Subwoofer Versterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
SuperR

Subwoofer Versterker project

Bericht door SuperR »

Versterkers maken gaat tegenwoordig aardig vlot. Dit is een prototype wat ik gisteren heb gebakken en net voor het eerst een aan voeding heb gehangen.
Het is 95% dit ontwerp, http://sound.westhost.com/project68.htm, maar ik had niet alle vereiste elco's en transistoren in huis dus het prototype is een laagspanning-variant (max +/- 40Vdc). De eerste keer spanning erop, niks geks. Alleen mijn DC offset is rond de 35mV bij zeg +/-15Vdc. Als de voedingsrails hoger wordt lijkt het af te nemen, maar de offset bij de beoogde +/-50Vdc of +/- 70Vdc kan ik nog niet testen.
Bijlagen
PCB layouten ging erg vlot aangezien ik een voorbeeldje had wat ik als inspiratie kon gebruiken. (2,3 uurtjes prutsen en de layout was klaar)
PCB layouten ging erg vlot aangezien ik een voorbeeldje had wat ik als inspiratie kon gebruiken. (2,3 uurtjes prutsen en de layout was klaar)
De rest van de test-setup
De rest van de test-setup
SuperR

Re: Subwoofer Versterker project

Bericht door SuperR »

Het eerste dilemma;
Hoe ga ik zo'n module straks koelen? Als alles naar tevredenheid werkt ga ik weer een Galaxy Maggiorato 230*280*80 gebruiken. Daar moet ik dus op een of andere manier mijn warmte in kwijt.
De opties;
Koellichaam van Conrad kopen; Fisher 20*40*75 (wat betreft formaat vrij ideaal)
Te groot koellichaam horizontaal plaatsen en de module via een dikke aluminium plaat ernaast bevestigen. (optisch wel fraai, maar thermisch gezien niet echt ideaal)
Een "beest" kapot zagen. Deze is nu 235*155*80mm, maar zou dan in 75*155*80mm gezaagd kunnen worden. Ik vrees dat de zaagkant zelfs met een industriële lintzaag nooit mooi zal worden. Wordt nooit netjes...

Iemand nog andere opties?

Update;
Koelen wordt echt een probleem. Met een beetje pech ga ik alsnog voor de makkelijke optie, een fabriek-klaar pcbtje met een klasse d/t eindtrap. Meer volgt.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Als je veel moet koelen dan is een tunnel met een temperatuur geregelde fan het makkelijkst en het meest compact.
Bouw je deze in dan valt het geluid van de fan ook nog wel mee.
Bij lage vermogens draait deze maar langzaam en hoor je hem nauwelijks.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ja dat is een optie, maar ik moet dan wel op zoek naar een of andere tunnel van 70*70 millimeter of zelf wat vierkantbuizen aan elkaar popnagelen tot een buis met veel oppervlak.
Plaats reactie