Jammer hij deed het zo mooi
Moderator: Beheerdersteam
Re: Jammer hij deed het zo mooi
De boel maar weer even los gehaald en alles door gemeten
C11 meet in het bord 0.066nF aan en los 0.187nF en dat doet C10 ook al heb ik die niet los gehaald.
Het lijkt mij dus dat die in orde is al zie ik wel in de foto van DIY audio (link van Knuisje) 47 staan zou dat 47nF zijn?
Dat is wel versie 1.1 en ik heb 1.0, die verschillen wel iets van elkaar zo te zien.
De BD140 is weer stuk dus die moet vervangen worden.
Verder T19 en T13 nagemeten maar deze meten normaal
de BC639c meet 0.618 en 0.620 lijken mij prima waardes
de BC640 meet 0.623 en 0.630 en dat lijkt mij ook prima in orde.
Ik frees dat ik het dus verder op moet zoeken.
De volgende verdachte is dan de BD140 op het koelblok ik denk T13 in het schema.
Deze heeft ook normale meet waarden en lijkt dus ook prima
Dan de BD243C T15 deze eet in de print niet echt goed dus deze os gehaald nogmaals meten en dat ziet er ook goed uit.
0.543 en 0.540 niets mis mee dus.
vervolgens maar naar de MJ15003 en dat meet erg raar van B naar E 0.013 van B naar C ook 0.013 omgekeerd meet deze ook 0.013 dat lijkt mij dus niet goed.
De aangegeven waardes meet ik als deze los is
Ik vermoed dus dat deze de andere eind tor meet in het bord zelfs volledige kortsluiting.
Deze had ik helaas niet me besteld om dat ik niet zeker wist welke ik moest hebben.
Ondertussen weet ik dat het de MJ15003/4 is.
Dan mijn volgende vraag is het verstandig om ook meteen de eind torren in het goede bord te vervangen zo dat deze volledig het zelfde zijn?
Maar dan moet ik gaan matchen hoeveel heb ik dan nodig om een redelijke gelijke batch te krijgen?
En hoe belangrijk is het matchen hier?
Bij een klasse A amp met 6 eind torren dan snap ik dat deze gelijk moeten zijn maar hier is slechts een tor actief is matchen dan nog wel nodig?
Groetjes George
C11 meet in het bord 0.066nF aan en los 0.187nF en dat doet C10 ook al heb ik die niet los gehaald.
Het lijkt mij dus dat die in orde is al zie ik wel in de foto van DIY audio (link van Knuisje) 47 staan zou dat 47nF zijn?
Dat is wel versie 1.1 en ik heb 1.0, die verschillen wel iets van elkaar zo te zien.
De BD140 is weer stuk dus die moet vervangen worden.
Verder T19 en T13 nagemeten maar deze meten normaal
de BC639c meet 0.618 en 0.620 lijken mij prima waardes
de BC640 meet 0.623 en 0.630 en dat lijkt mij ook prima in orde.
Ik frees dat ik het dus verder op moet zoeken.
De volgende verdachte is dan de BD140 op het koelblok ik denk T13 in het schema.
Deze heeft ook normale meet waarden en lijkt dus ook prima
Dan de BD243C T15 deze eet in de print niet echt goed dus deze os gehaald nogmaals meten en dat ziet er ook goed uit.
0.543 en 0.540 niets mis mee dus.
vervolgens maar naar de MJ15003 en dat meet erg raar van B naar E 0.013 van B naar C ook 0.013 omgekeerd meet deze ook 0.013 dat lijkt mij dus niet goed.
De aangegeven waardes meet ik als deze los is
Ik vermoed dus dat deze de andere eind tor meet in het bord zelfs volledige kortsluiting.
Deze had ik helaas niet me besteld om dat ik niet zeker wist welke ik moest hebben.
Ondertussen weet ik dat het de MJ15003/4 is.
Dan mijn volgende vraag is het verstandig om ook meteen de eind torren in het goede bord te vervangen zo dat deze volledig het zelfde zijn?
