Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

yup, eerder op de avond beide kasten met de hand geschuurd en dat ging goed :D daarna met de borstel weer een laag grondverf opgezet, vermoedelijk is dat wel de laatste. Grondverf nog wel verdund maar minder dan gisteren en het vloeit nog steeds mooi uit.

De roller ligt in de kliko :rock: goed dat ik daar vanaf gestapt ben!

Daarmee ben ik weer op de voorwaartse weg.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

YEAH baby :rock:

Op naar een strak resultaat.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

hsmeets schreef:
yup, eerder op de avond beide kasten met de hand geschuurd en dat ging goed :D daarna met de borstel weer een laag grondverf opgezet, vermoedelijk is dat wel de laatste. Grondverf nog wel verdund maar minder dan gisteren en het vloeit nog steeds mooi uit.

De roller ligt in de kliko :rock: goed dat ik daar vanaf gestapt ben!

Daarmee ben ik weer op de voorwaartse weg.
Ik heb met een borstel nog nooit een strak resultaat gekregen. Met een roller net wel (behalve als ik de lagen te snel achter elkaar aanbreng :oops: ). Ergens moet ik iets mis doen met een borstel en jij met een roller. We kunnen misschien bij elkaar in de leer. :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Bij beiden hangt het heel erg samen met de temperatuur. Als de temperatuur hoog genoeg is en de luchtstroming over de lak juist niet te hoog, kan de toplaag nog een beetje uitvloeien, waardoor je geen strepen of sinaasappeltjeshuid krijgt. Die temperatuur geldt voor omgeving en lak.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Misschien dat ik toch wat te heftig met de roller deed en daarmee de dikke grondverf te zeer omhoog trok want in beide gevallen, roller of borstel, waren de temperaturen vrijwel identiek.

Echter bij het lakken met de dunnere zwarte verf had ik er niet noemenswaardig last van...ook de blanke glitsa op de berken zijpanelen is erg strak. Heb/had dit dus vooral bij de grondverf.

Vanmorgen met het buitenzetten van de vuilnisemmer nog eens naar de verse grondverf laag gekeken en dat ziet er uit alsof ik gelijk met korrel >300 aan de slag zou kunnen gaan.....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zo, hehe, na een weekje niks kunnen doen gisteren en vanmorgen de laatste keer met de voorbereiding voor het spuiten bezig geweest. Voor het laatste laagje, zeker op de kanten, de grondverf met een spuitbus gedaan en daarna met korrel 600 geschuurd. Het is nu allemaal glad en nergens doorheen geschuurd. Maandag de spuiter bellen wanneer ik ze kan brengen. Nu maar hopen dat hij niet net op vakantie gaat.....
ls2-dag23.jpg
Gisteren bij de Gamma een goed voorbeeld gevonden van welke kleur ik voor ogen heb. Zo'n kleurvoorbeeld dan ook meegenomen om de spuiter te laten zien. De spuiter mag het dan wel in metalic doen. Donkerbruin dat goed combineert met het blekere berken van de zijwanden.

Edit: met de spuiter gesproken en morgen gaan ze naar hem toe.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Kasten zijn terug van de spuiter :rock: de kleur is 'right on the money',

De paneeltjes voor de mid & tweet heb ik nog niet, op beide moet even een klein foutje hersteld worden.
ls2-dag24.jpg
(Perspectief is wat vertekend, groothoek, dichtbij gefotografeerd)

Kleur is van Opel en heeft de fantastische naam 'Antilope', je zou het ook gewoon chocolade bruin kunnen noemen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door CoenvanDongen »

Wow! dat ziet er verschrikkelijk strak uit!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Dat ziet er echt netjes uit hoor!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

CoenvanDongen schreef:
Wow! dat ziet er verschrikkelijk strak uit!
Mag ik een kritische noot geven hierop? Als dit van een spuiter afkomt vind ik het juist helemaal niet strak. Flinke sinaasappelhuid op de baffle, onder de kast zie ik al de aftekening van het mdf (kan ook express zijn) en volgens mij zie ik wat bleeding op het zijpaneel.
Laat ik duidelijk zijn dat dit geen kritiek is op de bouwer want ik vind het erg mooi en als ik dit zelf had gedaan had het er precies zo uit gezien maar voor een professionele spuiter vind ik het niet netjes.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door CoenvanDongen »

Ik zat ook even te kijken, maar volgens mij is dat gewoon de spiegeling van zijdeglans.. (of is het hoogglans bedoelt?)

