe dac willen aansluiten.
Zou binnenkort beschikbaar komen, een 100-tal beta/proto bordjes zouden net gemaakt zijn.
Ook een ARM bordje maar met sp/dif al aanwezig (vermoedelijk op de io pins). Wellicht interessant voor diegene die de DAC niet perse via I2S willen aansturen en sp/dif ook goed is, of die so-wie-so al een externe dac willen aansluiten.
Re: Squeezebox opvolger maken
Aangezien dit bordje ook SATA heeft kan die gelijk als NAS dienen met een harde schijf eraan. Zo kun je een all-in-one jukebox maken, voor sommigen toch vertrouwder als "iets met netwerken".
Re: Squeezebox opvolger maken
Heeft deze al Linux Support (ik zie wat tegenstrijdige berichtten)?hannesie schreef:Ook met behulp van een USB uit naar SP/DIF, en vervolgens naar de DAC is volgens mij ook een optie. en dan voor € 39,--, het lijkt er ook op de hij I2S ook uit kan sturen. http://www.audiophonics.fr/audiogd-kit- ... -6909.html
Re: Squeezebox opvolger maken
Zijn oudere broertje de 7702 word door Linux met de MiniStreamer direct herkend, en naar ik weet is deze A-syncrhone ook zonder driver te gebruiken net als bij de Mac, voor Windows moet er dus een driver worden geïnstalleerd.
Wordt ook gebruikt in de Audio-GD.
http://www.audio-gd.com/Pro/SA/SA1/SA1EN.htm
Wordt ook gebruikt in de Audio-GD.
http://www.audio-gd.com/Pro/SA/SA1/SA1EN.htm
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 16 sep 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Squeezebox opvolger maken
Op het slimdevices forum staat een leuke over het verscheiden van de SB:
"Reminds me of that apocryphal Mark Twain quote: "The rumors of my death have been greatly exaggerated". It is usually best to let the person actually die before they get buried."

Ik geloof niet in een doosje met een USB audio uit gezien de slechte jitter performance daarvan. Wat je nodig hebt om audio te streamen is niet veel meer dan een UPnP/DLNA client die ook Flac lust. Van dat soort doosjes is zat te vinden voor een redelijk bedrag met coax en optisch S/PDIF uit. Alleen weinig met Hi-Res/Flac.
"Reminds me of that apocryphal Mark Twain quote: "The rumors of my death have been greatly exaggerated". It is usually best to let the person actually die before they get buried."
Ik geloof niet in een doosje met een USB audio uit gezien de slechte jitter performance daarvan. Wat je nodig hebt om audio te streamen is niet veel meer dan een UPnP/DLNA client die ook Flac lust. Van dat soort doosjes is zat te vinden voor een redelijk bedrag met coax en optisch S/PDIF uit. Alleen weinig met Hi-Res/Flac.
