Complementaire LP en HP 2e orde filters met een gelijke fn hebben ook een gelijke group delay en daarmee een constant faseverschil. Dat hangt niet af van de Q-factor. Ter illustratie hier een aantal 2e orde filters met gelijke Fn en met verschillende Q-factor:
Van boven naar beneden:
Q = 0,71 (Butterworth
Q = 0,59 (Bessel)
Q = 0,5 (Gaussich)
Q = 0,35 (Ter illustratie)
Van al deze filters is het faseverschil tussen HP en LP constant 180 graden, alleen bij een Q van 0,5 is de totale responsie een constante spanning. De totale fase draait wel van 0 graden op 0 Hz naar 180 graden op hoge frequenties. Bij een hogere Q krijg je een bult en bij een lagere Q een deuk in de totale respons.
Het begrip Q-factor is eigenlijk alleen van toepassing op 2e orde filters. Het komt nog uit de tijd waarmee met Q-factor de kwaliteit (Quality Factor) van afgestemde kringen, dat waren destijds hoofdzakelijk 2e orde band-pass filters, in radio ontvangers werd aangeduid. Hoe hoger die is hoe selectiever de kring is.
Modulair actief analoog filter met mezaninne boardjes...
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Modulair actief analoog filter met mezaninne boardjes...
In de regeltechniek wordt volgens mij altijd gesproken over bèta (β).Pjotr schreef:Het begrip Q-factor is eigenlijk alleen van toepassing op 2e orde filters. Het komt nog uit de tijd waarmee met Q-factor de kwaliteit (Quality Factor) van afgestemde kringen, dat waren destijds hoofdzakelijk 2e orde band-pass filters, in radio ontvangers werd aangeduid. Hoe hoger die is hoe selectiever de kring is.
Welk (heel verwarrend) weer gelijk is aan 1/Q.
Het vreemde is dat in de akoestiek/trillingen en golven wel weer Q wordt gebruikt voor een resonantie (van bv een gedempte trilling)
Om iets aan te vullen.
Alles wat een 2e orde systeem of meer is, heeft een Q.
Immers bestaan hogere orde systemen simpelweg uit een combinatie van 2e orde systemen of 2e orde en 1e orde systemen.
Een extra regel is, dat je met toevoegen van iets altijd een hogere orde krijgt en je nooit een lagere orde systeem kunt krijgen.
Re: Modulair actief analoog filter met mezaninne boardjes...
Nee, dat is oneigenlijk gebruik van Q, alleen een 2e orde systeem kent dat. Wel hebben bij hogere orde systemen de afzonderlijke 2e orde elementen een Q maar niet het totale systeem. Alleen als dat totale systeem weer een 2e orde systeem is (zoals bij een speaker unit) kun je van Q spreken. Dat je bij paneel resonantie van Q kunt spreken kan omdat dat in feite een 2e orde massa-veer systeem is.b_force schreef:Alles wat een 2e orde systeem of meer is, heeft een Q.
Immers bestaan hogere orde systemen simpelweg uit een combinatie van 2e orde systemen of 2e orde en 1e orde systemen.
In de regeltechniek wordt eigenlijk nooit met Q gewerkt, dat is typisch iets van vonkentrekkers
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Modulair actief analoog filter met mezaninne boardjes...
Het is natuurlijk een beetje mierenneuker op de definitie 
Een hogere orde systeem heeft toch net als een 2e orde systeem een eigen frequentie,
(Laten we die dan trouwens ook maar correct omega (ωn ) noemen
)
en dempingsfactor?
Hoe moet je die dan noemen volgens jou?
In mijn boek (Regeltechniek, Cool, Schijf en Viersma) wordt bij gecombineerde systemen ook gesproken over dempingsfactor bèta.
edit:
Foutje, het moet natuurlijk zijn dat Q = 1 / (2*bèta )
Een hogere orde systeem heeft toch net als een 2e orde systeem een eigen frequentie,
(Laten we die dan trouwens ook maar correct omega (ωn ) noemen
en dempingsfactor?
Hoe moet je die dan noemen volgens jou?
In mijn boek (Regeltechniek, Cool, Schijf en Viersma) wordt bij gecombineerde systemen ook gesproken over dempingsfactor bèta.
edit:
Foutje, het moet natuurlijk zijn dat Q = 1 / (2*bèta )
Re: Modulair actief analoog filter met mezaninne boardjes...
Wauw, ik vind dit wel een overzichtelijk plaatje en een duidelijke uitleg. Ik leer een hoop van deze discussies want tot nu toe bleef ik een beetje hangen in tooltjes zonder te begrijpen wat nou de echte verschillen tussen de filters zijn! Bedankt voor alle support, Peter Bart & Tom!Pjotr schreef:Complementaire LP en HP 2e orde filters met een gelijke fn hebben ook een gelijke group delay en daarmee een constant faseverschil. Dat hangt niet af van de Q-factor. Ter illustratie hier een aantal 2e orde filters met gelijke Fn en met verschillende Q-factor:
Van boven naar beneden:
Q = 0,71 (Butterworth
Q = 0,59 (Bessel)
Q = 0,5 (Gaussich)
Q = 0,35 (Ter illustratie)
Van al deze filters is het faseverschil tussen HP en LP constant 180 graden, alleen bij een Q van 0,5 is de totale responsie een constante spanning.
Ook leuk, wat ik me nooit had gerealiseerd is dat de fase voor allebei + en - 90 graden is wat tezamen 180 geeft. Logisch maar nooit gerealiseerd.
Re: Modulair actief analoog filter met mezaninne boardjes...
Ik ben zelf bezig met deze schakeling voor mijn nu te bouwen 2 weg
http://www.circuit-projects.com/audio/t ... ponse.html
heb er als aanvulling nog bij:
gebalanceerde input
instelbare bafflestep correctie direct achter de input
instelbaare boost beneden de 40Hz
daarvoor ook mooie printen laten maken bij Eurocircuits
http://www.circuit-projects.com/audio/t ... ponse.html
heb er als aanvulling nog bij:
gebalanceerde input
instelbare bafflestep correctie direct achter de input
instelbaare boost beneden de 40Hz
daarvoor ook mooie printen laten maken bij Eurocircuits
Re: Modulair actief analoog filter met mezaninne boardjes...
En?
( Edit: Ooops! Reply op verkeerde thread
)
( Edit: Ooops! Reply op verkeerde thread
