Wat vinden we van ........Buiskoelers ?
Moderator: Beheerdersteam
Wat vinden we van ........Buiskoelers ?
Van die dingen die je op een buis kan schuiven. Een soort koelelement.
ik kom ze tegen op een website maar heb er weinig over gelezen of gehoord verder.
iemand ...?
ik kom ze tegen op een website maar heb er weinig over gelezen of gehoord verder.
iemand ...?
Re: Wat vinden we van ........Buiskoelers ?
Misschien helpt het om het glas te koelen als je je buizen zo hoog instelt dat het glas smelt?
Huis-tuin-en-keuken buizen geven voor vrijwel 100% hun warmte af d.m.v. straling. Zo'n "koeler" houdt dat alleen maar tegen.
Huis-tuin-en-keuken buizen geven voor vrijwel 100% hun warmte af d.m.v. straling. Zo'n "koeler" houdt dat alleen maar tegen.
ja, maar het stralingsoppervlakte wordt zo toch vergroot ?
gelijk een cv-radiator ? Ik zou toch eerder denken dat het de afstraling per saldo meer bevordert dan belemmert.
Misschien wordt de buis wel te koud om optimaal te presteren. Zou ook nog kunnen.....
gelijk een cv-radiator ? Ik zou toch eerder denken dat het de afstraling per saldo meer bevordert dan belemmert.
Misschien wordt de buis wel te koud om optimaal te presteren. Zou ook nog kunnen.....
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Stralingswarmte wordt doorgelaten door het glas, en dus vormt het glas zelf geen stralingsoppervlak (tenzij het roodgloeiend is, maar dan smelt het al). Ga je die warmte direct bij het het glas opvangen (lees: tegenhouden) en zelfs terug naar binnen reflecteren, dan wordt het boeltje binnenin alleen maar warmer.
ok, volg ik als theorie,
maar betekent dat, dat dat (3 x dat ) ook plaatsvindt dan bij de toepassing van zo'n buiskoeler ?
Heeft zo'n ding een reflecterend oppervlakte dan ? er zal ook contactwarmte overgedragen worden naar de buiskoeler die een groter oppervlakte heeft en daardoor dus meer warmte kan afvoeren,net zoals een grote radiator een grotere warmte-afgifte heeft dan een kleine. Hoe middelen deze effecten uit ?
maar betekent dat, dat dat (3 x dat ) ook plaatsvindt dan bij de toepassing van zo'n buiskoeler ?
Heeft zo'n ding een reflecterend oppervlakte dan ? er zal ook contactwarmte overgedragen worden naar de buiskoeler die een groter oppervlakte heeft en daardoor dus meer warmte kan afvoeren,net zoals een grote radiator een grotere warmte-afgifte heeft dan een kleine. Hoe middelen deze effecten uit ?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
De blanke aluminium binnenkant (als ik het goed zie) van de koelvin reflecteert een deel van de warmte terug naar binnen. Van de overgebleven stralingswarmte die de koelvin absorbeert, straalt het een deel af naar buiten, maar óók een deel terug naar binnen. Ook draagt de koelvin een deel van de warmte direct op het glas over door contact. Die teruggestraalde, terug gereflecteerde én direct op het glas overgedragen warmte zou zonder koelvin al lang in de omgeving zijn verdwenen.
De radiator die heet wordt is in dit geval de anode van de buis. En die zit in een vacuüm. De enige manier om die anode te koelen is d.m.v. straling. Of je die straling nou verder de ruimte in laat gaan of door zo'n koeler laat oppeuzelen maakt niet uit. Zo'n koeler kan stralingswarmte reflecteren zoals Marp opmerkte waardoor de koeling juist minder wordt. Hooguit zet je de stalingswarmte om in een gedeelte convectiewarmte ter plaatse van de koeler.
Zelfde effect als dat je met een infrarood straalkachel een koelblok op enige afstand gaat heet stoken. Dat infrarood element wordt daar niet minder warm van.
