[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Leobus schreef:

Hallo,

Op de plaatsen waar straks de gaten komen voor de units, kun je nu een paar 8 of 10 mm gaten boren. Trekstang er doorheen en aantrekken met moeren.
Simpeler kan het niet. Misschien met een slotbout, maar die zijn weer duurder denk ik.

Groet,

Leobus
Ha Leo, dat is op zich een hele goede oplossing! In mijn geval echter niet zo makkelijk toepasbaar vanwege mijn wijze van constructie van de kast helaas.
Hondasnl schreef:
Hoi M.A.,

Bovenste plaat boren en verzinken.
Onderste plaat lijm aanbrengen.
Bovenste plaat op de onderste leggen.
Schroef de eerste schroef in 1 van de hoeken (goed richten).
Dan de tweede diagonaal (mn 3e foto toont dit).
Dan kan het niet meer fout en is het feest :D en schroeven maar :D , dat gaat rap dan (van binnen naar buiten).
Lijm smeert zich over het gehele oppervlak uit, kan niet missen.
Vele schroeven hebben denk ik meer klemkracht dan her en der een lijmklem (als je spreekt over grote oppervlakken en vrij flexibel plaatmateriaal).
Top! ik heb de tweede baffle al in elkaar zitten maar ik moet ook nog 2 voeten maken uit 2x22 mm, dan kan ik meteen jouw methode eens uitproberen :goeie:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op wo 25 jul 2012, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

zo, baffle nummer 2 verlijmt, luisterend naar een brullende Bruce "can i play with madness" Dickinson uit m'n Karlsons. :rock:

Uitlijnen.
P1030879small.jpg
voorboren en souvereinen.
P1030881small.jpg
Klemfest :wink:
P1030889small.jpg
oeh! mazzel hebben! leeg tot de laatste deuvel :-# .......uuhhmmm...was ook niet het eerste pakje trouwens :sure:
P1030888small.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

MechanicalAnimal schreef:
Top!

Daar ontbreekt het niet aan in je verslag en foto's!
Net werk!
Top!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks Marcus



Ik wil graag even jullie advies vragen! :D


De 12incher van PHL heeft een afwijkende vorm. Hoe frees ik die het beste uit?

Mijn idee is om de driver strak af te tekenen op een plaat MDF, daarna uit decoupeerzagen en dan met de hand bijschuren tot hij perfect past.
Hierna kan ik met kopieerringen (hoe ik dat uitreken moet ik nog ff uitzoeken) een perfecte mal maken die ik op de baffle positioneer en dan de benodigde uitsparing frees.

iemand nog een idee voor me? :goeie:
PHL.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Het mooiste wordt het als Arno op de CNC een malletje zou kunnen maken :mrgreen:

Met de hand gaan schuren wordt denk ik niet strak genoeg...

Groetjes Walter
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Hoi M.A.,

Ja een mooie zuivere mal maken zou ik ook doen in zo'n geval.
Aftekenen en uitzagen, vijlen en schuren of weet ik veel wat.
Dan zou ik eerst een proef doen om te passen.
Dan pas in je final baffle.

Wat je beter kan doen is het allemaal exact opmeten en een mal laten frezen via cnc.
Ik zie namelijk ook een cirkel in het geheel met de punten eraan met de bevestigingsgaten.
Kun je makkelijk in CAD uittekenen en in de cnc machine laden.

(Walt was me te snel af ;-))
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Ik zou dan wel de mal van een wat harder materiaal maken.
Het lagertje van de kopieerfrees wil nog wel eens een beetje in de mal zijn sporen achter laten.
Maar ik denk dat je de mal 2x gebruikt?
Dus dat zal wellicht meevallen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

......of gewoon cirkelvormig uitfresen en dan een afdichtring maken. :wink:
bestandsbron:<br />http://egglestonworks.com/wp-content/uploads/2011/01/speaker.png
bestandsbron:
http://egglestonworks.com/wp-content/uploads/2011/01/speaker.png
speaker.png (104.06 KiB) 730 keer bekeken
bestandsbron:<br />http://egglestonworks.com/wp-content/uploads/2009/12/about_IMG_7764.jpg
bestandsbron:
http://egglestonworks.com/wp-content/uploads/2009/12/about_IMG_7764.jpg
about_IMG_7764.jpg (54.54 KiB) 730 keer bekeken
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

Zat ik ook aan te denken.

