Diy WTA tone arm

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Diy WTA tone arm

Bericht door diymartin »

Na het lezen van het verhaal van Reinout over de 17 inch tone arm wilde ik ook wel zoiets gaan proberen .
Het is een 12 inch uitvoering geworden , na een paar avonden achter de draaibank speelt het beter dan mijn SME 3009 :lol:
die ga ik dus niet meer gebruiken !!.
De laagweergave is strakker , stemmen klinken schoner zonder S-klanken en er is veel meer detail !!
Als je wat kan rommelen thuis of op je werk dan kan ik je deze arm aanbevelen :wink:
Wil nu nog een diy uitvoering van de Kuzma Stogi gaan proberen te maken O:)
Bijlagen
Diy WTA.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Wowly »

Aha: een pijl gebruikt? Draait die arm nou op een golfbal? Vertel eens wat meer.

Wat zitten er toch weer een boel interessante bouwsels de laatste tijd hier.....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Kappa7 »

Ziet er keurig uit en kan zeker goed klinken.

Maar nog wel en vraag wat voor pijl heb je nu gebruikt.
Er zijn carbon pijlen maar die buigen met deze lengte te veel door.
Reinout heeft mij verteld dat hij een hybride pijl heeft gebruikt met alu en carbon.
Deze zijn stijver en buigen zeker met deze lengte minder snel door.

Verder geweldig om te zien.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Pjotr »

Mooi werk =D>

Maar wordt de bewegende massa van zo'n lange arm niet erg groot?
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door diymartin »

Ik heb de A/C/C pijl gebruikt van Easton zoals Reinout heeft beschreven en deze gedempt met melkpoeder O:)
De pijl is erg licht en stijf , 40cm arm buis weegt 8 gram daar komt dan nog wel wat demping bij.
Eigenlijk heb ik alle topics waar Reinout over zijn 17 inch arm schrijft aandachtig gelezen en daar uit het plan getrokken ,
zoals het gebruik van silicone olie van 40.000 cps.
Wat mij opvalt is dat het al erg goed klinkt zonder dat ik veel heb moeten experimenteren , mede doordat Reinout dat allemaal
al had uitgedokterd :goeie:
Wat ik nu nog wil uitzoeken is de eff. arm massa , ik heb er wat over gelezen hoe je deze moet berekenen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Kappa7 »

diymartin schreef:
Wat ik nu nog wil uitzoeken is de eff. arm massa , ik heb er wat over gelezen hoe je deze moet berekenen.
Dat is heel makkelijk te meten.

Op de Hfi news test LP staan resonantie sporen.
Als je de compliance weet van je element kan je vrij makkelijk terug rekenen wat de effectieve massa is van je arm.
Makkelijker is nog om even te kijken op de tabellen van Vinyl engine en je element op te zoeken.
http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php
Je kunt dan gewoon aflezen wat de effectieve massa is van je arm.

Wel eerst meten met de test plaat natuurlijk je moet wel de resonantie frequentie van de combinatie kennen.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Pjotr »

Ah ja op die manier :mrgreen: 'Tis jammer dat Jan Voorn (Headshell op dit forum) overleden is anders zou die je de oren wassen en het even piekfijn tot in detail goed uit leggen.

Overigens bereken je zo de massa van de arm-element combinatie. Voor de arm alleen moet je de massa van het element en de boutjes er vanaf trekken.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door ]eep »

de effectieve armmassa verschilt met de demping. Dus als je vloeistof wat indikt wordt het al lager. Het heeft dus niet zo heel veel zin om te meten om het meten. Als je element maar spoort. Je kunt dan natuurlijk wel checken of je ongeveer goed zit met de resonantiefrequentie maar tabellen hebben geen zin.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door diymartin »

Vandaag de Ladegaard clone parallel tracking arm op de Garrard geplaats en het speelt erg fijn.
Ben er toch flink wat uurtjes mee bezig geweest ondanks dat er gezegt word dat je hem op de keukentafel
kan maken.
Nu nog een Denon DL103 op de kop tikken :lol:
Bijlagen
arm zelfbouwaudio.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Vinculum »

