meten met holmimpulse voor x over wizard

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Ja die heb ik ook allemaal al naar voren getoverd .
Die van wdd is een frequentie response en die van DS23man een impuls response en die lijkt ook sterk op het File wat Hans mij toegezonden heeft
impulse text hans.jpg
impulse text hans.jpg (27.88 KiB) 549 keer bekeken
impulse text richard.jpg
impulse text richard.jpg (74.6 KiB) 549 keer bekeken
Het enige wat ik er aan afwijkend vind is dat in de laatste kolom van die van mij en van DS23 man overal een - staat voor de getallen en in die van Hans niet .
Wat het ook moge betekenen 8-[



Maar is er dan niemand die er dit van kan maken ?( zie kolom onder deze text!) of misschien met een ander progje! .
Ik heb ook wat zitten rommelen met Room eq wizrd maar ook zonder resultaat
Bijlagen
demo grounsound.jpg
demo grounsound.jpg (23.74 KiB) 549 keer bekeken
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (14.18 KiB) 549 keer bekeken
impulse text richard.jpg
impulse text richard.jpg (74.6 KiB) 549 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

De software van Groundsound en van Hypex overigens ook willen een impulsresponsfile. Aangezien deze niet gerelateerd is aan een meetwaarde per frequentieband maar aan samples gerelateerd aan de samplingfrequentie, moet de file geproduceerd door het meetprogramma en het te verwerken programma op dezelfde samplingfrequentie ingesteld staan......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Ter verduidelijking: de Hypexsoftware staat standaard op 48Khz dus als je een file wil importeren moet die ook gemaakt zijn met die samplingfrequentie. Je kunt in de Hypex software deze waarde trouwens aanpassen, ik weet niet hoe dat bij Groundsound zit.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Kijk daar word ik vrolijk van O:)
Groudsound staat standaard op 96 khz en holmimpulse op 44.1 khz.
Je merkt het ik ben een leek !
Nu zou groundsound beide file typen moeten kunnen laden, impulse alsmede frequentie respons .
Maar heeft dat dan wel hetzelfde resultaat ?
Frequentie response snap ik , maar impulse respons zecht mij geen ...!
Ik kan het forum afschuimen of google maar als er iemand is die mij dat in lekentaal uit kan leggen ben ik daar meer mee geholpen.
Het probleem met al die programma,s er word wel uitgelegd wat je er mee kan maar niet voor wat .
Ik moet nog veel leren!


Hey gelijk een onderschrift ,had ik nog niet! :rofl:

Maar morgen ga ik het even proberen ,ben benieuwd!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Iets dergelijks zou wel eens kunnen kloppen, bij mij word door de software van de geluidskaart E-mu 0404 automatisch de sample-frequentie ingesteld bij Arta, dat zou zo ook maar bij Holmimpulse kunnen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Zat nog even wat te lezen in Jan Diddens Linear audio vol 1, er is een oude en een nieuwe versie van de x over wizard en zij hebben een totaal verschillende file nodig: de ene een impulsrespons en de andere een freq responce. Welke versie heb jij?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Even wat zitten spitten.

Voor de duidelijkheid: de gratis Xover wizzard werkt totaal anders dan de betaalversie Wizzard II) en hebben totaal verschillende files nodig.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verder is het schandalig dat Groundsound nog steeds geen manual heeft weten te produceren voor hun sof(t)ware :shock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Even wat zitten spitten.

Voor de duidelijkheid: de gratis Xover wizzard werkt totaal anders dan de betaalversie Wizzard II) en hebben totaal verschillende files nodig.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verder is het schandalig dat Groundsound nog steeds geen manual heeft weten te produceren voor hun sof(t)ware :shock:
Dat is dan inderdaad wel heel frustrerend, hoe je daar dan weer uitkomt als koper van hun product, dat zou wel beter moeten inderdaad. :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Maar we gaan er wel uitkomen, zal vanavond nog even na zoeken in dat artikel welke file Xover wizzard II ( want het gaat om die versie als ik het goed begrijp uit een ander draadje) nou nodig heeft.