De korven van die PHL's zien er sowieso niet uit. :-#

Afdekplaat van geborsteld aluminium of RVS? Verzonken en flush met de rest van de kast natuurlijk. Of een dun laagje zwart moosgummin of suède. :rock:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

bestandsbron:<br />http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/verity135.JPG
bestandsbron:
http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/verity135.JPG
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leobus »

Geenius schreef:
Afbeelding
Hallo,

Deze speaker ken ik maar al te goed. Deze heeft model gestaan voor mijn Parsifal kloon. De echte Verity Parsifal dus.
De voorkant is beplakt met fluweel. De tweeter is tot vlak bij de conus bedekt met dat fluweel. Het is wat lastig te zien, maar de middentoner is op het fluweel gemonteerd.
De knopjes zijn magneetjes waarmee je een afdekplaatje met speakerdoek vast kunt zetten.

Groet,

Leobus
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Hondasnl schreef:
Ik zou dan wel de mal van een wat harder materiaal maken.
Als je voor een cnc mal kiest...... :oops:
Besteed de mal dan iig niet aan mij uit want dat duurt eeuwen, puur omdat ik afhankelijk ben van andere ....... :oops: (@ Hans: sorry nog niet klaar).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hannesie »

Hondasnl schreef:
Als je voor een cnc mal kiest...... :oops:
Besteed de mal dan iig niet aan mij uit want dat duurt eeuwen, puur omdat ik afhankelijk ben van andere ....... :oops: (@ Hans: sorry nog niet klaar).
Rustig aan, anders lopen de machines warm. :lol:
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Peertje »

de oplossing van meneer Geenius is heel mooi idee, dan zijn in ieder geval alle units optisch rond.
Frezen is ook lastig, want als ik op de foto van de 12 inch phl kijk kom je in problemen met de radius, (op de hoeken van het 8 kant) moet je alles frezen met frees 3mm ofzo, of nog kleiner.
Of zie ik bovenstaande regel verkeerd?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Hoi Peertje dat zie je goed.
Inwendige scherpe hoeken krijg je niet voor elkaar met een frees.
Ik bedoelde eigenlijk dmv een waterstraal.

Maar als ik de unit bekijk van M.A. dan lijkt me dat er geen scherpe hoek daar zit in de "inwendige" overgangen tussen de cirkel en bevestigingsdriehoeken.
Wellicht dat M.A. dit kan tonen via een detailfoto.

http://www.youtube.com/watch?v=CpNOPahLof0
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audiomanics »

MechanicalAnimal schreef:
iemand nog een idee voor me? :goeie:
Als het dezelfde speakers zijn als die Galactica's van ToTo, dan heb ik dat bestand nog in mijn computer staan..
Verschuren.jpg
Kees
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hannesie »

audiomanics schreef:
Als het dezelfde speakers zijn als die Galactica's van ToTo, dan heb ik dat bestand nog in mijn computer staan.

Kees
Wie wat bewaard, heeft wat. :sure: :goeie:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Walt, marcus, Peterrrrrrrrr, hannessie, Tony, Fgroen

bedankt voor de input weer jongens :goeie:

Een afdekking zoals op de Egglestones is zeker een hele fraaie oplossing!.......maar.......ik vind 'm niet zo fraai op de G's denk ik. Zeker niet nu ik die ga fineren zoals de Isis-lookalike die ik bij Tony heb mogen aanschouwen. Er gaat uiteindelijk wel nog een frontje met speakerdoek komen maar ik wil de baffle graag houden zoals op onderstaande foto'sm dus met het fineer tot aan de rand van de uitfrezing van de drivers. De uiteindelijke afwerking wordt niet zo high-gloss als op de laatste foto trouwens, ik ben meer van de matte afwerking.
Galactica-Isis in fineer amerikaans noten.jpg
Galactica-Isis in fineer amerikaans noten glossy.jpg

Iets in CAD laten zetten en daar een mal van trekken is op zich een goede optie. Dan ben ik wel afhankelijk van derden wat betreft CAD en freeswerk want dat zijn programma's daar waag ik me niet aan....snap Google SketchUp al voor geen bal :-#

Aan de andere kant doe ik eigenlijk (muv arno zijn eerdere malletje) alles zelf. Ik heb dus het idee om eerst maar eens te zien hoe ver ik kom.
Ik begrijp dat ik niet op de .10mm zo'n mal geknutselt krijg maar goed, het is en blijft zelfbouw, wel is het erg arbeidsintensief en moet 3 mallen maken.
1. exactie kopie die zuigend om de korf past;
2. met een kopieerring+freesje een kleinere mal maken;
3. met een kopieerring+freesje een grotere mal maken.
audiomanics schreef:
MechanicalAnimal schreef:
iemand nog een idee voor me? :goeie:
Als het dezelfde speakers zijn als die Galactica's van ToTo, dan heb ik dat bestand nog in mijn computer staan..
De bijlage Verschuren.jpg is niet meer beschikbaar
Kees
Oeh! Kees! Jeetje :goeie: . Nou, ik ga je even mailen kerel, eens zien hoe ik dat bestandje deze kant op krijg :wink: voor niets gaat de zon op natuurlijk he.

