Wat vinden we van ........Buiskoelers ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Wat vinden we van ........Buiskoelers ?

Bericht door Pjotr »

Hier geven ze gewoon als heilzame werking dat je het glas koelt en doordat het minder warm wordt ook minder poreus. Daardoor zouden buizen langer mee gaan. Klinkt logisch maar of dat ook werkelijk uitmaakt zet ik toch vraagtekens bij: http://www.pearl-hifi.com/03_Prod_Serv/ ... olers.html
molekuul

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
Het idee dat het gloeidraad voor de hitte in de buis zorgt :? ,hoogstens voor een klein deel :o .
Bij bijv.een KT88 komt ong. 10W van de gloei en de anode+schermrooster mogen tot 40W gaan.
Denken dat je het vermogen kan opschroeven als je de buis vanbuiten koelt,vergeet 't maar.
Er wordt inderdaad ook warmte ontwikkeld door het botsen van de electronen op de anode, en in mindere mate het scherm rooster.
Maar ergens is het verstandig te vereenvoudigen.

Maar let wel, als er 10W gloei +40W dissipatie verstookt wordt, moet er 50W warmte afgevoerd worden. De wet van stefan boltzmann, radiatie, zegt dat de warmtestroom Lineair afhankelijk is van het radierende oppervlak. Door dit te vergroten wordt de warmtestroom vergroot, er kan meer warmte afgevoerd worden, dat is dan ook het probleem van een buis, de hoeveelheid warmte die maximaal afgevoerd kan worden door de buis, dit is de een van de limiterende factor voor de dissipatie. Als dmv een koeler 2x zoveel warmte afgevoerd kan worden, zou deze buis 2keer zoveel kunnen dissiperen... Ik ga er dan wel vanuit dat de verzadiging van de kathode in de buis nog niet optreed, er kunnen dan immers niet meer electronen vrij gemaakt worden in de kathode.

Beter is het om de omgevingstemperatuur te verlagen, de warmte stroom heeft een 4de macht verhouding met het temperatuurverschil.

Al met al, ben nog steeds van mening dat een koeler niet noodzakelijk is op buizen in hifi toepassingen.
Btw. Ik heb deze koeler eerder wel gezien bij zenders, waar kortstondig veel meer vermogen van een buis werd gevraagd.......

Gr

Joris
Pjotr

Bericht door Pjotr »

molekuul schreef:
Btw. Ik heb deze koeler eerder wel gezien bij zenders, waar kortstondig veel meer vermogen van een buis werd gevraagd.......

Gr

Joris
Deze koeler? Bij luchtgekoelde zendbuizen van substantieel vermogen zitten die koelvinnen direct vast aan de anode. Die anode maakt dan onderdeel uit van het omhulsel van de buis
molekuul

Bericht door molekuul »

Pjotr schreef:
Hier geven ze gewoon als heilzame werking dat je het glas koelt en doordat het minder warm wordt ook minder poreus. Daardoor zouden buizen langer mee gaan. Klinkt logisch maar of dat ook werkelijk uitmaakt zet ik toch vraagtekens bij: http://www.pearl-hifi.com/03_Prod_Serv/ ... olers.html
Glas is niet poreus, glas is een Amorfe vaste stof, die doordat het smeltpunt onder de kristalijne smeltpunt ligt, niet tot kristaliseren komt. Als het glas smelt, wordt het een onderkoelde vloeistof. Vloeistoffen zijn bij voorbaat niet poreus, daar er geen intermoleculaire ruimten zijn in een vloeistof. De claim, die zegt dat een koeler het glas minder poreus maakt...
Wat de temperatuur coefficienten laten zien verontrust mij nog meer. De temperatuur gradienten worden groter, hierdoor komt er meer spanning op het glas, waardoor dit eerder kan breken, micro fractures. Als een crack gezien wordt als poreuziteit, dan werken koelers deze eerder in de hand!
molekuul

Bericht door molekuul »

Pjotr schreef:
molekuul schreef:

Gr

Joris
Deze koeler? Bij luchtgekoelde zendbuizen van substantieel vermogen zitten die koelvinnen direct vast aan de anode. Die anode maakt dan onderdeel uit van het omhulsel van de buis
Soortgelijke koelers inderdaad, het waren niet de eindbuizen, maar stuurbuizen, en oscilatoren.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat de temperatuur coefficienten laten zien verontrust mij nog meer. De temperatuur gradienten worden groter, hierdoor komt er meer spanning op het glas, waardoor dit eerder kan breken, micro fractures. Als een crack gezien wordt als poreuziteit, dan werken koelers deze eerder in de hand!
Als je met een natte vinger aan een hete buis komt zegt ie tik (of tak) en wordt het zwarte vlekje mooi wit :roll: .
Gas (lucht) komt er eerder binnen waar de metalen doorvoeren zitten,de uitzetting moet met glas overeen komen,zal wel niet 100% kloppen bij elke temperatuur.
Anne
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Als ik hier nog even mijn duit in het zakje mag doen. Glas is (ja het wordt wel heet bij een buis en een gloeilamp enz) eigenlijk een warmte ISOLATOR. In tegenstelling tot aluminium en koper geleid het warmte juist erg slecht. Om een voorbeeld te noemen, Op de middelbare school gingen we in een van de laatste scheikundelessen glas blazen (Voor puur vermaak maar ook om het bovengenoemde aan te tonen).

