Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Dat aardverhaal vindt je hier terug http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0&start=75
Anne
Dat linkje verwijst naar schuimrubber ????????????????????? :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Ha ha,verder kijken :^o ,begint pas op 12 april terzake te worden :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Ha ha,verder kijken :^o ,begint pas op 12 april terzake te worden :sure: .
Anne
Ok, link daar dan naar :P :sure: :^o
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Wat is er nou weer mis aan een stukkie schuim tussendoor :-s
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik zal het even hiernaar toe overhevelen :

Ah!buis schreef:
Nu ik er 's over nadenk,die NTC werkt averrechts.Het is een van de ideeen om geen massastroom door de aansluiting van een randapparaat te krijgen.
Als er niks aan de hand is,gaat er geen stroom door die NTC.Maar mocht er iets mis zijn,
en er gaat stroom lopen,dan wordt die weerstand warm(heet) en krijgt een kleine weerstandswaarde waardoor de (foute) stroom alleen nog erger wordt :(
ray5150 schreef:
Anne, wat is eigenlijk het nut van een thermistor tussen de kast en aarde ?
Ah!buis schreef:
Met een versterker en een(bijv)CDspeler kun je een lus krijgen.Versterker+Randaarde naar CD-speler+Randaarde en dan via massadraad van signaal terug naar versterker.
Om te voorkomen dat door die lus voldoende stroom gaat lopen zodat het gaat brommen (spanningsverlies over signaal-massadraad) zit er een verlies(weerstand,diode of hier NTC) in.

En voor Aaron, wat noeste boorarbeid :
IMG_1088.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Anne, wat is eigenlijk het nut van een thermistor tussen de kast en aarde ?
Ah!buis schreef:
Met een versterker en een(bijv)CDspeler kun je een lus krijgen.Versterker+Randaarde naar CD-speler+Randaarde en dan via massadraad van signaal terug naar versterker.
Om te voorkomen dat door die lus voldoende stroom gaat lopen zodat het gaat brommen (spanningsverlies over signaal-massadraad) zit er een verlies(weerstand,diode of hier NTC) in.
Ok. ok, het antwoord heeft i.d.d. wel iets van schuimrubber :lol:
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Kaplaars »

Die NTC fungeert inderdaad als zogenaamde ground loop breaker. In mijn Krell KSA-100 clone heb ik iets dergelijks toegepast, maar bestaat ipv twee NTC's (voor ieder kanaal één) uit twee dikke weerstanden van 10 ohm naar aarde. Ik weet het, de NTC is een veiligere optie, maar het origineel gebruikte hetzelfde principe, en het moet natuurlijk wel een 'clone' blijven he :wink: Klein fotootje ervan:
bestandsbron:<br />http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/2-08-12%20%281%29res.jpg
bestandsbron:
http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/2-08-12%20%281%29res.jpg
Wanneer je de boel goed aard al je geen verschil merken, mijn KSA is zowel met als zonder R in serie met aarde bromloos. Wanneer je een weerstand ipv NTC neemt zorg dan dat deze flink wat vermogen kan verstoken zodat deze niet als onbedoelde zekering fungeert wanneer er kortsluiting naar aarde is. Officieel mag er geen weerstand opgenomen worden in de aardelijn, dus zijn beide opties niet conform de regelgeving.

Een elegantere methode is de volgende:
bestandsbron:<br />http://sound.westhost.com/earth-f4.gif
bestandsbron:
http://sound.westhost.com/earth-f4.gif
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Jij...hebt...een...KSA-100 Clone....? :shock: :shock: :kwijl:
En waarom is daar nog geen showcase topic van gemaakt :?: :idea:

(zwarte tyrap plakvoetjes...zal Peter leuk vinden... :twisted: )
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Kaplaars »

ray5150 schreef:
Jij...hebt...een...KSA-100 Clone....? :shock: :shock: :kwijl:
En waarom is daar nog geen showcase topic van gemaakt :?: :idea:

(zwarte tyrap plakvoetjes...zal Peter leuk vinden... :twisted: )
Hahaha, komt nog, komt nog, I promise :rofl: Als hij helemaal af is open ik een mooi showtopic :mrgreen: Hij werkt al ontzettend goed, heb de nodige tests uitgevoerd voordat ik de boel definitief ging inbouwen. Zelfs een blokgolf op 20 kHz versterkt ie met vol vermogen in een 8 ohm dummy met een 1uF condensator parallel. Prachtige rechthoekjes, kaarsrecht, it seems like it does not care 8). Ik heb al redelijk wat versterkers gerepareerd / gehoord (tot een Accuphase E305 aan toe) maar dit slaat echt alles, die slam, dynamiek, ruimtelijkheid :kwijl: Het is heel moeilijk te beschrijven, echt iets dat je moet horen. Maarrr...... hij is nog niet helemaal af; ik ga nog wat tweaken aan de koeling, gaten boren voor de fans, een vorm van fancontrol maken, thermostaten installeren, luidsprekerterminals moeten nog bedraad worden enz enz.

