Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Hartelijk bedankt voor alle nuttige tips.
Ik had even nog gekeken naar de 1 en 2mm MDF, ik zal het onthouden, een goede tip.
Na wat nadenken heb ik toch besloten om te gaan fineren.
Ik wacht nu totdat de regenbui hier over waait zodat ik weer vrolijk verder kan frezen.
Zal vanavond weer wat foto's uploaden.
Ik had even nog gekeken naar de 1 en 2mm MDF, ik zal het onthouden, een goede tip.
Na wat nadenken heb ik toch besloten om te gaan fineren.
Ik wacht nu totdat de regenbui hier over waait zodat ik weer vrolijk verder kan frezen.
Zal vanavond weer wat foto's uploaden.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
@ MechanicalAnimal
Contact lijm komt nogal precies denk ik met droogtijd, hoe dik het er op zit en vooral het aankloppen/wrijven na het aanbrenge. Anders gaat het uiteindelijk toch weer blazen of loslaten op de hoekjes. Met de w.h.m. hier tot op heden nog geen last van gehad.
Klopt helemaal... dit is ook een van de redenen geweest om over te stappen op de w.h.m.ik heb ook al meerdere malen op internet rondgeken en contactlijm schijnt op den duur toch ook te kunnen losraken.
Contact lijm komt nogal precies denk ik met droogtijd, hoe dik het er op zit en vooral het aankloppen/wrijven na het aanbrenge. Anders gaat het uiteindelijk toch weer blazen of loslaten op de hoekjes. Met de w.h.m. hier tot op heden nog geen last van gehad.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
vraag over fineren:
ik wil amerikaans walnoten fineer kopen, (http://www.leeuwenburgh.com)
dit is fineer met een onderlaag van papier.
Amerikaans noten is vrij donker.
Heeft het papier ook een donkere kleur
want mij lijkt het dat je bij de hoeken toch nog een dun lijntje papier ziet?
ik wil amerikaans walnoten fineer kopen, (http://www.leeuwenburgh.com)
dit is fineer met een onderlaag van papier.
Amerikaans noten is vrij donker.
Heeft het papier ook een donkere kleur
want mij lijkt het dat je bij de hoeken toch nog een dun lijntje papier ziet?
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Van Lignaflex weet ik dat het papier vrijwel dezelfde kleur heeft als het fineer. Van Kuiperflex weet ik het niet.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
thx dat wou ik even weten.tigradekat schreef:Van Lignaflex weet ik dat het papier vrijwel dezelfde kleur heeft als het fineer. Van Kuiperflex weet ik het niet.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Peertje,
die luidsprekers hebben allemaal vlakken met relatief kleine oppervlakken, Waarom zou je dan kiezen voor papiergedragen fineer en niet gewoon een mooi boek uitzoeken zonder papier.
Gr,
Harm.
Niet goedkoop wel erg mooi..
http://verkopers.marktplaats.nl/14612198
Gewoon Noten fineer maar alleen erg veel 29 m² (niet duur trouwens bieden vanaf 190 euro)
http://verkopers.marktplaats.nl/18330648
die luidsprekers hebben allemaal vlakken met relatief kleine oppervlakken, Waarom zou je dan kiezen voor papiergedragen fineer en niet gewoon een mooi boek uitzoeken zonder papier.
Gr,
Harm.
Niet goedkoop wel erg mooi..
http://verkopers.marktplaats.nl/14612198
Gewoon Noten fineer maar alleen erg veel 29 m² (niet duur trouwens bieden vanaf 190 euro)
http://verkopers.marktplaats.nl/18330648
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Peertje,
die luidsprekers hebben allemaal vlakken met relatief kleine oppervlakken, Waarom zou je dan kiezen voor papiergedragen fineer en niet gewoon een mooi boek uitzoeken zonder papier.
Gr,
Harm.
Niet goedkoop wel erg mooi..
http://verkopers.marktplaats.nl/14612198
Gewoon Noten fineer maar alleen erg veel 29 m²
http://verkopers.marktplaats.nl/18330648
Nog een amerikaans noten
http://verkopers.marktplaats.nl/14612
die luidsprekers hebben allemaal vlakken met relatief kleine oppervlakken, Waarom zou je dan kiezen voor papiergedragen fineer en niet gewoon een mooi boek uitzoeken zonder papier.