Afgezien van een andere bouwwijze en minimale verschillen in de kast en het scheidingsfilter bouw ik de G's identiek na, dus ook met eenzelfde driverbezetting.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 29 jul 2012, 10:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Klein mijlpaaltje vandaag weer :D

Ik heb de buitenste 2 platen, die ik eerder met plaat #3 heb verlijmd, met de kopieerfrees op maat gefreest. Alleen de hoekjes doe ik even met de hand omdat ik anders iets te veel zou wegfrezen.

Eindelijk weer aan het werk op een werktafel in plaats van die zware laagkast op de grond zitten klooien :rofl: Als de hoekjes gedaan zijn kan ik de boel aftekenen en een begin maken met de driveropeningen. Dat gaat wel weer effe spannend worden frees.....vrees ik :wink:
P1030893small.jpg
P1030894small.jpg
P1030896small.jpg
P1030897small.jpg
P1030899small.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

zo, pics erbij gezet.

Morgen de hoekjes van de baffles vlakschuren en dan kan ik beginnen met de hele handel af te tekenen, echt gaaf!! :rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hop, vandaag de hoekjes afgestoken en vlakgeschuurd.

Tevens even de baffle-delen proefgepast, ben erg tevreden over de passing zelf. Alleen moet aan de onder- en bovenzijde nog even de uitstekende delen afgefreest worden.
Zelfs al eventjes een setje drivers voor de laagkast erbij gepakt omdat eerdaags er toch echt driveropeningen gefreest gaan worden :D

Hoekjes eraf:
P1030900small.jpg
Setje 12+15 inch
P1030902small.jpg
Baffle-delen passen prima op elkaar zo, na verlijming is het een kwestie van nog eens naschuren en dan fineer erop.
P1030903small.jpg
P1030904small.jpg
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Oef, wat een doorzettingsvermogen! Mooi mooi! zit je onderhand niet te popelen om ze te luisteren?

Toevallig ken ik iemand uit Apeldoorn met een CNC machine, (afgelopen week ontmoet) ik kan, mocht je dat willen, aan hem vragen of hij deze panelen voor je kan/wil frezen? Als je er een CAD van hebt, kan het niet moeilijk zijn :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

duurt wel lang vriend! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

audiomanics schreef:
Als het dezelfde speakers zijn als die Galactica's van ToTo, dan heb ik dat bestand nog in mijn computer staan..
Verschuren.jpg
Kees
en inmiddels even aan het mailen met onze forum-eigen Freesmeester Kees voor een malletje :goeie:

Leek me toch wel even een beter plan dan zelf te gaan klootviolen :wink:

dre schreef:
duurt wel lang vriend! :mrgreen:
Niet iedereen heeft 5 rechterhanden vriend! :wink:
serum schreef:
Oef, wat een doorzettingsvermogen! Mooi mooi! zit je onderhand niet te popelen om ze te luisteren?

Toevallig ken ik iemand uit Apeldoorn met een CNC machine, (afgelopen week ontmoet) ik kan, mocht je dat willen, aan hem vragen of hij deze panelen voor je kan/wil frezen? Als je er een CAD van hebt, kan het niet moeilijk zijn :)
Hey Serum, bedankt voor het aanbod, dat is erg vriendelijk van je, inmiddels ben ik even met onze forumfrezer an het mailen voor de mogelijkheid tot een trespa-malletje van die 12 inch PHL-driver.

Mocht het me echt allemaal te lang duren dan kijk ik Ruud (a.k.a Toto maar weer eens lief aan of ik niet nog een keer langs mag bij 'm :rock: . Hij woont namelijk slechts 1 dorpje verder :rofl: Tot die tijd teer ik gewoon op de luistersessie die ik al bij hem mocht ervaren :goeie:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Waar ellebogenstoom al niet goed voor is :lol:


1 laagkast is nu voorzien van vlakgeschuurde boven en onderzijde, terwijl van laagkast 2 de onderzijde inmiddels vlak is. Morgenavond even de laatste bovenzijde afschuren.
Als dat gedaan is dan kan ik de drivers uitmeten en aftekenen en beginnen met frezen. Tevens kan ik de hoeken gaan afzagen :goeie:

P1030913small.jpg
zo, nou, als daar geen fineer op geplakt kan worden :D
P1030915small.jpg
je kunt hier zien dat de baffledelen 1,2 en 3 verlijmt zijn maar nog niet aan de laaste 2 planken, nummertje 4 en 5.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”