Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

1 van de 50mm baffle (2x25mm) was overhoeks bijna 1 mm krom, maar even gevlakt op de freesbank
1 van de 50mm baffle (2x25mm) was bijna 1 mm krom
1 van de 50mm baffle (2x25mm) was bijna 1 mm krom

na een test met secondenlijm tapijt tape van tessa gekocht, want met secondenlijm vielen er gaten in de pritex
foto21.JPG

pritex bevestigd
foto22.JPG

baspijp zit ook vast, moeilijk om te zien, maar sluit erg mooi aan.
foto23.JPG

aan de binnenkant een mooi kante gemaakt, soort mini trompet
foto24.JPG
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

Plakband geplakt net onder het te verlijmen gedeelte.
Dit vanwege het volgende: als het te veel aan lijm er onder uit komt, kan je het makkelijk opvegen, en dan heb je geen lijm op je baffle.
foto25.JPG



Gelijmd.
Maar wat een rot klus, heel de tijd verschuiven, verschrikkelijk!
De volgende maar met deuvels monteren
foto26.JPG



streepje voor de maat
foto27.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Goed bezig weer Peet :goeie:
Peertje schreef:
Maar wat een rot klus, heel de tijd verschuiven, verschrikkelijk!
De volgende maar met deuvels monteren
Yep, en daarom deuvel ik me suf. Mijn platen gaan nergens meer heen, niet richting X-as, Y-as of Z-as :mrgreen:

Wel een mooi excuus om jezelf een Festool Domino kado te doen, of een Lamello :rock:
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

MechanicalAnimal schreef:
Wel een mooi excuus om jezelf een Festool Domino kado te doen, of een Lamello :rock:
je brengt me op ideeën :lol:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Leon »

Een paar spijkertjes waar je de kop van afknipt doen ook wonderen.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

Leon schreef:
Een paar spijkertjes waar je de kop van afknipt doen ook wonderen.
ik ken de tip, het zal vast prima werken.
Maar weer z'n typisch gevalletje: wat de boer niet kent, eet hij niet.....





Nog even wat foto's.

Nu hopelijk niet aanklooien.
foto28.JPG

En wat blijkt, geen centje pijn.
Kast nummer 2 was binnen 10 minuten gelijmd.
foto29.JPG

De 3de kast staat al helemaal voorbereid, maar heb geen lijmklemmen genoeg.

Morgen (vrijdag):
-ontklemmen kast nr 2
-de 3de kast lijmen.
-frees hulpstuk maken voor het vlakken van de uitstekende einde.
-kast nummer 1 en 2 vlakken
-schuren
en als er nog tijd is:
-schuine kanten aftekenen.
-aansluit terminals inbouwen
-unit's inbouwen
en nog meer tijd:
-en dan na 2 jaar.....luisteren!!!!!! :rock:

Zaterdag:
-kast 3 ontdoen van zijn 10 lijmklemmen
-vlakken, schuren, aftekenen, terminals, units
-center gereed

Ik ga een tijdje luisteren, en ondertussen denken over het afschuinen van de facetten.
Ook moet ik nog doppen maken die de driver gaten kunnen afdichten.
Als ze helemaal klaar zijn, kies ik de 2 mooiste uit, en die worden dan de fronts, en mogelijk maak ik voor de center een liggende kast.
Maar dat is voorlopig nog toekomst muziek.
De afwerking volgt hopelijk daarna ook spoedig, en niet zoals mijn prachtig afgewerkte subs.... :^o
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Peertje schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Wel een mooi excuus om jezelf een Festool Domino kado te doen, of een Lamello :rock:
je brengt me op ideeën :lol:
I know :lol:

en als hij jouw bevalt koop ik er later ook een :rofl:
Peertje schreef:
Ik ga een tijdje luisteren, en ondertussen denken over het afschuinen van de facetten.
mijn plan:

Aftekenen;
netjes zagen;
alu strips erlangs;
vlakke plank met P60;
vlakke plank met P80;
vlakke plank........je snapt me wel :wink:
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

MechanicalAnimal schreef:
mijn plan:

Aftekenen;
netjes zagen;
alu strips erlangs;
vlakke plank met P60;
vlakke plank met P80;
vlakke plank........je snapt me wel :wink:
Ik ken me zelf:
zaag loopt weg....kut!
vlakke plank kantelt erg snel ivm kleine facetten, de haakse van de facetten worden rond...... :-#

ik denk dat ik wel ff grof afzaag met een handzaag langs alu stripjes of gewoon uit het handje
ik heb wel z'n Bahco handzaag Superior cut met extra dik blad wat echt moeilijk ombuigt.

dit idee wil ik toepassen:
De foto is van iemand op dit het forum, stond nog in een map met ideeën
vlakken 5.jpg
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door aaronboumans »

Ik zie deze draad net. Ben erg benieuwd naar het resulaat want ik bouw nu ook een scanspeak surround 5.1 set met 3 gelijke fronts en twee simpelere rears en twee sub.
De filosofie dat de rears best wat anders mogen zijn mits van goede kwaliteit had ik dus ook bedacht, maar ben benieuwd naar de resultaten hier.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

aaronboumans schreef:
Ik zie deze draad net. Ben erg benieuwd naar het resulaat want ik bouw nu ook een scanspeak surround 5.1 set met 3 gelijke fronts en twee simpelere rears en twee sub.
De filosofie dat de rears best wat anders mogen zijn mits van goede kwaliteit had ik dus ook bedacht, maar ben benieuwd naar de resultaten hier.
Ben ook benieuw naar jou topic en foto's.



Het "uitstekende zijkanten vlakken" hulpstuk gemaakt.
2 gaten door de onderplaat geboord die in schroefdraad uitkomen waar je normaal de 2 stangen vastzet voor bijvoorbeeld de geleiders
foto31.JPG
foto32.JPG


stukje gefreesd, was dus echt niks.
weer gewijzigd, hier ging mijn planning, het weer zat ook tegen, snert zomer.
stukje meer afgehaald, zodat ik beter in de hoeken kan komen
foto33.JPG

handvat voor de stabiliteit gemaakt, en klaar is peertje
foto34.JPG
heb overigens nog een langere frees gehaald, rond 20 en snijhoogte 30mm, kom ik bij de kassa: dik 50euro!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Vlgsn mij ben jij de eerste op deze aardkloot die dwars door zijn Festool heen heeft geboort :rofl:


Goed gedaan Peter, tophulpstuk man, geweldig! :goeie: Heel erg benieuwd naar hoe je dat bevalt. Sucsec!
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door aaronboumans »

@Peertje
Hiet staat een beschrijving van de plannen; http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=11329
Maar die zijn al weer een beetje veranderd. En die draad gaat eigenlijk alleen over versterkerbouw en is dus door de mod verplaatst naar het juiste subforum.
Maar ik blijft dit volgen! Dit is een mooi project.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

De afgelopen paar dagen is wel het eea gebeurd:

De 3 kasten zijn inmiddels gevlakt met het hulpstuk.
Ging er goed, handvat is toch wel een must voor extra controle.
Daarna de kasten geschuurd.
Nog een kleine subtiele wijziging aan het onderwerp gedaan, echt mm werk.
Oud ontwerp weg gegumd, daarna nieuw ontwerp afgetekend.
gevlakt
gevlakt
nieuw en oud ontwerp voorkant
nieuw en oud ontwerp voorkant
nieuw en oud ontwerp onderkant
nieuw en oud ontwerp onderkant
afgetekend
afgetekend
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

Ik heb inmiddels een ander idee over het af frezen.
Is mij te omslachtig om 5 hulpstukken te bouwen.
Idee staat in skechup afgebeeld.
In het ronde gat komt de bovenfrees, de bovenfrees wordt vastgeschroefd op de rode plaat mdf door middel van het gepatenteerde ontwerp made by Peertje.
foto43.png
foto44.png
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

Toen toch besloten om niet de drivers en aansluit terminals in te bouwen, maar eerst compleet afbouwen.
Ik denk dat ik van mijn zelfbouw klus(je) extra veel van ga genieten als ze in een keer helemaal netjes zijn afgewerkt.
Dus de zaag er in!
Eerst grof afzagen, daarna affrezen.
foto39.JPG
foto40.JPG

feestmuts :lol:
foto41.JPG
foto42.JPG

Overigens twijfel ik nu tussen fineer of spuiten, maar ik heb met de diepte van de drivers al 1mm minder diep gefrees tbv dikte fineer.
Spuiten is ook wel erg mooi, maar dan zie je alle naden.

