Jammer hij deed het zo mooi

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door meanman64 »

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

meanman64 schreef:
Hadige link.
Zet hem meteen bij mijn faforieten.

Bedankt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Ah!buis »

Heb je die 0,22 getest nadat ie er uitgesoldeerd is ? Zou de eerste keer niet zijn dat een sluiting verdwijnt na eraan te solderen :o .
De meeste belasting van die kapotte transistor gaat via een 1k5 weerstand (vanaf de trimpot van 1k kom je eerst een ceramische C tegen en daar naast een iets donkerder weerstand)en die ziet er niet verbrand uit.
De stroom door de BD140 kan,wegens allerhande serieweerstanden,niet veel meer dan 25mA worden.Met een,geschatte,10V erover (voeding 34V ?) stook je daar 1/4W op,wordt ie niet heet van.Tenzij ik me ergens vergis moet het die C zijn,dan wordt de stroom wel groot.
Hoewel het Ctje over de 1k5 zou misschien ook nog kunnen,maar niet waarschijnlijk.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Klopt wel.
Ik heb eerst gemeten over de C toen deze nog op het bord zat en had toen een sluiting.
Mijn aanname was dat dit mogelijk door ander componenten kon komen die ook op het bord zaten.
Na het loshalen was de sluiting weg en meet hij dus weer goed.
Toch maar weg gooien dus.

Ik zal eens wat spullen bestellen om te vervangen en dan maar zien wat het doet.
Bedankt vast voor de duidelijke uitleg.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Je houd ons wel op de hoogte ?
Ik ben benieuwd !
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Tuurlijk spreekt voorzich.
Ik heb vandaag al wel dezelfde ctjes gevonden gewoon bij mijn eigen electro boertje in harderwijk.
Helaas had hij de bd140 niet op vooraad.
Hiervoor dus maar even een bestelling plaatsen bij dickbest.

Groetjes george
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Helaas had hij de bd140 niet op vooraad.
Dat klinkt nou net als een groentenman die geen komkommers in huis heeft, of een slager die zonder gehakt zit... :?
Aan de andere kant, je mag blij zijn dat er uberhaubt nog zo'n zaak in de buurt zit... :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Barry2001 »

Kappa7 schreef:
Tuurlijk spreekt voorzich.
Ik heb vandaag al wel dezelfde ctjes gevonden gewoon bij mijn eigen electro boertje in harderwijk.
Helaas had hij de bd140 niet op vooraad.
Hiervoor dus maar even een bestelling plaatsen bij dickbest.

Groetjes george
Aj, dat had ik vd week moeten weten George, die had ik wel voor je gehad!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Kappa7 schreef:
Helaas had hij de bd140 niet op vooraad.
Dat klinkt nou net als een groentenman die geen komkommers in huis heeft, of een slager die zonder gehakt zit... :?
Aan de andere kant, je mag blij zijn dat er uberhaubt nog zo'n zaak in de buurt zit... :lol: :wink:

+1

Of er moet net iemand langsgeweest zijn die er 25 heeft gekocht!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Kappa7 schreef:
Tuurlijk spreekt voorzich.
Ik heb vandaag al wel dezelfde ctjes gevonden gewoon bij mijn eigen electro boertje in harderwijk.
Helaas had hij de bd140 niet op vooraad.
Hiervoor dus maar even een bestelling plaatsen bij dickbest.