Vertel eens wat meer joh!
Allemaal supermooi materiaal maar bijna geen info. Waar zijn de bouwfoto's, links etc?
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door diymartin »

Als je op Ladegaard tonearm googel dan kom je veel info tegen , ik heb mijn eigen versie gebouwd
met wat technische aanpassingen.
Voor ongeveer 40 euro heb ik oa. aluminium profielen (ook geanodiseerd) gekocht 25x25 2mm dik en een stukje kokerprofiel van 40x40 4mm dik.
hierin heb ik 28 gaatjes geboord van 0,3mm :D vervolgens heb ik een ander profiel voorzien van sleuven waar de lucht door heen word aangevoerd en deze op elkaar gelijmd. Vervolgens heb ik het bovenste profiel op elkaar gelapt (geschuurd ) voor een zo goed mogelijke passing.
De luchtlaag tussen de profielen moet ongeveer 0,05mm dik zijn om een goede laag weergave te behouden , als luchtpomp gebruik ik een Sera 275 deze pomp is
regelbaar en erg stil. Als buffervat gebruik ik een 5L jerrycan met een flink stuk slang , bij de arm hoor je echt geen gesis van lucht.
Als je deze arm wil gaan bouwen is het wel van belang dat je een draai en freesbank tot je beschikking heb.
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Lostinmusic »

Wauw prachtig uitgevoerd! :goeie:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door koifarm »

Ziet er zeer strak uit :goeie:

Een bron van inspiratie voor mijn zelfbouw draaitafel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door ds23man »

koifarm schreef:
Ziet er zeer strak uit :goeie:

Een bron van inspiratie voor mijn zelfbouw draaitafel.
Pas maar op! Anders heb je er nog een SOA bij! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Kappa7 »

diymartin schreef:
Als je op Ladegaard tonearm googel dan kom je veel info tegen , ik heb mijn eigen versie gebouwd
met wat technische aanpassingen.
Voor ongeveer 40 euro heb ik oa. aluminium profielen (ook geanodiseerd) gekocht 25x25 2mm dik en een stukje kokerprofiel van 40x40 4mm dik.
hierin heb ik 28 gaatjes geboord van 0,3mm :D vervolgens heb ik een ander profiel voorzien van sleuven waar de lucht door heen word aangevoerd en deze op elkaar gelijmd. Vervolgens heb ik het bovenste profiel op elkaar gelapt (geschuurd ) voor een zo goed mogelijke passing.
De luchtlaag tussen de profielen moet ongeveer 0,05mm dik zijn om een goede laag weergave te behouden , als luchtpomp gebruik ik een Sera 275 deze pomp is
regelbaar en erg stil. Als buffervat gebruik ik een 5L jerrycan met een flink stuk slang , bij de arm hoor je echt geen gesis van lucht.
Als je deze arm wil gaan bouwen is het wel van belang dat je een draai en freesbank tot je beschikking heb.
Ziet er keurig uit mooi gemaakt.
Ik zie dat je gebruik maakt van een Ortofon Blue element.
Die zal het vast prima doen in deze arm.

En kan je ook aangeven of je verschillen waarneemt tussen de armen die je nu gebruikt hebt en was dat met het zelfde element?

En dat je het niet kan maken zonder freesbank wil ik bestrijden.
Mijn eerste arm heb ik gemaakt met proxon slijpertjes op een tafel geleider en een standaard om de gaatjes te boren.
Werkte prima maar zo zou ik er geen tweede meer maken.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door diymartin »