ik zie eigenlijk een beetje tegenop om zelf te gaan fineren, qua tijd en kundigheid/ervaring.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door dre »

met contactlijm valt het allemaal wel mee. :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Peertje schreef:
feestmuts :lol:
plopperdeplop :rofl:
dre schreef:
met contactlijm valt het allemaal wel mee. :wink:
zo heeft HenkJan (?) ook zijn Refmon's gefineerd.

ik ga denk ik toch voor de witte houtlijmmethode icm strijkbout, maar voor de zekerheid ga ik proefdraaien met beide methodes.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door dre »

houtlijm is lastig,zeker met zulke grote vlakken.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

MechanicalAnimal schreef:
dre schreef:
met contactlijm valt het allemaal wel mee. :wink:
ik ga denk ik toch voor de witte houtlijmmethode icm strijkbout, maar voor de zekerheid ga ik proefdraaien met beide methodes.
Anders kom ik je wel een zaterdag helpen (lees verprutsen) hoor O:)

Ik moet het fineer topic nog doorlezen, maar is het niet handiger eerst te plakken, daarna pas te frezen?
Dan heb je op een aantal delen geen nabewerking meer omdat ik er toch al met de boven frees langs ga.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door wouter »

Bij Quartel modelbouw verkopen ze 1 en 2 mm dik MDF. Werkt eenvoudig met een afbreekmesje en kun je alles eenvoudig bekleden, mocht je toch voor spuiten gaan. Ik zou wel 2 mm nemen waneer je geen metallic lak neemt, 1 mm is bij slaglicht net niet voldoende op mijn mat zwarte ALKE kasten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Henkjan »

MechanicalAnimal schreef:
dre schreef:
met contactlijm valt het allemaal wel mee. :wink:
zo heeft HenkJan (?) ook zijn Refmon's gefineerd
dat was Wowly

ik doe voor fineren de witte houtlijmmethode (evt icm strijkbout)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door rho »

Ik vind met strijkbout ook gemakkelijker. Dat heb ik met mijn laatste project gemerkt. Ik heb de facetten met de strijkbout gedaan en die zijn het beste gelukt van alle vlakken.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door hrscharft »

heb hier ook beide methoden gebruikt.
En vond de strijkbout methode ook het fijnst werken.
Het punt met contact lijm is dat als je het ook maar even verkeerd positioneert het fineer toch onherroepelijk vast zit.
Met de strijkbout methode kun je je fineer eerst op je gemak positioneren en eventueel op een paar puntjes even vast zetten door het even aan te drukken met de punt van de strijkbout. Mocht het uiteindelijk toch niet helemaal goed zitten ga je er gewoon nog even een keertje overheen en is het weer los.
Bijlagen
DSC_0282.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Henkjan schreef:
MechanicalAnimal schreef:
dre schreef:
met contactlijm valt het allemaal wel mee. :wink:
zo heeft HenkJan (?) ook zijn Refmon's gefineerd
dat was Wowly

ik doe voor fineren de witte houtlijmmethode (evt icm strijkbout)
yessss....offcourse....Wowly......Jan...en niet HenkJan :mrgreen:

Wowly zijn fineerverhaal begint hier : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=175

Ronald-1 : kuiperflex icm contactlijm: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4&p=161871

John Eekels zijn fameuze Milestones zijn ook gefineerd: http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... ineer.html

en we hebben natuurlijk de zelfbouwaudio-WIKI natuurlijk nog:
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/ ... ut_methode
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/ ... jm_methode
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

hrscharft schreef:
Het punt met contact lijm is dat als je het ook maar even verkeerd positioneert het fineer toch onherroepelijk vast zit.
ik heb ook al meerdere malen op internet rondgeken en contactlijm schijnt op den duur toch ook te kunnen losraken. Ook onder invloed van zon en warmte zelfs. Ondanks de thermoplastische eigenschappen gebeurt dit bij witte houtlijm niet zomaar, daar is wel wat meer voor nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”