Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door Henkjan »

mooi kastje Hans. beetje zonde dat je ze verstopt achter de speakers :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
mooi kastje Hans. beetje zonde dat je ze verstopt achter de speakers :lol:
Dat doe ik ook niet eerder als dat de DC beveiliging is gemaakt.
Anders hebben we straks brand ik dan heb ik het niet op tijd gezien. :lol:
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 26 aug 2012, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door Pjotr »

Voorlopig even geen AC/DC draaien dan.... :lol:

Maarreh, jij hebt toch zo'n brandwerende constructie van natuursteen om je speakers gemaakt?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Voorlopig even geen AC/DC draaien dan.... :lol:

Maarreh, jij hebt toch zo'n brandwerende constructie van natuursteen om je speakers gemaakt?
Maar er zit geen steen op mijn achterkant.
Mijn buurman wil dat anders graag horen, Thunderstruck............ :rock: :rock:
dirkmans
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 17:54

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door dirkmans »

Pjotr schreef:
Netjes gedaan Hans, echt SUPER! =D> :goedzo:

Je wordt nog eens een echte bankwerker :mrgreen:
hannesie schreef:
Ik kan dus niet aan die Oem modules komen, dus dan word het wat dikker.
Aanstaande donderdag zie ik hem weer met een nieuwe demo, zal ik ze even aan hem laten zien :rock:
Daarmee was je niet opgeschoten in dit geval. De meeste ruimte wordt nu in beslag genomen door bekabeling en connectors en de voeding wordt er niet kleiner van.....

Er is ook wel een goede reden waarom die OEM modules niet op de hobbymarkt komen. Daarop zit geen ingangsbuffer en dus moeten ze laag-ohmig aangestuurd worden. Op de ST en HG modules zit die buffer wel al op de print. Je zou er dus alsnog een extra ingangsbuffer bij hebben moeten maken. En dat kost ook ruimte.

Ohw ja, sluit nog wel even de DC beveiliging aan. Het zit tenslotte niet voor niets op de voeding.
@Pjotr,
Ik heb nog weinig kaas gegeten van versterkers, maar je zegt hier dat een OEM module geen ingangsbuffer heeft, en dus laag-ohmig moet worden aangestuurd.
Zelf heb ik hier een stapeltje OEM's liggen (UCD OEM 400), deze conform de datasheet aangesloten en dit werkt perfect.
Ik gebruik hiervoor tijdelijk een oude windows xp pc als voorversterker, dus de uitgang van de geluidskaart rechtstreeks naar de OEM module.

Doe ik dan iets verkeerd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door Pjotr »

dirkmans schreef:
@Pjotr,
Ik heb nog weinig kaas gegeten van versterkers, maar je zegt hier dat een OEM module geen ingangsbuffer heeft, en dus laag-ohmig moet worden aangestuurd.
Zelf heb ik hier een stapeltje OEM's liggen (UCD OEM 400), deze conform de datasheet aangesloten en dit werkt perfect.
Ik gebruik hiervoor tijdelijk een oude windows xp pc als voorversterker, dus de uitgang van de geluidskaart rechtstreeks naar de OEM module.

Doe ik dan iets verkeerd?
Dat kun je beter aan Bruno zelf vragen, die heeft het bedacht. Het staat overigens ook in de datasheet van de UcD400-OEM

Denk dat de uitgangsimpedantie van je geluidskaart wel laag genoeg is om het goed te laten gaan. In de DSP plate amps worden de OEM modules direct vanuit de DSP print gestuurd. Maar ga je hem sec apart in een kastje schroeven met nog een potmeter of zo ervoor dan wordt het denk ik lastiger als je hem niet laagohmig aanstuurt.
dirkmans
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 17:54

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door dirkmans »

Pjotr schreef:
dirkmans schreef:
@Pjotr,
Ik heb nog weinig kaas gegeten van versterkers, maar je zegt hier dat een OEM module geen ingangsbuffer heeft, en dus laag-ohmig moet worden aangestuurd.
Zelf heb ik hier een stapeltje OEM's liggen (UCD OEM 400), deze conform de datasheet aangesloten en dit werkt perfect.
Ik gebruik hiervoor tijdelijk een oude windows xp pc als voorversterker, dus de uitgang van de geluidskaart rechtstreeks naar de OEM module.

