Poging 2: Bns 382 filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Nog even een oude elco doorgemeten van het filter de waarde wijkt wel erg veel af.
Bijlagen
meten filter 001.JPG
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

De waarde van de oude elco wijkt wel erg veel af!
Bijlagen
meten filter 001.JPG
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door Nijn »

André F schreef:
De waarde van de oude elco wijkt wel erg veel af!
Bij welke frequentie meet je meter de capaciteit? Dat kan met elco's ook nog wel schelen...
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Gewoon op de stand van de condensator.
Of bedoel je dat niet .
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Het nieuw gebouwde filter voor de eerste speaker is klaar.
Nu heb ik de twee speakers naast elkaar gezet, dus de één met het nieuwe filter en de andere speaker met het bestaande filter.
Maar ik hoor echt geen verschil tussen de twee speakers je zou toch denken dat de speaker met het nieuwe filter mooier zou klinken.
Of heb ik iets niet goed gedaan?
Bijlagen
gebouwd filter 002.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door wouter »

Zo te horen heb je het dan wel goed gedaan, er zou vrijwel geen verschil in moeten zitten bij een links / rechts vergelijk. De afstemming klopt dus, gelukkig maar.

Wanneer je beide in stereo kunt beluisteren ga je wellicht verschil horen. Lukt dat niet dan kan ik in ieder geval zeggen dat je een eerlijke luisteraar bent. De meesten willen verbetering horen en zullen het daarom alleen al horen.

Of je verschil gaat horen en het de investering waard is kan ik geen uitspraken over doen
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door Marp »

André F schreef:
Of heb ik iets niet goed gedaan?
Als je geen verschil hoort zal alles prima zijn aangesloten.

De ervaringen met het "klinken" van condensatoren zijn subjectief en nogal uiteenlopend: de een vindt elke condensator anders klinken en besteedt soms een vermogen aan tweaken, terwijl de ander van mening kan zijn dat elke foliecondensator voldoet.


Zie antwoord Wouter. O:)
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Het is mij wel duidelijk allemaal .
Als ik in stereo luister hoor ik echt geen verschil heb meerdere mensen laten luisteren met allemaal hetzelfde antwoord
DUS BEDANKT VOOR JULLIE REACTIE .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door Walt »

Ik zou je willen aanraden om de nieuwe condensatoren eens een tijdje te beluisteren en over een week of twee nog eens te vergelijken met het oude filter.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door wouter »

André F schreef:
Het is mij wel duidelijk allemaal .
Als ik in stereo luister hoor ik echt geen verschil heb meerdere mensen laten luisteren met allemaal hetzelfde antwoord
DUS BEDANKT VOOR JULLIE REACTIE .
Deze reactie begrijp ik niet helemaal, kun je dit verduidelijken?

Hoe heb je mensen het ene en het andere laten horen, in stereo? Het auditief geheugen niet bepaald betrouwbaar. Neemt niet weg dat je verbetering kunt krijgen, die niet meteen opvalt.

Zelf gebruik ik ook Audyn Cap plus in mijn betere hoogsecties maar 1 op 1 vergelijken valt niet mee. Helemaal geen verschil horen terwijl je weet dat e.e.a. veranderd is, dat is trouwens best knap. Alleen al de verbeelding speelt mee, beter of slechter.
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Je hoort gewoon geen verschil met het nieuwe en het bestaande filter.
Misschien dat het filter gewoon nog even moet inspelen.
Maar ik denk dat het qua geluid niet zo veel oplevert.
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

We zijn inmiddels een paar dagen verder en moet wel toegeven dat er wel verschil zit in de standaard caps en de AUDYN-CAP .
Het geluid is iets gedetailleerder met de AUDYN-CAP .
Maar ik denk dat ik van het upgraden iets te veel heb verwacht.
En dat het probleem in het filter zelf zit volgens mij.
Het probleem zit in de hoge tonen en de midden tonen het geluid is zo mat en dof.
Als ik er mijn B&W er dm5 naast zet steken deze er met kop en schouder boven uit qua geluid .
Is er iemand die me verder kan helpen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

Misschien moet je je niet vastbijten in het verbeteren van deze luidsprekers maar een set nieuwe maken. Als je toch wilt proberen om deze bakken te verbeteren dan zal je de units moeten laten opmeten en er een nieuw filter voor (laten) ontwerpen.
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Volgens mij staan de ts parameters van de woofer en de midden toner wel op het net.
Van de tweeter weet ik zo niet.
ptv
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 11:50

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door ptv »

Hello. Please tell me, did you keep this acoustics for yourself or sold it a long time ago? Is it true that they sound dull? Is it worth buying them in 2024 if they are in perfect condition?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door ds23man »

Kunnen we deze kwakdoos verwijderen?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door Marp »

ptv bezocht ons vanaf een onbesproken particuliere internetaansluiting in Kiev en gebruikte ook geen wazig e-mailadres,. Hij zocht hier actief op BNS 382 en benaderde een eigenaar ervan, wat een bot niet zal doen, dus lijkt gewoon een zoekende persoon te zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door ds23man »

In twee verschillende draadjes met exact dezelfde vraag?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door markbakk »

Hij kan beter bij Yevgeni op de koffie gaan…
ptv
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 11:50

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door ptv »

Yes, I know this master. The price for a two-way system starts at $1000, and the BNS 382 is on sale for $400.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door wouter »

BNS 382 for 400,- is crazy, way to much.
In Holland 50-125,-
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ndse-bodem

400,- = B&M M100 money, or just go for new

just my 2cts
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”