Maar dan moet ik gaan matchen hoeveel heb ik dan nodig om een redelijke gelijke batch te krijgen?
En hoe belangrijk is het matchen hier?
Bij een klasse A amp met 6 eind torren dan snap ik dat deze gelijk moeten zijn maar hier is slechts een tor actief is matchen dan nog wel nodig?
Groetjes George
Ik durf het niet met zekerheid te stellen, maar volgens mij valt er niet veel te matchen, per eindtrap gebruik je een complementair paar.
(de MJ15003 en 4) Volgens mij heb ik het nog nooit gezien bij versterkers met één paar eindtransistoren. heb je een eindtrap met met meerdere paren, dan is het een ander verhaal, maar dat is hier niet van toepassing.
Matchen van de eindtorren tussen 2 aparte trappen heb ik bij mijn weten ook nog nooit gezien, of erover gelezen.
Om te matchen zou je eerst moeten weten aan welke parameters je je zou moeten houden. ik kan je daar niet mee helpen
Ik zou het geen slecht idee vinden om de eindtorren in het andere kanaal ook te vervangen, wat bij deze gebeurt is, kan daar ook gebeuren.
Als je MJ's hebt van dezelfde batch hebt ben je al een heel eind op weg. en neem ze van een gerenommerd merk bij een goede leverancier !
(de MJ15003 en 4) Volgens mij heb ik het nog nooit gezien bij versterkers met één paar eindtransistoren. heb je een eindtrap met met meerdere paren, dan is het een ander verhaal, maar dat is hier niet van toepassing.
Matchen van de eindtorren tussen 2 aparte trappen heb ik bij mijn weten ook nog nooit gezien, of erover gelezen.
Om te matchen zou je eerst moeten weten aan welke parameters je je zou moeten houden. ik kan je daar niet mee helpen
Ik zou het geen slecht idee vinden om de eindtorren in het andere kanaal ook te vervangen, wat bij deze gebeurt is, kan daar ook gebeuren.
Als je MJ's hebt van dezelfde batch hebt ben je al een heel eind op weg. en neem ze van een gerenommerd merk bij een goede leverancier !
Ik had gedacht om ze bij dickbest te bestellen maar daar heb je niet veel keus voor wat merk betreft.
Farnel heeft meer keus maar dan minimaal voor €50,- bestellen dat worden wel heel veel transistoren dan.
Zo ver heb ik maar 4 merken kunnen vinden, welke is een gerenommeerd merk?
ON Semiconductor, Motorola, Wing Shing Computer Components en MOSPEC Semiconductor.
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 5003.shtml
Farnell heeft er maar 3 daarvan.
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... tid=340043
Groetjes George
Farnel heeft meer keus maar dan minimaal voor €50,- bestellen dat worden wel heel veel transistoren dan.
Zo ver heb ik maar 4 merken kunnen vinden, welke is een gerenommeerd merk?
ON Semiconductor, Motorola, Wing Shing Computer Components en MOSPEC Semiconductor.
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 5003.shtml
Farnell heeft er maar 3 daarvan.
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... tid=340043
Groetjes George
Ik zou dan toch kiezen voor Motorola of ON Semi.
(mischien kun je een een inkoopsactie voor klein grut doen met mensen van het forum om het minumum bedrag te halen ?)
Ik heb zelf ook ON-Semi MJ15003 in mijn JLH Klasse A versterker zitten, werken (nog wel) perfekt !
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1451016
(mischien kun je een een inkoopsactie voor klein grut doen met mensen van het forum om het minumum bedrag te halen ?)
Ik heb zelf ook ON-Semi MJ15003 in mijn JLH Klasse A versterker zitten, werken (nog wel) perfekt !
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1451016
De nieuwe ON versie heet tegenwoordig MJ15003G, loodvrij uitvoering, zo te zien voldoende op voorrraad, net als de MJ15004G. Ik wil wel zonodig een aantal bestellen voor je George.
Groeten,
Groeten,
Heej dat is tof
.
