Project #3: Fast and Furious

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

Re: Project #3: Fast and Furious

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Die baffle-tex is bedoeld om reflecties op het front te dempen, en niet om als luidspreker doek te gebruiken.

Je kunt dat wel gebruiken als je de grootte van de driver eruit snijd. :mrgreen:
dat meen je niet :oops: ........

in de webshop staat het omschreven als : "Anthracite-coloured, open-cell foam (7mm thick) with high sound transparency" .

Ik dacht da's handiger dan doek op een frame opspannen......
John P

Bericht door John P »

Die baffle-tex is wel mooi om bij jouw ontwerp het zwarte gedeelte te maken (instructie). Het is wel zaak mooi het hoekje om te gaan (met het materiaal dan), je blijft altijd een randje zien.
Wat jij zoekt is waarschijnlijk dit. Dit spul is wel zo slap als een vaatdoek en moet ook ondersteund worden.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Hi John,

Dank voor de link.

Ik zoek iets dat ik kan fixeren op het klankbord met klittenband (of dubbelzijdige plakband). Als ik het moet gaan ondersteunen met een plaatje mdf kan ik ook net zo goed met regulier doek aan de slag gaan.

Huib
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

John P schreef:
Wat jij zoekt is waarschijnlijk dit. Dit spul is wel zo slap als een vaatdoek en moet ook ondersteund worden.
Dat heb ik ook gebruikt bij mijn eerste luidsprekers, en dat is dan wel zo een 35 jaar geleden. :goeie:
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Zo, de CHR is een heel eind op weg naar 'ingespeeld zijn'.

Bij nader inzien ga ik voor de woofer toch ook maar eerst eens een test kastje bouwen om de verschillende opstellingen (woofer voorkant of zijkant) te beluisteren en te experimenteren met de x-over.

wordt vervolgt...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Let op bij het vastschroeven van die woofer, er zitten aan de korte kanten twee kleine bultjes in de korf. Als je geen deukjes in de kast maakt op die plekken sluit het niet goed luchtdicht af.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Casper,

dank voor voor tip, ik heb de unit zonet even bekeken en zie wat je bedoelt. Bultjes zijn minimaal dus het zal wel 'los lopen'.

Groet,

Huib
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk ontwerp, zoiets speelt al lang in mijn hoofd, met dezelfde driver combi.

Hoe ga je filteren? Actief?
Het rendement van de woofer is nogal wat hoger dan dat van de breedbander, toch?

Ik zou die ovale woofer graag in een TL plaatsen.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Robert,

Volgens de fabrieksspecs:

Tangband: 87db
Markaudio: 85,4db

In eerste aanleg is de filtering passief.

De bedoeling is om de Tangband laag te filteren, zo rond de 150Hz, het laagdoorlaat filter begint de tangband natuurlijk al eerder te verzwakken en verzwakt daardoor de tangband bij 100hz ook al een 1,5db , met een iets groter volume en lagere afstemming dan optimaal krijgt de tangband een extended bass shelf die de speaker output aan de onderkant richting de afstem frequentie ook nog wat dempt.

Vanaf 150hz en hoger begint pas de baffle step merkbaar te werken en gaat de CHR dus harder spelen, en vanaf 300hz (dacht ik) ook harder dan de tangband (die dan al 12dB elektrisch gedempt is)

Ik kan dat met een beetje geluk de baffle step correctie combineren met een deel van het hoogdoorlaat filter van de CHR door het overname punt electrisch (niet akoestisch) niet op 150hz te leggen maar iets hoger, en vanaf 300 a 350hz een baffle step corr die de CHR nog 4,5 dB dempt. Moet wel opletten voor niet een te grote fasesprong door de, elektrisch gezien, niet symmetrische filtering.

Dit allemaal volgens de theorie/principe althans, de praktijk zal natuurlijk ietjes anders uitvallen. maar dit is het principe dat ik in gedachten heb om de efficiëntere tangband met de chr te combineren. De totale gevoeligheid zou dan dichtbij de 85,4 db moeten blijven liggen.

Prijs van zo laag passief filteren is wel dat je flinke spoelen nodig hebt.

Bij actief filteren kun je wat vrijelijker met de overname frequentie spelen omdat het dempen van de woofer geen effect heeft op de Q itt passief dempen met een serie weerstand....je wilt de dempingsfactor van je versterker niet om zeep helpen met een serie weerstand....toch?

ik ben geen TL kenner maar een TL zou wel moeten lukken en het al laag filteren van de woofer zou ook positief kunnen zijn: als ik plaatjes zie van TL simulatie worden vaak effe boven de 100 a 150hz de frequentie curves heel grillig, met een laag afgefilterde woofer zou dat gunstig uitpakken in een TL omdat je er dan minder last van zou hebben denk ik dan. Je hoeft dan vermoedlijk veel minder met demping van het kanaal aan de gang te gaan. Maar caveat emptor: ik ben geen TL kenner.