Met deze arm is het geluidsbeeld veel meer 3d , instrumenten zijn beter te plaatsen en dat lukte mij
niet met de WTA arm.
Met de WTA arm klonkt het wat vlakker met minder detail , ik heb van alles geprobeerd maar kreeg dat niet opgelost.
Reinout bracht een aantal pijlen mee waaronder een taps toelopende pijl , deze moet ik nog gaan proberen gezien deze geen interne demping
nodig heeft. Zijn arm werkt ieder geval prima dus het probleem ligt in mijn opstelling , word vervolgt :D
Zonder een flink machine park zal het heus lukken om deze arm te bouwen , ik ben gewend naukeurig te werken met een top afwerking.
Heb 20 jaar geleden een opleiding gehad als fijnmechanisch gereedschapmaker , dat vergeet je niet meer :lol:
Laatst gewijzigd door diymartin op za 02 feb 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Kappa7 »

diymartin schreef:
.
Heb 20 jaar geleden een opleiding gehad in fijnmechanisch gereedschapmaker , dat vergeet je niet meer :lol:
Weet ik, Heb ik ook maar zelf geen machines meer staan dus dan maar roeien met de riemen die je hebt.
Kan je toch aardige resultaten mee behalen.

Wel leuk om te horen dat de lucht arm het zo goed doet.
Ik ben er zelf ook erg tevreden mee al loop ik nu wat te rommelen met de match van het element.
ben nu bezig om het effectieve gewicht van de arm omhoog te krijgen zo dat ook elementen met een lage compilatie gebruikt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Barry2001 »

Grappig dat het geluidsbeeld zoveel beter is met deze parallelle arm. Inspirerend, mooi gedaan, leuk topic!
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond mede-audioliefhebbers,

en ik kan daadwerkelijk onderschrijven dat Martin ("diymartin") echt een instrumentmaker MOET zijn.
Zoals enkele posts geleden beschreven heeft hij een aantal pijlen overgenomen voor zijn arm-plannen. Als tegenprestatie had hij een tof idee om mijn headshell uitzonderlijk licht uit te voeren. Daar had ik wel oren naar want het element wat ik gebruik is de lichtgewicht versie van de van den Hul Colibri; en iedere gram telt !

De oude headshell woog 7,27 gram. Martin's huisvlijt weegt 3,96 gram. Da's even 3,31 gram gewichtsreductie ! Daar het elementje zelf maar 3,58 gram is, is het wel duidelijk dat dit werkelijke winst is. In de "oude" opstelling draaide de Colibri feitelijk met een extra rugzakje op de rug........
Door drukke werkzaamheden is het er niet eerder van gekomen, maar vandaag een echte audiodag thuis gehad. Die was nodig want eigenlijk bouw je de arm weer opnieuw: van gaten boren tot aan teflonbuisjes leggen.....

Het resultaat mag er zijn. Zonder enig probleem draait de Colibri op 1,2 gr afspeelgewicht. En ik wil zeker naar die enkele gram gaan. Op de laatste Platendagen in 't Harde vertelde Mr van de Hul me dat juist deze Colibri in een zeer lichte arm en zeer licht afspeelgewicht (rond de gram) tot uiterst muzikale prestaties kan komen. Nou klinkt die nu al erg fraai.....maar zonder Martin's inspanning had ik niet eens kunnen denken aan die optimalisatie die de maker zelf aanbeveelt !

Martin: topwerk !
Veel muzikaal succes met je audio.

Reinout
Bijlagen
element + oude headshell + nieuwe headshell
element + oude headshell + nieuwe headshell
.....grammen jagen....
.....grammen jagen....
dagje zweten (de temperatuur zat niet mee)
dagje zweten (de temperatuur zat niet mee)
Yes...het draait !
Yes...het draait !
Setfoto van vandaag
Setfoto van vandaag
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Pjotr »

Ha Reinout,

Mooi stukje vakwerk! Maar vanwaar die hang naar zo licht mogelijk? I.i.g. w.b.t. de headshell. Uiteindelijk is de headshell het virtuele aardpunt van de ophanging van de cantilever.

Dat je de arm zo licht mogelijk maakt kan ik in komen maar de headshell?

