@John P: Nee deze had ik nog niet gezien: bedankt voor de tip, ik heb al contact gehad met de verkoper.
Ook heb ik contact gehad met iemand bij IBF, met de vraag wat nog meer nodig is voor redelijke metingen naast deze microfoon.
Hij zei dat er maar weinig geluidskaarten zijn die de noodzakelijke bias-spanning combineren met een voorversterking, en dit ook nog fatsoenlijk doen zonder te veel vervorming.
De betere kosten dan minstens 100 euro, zodat ik dan net zo goed de MP-1r voorversterker van IBF kan kopen (het setje dan).
Wat ik bij dit alles nog steeds niet begrijp
; is waarom de rumoh mm-10 wel direct op mijn geluidskaart kan, en de IBF EMM-8 niet?
Of heeft dit te maken met de kwaliteit van de metingen, dat in geval van de IBF oplossing meer zekerheid geeft..........
Jullie kunnen dus hieruit afleiden dat ik een echte beginner ben, zonder enige hinder van noodzakelijke voorkennis, of kennis op het gebied van electronica.
Mijn stappenplan was:
1- het bepalen van de frequentie-curve vlakheid van mijn huidige speakers (in de luisteropstelling, of afzonderlijk met minimale kamer invloeden),
2- ditzelfde te doen bij vrienden om enigzins een vergelijk te krijgen (mbt mijn metingen en mijn speaker kwaliteit),
3- mogelijke verbeteringen uitproberen bij mijn huidige speakers, dmv filter wijzigingen,
4- nieuwe speakers zelfbouwen/ontwerpen, uiterlijk gelijkend op de huidige set (om de WAF factor niet te beinvloeden).
Hierbij vind ik frequenties tussen 20 en 60 Hz wel heel belangrijk (omdat ik die nu meen te missen), en de rechtheid van de curve vind ik heel belangrijk omdat ik het geluid in het midden/hoog erg rommelig en luid vind.
Dus vandaar dat ik denk een gecalibreerde microfoon te moeten aanschaffen, die iig na calibratie recht is tussen de 20-20000 Hz.