Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
1 van de 50mm baffle (2x25mm) was overhoeks bijna 1 mm krom, maar even gevlakt op de freesbank
na een test met secondenlijm tapijt tape van tessa gekocht, want met secondenlijm vielen er gaten in de pritex
pritex bevestigd
baspijp zit ook vast, moeilijk om te zien, maar sluit erg mooi aan.
aan de binnenkant een mooi kante gemaakt, soort mini trompet
na een test met secondenlijm tapijt tape van tessa gekocht, want met secondenlijm vielen er gaten in de pritex
pritex bevestigd
baspijp zit ook vast, moeilijk om te zien, maar sluit erg mooi aan.
aan de binnenkant een mooi kante gemaakt, soort mini trompet
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Plakband geplakt net onder het te verlijmen gedeelte.
Dit vanwege het volgende: als het te veel aan lijm er onder uit komt, kan je het makkelijk opvegen, en dan heb je geen lijm op je baffle.
Gelijmd.
Maar wat een rot klus, heel de tijd verschuiven, verschrikkelijk!
De volgende maar met deuvels monteren
streepje voor de maat
Dit vanwege het volgende: als het te veel aan lijm er onder uit komt, kan je het makkelijk opvegen, en dan heb je geen lijm op je baffle.
Gelijmd.
Maar wat een rot klus, heel de tijd verschuiven, verschrikkelijk!
De volgende maar met deuvels monteren
streepje voor de maat
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Goed bezig weer Peet
Wel een mooi excuus om jezelf een Festool Domino kado te doen, of een Lamello
Yep, en daarom deuvel ik me suf. Mijn platen gaan nergens meer heen, niet richting X-as, Y-as of Z-asPeertje schreef:Maar wat een rot klus, heel de tijd verschuiven, verschrikkelijk!
De volgende maar met deuvels monteren
Wel een mooi excuus om jezelf een Festool Domino kado te doen, of een Lamello
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
je brengt me op ideeënMechanicalAnimal schreef:Wel een mooi excuus om jezelf een Festool Domino kado te doen, of een Lamello
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Een paar spijkertjes waar je de kop van afknipt doen ook wonderen.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
ik ken de tip, het zal vast prima werken.Leon schreef:Een paar spijkertjes waar je de kop van afknipt doen ook wonderen.
Maar weer z'n typisch gevalletje: wat de boer niet kent, eet hij niet.....
Nog even wat foto's.
Nu hopelijk niet aanklooien.
En wat blijkt, geen centje pijn.
Kast nummer 2 was binnen 10 minuten gelijmd.
De 3de kast staat al helemaal voorbereid, maar heb geen lijmklemmen genoeg.
Morgen (vrijdag):
-ontklemmen kast nr 2
-de 3de kast lijmen.
-frees hulpstuk maken voor het vlakken van de uitstekende einde.
-kast nummer 1 en 2 vlakken
-schuren
en als er nog tijd is:
-schuine kanten aftekenen.
-aansluit terminals inbouwen
-unit's inbouwen
en nog meer tijd:
-en dan na 2 jaar.....luisteren!!!!!!
Zaterdag:
-kast 3 ontdoen van zijn 10 lijmklemmen
-vlakken, schuren, aftekenen, terminals, units
-center gereed
Ik ga een tijdje luisteren, en ondertussen denken over het afschuinen van de facetten.
Ook moet ik nog doppen maken die de driver gaten kunnen afdichten.
Als ze helemaal klaar zijn, kies ik de 2 mooiste uit, en die worden dan de fronts, en mogelijk maak ik voor de center een liggende kast.
Maar dat is voorlopig nog toekomst muziek.
De afwerking volgt hopelijk daarna ook spoedig, en niet zoals mijn prachtig afgewerkte subs....
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
I knowPeertje schreef:je brengt me op ideeënMechanicalAnimal schreef:Wel een mooi excuus om jezelf een Festool Domino kado te doen, of een Lamello
en als hij jouw bevalt koop ik er later ook een
mijn plan:Peertje schreef:Ik ga een tijdje luisteren, en ondertussen denken over het afschuinen van de facetten.
Aftekenen;
netjes zagen;
alu strips erlangs;
vlakke plank met P60;
vlakke plank met P80;
vlakke plank........je snapt me wel
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Ik ken me zelf:MechanicalAnimal schreef:mijn plan:
Aftekenen;
netjes zagen;
alu strips erlangs;
vlakke plank met P60;
vlakke plank met P80;
vlakke plank........je snapt me wel
zaag loopt weg....kut!
vlakke plank kantelt erg snel ivm kleine facetten, de haakse van de facetten worden rond......
ik denk dat ik wel ff grof afzaag met een handzaag langs alu stripjes of gewoon uit het handje
ik heb wel z'n Bahco handzaag Superior cut met extra dik blad wat echt moeilijk ombuigt.
dit idee wil ik toepassen:
De foto is van iemand op dit het forum, stond nog in een map met ideeën
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Ik zie deze draad net. Ben erg benieuwd naar het resulaat want ik bouw nu ook een scanspeak surround 5.1 set met 3 gelijke fronts en twee simpelere rears en twee sub.