Groetjes george
Aj, dat had ik vd week moeten weten George, die had ik wel voor je gehad!
Heej dat had mooi geweest maat komt goed.
Ik moet nog even kijken wat er allemaal nog meer in zit en ook voor het meetkastje moest ik nog het een en ander bestellen.
Lijkt mij dus een goed moment om dat vanavond maar eens te doen.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Kappa7 schreef:
Helaas had hij de bd140 niet op vooraad.
Dat klinkt nou net als een groentenman die geen komkommers in huis heeft, of een slager die zonder gehakt zit... :?
Aan de andere kant, je mag blij zijn dat er uberhaubt nog zo'n zaak in de buurt zit... :lol: :wink:

+1

Of er moet net iemand langsgeweest zijn die er 25 heeft gekocht!
Ach zijn commentaar was oei dat is wel een hele oude.
Maar wist wel precies de specs uit zijn hoofd en was al bezig om een vervanger te zoeken die hij wel had.
best wel een goed zaakje dus.
Alleen jammer dat hij de BD140 niet had liggen.
Kan me natuurlijk wel voorstellen dat zo een winkel niet alles heeft er is immers wel erg veel op de markt.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Tijd voor een update.
Inmiddels zijn is de BD140 vervangen en ook de c(zwart omcirkeld.)
tevens ook de elco's gemeten en op het bord waren die niet erg goed meer.
Na dat ik ze heb uit gesoldeerd was de waarde prima maar ook voor de zekerheid daar nieuwe elco's geplaatst.

Alles terug gebouwd en aangesloten en toen voorzichtig de stekker er in.
klik en voorzichtig komen de leds op het bord op terwijl de andere leds van het goede bord meteen branden.
toch maar even meten.
Op de ingang krijgt het bord 95V dat lijkt mij dus prima maar na de zekering nog maar 45.
Dus ook de zekering vervangen die niet kapot leek en dan maar weer aanzetten.
Helaas een flits uit de nieuwe zekering en de ledjes blijven uit.

Kortom dat was het dus niet.
Dan de volgende stap maar zetten.
Ik denk er aan om de BC650 te gaan vervangen als volgende stap.
of is het slimmer om alle rood omcirkelde componenten te vervangen?
Het liefst hou ik zo veel mogelijk van de stuur trap origineel.
Ook de rest van de blauwe ctjes wil ik nog vervangen maar dan puur om deze weer een paar jaar mee te kunnen laten gaan.
rep1.JPG
Groetjes George
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ds23man »

Ik denk dat het nu echt tijd wordt voor het schema! Het wordt nu wel een beetje gissen.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Nijn »

Kappa7 schreef:
Op de ingang krijgt het bord 95V dat lijkt mij dus prima maar na de zekering nog maar 45.
Hoe heb je dat gemeten? (AC, DC, en over welke punten?) Als het schema op pagina 1 van deze thread enigszins klopt zitten er 40V elco's over de voeding.
Kappa7 schreef:
Het liefst hou ik zo veel mogelijk van de stuur trap origineel.
Als er BC550 en BC560's inzitten, zou ik me over het origineel houden niet zoveel zorgen maken. Dat zijn standaard transistoren. Maar 'lukraak' vervangen van componenten heeft niet zo heel veel zin (of je moet alle componenten op de print vervangen.. dan helpt het wel ;)) Ik zou eerst de componenten die Anne in een eerdere tekening heeft aangegeven met pijltjes eens nakijken of ze nog wel goed zijn.

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Pjotr »

Als uit een versterker print rook is gekomen zoals in dat geval, is 9 van de 10 keer meestal ook 9 van de 10 torren naar de eeuwige jachtvelden of half gaar.

Je moet ze dan echt stuk voor stuk allemaal checken. Sneller en doelmatiger is om ze dan allemaal maar te vervangen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ds23man »

Ik heb op mijn scoop zo'n heerlijke componentencheckfuntie, in dit soort gevallen als het schema niet of deels aanwezig is kun je alleen maar alle halfgeleiders eruit solderen en testen. Voordeel is dan dat je dan ook alle C's in circuit kan testen. En dan alles er nieuw in. Je weet dan in iedergeval wat er stuk was....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Ik gok op een van eindtorren, die zekering klapt er niet zomaar uit.
Dan moet er wel een stroom van een paar Ampere hebben gelopen.
Pjotr schreef:
Sneller en doelmatiger is om ze dan allemaal maar te vervangen.
+1, en gelijk nieuwe (zener) diode's erin, als je dan toch bezig bent. O:)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Daar was ik al bang voor, dat het beste alles vervangen kan worden.
Het probleem is alleen dat ik niet zeker weet wat voor eindtoren er gebruikt zijn.
Ik heb wel met de diode stand op de voltmeter de transistoren door gemeten en dan meet de stuurtrap gewoon normaal.
Het gaat echter fout bij de eind torren en de trap daar voor maar dat kan natuurlijk ook zijn om dat deze nog niet zijn uit gesoldeerd.