Edit: nog even een plaatje
fast filter 2.JPG
Grijs is de woofer met laagdoorlaat flter en een beperkte EBS afstemming
Geel is de chr met hoogdoorlaat filter
de gestippelde lijnen is de winst in SPL's door baffle step op een 18cm brede baffle
de rode lijn is de chr met filter en bafflestep compesatie van 4,5 db tot op het nivo van de woofer.

Ik moet nog eens kijken of ik de woofer voluit kan laten spelen en de CHR nog iets minder hoef te demp, dan zou je wellicht nog 1dB kunnen winnen.

Bovenstaande is natuurlijk zonder verliezen in filter netwerken.

Huib
hsmeets

Bericht door hsmeets »

even tijd over, snel begin gemaakt aan test kast voor de woofer.
fast-testkast-tangband.jpg
Het betere "in elkaar flans" werk :shock: :lol:
hsmeets

Bericht door hsmeets »

De woofer testkast zit in elkaar en ik heb de combi nu op de AS2.100 aangesloten zodat de woofer de komende tijd kan inspelen.
fast-test.jpg
Ik heb de meetspullen nog niet van stal gehaald maat heb wel al even op het gehoor en gevoel wat filter instellingen gedaan. Om de CHR toch wat minder te laten wapperen heb ik de overname frequentie van 150 naar 200hz verlegd, woofer en chr zijn met een 2de orde filter gefilterd).

Opmerkelijk is het wel, voor mijn gevoel/gehoor (en dat kan vreselijk bedrieglijk zijn) lijkt de CHR geen/nauwelijks bafflestep correctie nodig te hebben , dus wat RobertD van Rudy H gehoord had lijkt zo te zijn (ingebouwde baffle step).....wat baffle step betreft laat ik de woofer alleen 2db harder spelen dan de CHR.....ik had verwacht over een groot gedeelte de CHR juist 4dB had moeten dempen......(zie eerder post hierover).

Dus ik kijk nu tegen twee filter lijnen aan die gewoon recht lopen tot aan/vanaf het overname punt. In de CHR heb ik wel het voorspelde diffractie bultje rond de 1khz 2dB gedempt.

Grappige is dat ik nu op het linker kanaal de CHR/Tangband combi speelt en op het rechter kanaal mijn eerste bouwproject (monitoren), beide spelen even hard en qua klankkleur geen storend verschil.

Het mij lichtelijk verbazende resultaat is dat het allerminst beroerd klinkt.

Als dit na inspeeltijd, uitvoerig luisteren en meten zo blijft dan zou dit een redelijk makkelijk passief te filteren speakertje zijn.

EDIT:

"If things are too good to be true", dan is dat ook (vaak) zo, gisteravond na het schrijven van bovenstaan nog wat langer zitten luisteren, ook nog een beetje met de AS2.100 filterinstellingen gespeeld. Er is toch wel wat meer werk nodig om ze te laten klinken naar wat ze denkelijk kunnen. Nu eerst de woofer maar eens laten inspelen en daarna toch eerst eens gaan meten.
Laatst gewijzigd door hsmeets op wo 01 aug 2012, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat zijn de afmetingen van het geheel?
Leuk om te volgen.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

De combinatie van de 2 losse kasten is nu (hxbxd) 120x20x20cm (buitenmaat) maar dat is niet de definitieve versie. Dit zijn wat ruimer bemeten testkasten.

Het doel is om definitieve kasten rond de 100x20x30 te houden (of nog iets lager en dieper). De CHR speelt nu in 8Ltr maar die kan wellicht ook met minder toe. Idem voor de woofer kast. Die is nu 25ltr maar misschien dat ik hem toch kleiner maak en iets hoger afstem, meer conform het WinISD voorstel. Dat ga ik de komende tijd uitzoeken/meten/beluisteren.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Het resultaat na de eenzame oplsuiting in mijn 'man-cave' gisteravond.
Versie 7 - Impressie.jpg
Simpele MDF kast rondom bekleed met 3M carbon folie. Klankbord van donkerder gebeitst/gelakt berkenmultiplex, de zijkanten zijn met 15° afgeschuind om te voorkomen dat het allemaal te vierkant wordt. Frontjes a la sonus-faber (moet ik wel op zoek naar geschikt snoer), helaas is de moiré niet helemaal te onderdrukken. Reflexpoort op de achterkant.

