Robert,
Volgens de fabrieksspecs:
Tangband: 87db
Markaudio: 85,4db
In eerste aanleg is de filtering passief.
De bedoeling is om de Tangband laag te filteren, zo rond de 150Hz, het laagdoorlaat filter begint de tangband natuurlijk al eerder te verzwakken en verzwakt daardoor de tangband bij 100hz ook al een 1,5db , met een iets groter volume en lagere afstemming dan optimaal krijgt de tangband een extended bass shelf die de speaker output aan de onderkant richting de afstem frequentie ook nog wat dempt.
Vanaf 150hz en hoger begint pas de baffle step merkbaar te werken en gaat de CHR dus harder spelen, en vanaf 300hz (dacht ik) ook harder dan de tangband (die dan al 12dB elektrisch gedempt is)
Ik kan dat met een beetje geluk de baffle step correctie combineren met een deel van het hoogdoorlaat filter van de CHR door het overname punt electrisch (niet akoestisch) niet op 150hz te leggen maar iets hoger, en vanaf 300 a 350hz een baffle step corr die de CHR nog 4,5 dB dempt. Moet wel opletten voor niet een te grote fasesprong door de, elektrisch gezien, niet symmetrische filtering.
Dit allemaal volgens de theorie/principe althans, de praktijk zal natuurlijk ietjes anders uitvallen. maar dit is het principe dat ik in gedachten heb om de efficiëntere tangband met de chr te combineren. De totale gevoeligheid zou dan dichtbij de 85,4 db moeten blijven liggen.
Prijs van zo laag passief filteren is wel dat je flinke spoelen nodig hebt.
Bij actief filteren kun je wat vrijelijker met de overname frequentie spelen omdat het dempen van de woofer geen effect heeft op de Q itt passief dempen met een serie weerstand....je wilt de dempingsfactor van je versterker niet om zeep helpen met een serie weerstand....toch?
ik ben geen TL kenner maar een TL zou wel moeten lukken en het al laag filteren van de woofer zou ook positief kunnen zijn: als ik plaatjes zie van TL simulatie worden vaak effe boven de 100 a 150hz de frequentie curves heel grillig, met een laag afgefilterde woofer zou dat gunstig uitpakken in een TL omdat je er dan minder last van zou hebben denk ik dan. Je hoeft dan vermoedlijk veel minder met demping van het kanaal aan de gang te gaan. Maar caveat emptor: ik ben geen TL kenner.
Edit: nog even een plaatje
Grijs is de woofer met laagdoorlaat flter en een beperkte EBS afstemming
Geel is de chr met hoogdoorlaat filter
de gestippelde lijnen is de winst in SPL's door baffle step op een 18cm brede baffle
de rode lijn is de chr met filter en bafflestep compesatie van 4,5 db tot op het nivo van de woofer.
Ik moet nog eens kijken of ik de woofer voluit kan laten spelen en de CHR nog iets minder hoef te demp, dan zou je wellicht nog 1dB kunnen winnen.
Bovenstaande is natuurlijk zonder verliezen in filter netwerken.
Huib