Je schrijft dat je nu pijlen gebruikt. Maar als je wilt is er nog veel lichter buis te koop met 0,5 mm wanddikte en een scala aan diameters. Dat is kruislings gewikkeld carbon en veel torsiestijver dan pijlen.
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door carolus »

diymartin schreef:
....Als je deze arm wil gaan bouwen is het wel van belang dat je een draai en freesbank tot je beschikking heb.
Hi Martin,
Dikke proficiat met uw uitvoering en de (tangentiële) muzikale klanken.
Ik waardeer uw vindingrijkheid (en de uitvoering) van het concept van de armlift (en de afwezigheid van een eigen nivellering/waterpas Ladegaar).

Voor (hardleerse) DIY-leden van/voor Ladegaar is het zeker mogelijk bij het bouwen enkel gebruik te maken van het gewone handmetaalgereedschap (lichte boorstaander, zaagblad, set vijlen)
Een oppervlakte behandeling (harding) van de (zwevende) L-profielen is een pluspunt ... geen "streep-crashen" na gebruik ....
(ik zit al met 3 uitvoeringen ... waaronder een 16" uitvoering)

Martin, knap gedaan.
Karel

Nog een muzikale noot: met uw technische ervaring ..... met uw tangentiële TA, overweeg eens een "air bearing TT" ....
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door meiborg »

Prachtige projecten! Als ik dit zie zou ik zo een freesbank en draaibank in mijn huiskamer willen zetten, wat mis ik het voorrecht van goed gereedschap op zo'n moment..

Offtopic:

Waar hebben jullie de opleiding fijnmechanica gedaan? Ik heb het eerste jaar doorlopen op het Technisch Lyceum Eindhoven in '97, helaas werd ik vriendelijk verzocht om na dat eerste jaar ergens anders de boel op te naaien, mijn puberteit was nogal heftig :oops: Daarvoor was ik al weg gestuurd op het Christiaan Huygen te Rotterdam, Horlogerie bleek ook geen opleiding waar spijbelende & opvliegende jongens thuis hoorden :-$ .

Nu heb ik een leuke baan in een totaal andere sector maar ik denk nog wel eens met weemoed aan de kansen die ik toen heb laten liggen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Pjotr »

meiborg schreef:
Christiaan Huygen te Rotterdam, Horlogerie bleek ook geen opleiding waar spijbelende & opvliegende jongens thuis hoorden :-$ .
Dan moet je het wel héél bruin gemaakt hebben... doodzonde. Ik heb die school ook gedaan en ik heb zelden zo'n stel fijne en tolerante leraren meegemaakt. Je moest er wel voor werken ja, maar er kon daar heel veel.

Diep triest eigenlijk dat die opleiding in de "onderwijsvernieuwing" simpelweg vermorzeld is want het was echt een toptijd waar ik nog met veel plezier aan terug denk.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 25 jul 2013, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door carolus »

meiborg schreef:
....Waar hebben jullie de opleiding fijnmechanica gedaan? ....
Hi Reinder,
FYI,
Ik heb "leren" vijlen in ..... 1958, technisch onderwijs 1° en 2° jaar A3 (Don Bosco Halle), gewoon met de hand & vijlen, vijlen, vijlen ... een doorbijter en mooie tijd.
Ook de leraars waren "straffe jongens".
Het niveau van "beginnend" paswerker ....
Het huidig niveau van "kunnen vijlen" is nu wel even "anders" .....
Nog steeds gebruik ik mijn (ouderwets) handgereedschap met fierheid ....
Geniet (met volle teugen) van elk ogenblik (ook uit vervlogen tijden) ...
Mvg
Karel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diy WTA tone arm

Bericht door Pjotr »

carolus schreef:
Het huidig niveau van "kunnen vijlen" is nu wel even "anders" .....
Dat ligt niet aan de jongens hoor maar in jouw tijd was daar nog tijd voor. Nu meten ze het dubbele aan stof verwerken in een kwart van de tijd van destijds. Helaas...

Ik ben ook begonnen om een stuk grof afgezaagd zwart staal tot een mooi perfect rechthoekig blokje te vijlen binnen 0,1 mm. Destijds leek dat volkomen nutteloze tijdverspilling maar je verleert het nooit meer.. :D
Plaats reactie