Gr,
Harm.
Niet goedkoop wel erg mooi..
http://verkopers.marktplaats.nl/14612198
Gewoon Noten fineer maar alleen erg veel 29 m²
http://verkopers.marktplaats.nl/18330648
Nog een amerikaans noten
http://verkopers.marktplaats.nl/14612
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Hoi Harm,
Ik heb heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan.
Maar mijn zijkanten en achterkant zijn nog vrij groot.
Omdat ik nog nooit gefineerd hebt lijkt me paperback gewoon het fijnste om mee te beginnen.
Wat is het verschil tussen echt fineer en paperback fineer?
Wat is eigenlijk precies een boek? Kon het niet zo snel vinden op internet.
Ik heb heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan.
Maar mijn zijkanten en achterkant zijn nog vrij groot.
Omdat ik nog nooit gefineerd hebt lijkt me paperback gewoon het fijnste om mee te beginnen.
Wat is het verschil tussen echt fineer en paperback fineer?
Wat is eigenlijk precies een boek? Kon het niet zo snel vinden op internet.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Het verschil is dat papiergedragen fineer vaak uit wat grotere vellen bestaat waar al een aantal vellen fineer van te voren aan elkaar gezet zijn voor je zodat je zelf geen lassen hoeft maken.
Mijn ervaring is alleen dat het lassen op zich best mee valt mits je een goed scherp mes gebruikt en mooie RECHTE snedes maakt.
Een boek is een pakket fineer dat allemaal uit dezelfde boom komt en daardoor heb je dus fineer met grotendeels dezelfde of iig bij elkaar passende tekening.
Mijn ervaring is alleen dat het lassen op zich best mee valt mits je een goed scherp mes gebruikt en mooie RECHTE snedes maakt.
Een boek is een pakket fineer dat allemaal uit dezelfde boom komt en daardoor heb je dus fineer met grotendeels dezelfde of iig bij elkaar passende tekening.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Bedankt voor je uitleg.
Ik snap als je een hele grote oppervlaktes moet fineren dat paperback makkelijker is.
Maar wanneer kies je enkel hout fineer en paperback fineer? wat zijn de voor en nadelen?
Ik snap als je een hele grote oppervlaktes moet fineren dat paperback makkelijker is.
Maar wanneer kies je enkel hout fineer en paperback fineer? wat zijn de voor en nadelen?
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Tja wat precies en exact de voor en tegens zijn zou ik je niet durven zeggen.
maar bij gewoon fineer:
-geen papier aan de kopse kanten
-iets lastiger om te verwerken door vaak kleine oppervlaktes
Paperback
-grote vellen.
-wel papier op de kopse kanten.
-De prijs.
maar bij gewoon fineer:
-geen papier aan de kopse kanten
-iets lastiger om te verwerken door vaak kleine oppervlaktes
Paperback
-grote vellen.
-wel papier op de kopse kanten.
-De prijs.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Zal er van de week er uitgebreider naar kijken. Ben benieuwd.hrscharft schreef:Tja wat precies en exact de voor en tegens zijn zou ik je niet durven zeggen.
maar bij gewoon fineer:
-geen papier aan de kopse kanten
-iets lastiger om te verwerken door vaak kleine oppervlaktes
Paperback
-grote vellen.
-wel papier op de kopse kanten.
-De prijs.
Nog wat foto's:
Kast 1 klaar.
Subs naar beneden gehaald, deze worden nu ook afgewerkt.
De monitor boven op de sub gezet.
Kast 2 bezig.
Zou hou ik normaal niet de frees vast, maar de self-timer stond te kort ingesteld. Bouwlamp er bij, kast MOEST af.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Omdat de houdbaarheid van de huidige subwoofers twijfelachtig is, besluit ik niet om de facetten er aan te zetten maar er los naast te zetten.
De subs worden afgerond met een 15,9mm radius afrond frees.
Ik heb ook al wat voor de speaker stands bedacht.
Zie foto:
Wat vinden jullie er van?
De subs worden afgerond met een 15,9mm radius afrond frees.