Al met al geen stofje te zien en dat is het eerste wat je ziet ;)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

hsmeets schreef:
Kleur is van Opel en heeft de fantastische naam 'Antilope', je zou het ook gewoon chocolade bruin kunnen noemen.
Geweldig, heb eens gekeken naar een Vectra in die kleur, "chocolade-bruin" doet dat geen eer aan, is gewoon een prachtige kleur!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
CoenvanDongen schreef:
Wow! dat ziet er verschrikkelijk strak uit!
Mag ik een kritische noot geven hierop? Als dit van een spuiter afkomt vind ik het juist helemaal niet strak. Flinke sinaasappelhuid op de baffle, onder de kast zie ik al de aftekening van het mdf (kan ook express zijn) en volgens mij zie ik wat bleeding op het zijpaneel.
Laat ik duidelijk zijn dat dit geen kritiek is op de bouwer want ik vind het erg mooi en als ik dit zelf had gedaan had het er precies zo uit gezien maar voor een professionele spuiter vind ik het niet netjes.
Hoi Vinc,

Klopt, het is geen hoogglans gepolijste lak zoals bij een piano. Dat was ook niet de bedoeling. Maar het had strakker gekund.

De 'appelsienhuid' in de lak moet ik grotendeels op mijn konto schrijven :-(, het is niet zo zeer een appelsienhuid zoals bij zelf verven met een roller maar het zijn eerder toch wat langere "golven". Dit is denkelijk toch het resultaat van dat ik na mijn eerste eigen verfpoging alles afgeschuurd heb met een bandschuurder en daarna (te) veel met grondverf en schuurklosje heb liggen klooien om het voortebereiden. Achteraf dus vaststellende want ik dacht echt dat ik het strak had maar niet dus, glanzende verf is absoluut onvergevingsloos.......

Aftekenen van de mdf rand aan de onderkant is niet geheel onverwacht, het is niet in verstek. Ik heb daar ook wat minder aandacht aan besteed, het is de onderkant en het is uit het zicht. Om het aftekenen te voorkomen aan de bovenkant waar het wel in het zicht zit, zit daar dan ook een v-groefje.

Lessons learned:
- niet zelf eerst klooien met verf, als je dat achteraf stevig moet gaan afschuren krijg je geheid een golfbaan.
- grondverf ook laten spuiten en gladschuren met grotere 'plank' dan een klosje dat niet veel groter dan je hand is.
- zo veel mogelijk verstek of bewust een groefje maken.
- volgende keer andere spuiter zoeken/proberen omdat er inderdaad ook een paar dingentjes zijn die ik ook beter verwacht had, waaronder het foutje aan de paneeltjes voor mid en tweet dat hij nog moet herstellen.
- niet verven maar anders afwerken

Samenvattend: het is een stuk beter dan eigen schilderwerk maar het had inderdaad nog beter kunnen zijn met wat minder eigen geklooi.

Hoe de foto genomen is laat het 'defect' ook wel optimaal zien en schrik ik er zelf ook een klein beetje van, want live valt het veel minder op.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vanmorgen begonnen met het lijmen van de zijwanden......vanavond, effe na negen haalde ik de laatste keer de klemmen los en nu kunnen de speakers op eigen benen staan.
ls2-dag25-2.jpg
(in schemerlicht gefotografeerd, opname een beetje opgepept, kleuren niet helemaal goed)

Het zijn best al zware kasten en dan komen daelijk nog de woofers en de achterwand erbij......ik til mij nu al een breuk.....
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

