8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Arno, dit is met een redelijke groothoek gedaan en daarvan klopt de geometrie behoorlijk goed :mrgreen: Door de groothoek krijg je altijd een overdreven perspectief vertekening. Op die manier meten heeft dan weinig zin als het niet exact recht er voor opgenomen is. Kijk ook maar naar de breedte van de afschuining in de voorflens.

B.t.w. de conus van de CSS is recht, die van de Mivoc heeft een ronding naar binnen toe.

Eerst maar eens bezien hoe het klinkt, kunnen we altijd nog reclameren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Om misverstanden te voorkomen hier nog even de CSS recht van voren en op grotere afstand (voor zo goed en zo kwaad dat even snel ging):
TRIO8-Front.jpg
De gamma heb ik i.v.b. met het hoofdzakelijk zwart bewust wat high-key gehouden. De dust cap zit wel een aantal mm naar links maar toch niet zo extreem als het op de andere foto leek.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door dre »

dat ziet er inderdaad een stuk beter uit.
Gebruikersavatar
matthijs1988
Berichten: 115
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 23:53
Locatie: Heteren

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door matthijs1988 »

Ziet er zeeer netjes uit! intussen al wat meetresultaten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Provisorisch wat, heb nog niet veel tijd gehad. Resonanties vind ik niet behalve de reflectie tegen de achterkant op ca. 700 Hz. Ik heb wat bas pulsen van 30 Hz er op losgelaten maar buikmassage geeft dat toch niet :mrgreen: Wat wel goed te hoeren is daarbij is het geruis van de phase plug van de Mivoc bij flink uitsturen. Die pulsen zelf hoor je vrijwel niet, zijn synthetische 30 Hz kicks, dus qua vervorming lijkt het op het gehoor erg mee te vallen met beide speakers.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Lnsadnoh »

Pjotr schreef:
Arno, dit is met een redelijke groothoek gedaan en daarvan klopt de geometrie behoorlijk goed :mrgreen: Door de groothoek krijg je altijd een overdreven perspectief vertekening. Op die manier meten heeft dan weinig zin als het niet exact recht er voor opgenomen is. Kijk ook maar naar de breedte van de afschuining in de voorflens.

B.t.w. de conus van de CSS is recht, die van de Mivoc heeft een ronding naar binnen toe.

Eerst maar eens bezien hoe het klinkt, kunnen we altijd nog reclameren.

Hoi Arno/Pjotr,

Foto's van dichtbij maken, daar krijg je al snel een vertekend beeld van terwijl alles netjes recht is.
Als je een meer realistischere foto wilt maken dan moet je dat van veraf doen en dan inzoomen.
Resultaat is dan het beste, minder vervorming.

Edit: ik lees nu ook zelf je reactie erna.

Maar OT: Mooi project!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door wouter »

hoe staat het met dit project??
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Ha Wouter,

Goeie vraag, dat zou ik wel eens willen weten :mrgreen: Na de zomervakantie erg weinig tijd er voor gehad. Hopelijk kan ik in de kerstvakantie er weer mee verder.

Eerste indruk tot dusver: Beide speakers recht ge-equalised met de DSP van de AS2-100 naar 30 Hz op - 3dB. De CSS levert dan een substantiële bas op redelijk volume zonder noemenswaardig hoorbare vervorming. Had daar wel een 350W versterker voor nodig (2x UcD180 gebrugd). Met 1x UcD180 ging dat niet echt lekker. De Trio Mivoc haalde dat niet, equalisen tot 35 - 40 Hz is wel de limiet daarmee. Anders gaat ie echt veel extra niet-muzikaal kabaal maken. De Trio is wel gevoeliger en komt al lekker los met 1x UcD180. Met 2x in brug is echt overkill voor de speaker. Het loont wel om alle subsonisch laag onder de 30 Hz extra weg te filteren, levert geen output maar belast de speakers wel behoorlijk extra in negatieve zin.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 07 nov 2012, 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door wouter »

Die 8 liter is ook wel erg krap. Ik begrijp niet hoe je 8" of 10" in minder dan 10 liter laat functioneren. 8dB boost in het gebied waarin vervorming snel oploopt lijkt me niet zo handig. Alleen in geval van 'moet klein' zoals bij B&O.
De power die een CSS Trio nodig heeft en kan verwerken lijkt me wel in verhouding tot prijs en prestatie. De Mivoc kost dan aan 2 kanten minder, driver en versterker kunnen dus goedkoper.