Ik heb ook al wat voor de speaker stands bedacht.
Zie foto:
Wat vinden jullie er van?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Peertje schreef:vraag over fineren:
ik wil amerikaans walnoten fineer kopen, (http://www.leeuwenburgh.com)
dit is fineer met een onderlaag van papier.
Amerikaans noten is vrij donker.
Heeft het papier ook een donkere kleur![]()
want mij lijkt het dat je bij de hoeken toch nog een dun lijntje papier ziet?
Er is nog een alternatief, is door Tony nog in mijn topic geoppperd. Het het No Black Line-fineer.
http://www.delegenda.nl/producten.php?pid=41


- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Peterrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,
toch nog ff gelukt om na ons telefoongesprek een paintjobbie te prutsen
We hebben 2 dingen besproken: het kantelen van jouw systeem en het ontstaan van hoogteverschil van de freesinstelling t.o.v je afgetekende facet waardoor je je freesgeleiders ongeveer 0.5 mm moet verzetten.
Kun jij aangeven wat er kantelt aan jouw systeem?
Ik heb je werkwijze schematisch weergegeven en ik begrijp niet wat je daarmee namelijk bedoelt.
In onderstaande tekening is:
Rood: een luidspreker met een grof afgezaagd facet.
Paars: zijn jouw freesgeleiders die je op je kast klemt, exact op de aftekening van het facet.
Groen; het afgetekende facet
Oranje: jouw freessjabloon onder je freeszool
Zwart: je freesbitje.
Als je nu het freessjabloon op de 2 geleiders laat rusten dan glijdt deze als het ware heen en weer op rails, namelijk de hoeken van de freesgeleiders (paars).
Wat kantelt er nu precies aan dit systeem?
Hoogte verschil.
ALs jij bijvoorbeeld freesgeleiders uit 18mm MDF maakt. maar die staan onder een hoek ten opzichte van het oppervlakte waarop ze rusten, zowel horizontaal als verticaal dan wordt door die hoek automatisch die 18mm geen 18 mm meer maar dat wordt ietsje meer.
Dit is wiskundig te berekenen maar zoveel aspirines heb ik niet in huis
.
In het onderstaande schema kun je zien dat hoogte 1 (puur de hoogte van de 18mm MDF geleider) kleiner is dan afstand 2 door de hoek die de afstand tussen speakerkast en freessabloon moet maken.
Door dit hoogteverscil vertel jij mij dat je bij elke keer dat je je facet freest, de geleiders iets moet opschuiven om goed uit te komen. Waarschijnlijk omdat jij alleen rekening houdt met 18mm MDF en niet een extra afstand (hoe klein dan ook) die veroorzaakt wordt door de hoek van je freessjabloon ten op zichte van de vlakken waar de freesgeleiders op geklemt worden.
In plaats van je freesgeleiders iets te verschuiven ten opzichte van je afgetekende facetlijn kun je ook je frees iets dieper steken. De extra diepte die benodigd is is gelijk aan het verschil dat je dus kunt berekenen tussen afstand 1 en afstand 2.
toch nog ff gelukt om na ons telefoongesprek een paintjobbie te prutsen
We hebben 2 dingen besproken: het kantelen van jouw systeem en het ontstaan van hoogteverschil van de freesinstelling t.o.v je afgetekende facet waardoor je je freesgeleiders ongeveer 0.5 mm moet verzetten.
Kun jij aangeven wat er kantelt aan jouw systeem?
Ik heb je werkwijze schematisch weergegeven en ik begrijp niet wat je daarmee namelijk bedoelt.
In onderstaande tekening is:
Rood: een luidspreker met een grof afgezaagd facet.
Paars: zijn jouw freesgeleiders die je op je kast klemt, exact op de aftekening van het facet.
Groen; het afgetekende facet
Oranje: jouw freessjabloon onder je freeszool
Zwart: je freesbitje.
Als je nu het freessjabloon op de 2 geleiders laat rusten dan glijdt deze als het ware heen en weer op rails, namelijk de hoeken van de freesgeleiders (paars).
Wat kantelt er nu precies aan dit systeem?
Hoogte verschil.