Hoe veel zou ik nodig hebben?
Van ieder twee maar dan moet het wel meteen goed zijn.
Van ieder drie dan heb ik er een op voorraad voor als het toch niet gelijk goed is.
Of zou dat te kort zijn?
Ik vind ze net even te prijzig om er maar meteen 10 te bestellen zo als ik bij de BC640 gedaan heb.
Ik stuur je nog wel een PB voor de verdere afhandeling.
Groetjes George
Hoe veel zou ik nodig hebben?
Van ieder twee maar dan moet het wel meteen goed zijn.
Van ieder drie dan heb ik er een op voorraad voor als het toch niet gelijk goed is.
Of zou dat te kort zijn?
Ik vind ze net even te prijzig om er maar meteen 10 te bestellen zo als ik bij de BC640 gedaan heb.
Ik stuur je nog wel een PB voor de verdere afhandeling.
Groetjes George
Vanavond weer goed voortgang geboekt.
Alle onderdelen die ik gister heb los gesoldeerd inmiddels vervangen voor nieuw.
Nu nog even wachten op de MJ15003/4 torren dan moet het weer werken (zij ik optimistisch)
Groten deels zijn ook alle c-tjes vervangen uit voor zorg en moet de versterker er weer jaren tegen aan kunnen.
Groetjes George
Alle onderdelen die ik gister heb los gesoldeerd inmiddels vervangen voor nieuw.
Nu nog even wachten op de MJ15003/4 torren dan moet het weer werken (zij ik optimistisch)
Groten deels zijn ook alle c-tjes vervangen uit voor zorg en moet de versterker er weer jaren tegen aan kunnen.
Groetjes George
Hehe,me even nuttig gemaakt.Vanuit de foto's het schema weer uitgeplozen.Met het voorversterkerdeel,hoewel flink anders dan het andere schema,heb ik me niet vermoeid.De bescherming tegen te grote stroom zit er niet in
.Verder is de ruststroomregeling anders.De rest lijkt er wel op.Snap niet hoe die BD140 sneuvelt,de enige weg voor een overbelasting is als dat Ctje van 100pF kortsluit of die 220nF en je hebt beide nagezien.Ook de eindtorren sneuvelen niet van een kapotte BD140.Er zijn rare dingen met die versterker gebeurd
.De volgende keer als je de boel weer aanzet zou ik de twee zekeringen voorlopig vervangen door weerstanden van zeg 100ohm,zo'n 2W.Kun je eerst 's zien of er niet weer iets drijgt
.
Anne
Anne
Ah meneer buis u heeft u zelf zeer nuttig gemaakt
Het is mij nu iets duidelijker wat er gebeurd.
Ik zal het proberen uit te leggen zo als ik denk dat het nu zit van uw schema uitgaande.
De BD140 en BD139 zorgen voor een stabiele spanning terwijl de transistoren er achter zijn voor de werkelijke versterking?
Deze versterking gebeurd dan in 4 trappen waar bij de potmeter en de transistoren die daar bij zitten dan zijn voor de bias instelling.
Verder hoe kan de BD140 kapot gaan??
Ik had eerst alleen de C van 220nF vervangen samen met de BD140 dat was niet de oplossing en heb nu ook de 100P C vervangen.
Echter ben ik toen verder gaan meten en ben toen ook de Ml15003 tegen gekomen die raar meet.
Ik ga er dan vanuit dat eindtoren op een zelfde manier gecontroleerd kunnen worden als een gewone transistor (met de diode stand op de multimeter.)
Het lijkt mij toch dat er bij het overlijden van de BD140 meer kapot is gegaan dan eigenlijk zou moeten kunnen.
Of zou de BD140 juist kapot zijn gegaan door dat de eindtoren overleden waren
En of er iets raars is gebeurd lijkt mij niet ik had de muziek wel iets harder staan dan normaal ton dat hij overleed.
Wat ik wel weet is dat een een paar jaar geleden ooit sluiting heb gehad toen er per ongeluk een paar connectoren tegen de speaker klemmen kwamen.