Afmetingen: 102x22x32cm (hxbxd)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Erg gaaf Huib !!

Sonus Faber gebruikt een soort elastiek he? Op naar het naaikamertje zou ik zeggen.

Groeten,
Mischa
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb je toch al wat originelere ideeën zien tekenen. :oops:

Dat kan beter. :D
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Licht elastisch snoer moet wel te vinden zijn.

Ik zit er nog over te dubben om een 'deksel' boven op de kast te leggen, zelfde kleur en materiaal als het klankbord, zelfde idee als hier beneden bij de lichtte kast.
Versie 6 - Impressie.jpg
hsmeets

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Ik heb je toch al wat originelere ideeën zien tekenen. :oops:

Dat kan beter. :D
ja ja :) maar deze moeten in een woonkamer niet opvallen.......

Zit ik al de hele tijd te denken....ik ken die melodie toch.....Adagio Spartacus, Katchaturian......jaha! de Onedin Line, dat was 'm.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Zo de woofer begint ingespeeld te geraken, de eerste tonen uit de woofer waren, kuch, ahum, tranen-trekkend slecht, ik had even behoorlijk schrik. Iedereen die deze woofer ooit gaat toepassen: aansluiten, aanzetten en dan snel weggaan en vooral niet de eerste uren komen luisteren.

Ik heb het filter in de AS2.100 ingesteld gelijk aan de eerder geplaatste theoretische beredeneringen alleen ligt het overname punt iets hoger en heb ik vanaf 8Khz de response langzaam oplopend naar een plus van 2dB ter compensatie van mijn doofheid (bijna 50 en al down-hill :shock: ). Dat klinkt zeker niet slecht. Ik ben benieuwd wat over enkele dagen de meting gaat opleveren: wen je aan geluid en wordt je op het verkeerde been gezet of zal straks blijken dat het resultaat van de meting al redelijk okay.

Zat nog even te dubben over de afwerking, misschien toch geen carbon-look maar gewoon hout, hetzelfde als het klankbord: berken multiplex donker gebeitst/gelakt. Heb wel de naad tussen klankbord en kast nog iets opgerekt.
Versie 8 - Impressie.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

hsmeets schreef:
Zat nog even te dubben over de afwerking, misschien toch geen carbon-look maar gewoon hout, hetzelfde als het klankbord: berken multiplex donker gebeitst/gelakt. Heb wel de naad tussen klankbord en kast nog iets opgerekt.
Je had het er over dat deze in de woonkamer komen, is het wat betreft de stijl/vormgeving dan wel of beter passend?
Ik vond het ontwerp met die smalle aluminium rand wel wat hebben, maar een beetje klassieker, maar als dat dan beter past bij de rest. 8)
hsmeets

Bericht door hsmeets »

De woonkamer inrichting is een combinatie van antieke kasten en moderne(re) zit meubilair. Een wat eenvoudigere vorm en donkere kleurstelling combineert beter denk ik dan een wat meer uitgesproken ontwerp.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Op basis van eerdere schetsen nu alles op de precieze maten getekend zodat volumes, wanddiktes, etc etc kloppen.
Versie 8 - Constructie Samengesteld.jpg
Versie 8 - Constructie Samengesteld xray.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoever is het project inmiddels gevorderd?
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Afgelopen tijd wegens vakantie, andere activiteiten en het laten inspelen van de vloerstaanders uit projekt #2 niets meer aan dit FAST systeempje gedaan. Heb alleen laatst nog even kort over konstruktie en vormgeving zitten nadenken.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

@robert:

Je schreef laatst zoiets vergelijkbaars te willen maken maar dan op basis van een TL.

Nou, op basis van de op dit forum gepubliceerde excel met TL Alignment, keek ik gisteren eens hoe een TL voor deze Tangband 6x9 er grofweg zou uitzien. En dat valt zeer goed mee. Zulke kasten worden niet extreem veel groter dan wat ik zelf al geschetst had voor de BR configuratie. Ik kwam uit op ongeveer 25x32x90cm (bxdxh)

Op dit forum staat ook een paasproject van henk-jan die twee van deze woofers in een TL gestopt heeft om als sub te dienen en zo te lezen met goed resultaat.

Ik bezit niet de MJK mathcad tools om verdere sim te doen.

Misschien dat Henk-Jan (of Wietse, of Rudy van Rumoh, zover ik begreep de TL wizards alhier) eens een uurtje kunnen simmen met wat opzetten (1 woofer per kast, op 1/3 of 1/5 van de pijp, en de verschillende tapers als 1:2 tot 1:4).

Een testkast is snel in elkaar getimmerd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”