Zo gebruik ik een AM80 en XAW210HC = 135,- samen. Maar dan wel in 12 liter GHP (-3dB 33 Hz) en dat gaat vrij luid.
In 8 liter zit je zo ver van de 30 Hz af dat je dan enorm moet boosten inderdaad.

Komt de vervorming ook door de lucht langs de faseplug? Ik kan me voorstellen dat je dit soort dingen bij een compacte sub goed kan horen en met zo'n open spleet is 8 liter echt een 'risico'.

Hier een simulatie, 8 liter is elektrisch volledig 'beschermd' als gevolg van de drukkamer, bij 12 liter de belastbaarheid onder 43 Hz af. De conus uitslag van een 12 liter variant is SUBstantieel groter :wink:
mivoc sub 1.PNG
Het is bizar hoe klein je een functionerend GHP subje kunt maken voor deze driver...
Laatst gewijzigd door wouter op wo 07 nov 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Eerste indruk tot dusver: Beide speakers recht ge-equalised met de DSP van de AS2-100 naar 30 Hz op - 3dB. De CSS levert dan een substantiële bas op redelijk volume zonder noemenswaardig hoorbare vervorming. Had daar wel een 350W versterker voor nodig (2x UcD180 gebrugd). Met 1x UcD180 ging dat niet echt lekker. De Trio haalde dat niet, equalisen tot 35 - 40 Hz is wel de limiet daarmee. .....
welke bedoel je nou? De Trio8 is de CSS... :roll: met welke bedoel je nou de Mivoc?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door wouter »

Trio lijkt me de Mivoc :wink:

Het is een woofer met een hoge gevoeligheid in compacte kastjes. Echt compact.
mivoc ghp.PNG
5 liter lijkt qua uitslinger gedrag minimaal, kleiner geeft opslingering.
mivoc 5 liter.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

De Mivoc gaat i.d.d. erg veel kabaal maken langs de faseplug maar dat is alleen erg opvallend bij sec bas pulsen met weinig tot geen boventonen. Al werkt dat natuurlijk wel versmerend bij gewoon naar muziek luisteren. Maar dan moet je wel behoorlijk luid spelen. Doel was toch als subje bij de PC en dan speel je meestal toch niet zo heel luid. En op die manier ingezet doet de Mivoc het eigenlijk uitstekend in die 8L recht getrokken naar 35 Hz.

Wat echt veel scheelt is nutteloos gewapper onderdrukken met een 2e orde HP op 30 Hz. Dat levert met beide speakers een veel schonere en gedefinieerdere bas op.

Als voorlopig oordeel: De Mivoc speelt wat levendiger en de CSS met wat meer autoriteit. Maar de CSS komt pas los met flink vermogen er achter, ook op lagere volumes.

Over 8L vs 12L: Dit is ook als experiment opgezet om eens te kijken hoever je kunt gaan met langeslag speakers in een klein volume door te equalisen. Mijn ervaring is altijd geweest dat 9 dB boost wel het maximaal haalbare was. Het resultaat hiermee valt eerlijk gezegd niet tegen. Feestje er mee bouwen is echter te veel gevraagd :mrgreen:

P.s HJ, ja was een vergissing, werd even afgeleid door de vrouw met overleg over het eten :mrgreen: Heb het even gecorrigeerd, Wouter snapte hem wel :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”