De versterker speelde toen gewoon door en gaf geen krimp, mogelijk was er toen toch iets niet helemaal goed gegaan.
Groetjes George
Het is mij nu iets duidelijker wat er gebeurd.
Ik zal het proberen uit te leggen zo als ik denk dat het nu zit van uw schema uitgaande.
De BD140 en BD139 zorgen voor een stabiele spanning terwijl de transistoren er achter zijn voor de werkelijke versterking?
Deze versterking gebeurd dan in 4 trappen waar bij de potmeter en de transistoren die daar bij zitten dan zijn voor de bias instelling.
Verder hoe kan de BD140 kapot gaan??
Ik had eerst alleen de C van 220nF vervangen samen met de BD140 dat was niet de oplossing en heb nu ook de 100P C vervangen.
Echter ben ik toen verder gaan meten en ben toen ook de Ml15003 tegen gekomen die raar meet.
Ik ga er dan vanuit dat eindtoren op een zelfde manier gecontroleerd kunnen worden als een gewone transistor (met de diode stand op de multimeter.)
Het lijkt mij toch dat er bij het overlijden van de BD140 meer kapot is gegaan dan eigenlijk zou moeten kunnen.
Of zou de BD140 juist kapot zijn gegaan door dat de eindtoren overleden waren
En of er iets raars is gebeurd lijkt mij niet ik had de muziek wel iets harder staan dan normaal ton dat hij overleed.
Wat ik wel weet is dat een een paar jaar geleden ooit sluiting heb gehad toen er per ongeluk een paar connectoren tegen de speaker klemmen kwamen.
De versterker speelde toen gewoon door en gaf geen krimp, mogelijk was er toen toch iets niet helemaal goed gegaan.
Groetjes George
Vandaag waren de eind torren binnen gekomen waar voor dank aan Cool.
Deze er net ingezet en moet zeggen dat meet al heel anders.
Dan ook de spanning er maar meteen op en kijken wat er gebeurd.
Ledjes gaan weer branden en veder geen rare dingen.
Dat ziet er dus al goed uit.
Eerst maar even kijken wat er gebeurd en dus nog steeds niets aangesloten.
Dan voorzichtig voelen of er niet iets heet wordt en helaas dat is dus wel het geval.
De tweede BD560c (rood omcirkeld) wordt ontzettend heet.
Snel maar uit gezet en eerst maar even kijken wat dat nu kan zijn.
kan dat iets met de rust stroom instelling te maken hebben?
Daar heb ik nog niet aangezeten.
De versterker heeft echter te kort aan gestaan om goed te kunnen meten.
Kort om nog meer vervangen??
Deze er net ingezet en moet zeggen dat meet al heel anders.
Dan ook de spanning er maar meteen op en kijken wat er gebeurd.
Ledjes gaan weer branden en veder geen rare dingen.
Dat ziet er dus al goed uit.
Eerst maar even kijken wat er gebeurd en dus nog steeds niets aangesloten.
Dan voorzichtig voelen of er niet iets heet wordt en helaas dat is dus wel het geval.
De tweede BD560c (rood omcirkeld) wordt ontzettend heet.
Snel maar uit gezet en eerst maar even kijken wat dat nu kan zijn.
kan dat iets met de rust stroom instelling te maken hebben?
Daar heb ik nog niet aangezeten.
De versterker heeft echter te kort aan gestaan om goed te kunnen meten.
Kort om nog meer vervangen??
Nee nog niet alleen de gene die verdacht waren of raar meten.
Deze die nu warm word zit aan de andere zijde van de componenten die vervangen zijn.
Deze heb ik natuurlijk wel gemeten maar geen rare dingen gevonden.
Ik wil namelijk toch proberen zo dicht mogelijk bij het originele verhaal te blijven met de componenten die door de fabrikant zijn geselecteerd.
Dus als deze nog goed zijn dan laat ik ze graag zitten.
Maar als deze toch ook stuk is dan is er natuurlijk geen keuze.
