Om een Shigaclone CD Loopwerk te bouwen is dit jullie kans

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

BMW850

Om een Shigaclone CD Loopwerk te bouwen is dit jullie kans

Bericht door BMW850 »

Ik ga nu voor een Shiga ready mounted and tested er hoeft dus niet meer gesoldeerd te worden
Dus, alles wat je nodig hebt om een volledig functionele shigaclone te bouwen is een CD Puck en een leuk onderstel om het loopwerk en het display in te bouwen.
Wees er snel bij als je een Shigaclone wilt bouwen ...
P1010129.jpg
Hier een link hoe ik de Shigaclone heb gebouwd: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=86768.550
Hier een video over de Shigaclone en de bouw van de Dx Blame MKIII-Hx Eindversterker. Douglas Self, "inspired audio designs", sorry het geluid is te hard opgenomen:
http://www.youtube.com/watch?v=X0pkmtH0058&feature=plcp

Shiga in action.

Vicol-Audio shigaclone tests - http://www.youtube.com/watch?v=4Bbtiul4 ... e=youtu.be
Vicol-Audio shigaclone tests - http://www.youtube.com/watch?v=MonVr1uR ... e=youtu.be

Succes,
Rudy

As long you are on the list you can order any component or combination you may need, but please all modifications before 15.July.
After 15.july I'll close the list and start to order extra needed components, if will be the case.
The prices are listed, just move the mouse over column header.
For example:
If you need only PCB and IC set, this will be 18 + 7,7 = 25,7euro. Shipping is up to location and you may have a clue about it at vicol audio : webshop scroll down to last icon.

Please also note that DIY Shiga KIT at 40.45euro is one time offer.
I will not run another GB with 0% profit margin.

Regards,
Tibi
-------------------------------------------------------------------
Starting with 1st August we are going to process orders.
DIY and FULL shiga KIT will be processed first and during August till middle of September we'll deliver first batch - 100pcs - of Shiga ready mounted and tested. All soldering is hand made with Pb free solder.
As I mentioned "CD Puck and remote not included.". So, all you need to complete a full functional shigaclone is a case and a cd puck.

Regards,
Tibi

---------------------------------
Finally I can make public Shiga prices. :-)

We´ll offer Shiga in three options

DIY Shiga KIT - 40.45euro - TVA included
This include PCB; CD mechanic SFP101N-16P; chipset LA9242M, LC78601RE, LA6541, transistor set 2SA608NF, 2SB764E, 2SA1342; custom multiplexed LCD.

FULL Shiga KIT - 99euro - TVA included
This include all components to build Shigaclone. CD Puck, trafo and remote not included.

Shiga ready mounted and tested - 169euro - TVA included
On 1st August we will open webshop for 100 Shigaclone mounted and tested. CD Puck and remote not included.

Please note that DIY Shiga KIT offer is with 0% profit margin. This will not be available via webshop and is only for diyaudio members.
Other two options are commercial.

Regards,
Tibi
http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... ost3087426
Bijlagen
P1010128.jpg
Laatst gewijzigd door BMW850 op za 14 jul 2012, 17:40, 10 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Om een Shigaclone CD Loopwerk te bouwen is dit jullie ka

Bericht door ray5150 »

Ik heb al een CD speler gebouwd, met een CD-rom loopwerk... :mrgreen:
(Ik heb eerder het idee dat dit in een verkooptopic thuishoort... :roll: )
carpin

Bericht door carpin »

Ik heb de DIY Shiga KIT besteld, kijken of ik der wat van kan maken.
Bedankt voor de tip BMW
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

BMW850 schreef:
Sorry, Recyclekoning

Tekst verwijderd ...
Sluit dit topic maar :(

Vrg,
Rudy

Heej rudy, what happened? whats happened?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hij had een tip voor een verkoop topic op diyaudio van een CD loopwerk met een exotische naam, met een stukje gekopierde (en wollige :wink: ) tekst.
http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... ost3087396
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Niet voor het een of ander, maar die shigaclone's schijnen bizar goed te presteren.....Als je een beetje door de hallelujah-verhalen heen kijkt zit er veel verborgen achter die shigaclone. Het is dat ik het druk heb met andere zaken, maar ik zou graag zo'n projectje aangaan anders...

Goeie tip!
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Misschien wil de TS zijn bericht weer herplaatsen zo dat we allemaal kunnen zien war het over gaat.

Groetjes George
BMW850

Bericht door BMW850 »

Kappa7 schreef:
Misschien wil de TS zijn bericht weer herplaatsen zo dat we allemaal kunnen zien war het over gaat.