De gok dat de MJ15003 / MJ15004 gebruikt is lijkt mij prima kunnen, maar deze zomaar vervangen terwijl niet zeker is of dit de juiste is???
Dan kom ik nog bij de volgende vraag moeten deze gematcht worden en hoeveel zou ik er dan nodig hebben om dit uit te zoeken?

Ik meet de 95V trouwens tussen de twee zekeringen dus daar waar deze het bord in gaat.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Pjotr »

Zou er eerst maar eens een schema of service manual van zien op te snorren. En dan eens zien wat er uitgefikt is. Het kan ook meevallen. Weet wel dat importeurs van dit high-end spul high-moeilijk kunnen doen daarover. Zou dan direct contact opnemen met Aaron in Duitsland en de situatie uitleggen. Op zich zijn Duitsers erg behulpzaam met dit soort zaken is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Ik heb al contact gehad met Aaron Duitsland maar die willen echt niet mee werken.
Het enige dat zij mij kunnen aanbieden is een nieuwe unit van €590,-
Beetje jammer dus.
Ik heb ook nog voor gesteld om de componenten direct van hun af te nemen maar daar wilden zij ook niet aan.
Wel heb ik op DIY audio een topic gevonden van iemand die ook op zoek is naar het schema van deze versterker.
Daar werd ook aangegeven dat het wel eens een MJ150024/25 kon zijn als eind transistor.
Kortom ik ben er nog niet uit.

Ik zal het verhaal eens rustig reserve engineren mogelijk wordt het dan allemaal wat duidelijker.

Groetjes George
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door knuisje »

Nog meer info over deze versterker: http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... rrent.html
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Rogers »

Bij deze dan...


Marcel
Bijlagen
1.jpg
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Rogers »

En de kale versie

Marcel
Bijlagen
2.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Ik heb al contact gehad met Aaron Duitsland maar die willen echt niet mee werken.
Het enige dat zij mij kunnen aanbieden is een nieuwe unit van €590,-
Beetje jammer dus.
Ik heb ook nog voor gesteld om de componenten direct van hun af te nemen maar daar wilden zij ook niet aan.
Wel heb ik op DIY audio een topic gevonden van iemand die ook op zoek is naar het schema van deze versterker.
Daar werd ook aangegeven dat het wel eens een MJ150024/25 kon zijn als eind transistor.
Kortom ik ben er nog niet uit.

Ik zal het verhaal eens rustig reserve engineren mogelijk wordt het dan allemaal wat duidelijker.

Groetjes George
Ai, wat een nitwits zeg. Gelukkig maak ik ook het omgekeerde mee en zijn Duitsers technisch meestal behulpzamer dan de Britten.

Reverse engineeren is best goed te doen. Zo'n versterker is allemaal geen hokus pokus. Is het schema duidelijk dan is ook wel te bepalen welke transistoren geschikt zijn en welke er in passen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Ah!buis »

Als het schema,in het begin,ongeveer klopt en daar lijkt het wel op dan is er binnen de eindversterker een versterking van 3x.Dat maakt,samen met de stroombeveiliging,de eindversterker tamlijk ongevoelig voor fouten ervoor.
Die nieuwe BD140 is 't ie weer stuk? Het kan haast niet door de eindversterker komen.Het kleine keramische Ctje,waar ik het over had,nagekeken?Heet in 't schema C11.De volgende die dan sneuvelen zijn T9 en T13,niet de eindtorren.
Anne
Bijlagen
Cap.JPG
Plaats reactie