Doe ik dan iets verkeerd?
Dat kun je beter aan Bruno zelf vragen, die heeft het bedacht. Het staat overigens ook in de datasheet van de UcD400-OEM

Denk dat de uitgangsimpedantie van je geluidskaart wel laag genoeg is om het goed te laten gaan. In de DSP plate amps worden de OEM modules direct vanuit de DSP print gestuurd. Maar ga je hem sec apart in een kastje schroeven met nog een potmeter of zo ervoor dan wordt het denk ik lastiger als je hem niet laagohmig aanstuurt.
Even overlegd met Bruno, hij geeft aan dat het kan, er zit nl een TL072 ingebouwd.
Wel even de juiste verbindingen maken.
Ik ga weer verder met mijn UCD oem 400. zal binnenkort een eigen topic openen met foto's e.d.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door Pjotr »

dirkmans schreef:
Even overlegd met Bruno, hij geeft aan dat het kan, er zit nl een TL072 ingebouwd.
Wel even de juiste verbindingen maken.
Ik ga weer verder met mijn UCD oem 400. zal binnenkort een eigen topic openen met foto's e.d.
Ok, is dat duidelijk. Mijn opmerking betrof eigenlijk Hans zijn versterker en daar zit een UcD180 in. Er zijn 2 OEM versies van: De OEM en de LPOEM (low profile OEM). Met de gewone OEM win je geen ruimte, alleen met de LPOEM die o.a. op de AS2.100 zit. Bij mijn weten zit er geen extra buffer op de LP versie van de UcD180, ik kan in i.i.g. niet zoiets ontdekken op de print.

Toch maar goed dat Bruno dat even heeft toegelicht.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Ik begrijp dit niet helemaal. :oops:
Ik zag dat op de J3 van de print dat het voor OEM producten zou zijn, maar nu ik verder lees( en dat doe ik niet altijd :hide: ) zie ik dat bij de J6 wel weer iets dergelijks staat.
handl.png
http://www.hypex.nl/docs/SMPS400_datasheet.pdf

Maar hoe? en wat en waar................???
Help me uit de brand. a.u.b.
Jup naar 1 van de 2 pinnetjes van J6 moet je even een draadje trekken naar de uitgang van de versterker module. Er zitten 2 pinnen op J6 en daar kun je dan ook 2 aparte versterker modulen op aansluiten. Met 1 module laat je dan 1 pinnetje ongebruikt.

Hopelijk is het een beetje op de onderste foto hier te zien: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1599049 Van de "+" uitgang van iedere module loopt er een draadje naar J6.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Khebhet, :mrgreen:

Staat toch wel duidelijk op bladzijde 10 van de handleiding, ik ga dat wel in orde maken.
Bedankt dus maar weer.

Wat is een knutselaar als ik zonder het forum. :oops: :goeie:
Ik zal dan gelijk maar even de andere aansluiting maar beter afwerken met een krimpkousje.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Maar even netjes het probleem getackeld.
DSC_0661.jpg
DC beveiliging is nu dus aangesloten. :mrgreen:

Wat mij nu toch wel is opgevallen, bij deze wijziging in de voeding alleen dat er een behoorlijk verschil is te constateren.

Ik beluisterde nu wat meer muziek, en mijn constatering is eigenlijk dat het mid hoog duidelijk meer aanwezig is en tegelijkertijd het volume minder is.

Ik heb dus de plateamp van de 26 cm SS duidelijk terug moeten nemen, en nu het weer met elkaar in overeenstemming is, weer meer geluisterd.

Bij een mens zou je zeggen, hij articuleert beter, het is duidelijker in details, snaren van gitaren die dan wel eens te horen zijn met het verschuiven van de vingers, Brushes op het vel van de High-hat, het is preciezer.

Dat is iets wat ik dus niet had verwacht, de traditionele voeding versus de geschakelde, is duidelijk in het voordeel van de nieuwere geschakelde uitgevallen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door Pjotr »

Mooi Hans :D

Denk dat dit toch ook wel een paar tandjes beter klinkt dan je Quad 405.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door knuisje »

Ziet er goed uit Hans! :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Mooi Hans :D

Denk dat dit toch ook wel een paar tandjes beter klinkt dan je Quad 405.
Geen tandjes, een heel gebit. :lol:
Ik heb dit nu gehoord aan een Nakamichi 420, Quad 405 II, Hypex 180 HG + HXR Lineaire voeding, en de Hypex 180 HG +HXR met de geschakelde voeding.
De eerste ( Nakamichi) moest eerst ook nog het laag moest aansturen, later actieve sub, en ik denk wel dat ik stappen vooruit ben gegaan.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat een Ncore dit nog weer zoveel gaat verbeteren.
Maar ja, wat is zeker in deze wereld, ik heb dus nu ook die dan weer gehoord ( Ncore), het lijkt mij nog niet de optie. ( ruim € 500 per kant erbij?)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door meiborg »

Ik durf hier geen harde uitspraken over te doen maar volgens mij is er gewoon een moment waarop de geluidskwaliteit de resolutie en dynamiek van je trommelvliezen overschrijdt. Ik vind het detail niveau wat UCD biedt ruim voldoende, wat ik aan high-end versterkers heb gehoord maakt bij mij voornamelijk de transparantie (detail) en dynamiek het verschil, UCD scoort daar gewoon heel goed. Ncore heeft daar op papier nog betere prestaties maar ik betwijfel of er veel mensen boven de tienerjaren zijn die dat verschil nog kunnen horen.

