Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

op aangeven van John P een cross-post van een eerdere posting van mijn hand elders op dit forum ook nu in deze draad te doen:

Hier nog even linkje wat mogelijk interessant kan zijn, op deze manier zit het dan ook in het collectieve geheugen.

http://www.squeezeplug.de

Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).

T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
Na het lezen van het feit dat Logitech gestopt is met Squeezebox schoot dezelfde gedachte door mijn hoofd: een DIY player.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

begrijp ik nou goed, dat je dan in één apparaat de server en een speler hebt zo?
(want je zet volgens die omschrijving zowel de server als de speler software er op)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
begrijp ik nou goed, dat je dan in één apparaat de server en een speler hebt zo?
(want je zet volgens die omschrijving zowel de server als de speler software er op)
In principe werkt de SB Touch ook op die manier als je er een USB-HD of USB stick aan hangt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

als je er een wlan dongle aan hangt, en die ad-hoc instelt, zou de AB van de Duet t dan begrijpen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb wel eens geëxperimenteerd met dat ding en had toen het idee dat ik dat op een gegeven moment kon gebruiken als hoofdtelefoon versterker ala de Ipod Touch.
Het is ook een vorm van slave, dus zou dat zo maar kunnen, hij krijgt ook een IP nummer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Dit gevonden:

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 6&p=155326

Komt er eigenlijk op neer dat we eigenlijk even moeten wachten op de verbeterde versie van de Pi.

Verder zijn er al zat mensen bezig met de Pi als streamer, het is nu een kwestie van achterover leunen....... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

En iemand heeft de zaak al werkend onder Airplay:

http://tomsolari.id.au/post/27169019561 ... spberry-pi
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

De verbeteringen van bordje 2:

http://www.raspberrypi.org/archives/1929

Als het goed is moeten de I2S signalen van de GPIO aansluiting nu wel goed werken. Dus rechtstreeks je DAC in! :D

Ze worden de komende weken uitgeleverd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
Als het goed is moeten de I2S signalen van de GPIO aansluiting nu wel goed werken. Dus rechtstreeks je DAC in! :D
I2C en I2S zijn twee verschillende dingen, je kunt I2C en I2S niet zomaar koppelen.

het Raspberry bordje krijgt een update mbt I2C. Het bordje heeft geen I2S, in ieder geval niet op de GPIO headers.

Gewoon een MiniStreamer aan de USB hangen en dan het I2S signaal naar de DAC sturen. Dat maakt het schrijven van software ook makkelijk, de PCM data naar het audio device schrijven en de Ministreamer maakt er I2S signalen van.

Of je maakt van het I2S weer SP/DIF TOSLINK voor een externe DAC (of zoiets als een Hypex AS2.100).

Of als je helemaal 'wild' wilt doen: I2S signaal naar bv een MiniDSP voor actieve filtering en dan de I2S output per kanaal naar een eigen DAC voor de verschillende gefilterde kanalen.....
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Leon »

Even verder lezen: de GPIO's die worden toegevoegd aan de onderkant van het bord kunnen ook gebruikt worden voor I2S. En dat is dus heel erg handig voor een streamer. Verder is de 2.0 revisie al in omloop.
Met de I2C wijzigingen kun je ook nog eens makkelijk de instellingen van je DAC wijzigen, dus dan is dit zeker een leuk bordje om mee te gaan streamen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

Leon,

je hebt gelijk, ik heb er net domweg overheen gelezen dat de I2S signalen op die nieuwe GPIO connector komen.

Zijn dat bestaande I2S signalen die nu alleen via de GPIO beschikbaar komen?

huib
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Het is allemaal een beetje onduidelijk hoe het nu precies zit omdat de "foundation" nog geen details bekend heeft gemaakt. Wat ik wel uit de diverse berichten begrijp is dat i2s met het nieuwe bordje wel goed ondersteunt wordt en dat degene die specifiek de Pi willen gebruiken voor audiostreaming even moeten wachten op de nieuwe!

Even afwachten dus! :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

De letterlijke tekst:

Additional I/O Expansion

To utilise GPIO signals released by the removal of the version identification links, a new connector site P5 has been added. This carries the four GPIO signals [BCM2835/GPIO28 – BCM2835/GPIO31] named GPIO7 – GPIO10 respectively, along with +5V0, +3V3 and two 0V. Currently this connector is not populated.