Zelfde effect als dat je met een infrarood straalkachel een koelblok op enige afstand gaat heet stoken. Dat infrarood element wordt daar niet minder warm van.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 25 jul 2012, 0:50, 1 keer totaal gewijzigd.
met alle respect voor de theorieën , het blijven theorieën . De een heeft meer met de ene theorie en een andere meer met een andere theorie. Maar ik volg ze wel, zeker, maar gaan ze ook op ?
Ik persoonlijk denk dat het kan werken. Niemand die die dingen heeft toegepast ?
Ik persoonlijk denk dat het kan werken. Niemand die die dingen heeft toegepast ?
Ok, mooie vergelijking !Pjotr schreef:Zelfde effect als dat je met een infrarood straalkachel een koelblok op enige afstand gaat heet stoken. Dat infrarood element wordt daar niet minder warm van.
maar je mist het effect van de convectiewarmte in je conclusie. daar zou die buis wel minder warm van kunnen worden
??? Dit is wel heel vaag. Wat denk je dat kan werken dan?ff lunche schreef:.................Ik persoonlijk denk dat het kan werken.
duh, dat de buis koeler wordt , daar ging het toch om .....?
of niet ?
maar mijn theorie is ook maar een theorie, dat besef ik ook wel
Meten is weten , zo'n ding kopen en uitproberen met en zonder
of niet ?
maar mijn theorie is ook maar een theorie, dat besef ik ook wel
Meten is weten , zo'n ding kopen en uitproberen met en zonder
Laatst gewijzigd door ff lunche op wo 25 jul 2012, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Waarom zou de buis koeler worden door stralingswarmte, die normaliter in de omgeving verdwijnt, tegen te houden om hem deels om te zetten in convectiewarmte? Dat ontgaat me.
het gaat toch om hoe die effecten per saldo uitpakken ?
weet jij dat dan obv alleen een inschatting van de effecten ?
weet jij dat dan obv alleen een inschatting van de effecten ?
hmm
stralingswarmte zal zonder zo'n buiskoeler in bepaalde mate plaatsvinden,
met buiskoeler houdt je inderdaad wat tegen , helemaal correct, maar hoeveel ?
maar er wordt ook middels convectie ook weer warmte alsnog afgestraald, ook hier hoeveel ?
allemaal plussen en minnen van die effecten maar wat is het resultaat van die som ?
wat is het netto effect ? Koeler of niet ?
dat is wat ik bedoel
wat zet het meest zoden aan de dijk dus als het gaat om de temperatuur beheersbaar te houden ?
wel of geen buiskoeler ? De effecten die genoemd worden zijn voorstelbaar maar kennen we de mate waarin ze optreden ook om een uitspraak te doen over het totaal effect van die effecten in relatie tot elkaar ?
Hopelijk heb ik verwoord wat ik bedoel.
als stralinsgwarmte afvoer altijd meer is dan convectiewarmte-afvoer (wat ik dus niet weet) dan volg ik je. (misschien dat dat voor jouw een bekend feit is, als het zo is dus ).
stralingswarmte zal zonder zo'n buiskoeler in bepaalde mate plaatsvinden,
met buiskoeler houdt je inderdaad wat tegen , helemaal correct, maar hoeveel ?
maar er wordt ook middels convectie ook weer warmte alsnog afgestraald, ook hier hoeveel ?
allemaal plussen en minnen van die effecten maar wat is het resultaat van die som ?
wat is het netto effect ? Koeler of niet ?
dat is wat ik bedoel
wat zet het meest zoden aan de dijk dus als het gaat om de temperatuur beheersbaar te houden ?
wel of geen buiskoeler ? De effecten die genoemd worden zijn voorstelbaar maar kennen we de mate waarin ze optreden ook om een uitspraak te doen over het totaal effect van die effecten in relatie tot elkaar ?
Hopelijk heb ik verwoord wat ik bedoel.
als stralinsgwarmte afvoer altijd meer is dan convectiewarmte-afvoer (wat ik dus niet weet) dan volg ik je. (misschien dat dat voor jouw een bekend feit is, als het zo is dus ).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Wel of geen buizenkoeler ?!!? absoluut niet!!, een buis wordt verwarmd om uberhaupt zijn werk te kunnen doen en jij wilt hem weer afkoelen?!