Deze die nu warm word zit aan de andere zijde van de componenten die vervangen zijn.
Ik wil namelijk toch proberen zo dicht mogelijk bij het originele verhaal te blijven met de componenten die door de fabrikant zijn geselecteerd.
Dus als deze nog goed zijn dan laat ik ze graag zitten.
Maar als deze toch ook stuk is dan is er natuurlijk geen keuze.
Ik schreef al eerder dat de condensatoren en weerstanden zo'n beetje de goedkoopste zijn die ze konden vinden.
Wat doet je dan denken dat de transistoren "speciaal geselecteerd" zijn ?
Ik vrees dat er niet zoveel fabrikanten zijn die zich druk maken over wat voor merk of versie BC550 of 560 er in hun produkten zit.
En als dat wel is praat je over een factor 5 hogere prijs...
Wat doet je dan denken dat de transistoren "speciaal geselecteerd" zijn ?
Ik vrees dat er niet zoveel fabrikanten zijn die zich druk maken over wat voor merk of versie BC550 of 560 er in hun produkten zit.
En als dat wel is praat je over een factor 5 hogere prijs...
Dat hete ding is de stroombron van de overkant,bij de BD140.
Zie niet zo waar de schuldige zit,zou eerst T9 en T10 nazien.
Schema maar afgemaakt,de waarde van de onderdelen onder voorbehoud,sommige niet te zien en kleuren onbestemd
.
Ook de print om de verwijzing naar de transistoren te duiden.
Anne
Schema maar afgemaakt,de waarde van de onderdelen onder voorbehoud,sommige niet te zien en kleuren onbestemd
Anne
Gewoon alles vervangen, wat kosten die BC'tjes nou. Als er even wat DC op de Uitgang heeft gestaan heeft de ingang ook een opdonder gehad bij dit ding. In dat draadje op Diyaudio.com wordt gemeld dat ie ineens veel meer ruiste na reparatie, heeft daar mee te maken.Kappa7 schreef:Nee nog niet alleen de gene die verdacht waren of raar meten.
Welgeteld 8 cent per stuk, als je er 10 neemt. en met een beetje mazzel zijn ze nog van Philips ook...Pjotr schreef:Gewoon alles vervangen, wat kosten die BC'tjes nou.
En neem dan gelijk de Zeners ook even mee...
Andere vraag, dat rare stompje rechtsboven, tussen T7 en de blauwe condensator in
Wat mag dat zijn, dan.
Dat stompje is de 0 aansluiting van de speakers.
En ik ga inderdaad alles maar vervangen.
De spullen heb ik liggen dus dat is het probleem niet.
De blauwe C-tjes had ik allemaal al vervangen net als de elco's.
Ook de zener was inmiddels al vervangen.
Veder was ik ook al begonnen met het verder uit tekenen van het schema maar was daar nog niet klaar mee.
Dit maakt het wel een stuk makkelijker.
Ik zal eens kijken of ik de juiste waardes er bij kan zetten.
Dit zal dan wel pas zondag worden ik kom er eerder niet aan to.
Groetjes George
En ik ga inderdaad alles maar vervangen.
De spullen heb ik liggen dus dat is het probleem niet.
De blauwe C-tjes had ik allemaal al vervangen net als de elco's.
Ook de zener was inmiddels al vervangen.
Veder was ik ook al begonnen met het verder uit tekenen van het schema maar was daar nog niet klaar mee.
Dit maakt het wel een stuk makkelijker.
Ik zal eens kijken of ik de juiste waardes er bij kan zetten.
Dit zal dan wel pas zondag worden ik kom er eerder niet aan to.
Groetjes George
De T9 en T10 waren al vervangen dus heb ik het verder gezocht en de T2 en T5 vervangen.Ah!buis schreef:Dat hete ding is de stroombron van de overkant,bij de BD140.
Schema maar afgemaakt,de waarde van de onderdelen onder voorbehoud,sommige niet te zien en kleuren onbestemd.
