[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Peertje »

MechanicalAnimal schreef:
de drivers uitmeten en aftekenen en beginnen met frezen.
je kunt hier zien dat de baffledelen 1,2 en 3 verlijmt zijn maar nog niet aan de laaste 2 planken, nummertje 4 en 5.
Jij ook goed bezig. maar nog een vraagje:

Hoe frees jij door 3x dikke planken?
2 dik haal je namelijk al niet
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Das vrij simpel, kerel.

Ik frees eerst de montageflens waar de driver op gemonteerd wordt. Hierna frees ik de driveropening, die een kleinere diameter heeft, uit vanaf de voorzijde. Als mijn frees niet diep genoeg kan steken dan zaag ik gewoon de boel hierna grof eruit en leg ik de baffle ondersteboven neer en gebruik een kopieerfrees met kogellager om de reeds gefreesde driveropening te volgen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zojuist de laatste baffle vlakgeschuurd in lijn met de bovenzijde van de laagkast.

Op beide baffles zijn nu de te zagen hoeken afgetekent en ook de middelpunten van de driveropeningen zijn gemerkt middels een klein gaatje voor de houtboor.

Alleen het aftekenen al was een spannende ondeneming, laat staan als daar straks de frees in moet :rofl:

Morgen ontvang ik mijn freesmal voor de 12-inch PHL die Kees (audiomanics) voor mij heeft gemaakt op zijn CNC :rock: Dan kan ik voor zowel de 12"er als de 15"er incher eens een proefstuk frezen en eens zie of het allemaal klopt :D
P1030917small.jpg
P1030920small.jpg
P1030922small.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audiomanics »

MechanicalAnimal schreef:
Morgen ontvang ik
Ik snap niet waarom hij er vandaag al niet was...
Als ik 'm maandag gepost had vermoedelijk wel.. Maar op zaterdag komt woensdag pas aan, kennelijk :?

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audiomanics »

Ik zie tot mijn verbazing ook een gewicht staan van meer dan 10 kilo :shock:

Ben benieuwd of ze er nog wat bijgestopt hebben..

Kees
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Ladies and gentlemen......i've got 'm :rock:

Kees, grandioos bedankt voor een fraai stukje CNC-freeswerk. Ik durf 'm bijna niet eens te gaan gebruiken :rofl:

P1030925small.jpg
P1030926small.jpg
P1030927small.jpg
P1030931small.jpg
audiomanics schreef:
Ik zie tot mijn verbazing ook een gewicht staan van meer dan 10 kilo :shock:
Klantenservice van PostNL snapte er ook geen reet van :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Om even in te komen met het frezen van de driveropeningen ben ik maar even begonnen met het proeffrezen voor de 15 inch Ciare.
De proefstukken gingen naar tevredenheid dus ik kon al gauw verder. De eerste freesgang in de baffle was wel ff spannend hoor :sure:

Inmiddels vanaf de bovenzijde de montageflens gefreest en een begin gemaakt met het doorfrezen van de baffle. Ik zit nu op zo'n 30mm en morgen kan ik beide panelen vanaf de achterzijde doorfrezen. :rock:


Klaar voor de start :mrgreen:
IMG_0594small.jpg
whuuuuuuuuuu...here we go!!!!
IMG_0596small.jpg
setje carosserieringen om te zien of de diepte netjes overal gelijk is.
IMG_0601small.jpg
Yup, lekker hoor.
IMG_0603small.jpg
Freessjabloon instellen op het doorfrezen van de driveropening.
IMG_0607small.jpg
Eerste gangetje, inmiddels is de boel al door tot op de helft van de baffle.
IMG_0614small.jpg
Morgen de baffles omdraaien en met een iets kleinere radius de driveropening realiseren. :D
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Zie dat je die festoolmal gebruikt;

Zit er niet te veel speling op? ik heb er een jaar of 4 geleden naar gekeken, maar er zat bij de set speling op zowel de opzetring/aluminium basis als het pennetje/asje, als ik me niet vergis.. Iets van .5mm, wat bij een cirkel op 1mm uitkomt. Houd je wel rekening met deze speling?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hoi Serum,

yep, dat klopt als een bus. Zowel de 30mm kopieerring in het sjabloon als het pennetje wat het middelpunt van de cirkel vormt hebben iets speling.

Vandaar ook dat ik ALTIJD een radius proeffrees voor ik in mijn werkstuk een foutje maak. Hierdoor kan ik het sjabloon goed afstellen en verkrijg ik de juiste radius. :D

Goed dat je het even opmerkt, mochten er mensen zijn die ook een MFS aanschaffen dan weten ze dit van te voren in elk geval.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Beide baffles hebben nu een montageflens van 17mm breedt en krap 9.5mm diep. De onder de korf komt nog een seal en na fineren moet de boel nagenoeg flush liggen.