Vreemde gedachte, overigens gaat het afkoelen met dat ding op de foto niet lukken, het is geen oppervlak van een koellichaam welke je vergroot, het is een stralingswarmte welke je nu belet om de buis te verlaten dus het interne van de buis wordt warmer dan wat de bedoelimng is.
stralingswarmte van de zon kan je raam moeiteloos passeren, plak een donker gekleurd metaal tegen je raam en die zal zeikheet worden. deze warmte wordt terug gestraald de buis in
Vreemde gedachte, overigens gaat het afkoelen met dat ding op de foto niet lukken, het is geen oppervlak van een koellichaam welke je vergroot, het is een stralingswarmte welke je nu belet om de buis te verlaten dus het interne van de buis wordt warmer dan wat de bedoelimng is.
stralingswarmte van de zon kan je raam moeiteloos passeren, plak een donker gekleurd metaal tegen je raam en die zal zeikheet worden. deze warmte wordt terug gestraald de buis in
uiteindelijk is het de anode die straalt, en het glas zit er enkel maar tussen om het vacuüm te creëren.
Een koelvin heeft enkel nut als je het koeloppervlak van je hittebron vergroot, het glas is de hittebron niet (ja het wordt wel warm en is een secundaire straler..)
Als je dus de transistor op een koelelement monteert vergroot je zijn stralingsoppervlak van 1cm² naar bv 10cm².
Maw, je zou dus de koelplaat moeten monteren op de anode mocht je ze willen afkoelen...
Conclusie: je zal hoogstens het koeloppervlak van het glas groter maken (geen nut), maar zoals eerder gezegd wordt er ook een stuk warmte naar binnen terug weerkaatst en zal het eerder een negatieve invloed hebben op de anodetemperatuur en dus de levensduur van je buis
Een koelvin heeft enkel nut als je het koeloppervlak van je hittebron vergroot, het glas is de hittebron niet (ja het wordt wel warm en is een secundaire straler..)
Als je dus de transistor op een koelelement monteert vergroot je zijn stralingsoppervlak van 1cm² naar bv 10cm².
Maw, je zou dus de koelplaat moeten monteren op de anode mocht je ze willen afkoelen...
Conclusie: je zal hoogstens het koeloppervlak van het glas groter maken (geen nut), maar zoals eerder gezegd wordt er ook een stuk warmte naar binnen terug weerkaatst en zal het eerder een negatieve invloed hebben op de anodetemperatuur en dus de levensduur van je buis
Je zal dit natuurlijk kunnen testen met een HV lab voeding. Vaste spanning erop zetten en het aantal stroom meten. Als de buis heter word zou hij in princiepe meer stroom laten lopen. Correct me if i'm wrong.
Dus eigenlijk is de buiskoeler volgens de meeste dan een buisenjasje. Lekker warm.
Zoals al aangegeven moet een buis heet worden om te kunnen werken. Is dit misschien dan toch wel goed? Maar dan juist omdat hij verwarmt ipv koelt? Zeker misschien voor buisjes die met minder spanning gevoed worden dan ze eigenlijk zouden willen, en dus niet heel warm worden. (mijn EL84 draaien op 240 volt, die kunnen makkelijk meer hebben, dus misschien hebben die voordeel van de extra warmte?)
Zoals al aangegeven moet een buis heet worden om te kunnen werken. Is dit misschien dan toch wel goed? Maar dan juist omdat hij verwarmt ipv koelt? Zeker misschien voor buisjes die met minder spanning gevoed worden dan ze eigenlijk zouden willen, en dus niet heel warm worden. (mijn EL84 draaien op 240 volt, die kunnen makkelijk meer hebben, dus misschien hebben die voordeel van de extra warmte?)
Enige wat je kunt krijgen met een anode die heter wordt is meer secundaire emissie van de anode en dat wil je juist niet.