ALs jij bijvoorbeeld freesgeleiders uit 18mm MDF maakt. maar die staan onder een hoek ten opzichte van het oppervlakte waarop ze rusten, zowel horizontaal als verticaal dan wordt door die hoek automatisch die 18mm geen 18 mm meer maar dat wordt ietsje meer.
Dit is wiskundig te berekenen maar zoveel aspirines heb ik niet in huis
In het onderstaande schema kun je zien dat hoogte 1 (puur de hoogte van de 18mm MDF geleider) kleiner is dan afstand 2 door de hoek die de afstand tussen speakerkast en freessabloon moet maken.
Door dit hoogteverscil vertel jij mij dat je bij elke keer dat je je facet freest, de geleiders iets moet opschuiven om goed uit te komen. Waarschijnlijk omdat jij alleen rekening houdt met 18mm MDF en niet een extra afstand (hoe klein dan ook) die veroorzaakt wordt door de hoek van je freessjabloon ten op zichte van de vlakken waar de freesgeleiders op geklemt worden.
In plaats van je freesgeleiders iets te verschuiven ten opzichte van je afgetekende facetlijn kun je ook je frees iets dieper steken. De extra diepte die benodigd is is gelijk aan het verschil dat je dus kunt berekenen tussen afstand 1 en afstand 2.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Door leuke omstandigheden ligt het project alweer stil.
Vorige week zaterdag heb ik 2x een PD2150 gekocht met kast die door Tony G zijn gebouwd.
Beter bekend als de "serious Sub".
Met de 120kg per sub had gelijk last van mijn rug
Waarom het project stil ligt:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn 1ste huis gekocht.
Het verhuizen van alle subwoofers is geen moeilijke klus, mijn huis staat 3 huizen verderop in de straat.
Ben volop bezig dingen te regelen.
Er moet veel aan gebeuren, maar het is een mooie locatie.
Vorige week zaterdag heb ik 2x een PD2150 gekocht met kast die door Tony G zijn gebouwd.
Beter bekend als de "serious Sub".
Met de 120kg per sub had gelijk last van mijn rug
Waarom het project stil ligt:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn 1ste huis gekocht.
Het verhuizen van alle subwoofers is geen moeilijke klus, mijn huis staat 3 huizen verderop in de straat.
Ben volop bezig dingen te regelen.
Er moet veel aan gebeuren, maar het is een mooie locatie.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Normaal als mensen super grote woofers zoeken zal je ze niet op mp vinden , je hebt echt massel gehad .Peertje schreef:Door leuke omstandigheden ligt het project alweer stil.
Vorige week zaterdag heb ik 2x een PD2150 gekocht met kast die door Tony G zijn gebouwd.
Beter bekend als de "serious Sub".
Maareh luisterdag breda wel meenemen die dingen mensen zat die kunnen helpen tillen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
GEWELDIG!!!! gefeliciteerd met je villa Peet 
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Zijn ze al aan eens eventjes uitgeprobeerd bij je thuis ?Peertje schreef:Door leuke omstandigheden ligt het project alweer stil.
Vorige week zaterdag heb ik 2x een PD2150 gekocht met kast die door Tony G zijn gebouwd.
Beter bekend als de "serious Sub".
Met de 120kg per sub had gelijk last van mijn rug![]()
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
bas focal m180 schreef:Zijn ze al aan eens eventjes uitgeprobeerd bij je thuis ?
Staan momenteel opgeslagen in de schuur.
Ik heb ze al wel geprobeerd in de schuur met een functie generator.
Om 120kg naar de 1ste verdieping te sjouwen en vervolgens weer terug vindt ik zelf zo maar overdreven.
Nog een jaar geduld dus.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Heb je wel de woofers eruit , lijkt me niet ideaal in een schuur .Peertje schreef:bas focal m180 schreef:Zijn ze al aan eens eventjes uitgeprobeerd bij je thuis ?
Staan momenteel opgeslagen in de schuur.
Ik heb ze al wel geprobeerd in de schuur met een functie generator.
Om 120kg naar de 1ste verdieping te sjouwen en vervolgens weer terug vindt ik zelf zo maar overdreven.
Nog een jaar geduld dus.
Nu kunnen ze wel wat hebben maar dan nog .
