Isis kloon maar dan anders

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Ik ben eindelijk begonnen! Het wordt wel een project wat enige tijd gaat duren omdat ik door een drukke baan en drie kleine kinderen niet zoveel tijd over heb.

Units die ik gebruik zijn de C44 en C220 van thiel voor het mid-hoog en 2 scanspeak discovery's voor het laag.

Vandaag een stukje gereedschap gemaakt voor mijn frees en het eerste paneel op maat gemaakt voor de kop. Verder 1e plaat mdf in overmaat gezaagd en als het weer morgen mee zit ga ik die adhv het juiste paneel kopieeren.

Voor de binnenzijde van de kop kan ik nog wel wat tips gebruiken. Weet ook niet precies hoeveel liters deze kop moet worden voor een gesloten C220. Ik kan alles maken maar heb niet alle kennis op gebied van luidsprekerontwerp. :(
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

welke tweeter ga je gebruiken dan?
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Even een paar foto'tjes. Wordt zo'n topic wel zo leuk van. Ik zal proberen alle vorderingen met jullie te delen.
Bijlagen
DSCN2158.JPG
DSCN2167.JPG
DSCN2168.JPG
DSCN2159.JPG
DSCN2166.JPG
DSCN2169.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Hoi Hifi-Goeroe!

Gaaf project! Vertel eens wat meer, wat ga je precies bouwen, heb je al een tekening ofzo? Ik ben ook met een Isis bezig: hier is mijn topic

ben benieuwd naar je vordering! en je weet het:

:foto:

dre schreef:
welke tweeter ga je gebruiken dan?
Niet voordringen Dre :rofl:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Ik gebruik de Chorda uit HH als mid-hoog. C44 doet het hoog.

Ik heb nu de Chorda als speaker staan (Mijn speaker heeft op de ZBA dag gestaan, Wouter had ze meegenomen). Maar wil een beter laagfundament. Laag wordt actief (DSP) en mid-hoog passief.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Hifi_goeroe schreef:
Even een paar foto'tjes. Wordt zo'n topic wel zo leuk van. Ik zal proberen alle vorderingen met jullie te delen.
nice!!!


mag ik een kleine vraag stellen, zoals je in mijn topic kunt lezen heb ik ook eerst zulke driehoeken gemaakt. Helaas heb ik door gebrek aan ervaring geen rekening gehouden met het feit dat als je zo'n driehoek voorover kantelt de zijkanten niet meer haaks staan met de vlakke zijde.

misschien heb je er wel aan gedacht maar ik meld het maar even.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Ben een nieuw topic gestart. Als je de laatste pagina's van Chorda Evo bekijkt staat de laatste info.

Ik volgde jouw topic al en ben bekent met het probleem. Echter maak ik een recht blok waarna ik de voorzijde en achterzijde schuin affrees (Idem zoals jij hebt gedaan). Ik wilde echter alleen niet ook de zijkanten afzagen en frezen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

ferrofluid filled midrange with 50 mm light weight concave ceramic dome. Perfect choice for 3-way or 4-way systems as high-midrange driver. Very high resolution and very good dispersion up to 15 kHz. Low resonance frequency allows first order filtering and a crossover frequency as low as 800 Hz.
bestandsbron:<br />http://www.accuton.de/old_site/img/products/c_drivers/C44/C44SPL.gif
bestandsbron:
http://www.accuton.de/old_site/img/products/c_drivers/C44/C44SPL.gif
ik zou toch echt een tweeter gaan overwegen.....
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Okay Erik :goeie:

gelukkig maar.......scheelt je namelijk een hoop werk en 150 euro MDF in de kliko :-#


Keep up the good work en vragen hoor ik graag als je ergens tegenaan loopt, allicht kan ik je helpen :D

Sucses met bouwen! :rock:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Bedankt! Waardeer je support.

@Dre. Heb nu de Chorda als hoofdspeaker en ben super blij met het mid-hoog hiervan. Ik heb ook een Eidelon gebouwd met een C12 maar die komt niet in de buurt van de rust die de C44 heeft. Dit is de eerste box waarbij ik echt geen tweeter ervaar.