This GPIO allocation provides access to one of:

■SDA0, SCL0 (Operating independently of P1 SDA1, SCL1); or
■PCM_CLK, PCM_FS, PCM_DIN, PCM_DOUT or I2S; or
■Four GPIO signals.
This connector is intended to be a suitable attachment point for third-party clock and audio codec boards, and is pinned to be mounted (ideally) on the underside due to connector clash. Pin 1 is marked with the square pad (top left – looking from the top).
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

Okay, afwachten dus. vooral op documentatie hoe het nu precies werkt en wat het is.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Leon »

Of een beagleboard-xm gaan gebruiken: daar zit de I2S aansluiting al standaard op het bord, hoef je "alleen" de source nog te wijzigen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Leon schreef:
Of een beagleboard-xm gaan gebruiken: daar zit de I2S aansluiting al standaard op het bord, hoef je "alleen" de source nog te wijzigen.
Nogal een prijsverschil tussen die twee!
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Leon »

Ja, die 4 pinnetjes moesten ook nog gesoldeerd worden... :lol:

De beagleboards zijn voor embedded bordjes nog heel erg betaalbaar. De pi is natuurlijk opgezet om heel erg goedkoop te zijn, uiteraard scheelt dat geld.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Weer iets leuks gevonden. :mrgreen:
Hij heeft blijkbaar alwel de boel aan de praat.

http://www.head-fi.org/t/616427/raspber ... st_8534571
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Maar dat is met een externe usb dac, dat hebben al meer mensen voor elkaar. Het wachten is nu op het nieuwe bordje en de als het goed is werkende GPIO voor audio.....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ook met behulp van een USB uit naar SP/DIF, en vervolgens naar de DAC is volgens mij ook een optie. en dan voor € 39,--, het lijkt er ook op de hij I2S ook uit kan sturen.
6909_AUDIOGDTE8802KIT_1.jpg
http://www.audiophonics.fr/audiogd-kit- ... -6909.html
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

Deze kan ook interessant zijn: cubieboard.org

Zou binnenkort beschikbaar komen, een 100-tal beta/proto bordjes zouden net gemaakt zijn.

Ook een ARM bordje maar met sp/dif al aanwezig (vermoedelijk op de io pins). Wellicht interessant voor diegene die de DAC niet perse via I2S willen aansturen en sp/dif ook goed is, of die so-wie-so al een externe dac willen aansluiten.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

Aangezien dit bordje ook SATA heeft kan die gelijk als NAS dienen met een harde schijf eraan. Zo kun je een all-in-one jukebox maken, voor sommigen toch vertrouwder als "iets met netwerken".
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Ook met behulp van een USB uit naar SP/DIF, en vervolgens naar de DAC is volgens mij ook een optie. en dan voor € 39,--, het lijkt er ook op de hij I2S ook uit kan sturen.
6909_AUDIOGDTE8802KIT_1.jpg
http://www.audiophonics.fr/audiogd-kit- ... -6909.html
Heeft deze al Linux Support (ik zie wat tegenstrijdige berichtten)?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Zijn oudere broertje de 7702 word door Linux met de MiniStreamer direct herkend, en naar ik weet is deze A-syncrhone ook zonder driver te gebruiken net als bij de Mac, voor Windows moet er dus een driver worden geïnstalleerd.

Wordt ook gebruikt in de Audio-GD.
http://www.audio-gd.com/Pro/SA/SA1/SA1EN.htm
SA15.JPG
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 16 sep 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Op het slimdevices forum staat een leuke over het verscheiden van de SB:

"Reminds me of that apocryphal Mark Twain quote: "The rumors of my death have been greatly exaggerated". It is usually best to let the person actually die before they get buried."

:mrgreen:

Ik geloof niet in een doosje met een USB audio uit gezien de slechte jitter performance daarvan. Wat je nodig hebt om audio te streamen is niet veel meer dan een UPnP/DLNA client die ook Flac lust. Van dat soort doosjes is zat te vinden voor een redelijk bedrag met coax en optisch S/PDIF uit. Alleen weinig met Hi-Res/Flac.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”