Ik heb die dingen ook wel gezien, maar dan als "demper en microfonie" tegen te gaan als vermeende toepassing.
Kan die dingen nu dus niet vinden, behalve deze.
http://www.audiotubes.com/damper.htm
Kan die dingen nu dus niet vinden, behalve deze.
http://www.audiotubes.com/damper.htm
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ook dat is een bedenkelijke toepassing. De in de openingspost getoonde koeler zal eerder geluid opvangen en op de buis overdragen dan enige vorm van demping bieden. Hij voegt namelijk amper massa toe, wat het buisje als geheel nog enigzins minder gevoelig voor trilling zou kunnen maken*. Wél vergroot hij het oppervlak dat gevoelig wordt voor trillingen, en het kromme is: de wand van een vacuumbuis is van zichzelf al gedempt door het vacuum binnenin, en is daarmee resonantie-arm.
* Beste manier om bijv. een zingend buisje in een gitaarcabinet te dempen is door de top van de de buis vast te zetten met een steuntje en siliconenringetje, en door het bevestigingschassis trillingsarm te maken. Niet door een "zwevend" omhulsel rond het transparante glas te plaatsen.
* Beste manier om bijv. een zingend buisje in een gitaarcabinet te dempen is door de top van de de buis vast te zetten met een steuntje en siliconenringetje, en door het bevestigingschassis trillingsarm te maken. Niet door een "zwevend" omhulsel rond het transparante glas te plaatsen.
Wat openen jullie een moeilijke materie, warmtestromingsleer
Het zit ongeveer zo:
De warmte afgifte van een buis( eigelijk van alle "warme"materialen) bestaat uit 3 onderdelen:
Conductie, Geleiding
Convectie, storming
Radiatie, straling.
Als we er vanuit gaan dat de kathode heet is, of anders de heater, deze zal, vanwege vacuum, enkel radieren naar de anode,(geen convectie mogelijk) die echter maar heel weinig toevoegt, er gaat weinig vermogen verloren in de anode, deze op zijn beurt radieert naar het glas, en mogelijk er ook doorheen. Het glas radieert naar de omgeving, en er is een klein beetje convectie.
Als er nu een buizenkoeler op het glas geplaatst wordt, zal er conductie naar deze koeler plaats vinden, en de koeler zal de warmte radiatie ontvangen, als de binnenkant zwart is, zal deze warmte niet gereflecteerd worden. De koeler zal dan warmte radieren en via convectie kwijt raken. Van belang zijn nu een paar belangrijke zaken:
De overdrachtweerstand bij de conductie ( koeling van het glas)
Het oppervlakte aan de binnenkant, ontvangende opp. Van de radiatie.
Het oppervlakte aan de buitenkant, radiatie, en convectie.
Het materiaal van de koeler, warmtestroming in de koeler.
Warmte stroming loopt vanaf een hoge temperatuur naar een lage temperatuur
en is afhankelijk van het temperatuurverschil.
Ik denk dat de koeler de buis inderdaad koeler maakt. De vraag is of dit nodig is. Als de buis op zijn maximale limieten gebruikt wordt, tja dan kan de koeler iets toevoegen, bij het gebruik in hifi apparaten worden buizen over het algemeen niet tot hun uiterste gedreven.....
Mijn mening is dat de koeler weinig toevoegt aan de werking van de buis, ja hij maakt de buis koeler, maar de vraag is hoeveel.... En wat voegt de koeler toe aan microfonie? Experimentje?
Leuke experimenten, studeert er nog iemand aan een hogeschool of universiteit?
Maar hoe meet je de temperatuur van de anode als de koeler er op zit????, zonder koeler kun je deze wel meten met een ir-camera
Wil je meer informatie over warmte stroming, daar gaat het hier over, dan kun je hier meer info vinden
http://www.isaacnewton.utwente.nl/docum ... ingSWO.pdf
Succes met het leesvoer.
Joris
Het zit ongeveer zo:
De warmte afgifte van een buis( eigelijk van alle "warme"materialen) bestaat uit 3 onderdelen:
Conductie, Geleiding
Convectie, storming
Radiatie, straling.