Anne
De transistor werd nu wel minder heet maar nog steeds beduidend heter dan de T in de werkende module.
Dus toch maar weer verder zoeken richting T4 en T6 de stroom die immers door T 2 gaat komt daarna bij T4 en 6 uit.
Vervangen.
Helaas dat maakte ook niets uit.
Nu zit ik mij af te vragen de 1K potmeter zit er natuurlijk niet voor niets.
Moet ik die soms opnieuw inregelen?
Maar waar meet ik dan en wat moet ik dan meten?
Groetjes George
Dat is de ruststroom-instelling.Zo regelen dat over de dikke groene weerstanden (elk) ong.30mV valt.
'tIs de vraag of dat lukt.Zou wel kunnen dat een van de (TO-220 ?)transistoren een grote lekstroom heeft.Dan moet de andere kant hard sleuren om de uitgang op nul te krijgen.In serie met de emitters van T4 en T9 zitten weerstanden (met 100p //),heb ik 1k5 meegeven.Kijk 's hoeveel spanning erover staat en is het wel 1k5.Zou aan twee kanten min of meer gelijk moeten zijn.
Anne
'tIs de vraag of dat lukt.Zou wel kunnen dat een van de (TO-220 ?)transistoren een grote lekstroom heeft.Dan moet de andere kant hard sleuren om de uitgang op nul te krijgen.In serie met de emitters van T4 en T9 zitten weerstanden (met 100p //),heb ik 1k5 meegeven.Kijk 's hoeveel spanning erover staat en is het wel 1k5.Zou aan twee kanten min of meer gelijk moeten zijn.
Anne
Vreemd, dat het nog niet opgelost is.
George, zou je kunnen aangegeven welke onderdelen je nu al wel en welke niet vervangen hebt ?
George, zou je kunnen aangegeven welke onderdelen je nu al wel en welke niet vervangen hebt ?
He he tis een best klusje maar ik heb in ieder geval het schema af en denk ik ook compleet.
Ik had dit niet kunnen doen zonder het schema dat Anne heeft gemaakt, zo kon ik er wel goed uit komen. De nummers van de transistoren heb ik gelijk gehouden en komen overeen met de nummers op de foto's
Wat heb ik nu vervangen
T2,T4,T5,T6,T9,T10,T11,T12,T14,T16,T17,T18
C1,C4,C5,C7,C8,C9,C10,C13
Als laatste heb ik vanmiddag T11 vervangen maar daarna nog niet geprobeerd.
Ik wilde namelijk eerst het schema af hebben zo dat die nu goed is.
Ook heb ik dus nog niet kunnen meten wat nu de stroom is door de beide weerstanden R34 en R35.
Mogelijk is deze nu zo scheef dat dit de opwarming van T2 veroorzaakt.
Ik hoop daar morgen mee verder te kunnen.
Nu eerst maar eens gaan slapen morgen weer op tijd op.
Groetjes George
Ik had dit niet kunnen doen zonder het schema dat Anne heeft gemaakt, zo kon ik er wel goed uit komen. De nummers van de transistoren heb ik gelijk gehouden en komen overeen met de nummers op de foto's
Wat heb ik nu vervangen
T2,T4,T5,T6,T9,T10,T11,T12,T14,T16,T17,T18
C1,C4,C5,C7,C8,C9,C10,C13
Als laatste heb ik vanmiddag T11 vervangen maar daarna nog niet geprobeerd.
Ik wilde namelijk eerst het schema af hebben zo dat die nu goed is.
Ook heb ik dus nog niet kunnen meten wat nu de stroom is door de beide weerstanden R34 en R35.
Mogelijk is deze nu zo scheef dat dit de opwarming van T2 veroorzaakt.
Ik hoop daar morgen mee verder te kunnen.
Nu eerst maar eens gaan slapen morgen weer op tijd op.