Aan de binnenzijde van de montageflens zie je de 8mm brede uitfrezing die nu zo'n 30mm diep is. Deze moet morgen vanaf de achterzijde doorgefreest worden. Ik gebruik hiervoor een radius die 1 a 2 mm kleiner uitvalt voor de zekerheid. Met een kopieerfrees kan ik daarna het laatste milimetertje wegfrezen. Hierdoor weet ik zeker dat ik niet teveel wegfrees.

IMG_0628small.jpg
IMG_0630small.jpg
IMG_0631small.jpg
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Mochten de gaten te klein zijn, dan kan je de middelste plaat er weer inklemmen door 3 ronde busjes die een paar tiende groter zijn dan de diameter frees. Als je de plaat dan vanaf de achterkant vast zet, kan je er weer vrolijk op los frezen

Ivm de afwerking die je op je kast doet (fineer/HPL) past je frees met aanlooplager nog wel qua hoogte?

Ik heb op mijn frees met aanlooplager een bolkop schroefje gezet, zodat deze weer in net iets ondiepere gaten kan.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hey Serum,

die 1ste tip is super zeg, met het terugplaatsen heb je dan je centreerpunt weer terug, slim bedacht.

Je 2 laatste tips snap ik ff niet, kun je die iets toelichten? Ik denk dat ik over het probleem heen kijk dat jij schetst. Met het fineren komt als het goed is mijn bovenfrees niet meer in actie.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
Das vrij simpel, kerel.

Ik frees eerst de montageflens waar de driver op gemonteerd wordt. Hierna frees ik de driveropening, die een kleinere diameter heeft, uit vanaf de voorzijde. Als mijn frees niet diep genoeg kan steken dan zaag ik gewoon de boel hierna grof eruit en leg ik de baffle ondersteboven neer en gebruik een kopieerfrees met kogellager om de reeds gefreesde driveropening te volgen.
kleine correctie hierop!

Ik frees eerst de montageflens waar de driver oprust. Hierna frees ik de daadwerkelijke driveropening. Omdat mijn frees (door de dikte van het freessabloon) maar zo'n 35mm diep komt moet ik vanaf de achterzijde de baffle (het losse deel) uiteindelijk doorfrezen.

In plaats van de decoupeerzaag (altijd gekloot in zo'n radius) heb ik het centreerpunt overgenomen op de achterzijde van de baffle. Voor de zekerheid heb ik in plaats van een freesje met diameter van 10mm een freesje gepakt van 8mm. Doordat de radius dus 1 mm kleiner is loop ik niet het gevaar verkeerd te frezen. Tevens compenseer ik hiermee een mogelijk verschil tussen de 2 centreerpunten, de ene aan de voorzijde, de andere aan de achterzijde.

Zoals je op de foto's kunt zien is het vrij aardig gelukt. Over de gehele diameter van de uitgefreesde cirkel zit een randje van enkele tienden van een mm :mrgreen:

Tot mijn grote verbazing overigens :rofl:

Infrezen vanaf de achter met een 8mm freesje in plaats van 10mm (let op: diameter).
P1030962small.jpg
Bijna door :rock:
P1030964small.jpg
*plop*
P1030965small.jpg
Zijaanzichtje
P1030968small.jpg
Up close and personal
P1030970small.jpg
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Ah!

Andere werkwijze begrijp ik :)

Ik frees het fineer op maat in ronde gaten. (beetje afhankelijk van het type fineer, harde houtsoorten laten zich in dit opzicht makkelijker bewerken) Normaal beplak ik het front en ga dan frezen. Als je eerst de gaten maakt, achteraf beplakt en dan naloopt met een frees met aanlooplager, is de hoogte van je aanlooplager+schroefje gauw te hoog.

Binnenkant van ronde gaten zijn rottig strak te schuren.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Peertje »

tip: wat je ook kan doen als de radius te klein is het volgende:
met een fase frees met lager stukje weg frezen.
hierna met het lager van de kopieer frees in het afgeschuinde deel laten lopen.
Wel goed op de hoogte letten, want een klein beetje hoogte verschil maakt een kleinere of grotere radius ter plaatse.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Serum/Peter, bedankt voor de tips! Leerzaam dagje weer :goeie:
serum schreef:
Binnenkant van ronde gaten zijn rottig strak te schuren.

tipje: strook schuurpapier op een rond stukje PVC-buis, zo maak je een schuurblokje voor rondingen in elke gewenste diameter (groot gat?, grote diameter PVC-buis) :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

ppffff....zenuwslopend dagje hoor :-#

Beide openingen voor de 15 inch drivers zijn uitgefreest en de Ciare's passen mooi. Nagenoeg identiek aan elkaar gepositioneert in de kast, ben er erg tevreden mee.
tevens een begin gemaakt met de openingen voor de 12 inch PHL's. Morgen weer even de truck uithalen om de baffle om te draaien en met een iets kleiner freesje de cirkel uit het midden los te frezen door de baffle heen. Dan is het een kwestie van de rand vlakfrezen met de aanlooplagerfrees. Als laatste kan ik dan met FreesKees zijn malletje gaan stoeien :mrgreen:


:foto:
.
.
.
.
.

zo, die zit!
P1030976small.jpg
Ppppfffff...gekkenhuis :rofl:
P1030985small.jpg
Hersengymnastiek :rofl: ...effe zien...ik heb een freesje van 10mm.....en ik moet 281.5mm diameter frezen....uuuhhmmmzzz...oeffff.....ggrrmmbblll.....
P1040002small.jpg
Even de PHL proefpassen
P1040011small.jpg
Eerste freesgangetje:
P1040016small.jpg
Begint er op te lijken:
P1040022small.jpg
Beide baffles klaar voor weer een dagje frezen:
P1040029small.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Zweitse »

Dat aluminium ding dat ik telkens zie op de foto is dat een soort cirkel geleider :?:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

yep, dat heb je goed. Dat heet een multifreessjabloon (MFS).

Daar kun je eenvouding uitsparingen (vierkant, rechthoekig) maken en met de centreerpen en dat vierkante blokje kun je makkelijk radiussen frezen.

Als je iets van "Festool MFS manual" in google invoert dan vind je veel informatie zoals deze Festool How-To in PDF

Fijn dingetje :rock:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Zweitse »

Is dat puur voor festool, of is dit ook te gebruikrn met een ander merk bovenfrees
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Als je een kopieerring op je huidige frees kwijt kan, van ik meen 36mm, dan kan je die mal ook gebruiken. hij is niet bijzonder zuiver voor ronde gaten, maar je kan de toleranties aardig incalculeren. Voor vierkante gaten is hij erg prettig.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Peertje »

goed bezig :goeie:
Wat zijn die PHL drivers uitgerust met enorme magneten.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zweitse schreef:
Is dat puur voor festool, of is dit ook te gebruikrn met een ander merk bovenfrees
Er moet een 30mm kopieerring in dat vierkante alu blokje. Ik neem aan dat elke willekeurige bovenfrees met de MFS functioneert.
serum schreef:
Als je een kopieerring op je huidige frees kwijt kan, van ik meen 36mm, dan kan je die mal ook gebruiken. hij is niet bijzonder zuiver voor ronde gaten, maar je kan de toleranties aardig incalculeren. Voor vierkante gaten is hij erg prettig.
Ik denk ook dat het spul uitiwsselbaar is. Wat betreft je opmerking over onzuiver, je moet zeker even doorhebben hoe het spul precies werkt want je moet even wat speling corrigeren. Zoals vermeld proeffrees ik dan ook bijna alles, zeker met de MFS.

Het begint al met het gebruik van een centreerdoorn om de kopieerring in het midden van je freeszool te krijgen. Daarna heb je nog iets speling tussen kopieerring en het aluminium blokje waarme je de radius kunt bepalen. Tevens dien je met een relatief grote 8mm houtboor het middelpunt van je cirkel uit te boren. In dit boorgat plaats je het centerpunt wat onder de MFS is gepositioneert.
Dit boorgat dien je 100% haaks te boren omdat anders je MFS afwijkt als je hem rondfreest.

Waar je ook rekening mee dient te houden is dat je als je de frees rondtrekt met behulp van het sjabloon dat je óf de frees licht naar buiten trekt, óf naar binnen. Als je halverwege de frees naar buiten trekt en daarna naar binnen dan krijg je een ovaal. Ik los dit eenvouding op door als ik de freesgang klaar heb, nog eenmaal rond te gaan zonder dat er materiaal weggefreest hoeft te worden, hiermee bereik je een fraaie eindfrezing en is he cirkel mooi rond.

Maar....eenmaal ingesteld en aan gewend is het een fijn hulpmiddel :mrgreen:

Peertje schreef:
goed bezig :goeie:
Wat zijn die PHL drivers uitgerust met enorme magneten.
Bizar he....die 12incher weegt ook een stuk meer dan de 15inch Ciare :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

dat gaat heel lekker zo! 8)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zekers :mrgreen: .....en ook vandaag weer.........

De 12inchers zijn ook doorgefreest. Moet alleen nog het kleine randje wegfrezen. Dat staat morgen op het programma.
Dan kan ik daarna de drivers uitlijn, aftekenen en gaan klooien en proeffrezen met de freesmal voor de PHL's.



Begin infrezen achterzijde driveropening PHL4531
P1040031small.jpg
en door.....
P1040033small.jpg
hopsakeetje
P1040042small.jpg
P1040045small.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”