Fraai design hoor :goeie:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

MechanicalAnimal schreef:
Fraai design hoor :goeie:
+1
Het geeft nu wel een beetje een vertekend beeld door het ontbreken van de units en de middenbaffle maar ziet er indrukwekkend uit. Wanneer kunnen we ons verheugen op een totaal foto? :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

ik heb even alles met een paar boutjes vastgezet en de kast naar de toekomstige standplaats versleept. Net toen ik klaar was kwam er bezoek, dus zonet pas even een foto kunnen maken.
ls-2-dag26.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Als hij gaat klinken zoals hij er uit ziet, dan is dat echt lekker. :sure:

Het totaal geeft een beetje een gemoedelijke uitstraling, met een beetje een hangbuikje. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Da's een zeer geslaagde speaker zeg!
Nou nog een even geslaagd filter en je hebt een echte topper in huis. (de driverkeuze doet bij mij iig al het beste verhopen wat de klank betreft)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Qua filtering wil ik eerst actief gaan, dwz ik gebruik de hypex AS 100.2 voor mid en hoog en via de subwoofer line uitgang stuur ik een losse versterker aan die de woofers voor zijn rekening neemt. Met de volume knop match ik de gain van de versterker met die van de Hypex. Een basis instelling doe ik natuurlijk op basis van metingen, daarna een beetje op het gehoor en smaak tweaken, met metingen verifieren dat ik geen gekke dingen doe. Met de hypex heb ik ook de mogelijk om te luisteren naar verschillende filter setups (orde en kantelpunt van de x-over).

Als eenmaal de filter curves bepaald zijn na langere tijd luisteren, ga ik ze op basis van passieve componenten implementeren. Gedurende de komende maanden zal er ook gemeten en alvast gesimuleerd worden en natuurlijk kijken of ik de DSP instellingen zo goed mogelijk kan dupliceren met passieve componenten.

De insteek is om niet elke oneffenheid glad te strijken met de DSP, ik wil mij om e.e.a. later passief te kunnen doen beperken tot de x-over filtering, demping, bafflestep en het temmen van de bult die rond de 800 a 900hz onstaat als gevolg van diffractie (verwacht op basis van simulatie). A ja, niet te vergeten, de afstemming van de BR moet gechecked worden.

De speakers zouden ook actief kunnen blijven (6 UCD's met MiniDSP, DLCP of een analoge x-over), maar ik heb die lyngdorf met roomperfect en ik vind dat een prima systeem en wil het ook graag weer inzetten, vandaar passief filteren.

Maar eerst moet ik de boxen afbouwen, er zijn nog een paar dingen te doen eer er geluid uit kan komen....

Qua looks bevalt mij de aanblik goed, een sub projectje om een frontje te fabrieken gaat even de ijskast in.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door bartsegers »

Héél netjes geworden!

Leuk design.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door reddoortranscendence »

Erg fraai ontwerp, eindresultaat mag ook wel in mijn woonkamer staan :)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Rho, Bart en Reddoor, dank voor de aardige woorden. Maar zoals Rho terecht opmerkt: het echtte werk gaat nu pas beginnen.

Maar niet voordat ik de speakers mechanisch af heb, nog een uurtje werk denk ik, dat heet als ik nog de hand kan leggen op fatsoenlijke luidspreker terminals want die ik had gekocht zijn prut: beetje aandraaien en de hele schroefdraad naar de galamiezen. Na vast draaien gingen ze nog maar zeer moeilijk los, ik moest ze nog even weer los gooien (niet vragen, ze zaten aan de verkeerde kan van de achterwand :oops: ) eentje wilde helemaal niet meer los en ik werd even 'zo gek als een ponny :twisted: :evil: :twisted: :evil: :shock: ' en heb die maar van lieverlede doorgezaagd....dat luchtte ook een beetje op.....
terminal1.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Wel vreemd dat je een oneven aantal terminals nodig hebt. :wink:
Had je niet per ongeluk de moer er scheef opgedraaid?
(trek het je niet aan, ik kan af en toe ook zo gek als een pony worden van zulke zaken)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door John P »

hsmeets schreef:
....dat luchtte ook een beetje op.....
Dan heeft een kettingzaag toch zo zijn voordelen boven een simpel metaalzaagje, al is het geen technisch verantwoorde gereedschapskeuze.
kettingzaag.jpg
kettingzaag.jpg (6.3 KiB) 138 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”