Labvoedingen en dergelijke.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Niks nutteloze discussie, ik denk dat in het geval van de 723 er alleen nog oude voorraden zijn. Geen enkele fabrikant zal het in zijn hoofd halen om daar nog een productierun voor te draaien, als ze hem al nog kunnen maken.... In de oude tijd was het geen probleem om even een magazijn "vol" te draaien, tegenwoordig werkt dat wel anders. Geen vraag, geen productie. Dit probleem gaan we steeds meer tegenkomen. Dat er bijvoorbeeld nog steeds Wimaatjes te krijgen zijn komt alleen door de "highend" audio industrie. Niemand gebruikt die dingen nog ergens ander voor: smd. smd, smd,smd. Als een fabrikant denkt: het kan niet meer uit, hebben wij het nakijken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Dat er bijvoorbeeld nog steeds Wimaatjes te krijgen zijn komt alleen door de "highend" audio industrie. Niemand gebruikt die dingen nog ergens ander voor: smd. smd, smd,smd. Als een fabrikant denkt: het kan niet meer uit, hebben wij het nakijken.
Dat is grote flauwekul. De "highend" audio industrie lift gewoon mee op de rest van de industrie. Wel is het zo dat als de omzet teveel terug loopt, een productielijn ingezet wordt voor een beter renderend product.

Zeker v.w.b. condensatoren zit er kwalitatief nog steeds veel progressie in. In de vermogenselektronica b.v. kunnen condensatoren niet goed genoeg EN niet goedkoop genoeg zijn. Daar profiteert de audio industrie alleen maar van mee.

B.t.w. de uA723 wordt nog veel toegepast en is nog volop in productie. Is misschien wel oud maar qua prestaties nog steeds up to date.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Dat er bijvoorbeeld nog steeds Wimaatjes te krijgen zijn komt alleen door de "highend" audio industrie. Niemand gebruikt die dingen nog ergens ander voor: smd. smd, smd,smd. Als een fabrikant denkt: het kan niet meer uit, hebben wij het nakijken.
Dat is grote flauwekul. De "highend" audio industrie lift gewoon mee op de rest van de industrie. Wel is het zo dat als de omzet teveel terug loopt, een productielijn ingezet wordt voor een beter renderend product.

Zeker v.w.b. condensatoren zit er kwalitatief nog steeds veel progressie in. In de vermogenselektronica b.v. kunnen condensatoren niet goed genoeg EN niet goedkoop genoeg zijn. Daar profiteert de audio industrie alleen maar van mee.
Ik denk dat je je nu vergist, het overgrote deel van de productie is momenteel smd...... through hole is dead is het motto van de fabrikanten! Ook in de vermogenselektronica!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

Hoe kom je daar bij? Zit er midden in en SMD kan gewoon maar beperkt toegepast worden, zeker wat betreft condensatoren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

Gerhard, Om het maar even heel onbeschoft en op z'n haags te zeggen: je lult uit je nek.
http://www.ti.com/sitesearch/docs/unive ... 3&linkId=1
STATUS : ACTIVE
Dat wil dus zeggen dat ze nog gemaakt worden...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Hoeveel electronica wordt er per jaar gemaakt wereldwijd? Wat is het percentage daarvan in computers, bruingoed en automotive? Wat wordt daar voor 99,9% in gebruikt? SMD! Through hole is percentage gewijs marginaal geworden. Gevolg? stijgende prijzen en leveringsproblemen!

Dat de 723 op de websites van de fabrikanten nog steeds niet als "obsolete" aangeduid worden komt denk ik dat ze nog een voorraadje hebben liggen. Dat ze dat nog hebben wil niet zeggen dat die er over een jaar nog zijn, geen vraag: kosten magazijn> chemisch afval. Dat geldt ook voor Farnell trouwens.

Welkom in de harde wereld van de centen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ds23man op di 17 jul 2012, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

En om daar even een real life voorbeeld van te geven:

Bij mijn laatste bestelling van de CS3318 bij Farnell ( 22 op EU voorraad), kreeg ik twee dagen later een mail met de mededeling dat hij er uit ging........ ( en niet bij de fabrikant) oftewel koop die andere ook maar snel want wij investeren er niet meer in!
Laatst gewijzigd door ds23man op di 17 jul 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

en wat is dat dan, de 3318 ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Een vrij recent 8 kanaals volumeregelchipje van Cirrus.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

Tsja, het is recent ontworpen en gefabriceerd, dus al gauw obsolete.....
Zal je met een 723 niet snel gebeuren... :goeie: :mrgreen:
Wedden dat er over een jaar nog honderden zo niet duizenden te krijgen zijn ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Ah!buis »

