Labvoedingen en dergelijke.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Aaad »

ray5150 schreef:
Horen die profielen zo krom te zijn :?: :?
Nee hoor z'n nieuwe camera vertekent een beetje :rofl: :rofl: :rofl:
Trouwens, zo'n dure camera is ook niet aan jouw besteed als je de foto's zo ziet

:lagge:

Aad
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door hannesie »

Hij heeft wel AF maar geen VR, dat scheelt wel een stuk, daarnaast zijn er bijna teveel opties op zo een camera. :mrgreen:

Ik zet hem nogal eens op AUTO. :oops:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Wat metingen:

0 volt:
0v.png
15 volt onbelast:
15vonbelast.png
15 volt 1,5A belasting:
15vbelast.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Typisch he, iedereen loopt te blerren of dat ding het wel doet.... Laat je wat metingen zien en dan hier je niemand! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Ah!buis »

Raar geval :o
Moet eerst zeggen,nooit grondig aan voedingen gemeten.Als je er wat aanhangt zonder de spanning te zien zakken of rook en geen opvallende bijgeluiden was je tevreden :sure:
Waar komen die pieken vandaan,er zitten toch enkele condensatoren op de uitgang.
Heb je 15V belast en onbelast niet verwisseld ?
Zoals nu heb je belast geen rimpel en onbelast wel.
En dan volgens de schaal bovenin is het een 50Hz rimpel ,met een bruggelijkrichter ook voor de hulpspanningen :shock: .
Zou haast zeggen,is er een diode onderbroken :? .
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Aaad »

hannesie schreef:
Hij heeft wel AF maar geen VR, dat scheelt wel een stuk, daarnaast zijn er bijna teveel opties op zo een camera. :mrgreen:

Ik zet hem nogal eens op AUTO. :oops:
Mijn foutje, ik bedoelde ds23man natuurlijk :lol:
Ik gebruik ook meestal de automaat, zit er tenslotte op voor het gemak.


Aad
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door hannesie »

Aaad schreef:
Mijn foutje, ik bedoelde ds23man natuurlijk :lol:
Ik gebruik ook meestal de automaat, zit er tenslotte op voor het gemak.


Aad
Ik ook !! :lol:

Ik maakte vanmiddag met behulp van de Scenery instelling, met Macro toch wel mooie foto's, en dat zonder echte Macro lens. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
Raar geval :o
Moet eerst zeggen,nooit grondig aan voedingen gemeten.Als je er wat aanhangt zonder de spanning te zien zakken of rook en geen opvallende bijgeluiden was je tevreden :sure:
Waar komen die pieken vandaan,er zitten toch enkele condensatoren op de uitgang.
Heb je 15V belast en onbelast niet verwisseld ?
Zoals nu heb je belast geen rimpel en onbelast wel.
En dan volgens de schaal bovenin is het een 50Hz rimpel ,met een bruggelijkrichter ook voor de hulpspanningen :shock: .
Zou haast zeggen,is er een diode onderbroken :? .
Anne
Die pieken zijn storingen die uit de omgeving worden opgepikt, dat kun je in het eerste plaatje zien. Daarbij maakt het niet uit of de voeding wel of niet aanstaat. De andere twee plaatjes zijn niet omgedraait, wat opvalt is dat bij geen belasting er inderdaad een hele lichte 50hz rimpel te zien is. Bij belasting is er ook nog wel een rimpel, maar niet meer 50hz. Veel lager van frequentie en niet constant, een regelrimpel. Ik moet zeggen dat het nog verdomd lastig is om dit goed zichtbaar te krijgen.... Zonder dso was me dat niet gelukt!

Kan voor de gein vandaag nog wel eens een 7812 op dezelfde manier meten. :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door mischa72 »

Leuk zo'n gekochte voeding, maar als je een paar Ampère meer nodig hebt, moet je een andere kopen. Die jaren 80-voeding van de Elektuur kan gewoon voor een paar euro extra 2-3A extra leveren als je trafo mee kan.