Groetjes George
Heb ik nu gedaan ;)
Nog een foto van de printen ...
Bijlagen
Shiga printen.jpg
BMW850

Bericht door BMW850 »

ray5150 schreef:
Ik heb al een CD speler gebouwd, met een CD-rom loopwerk... :mrgreen:
(Ik heb eerder het idee dat dit in een verkooptopic thuishoort... :roll: )
En ik had/heb niet het idee dat dit in een verkoop topic thuis hoort.
Als er nu gebouwd wordt kunnen hier de foto's en vragen worden gesteld.
Je zult toch ergens moeten beginnen met b.v. de aanschaf van de printen of een complete kit en dan de verdere bouw hier te laten zien op het forum.
Het afbouwen is het mooiste want dan zie je het eindresultaat vandaar dat ik het hier had/heb geplaatst.

Maar goed, heb alles zo goed als mogelijk weer terug geplaatst.

Happy building,
Rudy
BMW850

Bericht door BMW850 »

ray5150 schreef:
Hij had een tip voor een verkoop topic op diyaudio van een CD loopwerk met een exotische naam, met een stukje gekopierde (en wollige :wink: ) tekst.
hmmm, jij komt wel heel "negatief over" terwijl we dezelfde ideen hebben over audio volgens wowly (big bigger biggest), maar laten we maar ontopic blijven.
Shigaclone is een copie van de 47 Labs Model 4716 Shigaraki vandaar die exotische naam.
Maar de Shigaclone moet beter klinken er zijn mensen die beide spelers beluisterd hebben.

Vrg,
Rudy
Bijlagen
Model 4716 Shigaraki CD loopwerk.
Model 4716 Shigaraki CD loopwerk.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb al wel een paar namen op de bestellijst gezien die ook wel op dit forum actief zijn. :sure:
BMW850

Bericht door BMW850 »

hannesie schreef:
Ik heb al wel een paar namen op de bestellijst gezien die ook wel op dit forum actief zijn. :sure:
Hoi Hannesie,

Wat zei je schoonmoeder over de Shigaclone?
Als je deze Shigaclone niet bouwd kun je ook niets verkeerd doen ;)

Vrg,
Rudy
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

BMW850 schreef:
hannesie schreef:
Hoi Hannesie,

Wat zei je schoonmoeder over de Shigaclone?
Als je deze Shigaclone niet bouwd kun je ook niets verkeerd doen ;)

Vrg,
Rudy
Ik draai geen schijfjes meer, ik stream :rock: :rock: :lol: :lol:
Het enige wat ik daar nog actief voor heb is een BD speler met HD en internet verbinding. :mrgreen:
Mijn schoonmoeder draaide James Last e.d. en Psalmen nog op een draaitafel. :sure:
Ik heb daar nog 1 plaat van ( Glenn Miller), die dan wel is gedigitaliseerd via draaitafel en PC, en dus nu via streamen de huiskamer binnenkomt.
ray5150

Bericht door ray5150 »

BMW850 schreef:
ray5150 schreef:
hmmm, jij komt wel heel "negatief over" terwijl we dezelfde ideen hebben over audio volgens wowly (big bigger biggest), maar laten we maar ontopic blijven.
Shigaclone is een copie van de 47 Labs Model 4716 Shigaraki vandaar die exotische naam.
Maar de Shigaclone moet beter klinken er zijn mensen die beide spelers beluisterd hebben.

Vrg,
Rudy

Mwoah, negatief valt wel mee. het is meer dat ik ernstig jeuk krijg van die "copy-and-paste" van wat Jan noemt "hallelujah" verhalen...
Kijk, ik heb niks tegen het zelf bouwen van een CD speler, hardstikke leuk om te doen...heb ik zelf ook gedaan. klik maar op mijn onderschrift.

maar strip nou eens al die onzin en exotische namen weg, wat hou je dan over ? een loopwerk, een voeding, een besturings annex display gedeelte, en een DAC.
En dan zit er technisch gezien heel weinig verschil tussen een Grundig van 50 euro, of een Accuphase van 5000 euro.
Want ze werken allebei volgens hetzelfde principe, het aflezen van een optische disc, en eventueel deze code omzetten naar een audio signaal. ze voeren het alleen op een andere manier uit.
Niet dat ik zeg dat die machines hetzelfde klinken, want dat is absoluut niet zo.

Mischien ben ik wel wat te nuchter voor dat jubel-gedoe op DIY-audio en HTforum.
BMW850

Bericht door BMW850 »

ray5150 schreef:
BMW850 schreef:
ray5150 schreef:

Vrg,
Rudy

Mwoah, negatief valt wel mee. het is meer dat ik ernstig jeuk krijg van die "copy-and-paste" van wat Jan noemt "hallelujah" verhalen...
Kijk, ik heb niks tegen het zelf bouwen van een CD speler, hardstikke leuk om te doen...heb ik zelf ook gedaan. klik maar op mijn onderschrift.
maar strip nou eens al die onzin en exotische namen weg, wat hou je dan over ? een loopwerk, een voeding, een besturings annex display gedeelte, en een DAC.
En dan zit er technisch gezien heel weinig verschil tussen een Grundig van 50 euro, of een Accuphase van 5000 euro.
Want ze werken allebei volgens hetzelfde principe, het aflezen van een optische disc, en eventueel deze code omzetten naar een audio signaal. ze voeren het alleen op een andere manier uit.