De andere sonische eigenschappen van versterkers (warmte van het geluid etc.) zijn puur smaak gebonden en eigenlijk gewoon onwenselijk wanneer je kijkt naar natuurgetrouw weergeven. Bovendien kun je hier met je filterontwerp of andere componenten in het signaalpad mee experimenteren (ik zelf houdt ook wel van een wat "warm" geluid, ik stel luisterplezier boven natuurgetrouwheid :oops: en ben dus overduidelijk geen echte audiofiel).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Gisterenavond kon Bruno Putzeys ( tijdens een demo bij de AVMN) het mij wel vertellen wat en waarom er dus zo een duidelijk verschil is tussen die verschillende voedingen.

Ik ben alleen zelf niet in staat dit goed te vertolken, het ging over de dubbele spanningsrails die het voordeel zouden geven.

Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat ik dit echt wel op een hoog niveau heb, zeker na de demo van de N-core's.

Bruno wist nog welke kastjes hij toen, bij de vorige demo, bij zich had en vond het ook nog wel grappig mijn kastjes te zien. :mrgreen:
@ meiborg, audiofiel is gewoon een liefhebber, en hij kan daar veel tijd en moeite in stoppen, en tot zeer extreem gaan, zolang je er lol in hebt is het goed.
Het gaat mij uiteindelijk om het resultaat wat je hoort.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door meiborg »

Ik sluit mij aan bij die laatste zin, het gaat uiteindelijk om wat je hoort! Daarmee wil ik niet zeggen dat, als ik het geld had, ik niet zou willen investeren in bijvoorbeeld Ncore. Al was het maar om gewoon zeker te zijn dat de versterking niet de zwakke schakel is :-$

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Gisterenavond kon Bruno Putzeys ( tijdens een demo bij de AVMN) het mij wel vertellen wat en waarom er dus zo een duidelijk verschil is tussen die verschillende voedingen.

Ik ben alleen zelf niet in staat dit goed te vertolken, het ging over de dubbele spanningsrails die het voordeel zouden geven.
Als jij het niet kan reproduceren is het niet goed aan je uitgelegd, period :mrgreen:

Er zitten vele aspecten aan een voeding maar niet alleen aan de voeding alleen, ook de gevoeligheid van de versterker voor voedingsvariatie speelt een deuntje mee. De Hypex SMPS is gewoon goed maar op zich niet echt bijzonder en heeft geen magische krachten hoor.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Het grappige is dat de meeste mensen verwachten dat de lineaire voeding beter zal zijn.
En ik had eigenlijk niet direct een verschil verwacht in mijn onnozelheid. :hide:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

@ Pjotr.
Om er nog even op terug te komen. :mrgreen:

Bruno zei dit op het DIY audio forum.
The SMPS definitely sounds better. I haven't done the test with the Ncore modules but I did test the UcD400HG with the SMPS400 vs the HG supply. The SMPS is definitely better. It measures better too (THD at low frequencies). This is not illogical considering that the SMPS keeps the rail voltages symmetrical. This is discussed at length somewhere in this thread but one can be forgiven for having overlooked it among 1523 other posts
__________________
Hier staat het.
http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... ost2857979
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door dre »

ik vond ze nergens naar klinken! :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Dat is dan dus heel goed. :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door dre »

:wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door hannesie »

Door de betere opzet voor de aarding van de voeding en nu ook een mooiere bevestiging van de module, die terug kwam van Hypex, en dus nu even beter gemonteerd.
De hoek met de metalen afstandhouder, die net nog te zien is, heeft nu dus een verbinding met de metalen kast, en het profiel wat ik nu gebruikt heb voor de module is nu beter verbonden met de bodem, en heeft in vergelijking met de eerdere oplossing ( L profiel) een groter contact oppervlak.
DSC_1526.jpg
Het ziet er weer netjes uit en zo maar eens kijken of er geluid uit komt.

Ben blij dat we dit weer goed hebben.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Hypex van prut naar show conditie. (Metamorfose)

Bericht door Gerrit »

hannesie schreef:
Door de betere opzet voor de aarding van de voeding en nu ook een mooiere bevestiging van de module, die terug kwam van Hypex, en dus nu even beter gemonteerd.
De hoek met de metalen afstandhouder, die net nog te zien is, heeft nu dus een verbinding met de metalen kast, en het profiel wat ik nu gebruikt heb voor de module is nu beter verbonden met de bodem, en heeft in vergelijking met de eerdere oplossing ( L profiel) een groter contact oppervlak.
DSC_1526.jpg
Het ziet er weer netjes uit en zo maar eens kijken of er geluid uit komt.

Ben blij dat we dit weer goed hebben.
Die voedingslijn over de spoel van het uitgangsfilter heen laten lopen lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n goed plan, het is wellicht toch beter om een klein omweggetje te maken.

Gerrit
Plaats reactie