Foto'tje van het huidige systeempje.
Bijlagen
DSCN2170.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

logisch dat je geen tweeter ervaart! :rofl:

maar als je tevreden bent is het prima! :wink:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Net voor donker (en regen) het frezen af. MDF plaat 1 is nu op, ga toch even de tel bijhouden :D Met stofafzuiging gewerkt maar toch heeft de tuin een tapijtje gekregen.

Morgen maar eens nadenken over de hoe ik de binnenkant ga vormgeven. Wil dit gedaan hebben voordat ik de voor en achterzijde onder een hoek ga affrezen.

Hoeveel liter zal ik voor een gesloten C220 ongeveer nodig hebben???

De C44 moet in 1 liter dus de rest van de kast zou eventueel voor de C220 kunnen zijn. Echter moet ik het filter ook nog echter kwijt en mijn voorkeur heeft dit in het topkastje te plaatsen.
Bijlagen
DSCN2173.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

welk type 220 heb je?
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Vandaag lekker aan het frezen geweest. 1 voorzijde eerst redelijk opmaat gezaagd (respect voor alle mannen die mij voor zijn gegaan) en daana afgefreest. 4 paneeltjes op elkaar gelijmd. Dit ging redelijk schuiven dus heb maar even drie plankjes erom heen geschroefd. Nu goed :D

Na mijn vakantie ga ik de panelen voor de binnenkant uithollen (vorm nog nader te bepalen maar denk in de vorm van de Galactica), voorpaneel erop lijmen, etc, etc, etc, en dan nog eentje :rock:

Ik hoop dat de speaker rond de kerst bij de spuiter staan (denk hoogglans wit)!! Misschien wel iets te ambiteus :oops:

@dre. C220T6. Zelfde setting als in de HH Chorda

Ik sprak wouter en die gaf aan dat de C220 tussen de 8 en de 11 liter moet.
Bijlagen
DSCN2174.JPG
YeaHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
YeaHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
DSCN2178.JPG
DSCN2179.JPG
DSCN2180.JPG
het resultaat! Nog niet helemaal naar mijn zin dus straks even bijwerken
het resultaat! Nog niet helemaal naar mijn zin dus straks even bijwerken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

Vented box design parameters:

Vb: 51L, Port diameter: 70mm, Length: 265mm, Fres: 26.5Hz, F-3dB: 34Hz, Q: 0.58 (optimal)

Vb: 83L, Port diameter: 70mm, Length: 110mm, Fres: 29Hz, F-3dB: 28Hz, Q: 0.50 (extended bass)

Vb: 43L, Port diameter: 70mm, Length: 220mm, Fres: 31Hz, F-3dB: 35Hz, Q: 0.61 (0.7dB Ripple @ 50Hz)

Closed Box design parameters:

Vb: 29L, -6dB @ 40Hz, -19dB @ 20Hz, F-3dB: 50Hz, Q: 0.71 (typical)

Vb: 83L, -4.5dB @ 40Hz, -13dB @ 20Hz, F-3dB: 60Hz, Q: 0.50 (extended bass)
dit staat op de accuton site....
ik heb zelfnog geen simulatie gedaan,maar 11 liter voor een 8 inch lijkt me wat krap.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Waar kom jij op uit als ik vragen mag?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Dat was waarschijnlijk voor de T11 - uit mijn hoofd. Ik zal na mijn vakantie e.e.a. simuleren.
Ik heb de gesloten lijn over de BR lijn gelegd, dus niet zo'n slappe roll off maar enigszins een 'bult'
Anders kun je het laag alleen maar suf aansluiten vrees ik. Als een BR een platteau krijgt vanaf 200 Hz naar beneden, dan simuleer ik over die curve het gesloten laag heen. Niet vanaf 400 Hz al lager laten lopen dus...