>> Je spreekt jezelf tegen, maar je hebt zelf ook een loopwerk gebouwd

Niet dat ik zeg dat die machines hetzelfde klinken, want dat is absoluut niet zo.

>> Vandaar dat ik dit topic heb geopend maar er is weinig animo voor deze Shigaclone en er zit totaal geen halleluja verhalen in dit loopwerk.
>> Simpeler en goedkoper kan het haast niet.
>> En exotische namen zitten er niet in want het is een Shigaraki clo(o)n(e) (Shiga...clone)

Mischien ben ik wel wat te nuchter voor dat jubel-gedoe op DIY-audio en HTforum.
>> Het is zelfbouw audio ik weet niet wat daar mis mee is ...

>> Er mag van mij een slotje op ;)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik zie dat Henjo er 2 heeft besteld, die gaat dus serie bouwen. :mrgreen:

Ik wil het nog wel eens gaan vergelijken met een goede streamer en een behoorlijke DAC er achter.

Lijkt mij wel leuk. :)
1 augustus sluit het geloof ik voor wat betreft deze aankoop.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

op risico van spuit 11....

Je kunt zeggen wat je wilt van de producten van 47 Labs maar het zijn kunstwerken uit een andere ambachtelijk hoogstaande cultuur. Zo hoor ik de uitspraak 'over smaak valt niet te twisten' ook meestal uit de mond van mensen met een stuitend gebrek daaraan als rechtvaardiging. Het lijkt allemaal heel simpel en daarvoor belachelijk duur. Maar minimalisme komt meestal voort uit een weerzin tegen teveel nadruk op uiterlijk vertoon van een cultuur in verval en wil terug naar de essentie van dingen. Zo is de Japanse cultuur in sterk contrast met de decadente Chinese bling bling, liflafjes en slimdoenerij. Zet de producten van 47-Labs maar eens naast een Amerikaanse set van te dure merken en ga dan eens luisteren. Dat is net zoiets als een opgedirkte Amerikaanse tv-dominee met een zen-meester vergelijken.

Wat ik jammer vind is dat men niet inziet hoeveel visie, tegendraads denkwerk, experimenteren en perfectionisme en liefde voor ambacht er in de producten van 47-Labs zit. Omdat zij het voorwerk gedaan hebben en het allemaal zo eenvoudig lijkt of is kun je het misschien makkelijk namaken. Maar dan is het nog niet het zelfde. Een Mondriaan kun je ook makkelijk zelf maken, alleen is het dan geen kunst maar een vervalsing.

Nu moet ik natuurlijk wel even heel erg gaan relativeren. :sure: Ik zou het Shigaraki loopwerk graag willen hebben omdat ik het zo mooi vind maar niet omdat ik het nodig heb of ga gebruiken. Het is een medium op zijn laatste benen.

Ik draai amper meer cd's. Ik gebruik òf de HD òf een LP. Als DAC gebruik ik dan of een door mijzelf gemodde NOS DAC (zoals door 47-Labs bedacht is; geen oversampling, geen digitaal filter, wel 24/96 afap) of een sigma-delta met buizentrap (MHZS met HK-dac en 5670 buizen ook zelf gedaan). Voor het ritueel van plaatje draaien, pukje leggen gebruik ik een imho vrij minimalistische maar ook redelijk over de top vinyl-setup; een Clearaudio performance met Koetsu Urushi, MC-trafo en phono met buizentrap en 'natuurlijk' een 300B versterker en speakers met een filter bestaand uit 1 condensator.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

beschouw 47labs vooral als een kunstwerk, de techniek is niets bijzonders.
Ik heb wel eens een Flatfish in reparatie gehad en als je die hebt opengeschroefd dan wordt je even heel triest.
ik zie een goedkoop loopwerk met print die zo uit een goedkope CD speler gesloopt zou kunnen zijn, ik dacht het merk Sanyo ergens te herkennen. de knopjes op displayprint zijn er afgehaald en vervangen door de tuimelschakelaars en verder zie ik niets bijzonders aan het geheel. Wat echt heel mooi is is de behuizing en daar betaal je dan zo'n 6000 euro voor. Triest ook om erachter te komen dat de defecte laser niet meer leverbaar was, niet bij de importeur en niet bij deaftermarket.
Nu weet ik dat de behuizing best wel invloed op het geluid heeft en in belangrijke mate bijdraagt aan de kwaliteiten die 47Labs biedt, ook de externe voeding is een verbetering.
BertDB

Bericht door BertDB »

Als er gebouwd wordt is het wel leuk om te zien toch ?
Maareuh, niet aan mij besteed (*mompelt iets met smd's ... =; :mrgreen: )
Hier ook alles streaming, en die paar cd'tjes die ik nog heb draai ik met een oude Technics cd speler met daaraan een extern dacje, gaat prima !