De filosofie dat de rears best wat anders mogen zijn mits van goede kwaliteit had ik dus ook bedacht, maar ben benieuwd naar de resultaten hier.
De filosofie dat de rears best wat anders mogen zijn mits van goede kwaliteit had ik dus ook bedacht, maar ben benieuwd naar de resultaten hier.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Ben ook benieuw naar jou topic en foto's.aaronboumans schreef:Ik zie deze draad net. Ben erg benieuwd naar het resulaat want ik bouw nu ook een scanspeak surround 5.1 set met 3 gelijke fronts en twee simpelere rears en twee sub.
De filosofie dat de rears best wat anders mogen zijn mits van goede kwaliteit had ik dus ook bedacht, maar ben benieuwd naar de resultaten hier.
Het "uitstekende zijkanten vlakken" hulpstuk gemaakt.
2 gaten door de onderplaat geboord die in schroefdraad uitkomen waar je normaal de 2 stangen vastzet voor bijvoorbeeld de geleiders
stukje gefreesd, was dus echt niks.
weer gewijzigd, hier ging mijn planning, het weer zat ook tegen, snert zomer.
stukje meer afgehaald, zodat ik beter in de hoeken kan komen
handvat voor de stabiliteit gemaakt, en klaar is peertje heb overigens nog een langere frees gehaald, rond 20 en snijhoogte 30mm, kom ik bij de kassa: dik 50euro!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Vlgsn mij ben jij de eerste op deze aardkloot die dwars door zijn Festool heen heeft geboort
Goed gedaan Peter, tophulpstuk man, geweldig!
Heel erg benieuwd naar hoe je dat bevalt. Sucsec!
Goed gedaan Peter, tophulpstuk man, geweldig!
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
@Peertje
Hiet staat een beschrijving van de plannen; http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=11329
Maar die zijn al weer een beetje veranderd. En die draad gaat eigenlijk alleen over versterkerbouw en is dus door de mod verplaatst naar het juiste subforum.
Maar ik blijft dit volgen! Dit is een mooi project.
Hiet staat een beschrijving van de plannen; http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=11329
Maar die zijn al weer een beetje veranderd. En die draad gaat eigenlijk alleen over versterkerbouw en is dus door de mod verplaatst naar het juiste subforum.
Maar ik blijft dit volgen! Dit is een mooi project.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
De afgelopen paar dagen is wel het eea gebeurd:
De 3 kasten zijn inmiddels gevlakt met het hulpstuk.
Ging er goed, handvat is toch wel een must voor extra controle.
Daarna de kasten geschuurd.
Nog een kleine subtiele wijziging aan het onderwerp gedaan, echt mm werk.
Oud ontwerp weg gegumd, daarna nieuw ontwerp afgetekend.
De 3 kasten zijn inmiddels gevlakt met het hulpstuk.
Ging er goed, handvat is toch wel een must voor extra controle.
Daarna de kasten geschuurd.
Nog een kleine subtiele wijziging aan het onderwerp gedaan, echt mm werk.
Oud ontwerp weg gegumd, daarna nieuw ontwerp afgetekend.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Ik heb inmiddels een ander idee over het af frezen.
Is mij te omslachtig om 5 hulpstukken te bouwen.
Idee staat in skechup afgebeeld.
In het ronde gat komt de bovenfrees, de bovenfrees wordt vastgeschroefd op de rode plaat mdf door middel van het gepatenteerde ontwerp made by Peertje.
Is mij te omslachtig om 5 hulpstukken te bouwen.
Idee staat in skechup afgebeeld.
In het ronde gat komt de bovenfrees, de bovenfrees wordt vastgeschroefd op de rode plaat mdf door middel van het gepatenteerde ontwerp made by Peertje.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Toen toch besloten om niet de drivers en aansluit terminals in te bouwen, maar eerst compleet afbouwen.
Ik denk dat ik van mijn zelfbouw klus(je) extra veel van ga genieten als ze in een keer helemaal netjes zijn afgewerkt.
Dus de zaag er in!
Eerst grof afzagen, daarna affrezen.
feestmuts
Overigens twijfel ik nu tussen fineer of spuiten, maar ik heb met de diepte van de drivers al 1mm minder diep gefrees tbv dikte fineer.
Spuiten is ook wel erg mooi, maar dan zie je alle naden.
ik zie eigenlijk een beetje tegenop om zelf te gaan fineren, qua tijd en kundigheid/ervaring.