Maar later meer :wink:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

He wout,

Wederom blij met je! :goedzo:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Hifi_goeroe schreef:
Vandaag lekker aan het frezen geweest. 1 voorzijde eerst redelijk opmaat gezaagd (respect voor alle mannen die mij voor zijn gegaan) en daana afgefreest. 4 paneeltjes op elkaar gelijmd. Dit ging redelijk schuiven dus heb maar even drie plankjes erom heen geschroefd. Nu goed :D
Goed bezig :goeie:

kleine tip...als je panelen gaan drijven door de houtlijm kun je hele kleine spijkertje erin slaan en de kop afknijpen, de zogeheten anti-drijfspijkertjes :mrgreen:

Ik gebruik deuvels in elk verlijmt paneel waardoor ik dit probleem niet heb gehad vooralsnog. Als je spijkers gebruikt moet je donders goed opletten dat ze niet daar zitten waar je frees nog een keer overheen gaat want dat kan erg gevaarlijk worden!!!!!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

dre schreef:
maar 11 liter voor een 8 inch lijkt me wat krap.
Hmmm, de C220 is qua Sd maar een 6,5". En wanneer je 'm met een passieve highpass-sectie gaat gebruiken, moet je sowieso de kastinhoud afstemmen op het netwerk dat je ervoor hangt. Kan het prima doen in een kastje van 2 liter en 220uF ervoor. Alleen die hoge zelfinductie nekt je bij gebruik als middentoner, de output zakt boven 500Hz mooi in. Nou ja, hoef je ook geen bafflestep meer te corrigeren... maar zo'n ding doet het dus niet in een hele brede baffle.
toevallig valt dat met de Isis wel mee...
C220T6 2 liter 220uF.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

hup, aan het werk Goeroe!!!!!!! Genoeg gelanterfant :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Ik gebruik even deze datasheet: http://www.accuton.com/old_site/e/data/ ... 20-T6.html

De 220 heeft een oppervlakte van een 8" en met (waarschijnlijk) de halve rolrand meegenomen is de Sd volgens datasheet 233 cm^2

Om de gesloten lijn over die van de BR te krijgen heb ik ca 30 liter nodig. Met minimaal 20 en redelijk veel dempmateriaal is hetzelfde resultaat te bereiken... :roll:
chorda top 1.PNG
GHP zou ik, noch Erik denk ik, niet aan beginnen. Die 680uF zal zo gigantisch veel gaan kosten om in de lijn van de andere componenten te blijven... Ik zou dan eerder gaan voor een flowresistor, oftewel een gecontroleerd lek. Misschien geen gek idee om een eventuele backwave te voorkomen... :?:
chorda top 2.PNG
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
is de Sd volgens datasheet 233 cm^2
Hmmm, blijkbaar had ik een hele andere datasheet voor ogen. :hide: :mrgreen:

Ik begin wel nieuwsgierig te worden naar de opzet van het systeem. Welke Discovery-drivers gaan er nog onder de 8,5" een bijdrage leveren?
Met 2 CrossCaps van Jantzen vallen de kosten voor een GHP nog wel mee hoor.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

nou, dit is een chorda :wink:
chorda 2.jpg
chorda 2.jpg (25.42 KiB) 2147 keer bekeken
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=225

Zoals dit topic aangeeft, een Avalon Isis model, met 2x 12" Scan Speak in het laag per kant. Die worden actief aangestuurd, de Chorda gewoon zoals deze is aar dan gesloten. We hebben metingen gedaan aan de 'kop' om de hoogte en hellingshoek te bepalen zodat de afstraling klopt met het Chorda ontwerp.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

Ik weet hoe een Isis eruit ziet. Wat ik (nog) niet begrijp is waarom je een C220 zonder highpass wil gaan combineren met 2x12" (ik neem aan de 30W4558T00 o.i.d.). De belastbaarheid van die C220 stort onder de 100Hz (bij toepassing in een kastje van 30 liter) zodanig in dat die 12" woofers werkelijk helemaal niets kunnen doen.

Maar als je toch actief gaat voor het laag kun je ook wel een actieve HP voor de mid-hoogsectie toepassen. En dan wordt een en ander weer een stuk zinvoller. En uiteraard was de TS dat al van plan, maar dat las ik nergens.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”