Post wel je bouw-vorderingen op het forum ok ? :rock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mr. Tube en ik zitten heel erg op een lijn... :mrgreen:
Ken je trouwens de Unison Research Unico Cd Speler ? (kost een kleine 2000 euro... :shock: )

Die is wel iets makkelijker te servicen :
unicocd07221203cv7.jpg
unicocd07221203cv7.jpg (22.17 KiB) 1763 keer bekeken
Effe naar de computerboer. voor een tientje heb je een nieuw loopwerk... :rofl:

http://www.hifi.nl/recensies/1823/Uniso ... co-CD.html

http://www.circuitsonline.net/forum/view/45224/
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Cdspeler... cdspeler.... wat was dat ook al weer. Oh ja zo'n ding waar je van die zilveren schijfjes in deed om muziek te luisteren, daarvoor had je een ding met een spijker aan een stokje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hier is mijn hele cd collectie geript met EAC op de computer en staan de schijfjes opgeslagen op de stoffige zolder. :lol:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

ds23man schreef:
Cdspeler... cdspeler.... wat was dat ook al weer. Oh ja zo'n ding waar je van die zilveren schijfjes in deed om muziek te luisteren, daarvoor had je een ding met een spijker aan een stokje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hier is mijn hele cd collectie geript met EAC op de computer en staan de schijfjes opgeslagen op de stoffige zolder. :lol:
Hier het zelfde, wel een hoop werk dat rippen.... maar goed inmiddels 400Gb muziek op de harde schijf
studiostevus

Bericht door studiostevus »

Mr Tube schreef:
beschouw 47labs vooral als een kunstwerk, de techniek is niets bijzonders.
Ik heb wel eens een Flatfish in reparatie gehad en als je die hebt opengeschroefd dan wordt je even heel triest.
ik zie een goedkoop loopwerk met print die zo uit een goedkope CD speler gesloopt zou kunnen zijn, ik dacht het merk Sanyo ergens te herkennen. de knopjes op displayprint zijn er afgehaald en vervangen door de tuimelschakelaars en verder zie ik niets bijzonders aan het geheel. Wat echt heel mooi is is de behuizing en daar betaal je dan zo'n 6000 euro voor. Triest ook om erachter te komen dat de defecte laser niet meer leverbaar was, niet bij de importeur en niet bij deaftermarket.
Nu weet ik dat de behuizing best wel invloed op het geluid heeft en in belangrijke mate bijdraagt aan de kwaliteiten die 47Labs biedt, ook de externe voeding is een verbetering.
Dat is nu juist het punt... het bestaat voor een groot gedeelte uit simpele electronica (inderdaad sanyo, zoals die ook in een boombox zit). Maar het klinkt blijkbaar wel goed. De electronica is dus blijkbaar wel goed gekozen (je kan niet zomaar elke chipset kiezen), en met de juiste peripherals omgeven (voeding, behuizing, etc) om het geluid te krijgen wat er nu uitkomt. Dat sommigen zich belazerd voelen omdat de electronica eigenlijk 100 euro kost, en de flatfish 2000 euro kost te begrijpen, maar in mijn ogen niet helemaal terecht.

Prijsstelling van produkten is een studie an sich, en materiaalkosten zijn slechts 1 factor. Bijkomend zijn andere kosten (zoals R&D, marketing, management), maar ook bijvoorbeeld prijsstelling van de concurrentie. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die een Flatfish voor 2000 euro een good deal vinden, en dat is ook zo als de flatfish beter klinkt dan andere spelers van 2000 euro!

Dus dit zelfbouwproject is JUIST voor jullie allemaal, die zich belazerd voelen:
Nu is er eindelijk de kans om de R&D en marketingkosten af te schudden, en je niks meer aan te trekken van de concurrentie. Degenen die dit project trekken geven iedereen de kans om een Shigaraki na te bouwen en er alleen maar de materiaalkosten voor betalen. Ik begrijp niet hoe sommigen dan nog bitter blijven zeuren over de prijs van het origineel, en doen alsof er per definitie geldt dat als een produkt duurder is dan de materiaalkosten, de geluidskwaliteit wel r*k moet zijn.... ik verwacht dat je voor die 100 euro weinig/geen betere cd-loopwerken vind.

Disclaimer: Ondanks dat ik het een fantastisch project vind, ga ik hem niet bouwen omdat ik geen CD's meer draai....
ray5150

Bericht door ray5150 »

platte vis ? :-s
Plaats reactie