Over de onderdelen voor die voeding zou ik me zo geen zorgen maken :sure:
Die dikke torren kunnen door heel wat anderen vervangen,desnoods in een TO-3P behuizing.Voor een 741 zijn er ook zat vervangers,met dezelfde aansluitingen.En ten slotte de 723 dient hier enkel om een stabiele 6V te leveren,waar bij zelfs die 6V niet zo nauw komt als 't maar stabiel is (dient als referentie).Kan zo vervangen door een 7805,7806 of 7808.Per slot moeten de weerstanden met * toch aangepast.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

Het is mij niet duidelijk wat Ray nu met dit topic vraagt. Volgens mij heeft ie een goed werkend ding geklust en is het meer show case. Maar om weer ontopic te komen, hier het schema van mijn 2x 30V @ 3A voeding van 150 euries kant en klaar en die al 10 jaar trouw zijn best doet. Zit trouwens ook een 723 in en een trafo van een kilo of 10. Mooie is dat de trafo aftakkingen relais geschakeld zijn afhankelijk van de uitgangsspanning, zodat de regeltransistor niet overkookt bij lage uitgangsspanningen en veel stroom. Niks mysterieus, goed en doeltreffend.

Zie dit maar eens zelf na te bouwen voor dat bedrag. Een vergelijkbare staat bij Eleshop voor nog minder dan 150 euries: http://www.eleshop.nl/troniq-psu303dx2- ... p-499.html
Bijlagen
510075-sp-01-en-Power_Supply_PS_2403_Pro.pdf
(32.08 KiB) 98 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

Wel, ik vraag niet zozeer. het kwam meer doordat Nuttyhifi een voeding zocht om metingen en testen aan zijn kapotte versterker te kunnen doen :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1595834

En aangezien het mij niet sjiek leek om daar vervolgens een hele discussie over voedingen te gaan houden (het gaat tenslotte over het repareren van een versterker), leek het mij verstandig om er een apart topic over te openen.

(je hebt toch wel een paar reserve 723's op voorraad ? stel je voor dat er een kapot gaat... :rofl: )
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Tsja, het is recent ontworpen en gefabriceerd, dus al gauw obsolete.....
Zal je met een 723 niet snel gebeuren... :goeie: :mrgreen:
Wedden dat er over een jaar nog honderden zo niet duizenden te krijgen zijn ?
Nou begrijp je de essentie niet: fabrikanten produceren alleen als er voldoende besteld is/ wordt en houden zelf niets meer op voorraad. Dat laten ze aan de distributeurs over.

Als je hier even kijkt bij het overzichtje sample and buy onder distributor inventory en 1K leadtime, zie je dat. En ook dat ze niet eerder een run draaien bij een bestelling van minimaal 1000 stuks:

http://www.ti.com/product/ua723

Mijn voorbeeld van de CS3318 is exemplarisch van wat er momenteel gebeurd, fabrikanten geen voorraad. Distributeurs kijken hoeveel er wordt verkocht, is dat te weinig dan nemen ze het niet meer op voorraad omdat ze er ook minimaal 1000 van moeten bestellen. Het product is dan niet obsolete, maar gewoon op en moet iedereen maar afwachten wie er weer een grote order plaatst. Vergeet niet dat er tegenwoordig met electronica componenten gespeculeerd wordt!

Als hobbyist of kleine fabrikant heb je dan gewoon het nakijken!

Groundsound heeft dat meegemaakt met de ontwikkeling van de DCN28, de 8 kanaals dig xover, was bijna klaar en wat denk je dat er gebeurd? De gebruikte dsp is niet meer leverbaar. Robert kon toen helemaal opnieuw beginnen!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Het is mij niet duidelijk wat Ray nu met dit topic vraagt. Volgens mij heeft ie een goed werkend ding geklust en is het meer show case. Maar om weer ontopic te komen, hier het schema van mijn 2x 30V @ 3A voeding van 150 euries kant en klaar en die al 10 jaar trouw zijn best doet. Zit trouwens ook een 723 in en een trafo van een kilo of 10. Mooie is dat de trafo aftakkingen relais geschakeld zijn afhankelijk van de uitgangsspanning, zodat de regeltransistor niet overkookt bij lage uitgangsspanningen en veel stroom. Niks mysterieus, goed en doeltreffend.