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Fijn dat jullie mee denken!!
Daar wordge blij van!
Ik heb nog wel met holmimpuls op 96khz gemeten maar ook die slikt Grounsound niet.
Wil niet zeggen dat ik de rest van de instellingen wel goed heb natuurlijk :? .
En wat de gebruiksvriendelijkheid van Grounsound betreft ,tja de software die ik draai werkt niet zonder dongel .
Je hebt dan ook wel een help menu maar die is meer op de advanced versie gespits en die heb ik niet!.
daar is een meet prog geïntegreerd.
Al met al is het allemaal nog niet zo eënvoudig als men doet beweren .
Daar heb ik mij op verkeken, maar ik zie het als en leer proces .

De file die hans overigens heeft gemaakt draaid op de oude software voor de dcn23 en op de xover wizard II die ik heb ,heb ik allebei geprobeerd.
Ook zou x over wizard II een impulse en een frequentie respons moeten kunnen slikken .
De demo frequentie respons file van Groundsound pakt hij in ieder geval en de file van Hans wat een impulse file is ook!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Het boekje van Jan er even bijgepakt.

De oude software deed het met een impulsrespons, de nieuwe wil een file hebben met drie kolommen hebben met daarin frequentie, amplitude en fase.... en dan moet je ook nog eens als je die importeerd ook nog eens de optie "keep original phase" uit hebben staan.

Dit is een voorbeeldje:

1.9531E+01 4.6316E+01 -2.4499E+01
2.1484E+01 4.7870E+01 8.6744+01

enz.

1 kolom is frequentie, tweede amplitude en derde fase

Lekker he.....
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Volgens Groundsound moet impulse en/of frequentie allebij kunnen.
groundsound impulse and frequentie.jpg
De demo file van grounsound ziet er zo uit
demo grounsound.jpg
demo grounsound.jpg (23.74 KiB) 512 keer bekeken
Maar de impulse respons van Hans pakt hij ook
impulse text hans.jpg
impulse text hans.jpg (27.88 KiB) 512 keer bekeken
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Nou eindelijk met hulp van DS23man via PB.
ik dacht alle mogelijke combinatie al geprobeert te hebben maar er bleek nog een vinkje uit te staan.
Naamloos.jpg
En wel het vinkje include sample rate nr,s

Heb gelijk even de tweeter en de woofer afzondelijk gemeten en in de software geladen .
En ik moet zeggen het klinkt absoluut betreurenswaardig =; dus ik doe iets niet goed denk ik ,en inderdaad de handleiding is ver te zoeken !
Dus ik heb nog een lange weg te gaan .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Ik zal bij mij ook eens kijken hoe het er daar uitziet. :o
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Ik heb even een meting gemaakt met de gehoormatige instelling ,en een meting waarbij de software het filter heeft berekend ( blauwe lijn)
Toen het net zo belabbert klonk had ik ook nog handmatig een filter aangemaakt en die zaten elkaar in de weg denk ik .
Nu klinken allebij de filters redelijk voor wat deze speakertjes kunnen presteren de software matige is wat directer met meer laag en levendige gitaren maar je hebt sneller de neiging om hem zachter te draaien .
Als ik naar de frequentie curve kijk zou ik het andersom verwachten :-s

Ze zullen allebij wel voor geen meter kloppen maar ik zet ze er toch maar even bij .
Enne schiet er allemaal maar op daar kan ik van leren :?:
En Hans ben inderdaad benieuwd of je nu ook een werkende file krijgt
meting 05-09-12.jpg
Als er overigens iemand is die mij kan vertellen hoe ik de phase curve moet intrepeteren dan moet je dat denk ik wel twee keer doen .
Maar laat je daar door niet ontmoedigen O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Ik ga het proberen....!