Ik denk dat ik van mijn zelfbouw klus(je) extra veel van ga genieten als ze in een keer helemaal netjes zijn afgewerkt.
Dus de zaag er in!
Eerst grof afzagen, daarna affrezen.
feestmuts
Overigens twijfel ik nu tussen fineer of spuiten, maar ik heb met de diepte van de drivers al 1mm minder diep gefrees tbv dikte fineer.
Spuiten is ook wel erg mooi, maar dan zie je alle naden.
ik zie eigenlijk een beetje tegenop om zelf te gaan fineren, qua tijd en kundigheid/ervaring.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
met contactlijm valt het allemaal wel mee. 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
plopperdeplopPeertje schreef:feestmuts
zo heeft HenkJan (?) ook zijn Refmon's gefineerd.dre schreef:met contactlijm valt het allemaal wel mee.
ik ga denk ik toch voor de witte houtlijmmethode icm strijkbout, maar voor de zekerheid ga ik proefdraaien met beide methodes.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
houtlijm is lastig,zeker met zulke grote vlakken.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Anders kom ik je wel een zaterdag helpen (lees verprutsen) hoorMechanicalAnimal schreef:ik ga denk ik toch voor de witte houtlijmmethode icm strijkbout, maar voor de zekerheid ga ik proefdraaien met beide methodes.dre schreef:met contactlijm valt het allemaal wel mee.
Ik moet het fineer topic nog doorlezen, maar is het niet handiger eerst te plakken, daarna pas te frezen?
Dan heb je op een aantal delen geen nabewerking meer omdat ik er toch al met de boven frees langs ga.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Bij Quartel modelbouw verkopen ze 1 en 2 mm dik MDF. Werkt eenvoudig met een afbreekmesje en kun je alles eenvoudig bekleden, mocht je toch voor spuiten gaan. Ik zou wel 2 mm nemen waneer je geen metallic lak neemt, 1 mm is bij slaglicht net niet voldoende op mijn mat zwarte ALKE kasten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
dat was WowlyMechanicalAnimal schreef:zo heeft HenkJan (?) ook zijn Refmon's gefineerddre schreef:met contactlijm valt het allemaal wel mee.
ik doe voor fineren de witte houtlijmmethode (evt icm strijkbout)
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
Ik vind met strijkbout ook gemakkelijker. Dat heb ik met mijn laatste project gemerkt. Ik heb de facetten met de strijkbout gedaan en die zijn het beste gelukt van alle vlakken.
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
heb hier ook beide methoden gebruikt.
En vond de strijkbout methode ook het fijnst werken.
Het punt met contact lijm is dat als je het ook maar even verkeerd positioneert het fineer toch onherroepelijk vast zit.
Met de strijkbout methode kun je je fineer eerst op je gemak positioneren en eventueel op een paar puntjes even vast zetten door het even aan te drukken met de punt van de strijkbout. Mocht het uiteindelijk toch niet helemaal goed zitten ga je er gewoon nog even een keertje overheen en is het weer los.
En vond de strijkbout methode ook het fijnst werken.
Het punt met contact lijm is dat als je het ook maar even verkeerd positioneert het fineer toch onherroepelijk vast zit.
Met de strijkbout methode kun je je fineer eerst op je gemak positioneren en eventueel op een paar puntjes even vast zetten door het even aan te drukken met de punt van de strijkbout. Mocht het uiteindelijk toch niet helemaal goed zitten ga je er gewoon nog even een keertje overheen en is het weer los.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
yessss....offcourse....Wowly......Jan...en niet HenkJanHenkjan schreef:dat was WowlyMechanicalAnimal schreef:zo heeft HenkJan (?) ook zijn Refmon's gefineerddre schreef:met contactlijm valt het allemaal wel mee.
ik doe voor fineren de witte houtlijmmethode (evt icm strijkbout)
Wowly zijn fineerverhaal begint hier : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=175
Ronald-1 : kuiperflex icm contactlijm: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4&p=161871
John Eekels zijn fameuze Milestones zijn ook gefineerd: http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... ineer.html
en we hebben natuurlijk de zelfbouwaudio-WIKI natuurlijk nog:
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/ ... ut_methode
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/ ... jm_methode
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S
ik heb ook al meerdere malen op internet rondgeken en contactlijm schijnt op den duur toch ook te kunnen losraken. Ook onder invloed van zon en warmte zelfs. Ondanks de thermoplastische eigenschappen gebeurt dit bij witte houtlijm niet zomaar, daar is wel wat meer voor nodig.hrscharft schreef:Het punt met contact lijm is dat als je het ook maar even verkeerd positioneert het fineer toch onherroepelijk vast zit.