Zie dit maar eens zelf na te bouwen voor dat bedrag. Een vergelijkbare staat bij Eleshop voor nog minder dan 150 euries: http://www.eleshop.nl/troniq-psu303dx2- ... p-499.html
Hee, leuke voeding. Ga ik maar eens bestellen!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Zijn jullie mij allemaal voor geweest? Niet meer op voorraad :boos:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

Maar ik denk dat je aan een essentieel feit voorbij gaat. Waarom word de 723 al 40 jaar geproduceerd ? omdat er nog steeds vraag naar is !
trek eens een rackvoeding van een recent gebouwde (semi)pro mengtafel open. wat zit er in ? juist. een aantal 723'en een 2N3055. omdat het goedkoop en degelijk is.
iedere boerelul kan dat repareren, en dat kun je van een SMPS niet altijd zeggen.
Die commerciele voedingen zoals Peter aangeeft, zijn ook (vaak) gebaseerd op een 723. die worden met duizenden tegelijk gefabriceerd.

Mischien zie je het niet, maar er zit een bijna een verband in : oudere (analoge) elektronica is vaak beter te verkrijgen dan moderne (digitale.)
De elektronenbuis ECC83/12AX7 word al sinds 1946 geproduceerd(!) en is wereldwijd verkrijgbaar in alle hoeken gaten. er worden er jaarlijks 2.000.000 geproduceerd... :shock:
Moet je eens op zoek gaan naar een nieuwe CS8412 of een 80486 microprocessor, er is niet aan te komen. omdat er al weer 5 verbeterde versies zijn uitgekomen. omdat dat digitale IC's zijn, net zoals de typs die jij aangaf. dat is de kern van de zaak. digitaal heeft een veel kortere omloopsnelheid.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Toch al jaren Pro mengtafels gerepareerd ( Soundcraft, Tac, Midas, Yamaha, Amek enz) vanaf de eerste nog met torren i.p.v. opamps. Zeer zelden een 723 met 3055 tegengekomen, om eerlijk te zijn nooit.

Zit nu even te kijken naar de voeding van een Soundcraft series 1624 studiotafel ( voorheen studio Spitsbergen, 80 er jaren) Volledig discreet opgebouwd en voor een paar logica railtjes 78-7905.

Soundcraft 200b: Lm 317K en 337K, phantoomvoeding discreet

Soundcraft series 2 ( 70 jaren): discreet

Ga mij niet vertellen wat er in de pro audio gebruikt wordt....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Zijn jullie mij allemaal voor geweest? Niet meer op voorraad :boos:
'Tis ook niet dezelfde als die ik heb maar lijkt die er op. De mijne zit in een volledig stalen kast, ook het front en is 2x 0 - 40 V (i.t.t. 2x 30V). Volgens mij is die van Eleshop Chinese namaak :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Zijn jullie mij allemaal voor geweest? Niet meer op voorraad :boos:
'Tis ook niet dezelfde als die ik heb maar lijkt die er op. De mijne zit in een volledig stalen kast, ook het front en is 2x 0 - 40 V (i.t.t. 2x 30V). Volgens mij is die van Eleshop Chinese namaak :lol:
Dan zal er wel een chinese namaak 723 in zitten!

:rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door mtb »

Laat je niet gek maken Ray, je hebt een prima voeding gemaakt!
Een vergelijkbare voeding (2x40V/3A) kost €290 bij Conrad: no. 511815, maar dan zonder extra +/- 12V.
De LM723 is goed verkrijgbaar: Conrad no. 175897, en voor de 2N3055 zijn goedkope TO-220 alternatieven.
Zelf gebruik ik een omgebouwde 511805 van Conrad, die nu 2x20/2A (niet tegelijkertijd!) kan leveren.
Voor het zwaardere werk (tot 500W) heb ik de IVA ontworpen en gebouwd zie http://www.luidsprekers.org/DPM/, voor gelijkspanning heb je wel gelijkrichting nodig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Ah!buis »

Wie zou wie hebben nagedaan :? De Pro-voeding van Peter en het Elektuurgeval van Ray zijn op wat kleinigheden na hetzelfde :o .Regelgedeelte boven de plus en de regeling werkt zoals bij een LM317 met een pjotmeter naar de min.
De Pro gebruikt een zener ipv de 723 en er is maar 1 doorlaat transistor.Dat kan door het schakelen van de trafo-tap.Kom je bij lage uitgangsspanning en hoge stroom niet in de knel met de SOAR.Bij Elektuur hebben ze dat opgelost met een paar torren parallel.
Het schema van de Pro is minder Pro,zitten minstens (nog wat gemist ?) twee fouten in.De een niet erg de doorlaattransistor (2N3773) heet in de lijst T401 en in 't schema T404.De ander,het kruispunt onder R106 en de verbinding tussen de twee LED's moet aaneen.Zo doet ie het niet :( .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Daar zijn (waarschijnlijk) volgend jaar al geen onderdelen meer voor te krijgen, ben ik bang... :hide: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”