En ook eens met Arta. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Mooi dat nu lukt, maar we zijn er nog lang niet. Aangezien we een impulsrespons importeren kan er nog vanalles fout gaan en is het belangrijk om te controleren of het resultaat in het filterprogramma overeenkomt met het resultaat in het meetprogramma.

Dus nu stap 2.

Post hier de frequentierespons zoals je die gemeten hebt met holmimpuls en een plaatje van hoe het er in de xover wizzard er uit ziet ( alleen de die van de driver, dus rest van de rommel weglaten voor de duidelijkheid).
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

ga ik zeker doen !
Maar dat wordt wel maandagavond op zijn vroegst ik ga een lang weekeind met de motor weg !
Maar ik ga mij er daarna weer volledig op storten .
Alvast bedankt!

Enne Hans ,bij jou ook al succes?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Ik was even te druk met data redden van een PC e.d.
Maar die M-audio monitoren zijn weer weg, dus wel weer ruimte, en vandaag weer even naar een Quilt expositie in Deventer.
Maar ik ga het wel proberen....!!!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Nou het motorrijden gaat me beter af dan het ontwerpen van filters ,het zij dan softwae matige.
Ik ben er gisteravond al een tijd aan bezig geweest om te kijken of ik een frequentie curve zichtbaar kon maken in de x over software.
Echter het enige wat ik te voorschijn kon toveren was dit ,en dan nog voor de tweeter en de woofer hetzelfde ook .
x over with impulse response.jpg
Ik kan ook niet voor elkaar krijgen dat de software er een set up mee maakt .
Dat dacht ik voor het weekeind wel maar alles hobbelt volgens mij gewoon mee .

Ik heb vannochtend om half drie Robert een mail gestuurd dat dit niet gaat werken zonder manual .
Vandaag al antwoord gehad en hij gaat samen met mij een set up maken .
hij vroeg mij om zoveel mogelijk materiaal te sturen text files foto,s enz , en of hij het mocht publiceren.
Hij gaat waarschijnlijk een handleiding publiceren op de site.
Ik ben niet de enige met problemen vermoed ik :?:

Ik houd jullie op de hoogte van de voorderingen :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Ik heb hier al wel een een export file van Arta geïmporteerd in X-over, er moest alleen een Header worden verwijderd.

Het lijkt verder nergens op maar de file word wel geïmporteerd.
x-over.PNG
Ik zal waarschijnlijk morgen of overmorgen wel even verder gaan met meten met HolmImpulse, de auto krijgt een nieuw glazen dak, en dan zit ik toch even wat vast.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

nou ja je krijgt in ieder geval iets van een curve .
Ik heb ook de dnc23 software even geprobeerd om een holmimpulse impulse respons te laden ,dat doet hij wel maar krijg geen curve!?
Heb je met Arta wel een frequentieresponse file kunnen exporteren?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Krijg nou wat !
Ik heb toch weer geprobeerd om een frequentie response uit holmimpulse te krijgen ,en daar heb ik dan de herder uit het help menu van de dnc 23 software in gecopiëerd .
dnc 23 met curve.jpg
Dit is een ful range meting van de woofer.
woofer 1109-2012.jpg
Dit is de respons in holm impulse .
Ik heb ook nog geprobeerd om hem in de x overII te laden dat doet hij ook, alleen laat hij geen response curve zien! =;

En nu ga ik naar mijn nest , ben het meer dan zat!!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Het zal aan je computer liggen. :lol:
We komen er wel uit, met geduld en de inmiddels opgebouwde ervaring. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Goed nieuws dat Robert nu eindelijk een manual gaat maken.

Zo te zien gaat het importeren in Wizzard nu goed, en in Wizzard II ook alleen zie je daar nu de impulsrespons. Deze moet je ergens in het programma om kunnen zetten in een freq. grafiek. Zoekt en gij zult vinden.
Plaats reactie