Als we er vanuit gaan dat de kathode heet is, of anders de heater, deze zal, vanwege vacuum, enkel radieren naar de anode,(geen convectie mogelijk) die echter maar heel weinig toevoegt, er gaat weinig vermogen verloren in de anode, deze op zijn beurt radieert naar het glas, en mogelijk er ook doorheen. Het glas radieert naar de omgeving, en er is een klein beetje convectie.
Als er nu een buizenkoeler op het glas geplaatst wordt, zal er conductie naar deze koeler plaats vinden, en de koeler zal de warmte radiatie ontvangen, als de binnenkant zwart is, zal deze warmte niet gereflecteerd worden. De koeler zal dan warmte radieren en via convectie kwijt raken. Van belang zijn nu een paar belangrijke zaken:
De overdrachtweerstand bij de conductie ( koeling van het glas)
Het oppervlakte aan de binnenkant, ontvangende opp. Van de radiatie.
Het oppervlakte aan de buitenkant, radiatie, en convectie.
Het materiaal van de koeler, warmtestroming in de koeler.
Warmte stroming loopt vanaf een hoge temperatuur naar een lage temperatuur
en is afhankelijk van het temperatuurverschil.
Ik denk dat de koeler de buis inderdaad koeler maakt. De vraag is of dit nodig is. Als de buis op zijn maximale limieten gebruikt wordt, tja dan kan de koeler iets toevoegen, bij het gebruik in hifi apparaten worden buizen over het algemeen niet tot hun uiterste gedreven.....
Mijn mening is dat de koeler weinig toevoegt aan de werking van de buis, ja hij maakt de buis koeler, maar de vraag is hoeveel.... En wat voegt de koeler toe aan microfonie? Experimentje?
Leuke experimenten, studeert er nog iemand aan een hogeschool of universiteit?
Maar hoe meet je de temperatuur van de anode als de koeler er op zit????, zonder koeler kun je deze wel meten met een ir-camera
Wil je meer informatie over warmte stroming, daar gaat het hier over, dan kun je hier meer info vinden
http://www.isaacnewton.utwente.nl/docum ... ingSWO.pdf
Succes met het leesvoer.
Joris
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Om een lang verhaal kort te maken, een buis hoor je niet te koelen punt!
Het idee dat het gloeidraad voor de hitte in de buis zorgt
,hoogstens voor een klein deel
.
Bij bijv.een KT88 komt ong. 10W van de gloei en de anode+schermrooster mogen tot 40W gaan.
Denken dat je het vermogen kan opschroeven als je de buis vanbuiten koelt,vergeet 't maar.De anode straalt de warmte af naar buiten,maar ook naar binnen.Bij teveel vermogen wordt de hele zooi veel te heet,stuurroosterstroom,kromtrekken,sluiting,hou maar op
Dan kun je met zo'n radiator het smelten van het glas wel voorkomen,heb je niks aan.
De buis is ontworpen om ,bij niet te hoge omgevingstemp.,niet te smelten.De enige rede om te koelen is als de buis in een (te)hete omgeving moet werken,maar dan helpt een radiator ook nauwelijks.Blijft blazen of water
Anne
Bij bijv.een KT88 komt ong. 10W van de gloei en de anode+schermrooster mogen tot 40W gaan.
Denken dat je het vermogen kan opschroeven als je de buis vanbuiten koelt,vergeet 't maar.De anode straalt de warmte af naar buiten,maar ook naar binnen.Bij teveel vermogen wordt de hele zooi veel te heet,stuurroosterstroom,kromtrekken,sluiting,hou maar op
Dan kun je met zo'n radiator het smelten van het glas wel voorkomen,heb je niks aan.
De buis is ontworpen om ,bij niet te hoge omgevingstemp.,niet te smelten.De enige rede om te koelen is als de buis in een (te)hete omgeving moet werken,maar dan helpt een radiator ook nauwelijks.Blijft blazen of water
Anne