Groetjes George
R20 moet ook 4K7 zijn ipv 475e
Als je alle waarden effe controleerd met je pcb dan kunnen we eventueel de dc spanningen erbij zetten van wat waar moet staan en eventueel een deel van de print te controleren door de eindtrap te overbruggen, en zodanig toch al een groot deel uit te sluiten.
mvg Rudy
Als je alle waarden effe controleerd met je pcb dan kunnen we eventueel de dc spanningen erbij zetten van wat waar moet staan en eventueel een deel van de print te controleren door de eindtrap te overbruggen, en zodanig toch al een groot deel uit te sluiten.
mvg Rudy
Die R20 zal wel een tikfoutje zijn.Ik had ook iets mis getikt tweemaal T4 ,de rechtse moet idd T7 zijn
.
Even de andere waarden ingevuld en gekeken welke spanningen er te verwachten zijn.
Oh ja, 47n voor C6 lijkt me wat veel,heb er 4n7 van gemaakt (of stond er een komma tussen
)
Anne
Even de andere waarden ingevuld en gekeken welke spanningen er te verwachten zijn.
Oh ja, 47n voor C6 lijkt me wat veel,heb er 4n7 van gemaakt (of stond er een komma tussen
Anne
Mopper de mopper GRRRR
Weer de niet gelukt.
Alles netjes aangesloten en onder spanning gezet rustig voelen of T2 nu goed bleef en proberen wat te meten.
Eerst de voedingsspanning keurig gelijk + en - 47.6V dan even kijken of er geen dc op de ingang staat en flits van de zekering en nog een klein rookwolkje Ook van de zekering eerst dacht ik dat deze van de T12 kwam maar die is nog goed.
Voor vandaag ben ik er wel weer klaar mee.
Eerst de T12 maar weer terug plaatsen en dan maar weer proberen met een nieuwe zekering.
De T12 was wel erg warm geworden en zal ik toch maar een nieuwe in zetten.
Verder de rest ook maar vervangen wat nog niet is vervangen.
Verder nog even een plaatje van de C er bij gedaan (nog niet vervangen)
Er staat duidelijk 47 maar dan met een J die ken ik nog niet. Morgen maar weer verder als ik het weer zie zitten.
Groetjes George
Weer de niet gelukt.
Alles netjes aangesloten en onder spanning gezet rustig voelen of T2 nu goed bleef en proberen wat te meten.
Eerst de voedingsspanning keurig gelijk + en - 47.6V dan even kijken of er geen dc op de ingang staat en flits van de zekering en nog een klein rookwolkje Ook van de zekering eerst dacht ik dat deze van de T12 kwam maar die is nog goed.
Voor vandaag ben ik er wel weer klaar mee.
Eerst de T12 maar weer terug plaatsen en dan maar weer proberen met een nieuwe zekering.
De T12 was wel erg warm geworden en zal ik toch maar een nieuwe in zetten.
Verder de rest ook maar vervangen wat nog niet is vervangen.
Verder nog even een plaatje van de C er bij gedaan (nog niet vervangen)
Er staat duidelijk 47 maar dan met een J die ken ik nog niet. Morgen maar weer verder als ik het weer zie zitten.
Groetjes George
Die j achter 47
heb ik lang geleden nog gezien,zou 't niet meer weten
Hoe dan ook,ik hou 't op 4n7 ,niet zo belangrijk bij nul volt uitgang (geen geluid) komt er geen spanning over.
Om 's rustig te kunnen meten zonder vuurwerk
,snij de verbindingen T8(c)-T15(b) en T10(c)-T16(b) door.Kunt er later een draadje over solderen.Je kunt ook T15 en T16 eruit halen,wel meer werk
.
Zo doen de 4 eindtransistors niet mee,maar de spanningen in de versterker blijven zo goed als dezelfde.
Anne
Hoe dan ook,ik hou 't op 4n7 ,niet zo belangrijk bij nul volt uitgang (geen geluid) komt er geen spanning over.
Om 's rustig te kunnen meten zonder vuurwerk
Zo doen de 4 eindtransistors niet mee,maar de spanningen in de versterker blijven zo goed als dezelfde.
Anne