Kleine sneak preview:
bestandsbron:<br />http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/zba%20%282%29.jpg
bestandsbron:
http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/zba%20%282%29.jpg
bestandsbron:<br />http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/zba%20%281%29.jpg
bestandsbron:
http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/zba%20%281%29.jpg
bestandsbron:<br />http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/zba%20%283%29.jpg
bestandsbron:
http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/zba%20%283%29.jpg
Voor meer plaatjes zie dit topic: http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... -ebay.html Onder de nick Kaplaars, jep dat ben ik, heb ik hier en daar de vorderingen geplaatst 8)

Haha ohoh :mrgreen: Maarrr die plakvoetjes worden nog iets beter bevestigd. Er zitten twee gaatjes in, daar komen nog mooie m3 inbus schroefjes door waardoor de boel écht niet meer los kan laten. Nouja alles kan stuk, maar dan alleen nog met een tank :mrgreen:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door aaronboumans »

Dag Ray,
ik zie nu je foto van die gaatjesplaat pas.
Ik had je verkeerd begrepen (maar je had het wel goed verteld hoor)
Ik dacht dat je die houten plaat gesandwiched had tussen de gaatjesplaat en die deksel. Ik dacht het volgende; je boort misschien niet helemaal precies door het midden van een gaatje maar de boor drukt de plaat zelf wel opzij zodat hij gecentreerd wordt . En dat kan hij dan ook omdat hij vast wel zijdelings door het hout kan frezen. Als hij dat gecentreerd is boor je door en kom je precies uit op de juiste plek van je deksel.

Maar het werkt dus zo ook?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

@Kaplaars : heel erg mooi, gewoonweg vakwerk... =D> =D> =D>

@Aaron, Je had het inderdaad iets anders begrepen. waarschijnlijk zijn er nog meer manieren, maar dit werkt vooralsnog voor mij het beste.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Luchtig genoeg zo ? :lol:
IMG_1201 (Large).JPG
IMG_1202 (Large).JPG
Nee, er hoeft niet geteld te worden, dat heb ik al gedaan... :rofl:
het zijn 22 rijen van 34 gaten. komt dius uit op 748 stuks... :mrgreen:

En toen ik klaar was met boren, realiseerde ik me dat de onderkant ook nog gesouvrijnt moest worden... :rofl: :-&
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Mooi Ray, al vind ik die "Racestrepen" wat overdreven :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Die zaten er al in.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

Prachtig stukje huisvlijt geworden :D :sure:
Nu nog een nieuwe boor kopen? :rofl:

Die je hebt gebruikt is nu toch zeker al versleten na 748 gaatjes :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

En niet 1 keer in je vingers geboord??????? :mrgreen:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door cool »

Erg strak Ray, hier heb je geen freesbank voor nodig :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Die zaten er al in.... :mrgreen:
Ok, dan moet het maar :mrgreen:

Met zoveel gaatjes loont het wel om een speciale aluminium boor aan te schaffen. Mits goed gesmeerd krijg je dan geen braampjes aan de onderkant. Even een schuursponsje met wat afwas er over is dan voldoende.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Jerommel »

Vond ook nog wat mosterd na de maaltijd:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0860952540

Best duur nog..
Maar deed me aan het voeding-verhaal denken in dit topic.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door BertDB »

ray5150 schreef:
Luchtig genoeg zo ? :lol:
IMG_1201 (Large).JPG
IMG_1202 (Large).JPG
Nee, er hoeft niet geteld te worden, dat heb ik al gedaan... :rofl:
het zijn 22 rijen van 34 gaten. komt dius uit op 748 stuks... :mrgreen:

En toen ik klaar was met boren, realiseerde ik me dat de onderkant ook nog gesouvrijnt moest worden... :rofl: :-&
naais !
Erg mooi, en die racestrepen passen best nog wel :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Nou nog wat Ferrari rode racestrepen..... :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door BertDB »

zou wel origineel zijn toch ? een ferrarirode versterker :goeie:
(wel goeie verf gebruiken hoor op die koelvinnen :-$ )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

BertDB schreef:
(wel goeie verf gebruiken hoor op die koelvinnen :-$ )
Welnee, gelijk rood laten anodiseren, die boven en onderplaten :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Tellen blijkt in Den Haag toch steeds weer te moeilijk :o
Krijgen ze 't niet voor elkaar met die studie-boete en nou Ray ook al :shock:
10 rijen van 34 gaten = 340
10 rijen van 35 gaten = 350
12 om vast te schroeven
Kom ik op 340+350+12 =702 ,oef scheelt weer 46 dat valt weer mee :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Gaat wel een hele snelle versterker worden! Ray moet nu serieus gaan kijken naar grotere remklauwen in Porsche geel!
:lagge:
Plaats reactie