Ik heb hier nog een half afgebouwde 10A variant liggen.

Ik ga met jou mee Ray. Op het werk hebben we geschakelde voedingen, maar de regelkleppen die we gebruiken zijn zo gevoelig dat ze bijna niet te gebruiken zijn op de geschakelde voedingen. Ik heb bij een probleemstelling eens een ca 30 jaar oude 24V 10A voeding aan gehangen en de hele meuk was stil !! Na de vakantie ga ik een paar analoge voedingen maken voor het serviceteam.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

Toch niet met een 723 ? :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door mischa72 »

Nee hoor, met een LT1083 en een bypasstransistor, goed voor een stroom tot 15A.

Het regelbereik wordt wel een stuk kleiner (ca 20-30V), omdat dat de spanningsbereik is dat we aan boord tegenkomen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Henkjan »

... 10A
een beetje voeding kan toch 50A
Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

Maar niet meer dan 12 Volt, want dan word het eng voor HJ.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Maar niet meer dan 12 Volt, want dan word het eng .... :mrgreen:
eindelijk iemand die begrijpt dat alles boven de 12V hoogspanning is :lol:
Gebruikersavatar
peetey
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 21:36

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door peetey »

ds23man schreef:
peetey schreef:
ds23man schreef:
Toch al jaren Pro mengtafels gerepareerd ( Soundcraft, Tac, Midas, Yamaha, Amek enz) vanaf de eerste nog met torren i.p.v. opamps. Zeer zelden een 723 met 3055 tegengekomen, om eerlijk te zijn nooit.

Zit nu even te kijken naar de voeding van een Soundcraft series 1624 studiotafel ( voorheen studio Spitsbergen, 80 er jaren) Volledig discreet opgebouwd en voor een paar logica railtjes 78-7905.

Soundcraft 200b: Lm 317K en 337K, phantoomvoeding discreet

Soundcraft series 2 ( 70 jaren): discreet

Ga mij niet vertellen wat er in de pro audio gebruikt wordt....... :mrgreen:
Ik mis in dat rijtje consoles eigenlijk nog Ramsa en Cadac :wink:
En dan kom je dus bij bijv Ramsa voedingen WEL de 723 tegen alsmede bij Cadac de 3055..

grtz,
peetey :mrgreen:
Dan noem je twee merken die in Nederland wel heel zeldzaam zijn ( waren).!
Ja, dat klopt ook wel, heb mn halve leven in GB gewerkt. Alhoewel je Amek ook niet op iedere straathoek tegenkomt en ik vind het grappig dat je TAC noemt..fantastische tafels waren dat!

Maar goed, genoeg want geheel off topic nu!

grtz,
peetey :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
ray5150 schreef:
Maar niet meer dan 12 Volt, want dan word het eng .... :mrgreen:
eindelijk iemand die begrijpt dat alles boven de 12V hoogspanning is :lol:
:shock: schrok me daarnet helemaal lam, blijkt dat ding zomaar 13V af te geven :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Ah!buis »

Waarom moest je ook zo nodig meten :shock:
Wat niet weet,wat niet deert :sure:
Hoewel,na nogal wat schokken :oops: ,twijfel ik wel wat aan deze oude "wijsheid :-s " :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Shit, ga nu maar waarschuwingsborden om mijn nieuwe voeding zetten! :shock:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door hrscharft »

Het voedinkje wat ik al een jaar of 10 heb staan een erfenisje uit de werkplaatsopruiming van de mts.
30volt/3A of 2x15volt
Ik had er ooit twee gratis mee gekregen eentje is gesneuveld en bij gebrek aan interesse/kennis/kunde is het ding destijds in de kliko gegaan (had ik nooit moeten doen natuurlijk).
Bijlagen
voeding.JPG
voeding.JPG (18.04 KiB) 147 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

Zonde, daar had best nog iets leuks van gemaakt kunnen worden.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”