Zweitse schreef:Is dat puur voor festool, of is dit ook te gebruikrn met een ander merk bovenfrees
Er moet een 30mm kopieerring in dat vierkante alu blokje. Ik neem aan dat elke willekeurige bovenfrees met de MFS functioneert.
serum schreef:Als je een kopieerring op je huidige frees kwijt kan, van ik meen 36mm, dan kan je die mal ook gebruiken. hij is niet bijzonder zuiver voor ronde gaten, maar je kan de toleranties aardig incalculeren. Voor vierkante gaten is hij erg prettig.
Ik denk ook dat het spul uitiwsselbaar is. Wat betreft je opmerking over onzuiver, je moet zeker even doorhebben hoe het spul precies werkt want je moet even wat speling corrigeren. Zoals vermeld proeffrees ik dan ook bijna alles, zeker met de MFS.
Het begint al met het gebruik van een centreerdoorn om de kopieerring in het midden van je freeszool te krijgen. Daarna heb je nog iets speling tussen kopieerring en het aluminium blokje waarme je de radius kunt bepalen. Tevens dien je met een relatief grote 8mm houtboor het middelpunt van je cirkel uit te boren. In dit boorgat plaats je het centerpunt wat onder de MFS is gepositioneert.
Dit boorgat dien je 100% haaks te boren omdat anders je MFS afwijkt als je hem rondfreest.
Waar je ook rekening mee dient te houden is dat je als je de frees rondtrekt met behulp van het sjabloon dat je óf de frees licht naar buiten trekt, óf naar binnen. Als je halverwege de frees naar buiten trekt en daarna naar binnen dan krijg je een ovaal. Ik los dit eenvouding op door als ik de freesgang klaar heb, nog eenmaal rond te gaan zonder dat er materiaal weggefreest hoeft te worden, hiermee bereik je een fraaie eindfrezing en is he cirkel mooi rond.
Maar....eenmaal ingesteld en aan gewend is het een fijn hulpmiddel
Peertje schreef:goed bezig
Wat zijn die PHL drivers uitgerust met enorme magneten.
Bizar he....die 12incher weegt ook een stuk meer dan de 15inch Ciare