We kregen allemaal een reageerbuisje en hielden die in de vlam tot het uiteinde mooi roodgloeiend was en dan maar er op blazen. Dit allemaal met de blote handen en nog geen 10 cm van het roodgloeiende gedeelte af.

Ik denk dus ook dat een dergelijk ding als een 'buizenkoeler' weinig zin heeft aangezien het glas de warmte al zo slecht geleid. En ook zoals al eerder in dit topic genoemd is het voornamelijk stralingswarmte die je door de koeler alleen maar opsluit.
molekuul

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
Als je met een natte vinger aan een hete buis komt zegt ie tik (of tak) en wordt het zwarte vlekje mooi wit :roll: .
Gas (lucht) komt er eerder binnen waar de metalen doorvoeren zitten,de uitzetting moet met glas overeen komen,zal wel niet 100% kloppen bij elke temperatuur.
Anne
Dat tik of tak, is het ontploffen van het water op je vinger.

En ja de uitzettingscoefficient van het metaal is anders dan van glas, deze is hoger, dwz bij temperatuurverhoging zet het metaal meer uit dan het glas. Dit zorgt voor extra spanning in het glas, waardoor breuk van het glas kan ontstaan rondom de aansluitpunten. De kunst van de buizenmaker is om dit te voorkomen!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

molekuul schreef:
En ja de uitzettingscoefficient van het metaal is anders dan van glas, deze is hoger, dwz bij temperatuurverhoging zet het metaal meer uit dan het glas. Dit zorgt voor extra spanning in het glas, waardoor breuk van het glas kan ontstaan rondom de aansluitpunten. De kunst van de buizenmaker is om dit te voorkomen!
Ja dat hadden buizenmakers al snel door en daarom worden de doorvoeren door het glas (buispinnen etc.) meestal van Kovar genaakt.
nuttyhifi

Bericht door nuttyhifi »

molekuul schreef:
Als het glas smelt, wordt het een onderkoelde vloeistof. Vloeistoffen zijn bij voorbaat niet poreus, daar er geen intermoleculaire ruimten zijn in een vloeistof. De claim, die zegt dat een koeler het glas minder poreus maakt...
Wat de spanning op het glas aangaat heb je gelijk maar geen intermoluculaire ruimtes in een vloeistof dat ligt volgens mij toch iets anders.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

pfffieuww, wat een reactie's, eens kijken of ik nog zo'n soort topic kan starten, haha...
maar alles lezende ga ik ze niet gebruiken denk ik maar. Toch weer een hoop geleerd hiermee.
buizenversterkers werken al jaren prima zonder die dingen dus zonder kunnen we ook vast wel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ff lunche schreef:
..................
buizenversterkers werken al jaren prima zonder die dingen dus zonder kunnen we ook vast wel.
Als je er vannacht niet van kan slapen misschien beter van wel................. :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De menschheid heeft eeuwen geleefd zonder (buizen)versterkers ,kan ook best zonder dus O:)
Maar waar blijft de lol :? ,'t is weer 's wat anders dan blauwe LED's eronder :lol: .
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

buiskoelers zijn ruk dus maar blauwe ledjes zijn wel tof
en slapen ? geen problemen mee
en als het 's nachts te heet is zoals nu dan zet ik een buiskoeler op m'n kop.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Buiskop :?: :o :shock: :lol:
Anne
democles

Bericht door democles »

Buizenkoeler..WAAR GAAT HET HIER OVER..Gebakken lucht,,,sorry 2x gebakken[met MAJO graag :lol: ]

Of een buisje oorlog?,sambal bij?.......nee doe maar een blauwe led :-s
Laatst gewijzigd door democles op vr 27 jul 2012, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach wat, gewoon de buis zelf "blauw" zetten natuurlijk. Maar dat zie dan niet meer met zo'n winterjas er omheen :lol:
Blue glow2.jpg
democles

Bericht door democles »

Zo blauw heb ik ze nog niet gezien!

Ja een keer,voordat ze naar de eeuwige jachtvelden gingen :goeie:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

democles schreef:
Ja een keer,voordat ze naar de eeuwige jachtvelden gingen :goeie:
Nee dat is violet-blauw als de buis lek is.

Dit blauw is het fluoriseren van het glas door het elektronen bombardement en dat is niet erg. Moet je hem we op max. anodespanning zetten :mrgreen: Maar zo blauw als dit heb ik ook nog niet eerder gezien.
BertDB

Bericht door BertDB »

kwikdampgelijkrichters geven ook een blauw-paarse gloed af, vind ik ook wel iets hebben 8)
De #83 is zo jaren m'n favo geweest, tot ie schaars en onbetaalbaar werd =;

http://jimmyauw.com/wp-content/uploads/2009/04/0d3.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Maar zo blauw als dit heb ik ook nog niet eerder gezien.
Photoshop :? :shock:
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoeft niet (en ik denk ook van niet): Russisch glas en 1 KV op de anode.... :lol:
Plaats reactie