6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
@Walt: Die KP-SN condensatoren zijn eigenlijk veel te goed. Maar ik had ze nog liggen, overgehouden van een project voor JeroenGRT. Met dit project hebben ze hun bestemming gevonden.
@hannesie: Een omschakelaar maken zal ik denk ik niet doen, maar vergelijken door even de stekkers om te zetten moet kunnen. De voorversterker moet dan voor een goed vergelijk aan de uitgang zodanig verzwakt worden dat de totale gain precies 0dB is. Ik zal ook vervormingsmetingen doen, die ontbreken nog in dit topic. Verwacht daar trouwens niet teveel van, want je kunt eindeloos meten en ik zal het beperkt houden.
@hannesie: Een omschakelaar maken zal ik denk ik niet doen, maar vergelijken door even de stekkers om te zetten moet kunnen. De voorversterker moet dan voor een goed vergelijk aan de uitgang zodanig verzwakt worden dat de totale gain precies 0dB is. Ik zal ook vervormingsmetingen doen, die ontbreken nog in dit topic. Verwacht daar trouwens niet teveel van, want je kunt eindeloos meten en ik zal het beperkt houden.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
democles schreef:Oke, even een update,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vond het laag nog wat achter blijven,,beetje Boomerig,, ...................![]()
Wat kunnen we daar aan doen?
De eindcondensator vergroten!!
Ondertussen waren er 2 MKV condensatoren 6,8uF binnengekomen,,,Ter grote van een cola blikje,,,dat gaat niet passen,helaas
![]()
Dan maar een aantal 1uF PLIO,s bijplaatsen......................
En een extra MOD,,een silver mica in olie van 10nF,, [had nog een zak vol liggen,van mijn dac projecten]
http://www.dms-audio.com/12b4-pre-amp-diy
Het resultaat,in 1 woord,geweldig,![]()
De bas is weer terug,,,strak en herkenbaar,, en er is meer space te horen....................![]()
1uF was dus duidelijk te weinig,,,nu pas hoor je de dingen die door de bas werden verhuld,,,,
Dat vind ik toch moeilijk te geloven. Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ga er vanuit dat je het schema van pagina 1 gebruikt. De uitgang is een kathodevolger met een lage uitgangsimpedantie, en je gebruikt een Monobill EV. Dan lijkt 1 uF me al ruim bemeten..
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Dat dacht ik ook,,de rest van de voorversterkers draait op 1uF,of 0,47uF.........
Deze heeft op de 1 of andere manier meer nodig,,klinkt beter en strakker.
Of dit aan de PLIO,s ligt,weet ik niet,wel weet ik dat ze de eerste 300 uur alle kanten op gaan,,,,veel bas,,geen bas,,te veel hoog,,mid is weg,,om dan langzaam op de plek te rollen.
De ruisgenerator heeft ook veel geholpen bij het inspelen
Maar nogmaals,met meer werd het beter en nog steeds....................
Deze heeft op de 1 of andere manier meer nodig,,klinkt beter en strakker.
Of dit aan de PLIO,s ligt,weet ik niet,wel weet ik dat ze de eerste 300 uur alle kanten op gaan,,,,veel bas,,geen bas,,te veel hoog,,mid is weg,,om dan langzaam op de plek te rollen.
De ruisgenerator heeft ook veel geholpen bij het inspelen
Maar nogmaals,met meer werd het beter en nog steeds....................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
lijkt me erg vermoeiendwel weet ik dat ze de eerste 300 uur alle kanten op gaan,,,,
Zien ze ook roze olifanten
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja,vooral veel, roze olifanten
Leuk hoor ,Anne

Leuk hoor ,Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geef toe, lees nog eens terug wat je schrijft (veel bas,,geen bas,,te veel hoog,,mid is weg,,), dat zijn geen zaken die je toeschrijft aan een stel elektrische geleiders met dielectricum ertussen, dat zijn zaken die te maken hebben met iemands gemoedstoestand.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ondervind het maar,,,meet het maar,,veronderstel het maar,,I don,t care,,wat je maar wild.........................
Knoop er maar een WIMA aan en alles komt goed...................
Tja,,,,,
En,,,,,komt er al geluid uit??
Mijn gemoedstoestand is nog redelijk,maar ik wil ook wel anders.....................
en dat heeft niets te maken met mijn elektrische geleiders of dielectricum
Leuk ,zo,n forum
Knoop er maar een WIMA aan en alles komt goed...................
Tja,,,,,
En,,,,,komt er al geluid uit??
Mijn gemoedstoestand is nog redelijk,maar ik wil ook wel anders.....................
Leuk ,zo,n forum
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ach,trek het je maar niet aan.Dat je dingen hoort en merkt die anderen niet merken is soms lastig maar ook wel mooi.
Geeft deze ongevoelige lomperik de gelegenheid om er 's om te lachen,is gezond toch
.
Na het verhaal van die roze ruis en de voor mij onbegrijpelijke, wel laag,geen laag wel mid enz....kon ik het niet laten om er ook nog 's wat olifanten tegenaan te gooien
.
Anne
Geeft deze ongevoelige lomperik de gelegenheid om er 's om te lachen,is gezond toch
Na het verhaal van die roze ruis en de voor mij onbegrijpelijke, wel laag,geen laag wel mid enz....kon ik het niet laten om er ook nog 's wat olifanten tegenaan te gooien
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Dit volg ik echt niet meer... maar om nog wat olie op de golven te gooien. Ik vind WIMA FKP's nooit (gehoormatig) tegenvallen:democles schreef:Ondervind het maar,,,meet het maar,,veronderstel het maar,,I don,t care,,wat je maar wild.........................![]()
Knoop er maar een WIMA aan en alles komt goed...................![]()
Tja,,,,,![]()
En,,,,,komt er al geluid uit??![]()
Mijn gemoedstoestand is nog redelijk,maar ik wil ook wel anders.....................en dat heeft niets te maken met mijn elektrische geleiders of dielectricum
![]()
Leuk ,zo,n forum
Goed diëlectrium, mooi materiaalgebruik, nauwe toleranties bij de fabricage, zeer strak gewikkeld/samengesteld, mooi geseald. Wat wil een mens nog meer?
groet,
Aat
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Heren,Heren,
Voordat de boel uit de hand loopt,,
Het gaat hier om kleine verschillen in het geluidsbeeld,en PIO,s hebben even nodig om een stabiel geluidsbeeld te geven,dat is alles
En er is natuurlijk niks mis met een Wima op de juiste plek...........
Dus voor nu,lekker gezellig doorbouwen
En dat van die roze olifanten,vond ik best wel humor...................
Was getekend,de ongevoelige lomperik
Voordat de boel uit de hand loopt,,
Het gaat hier om kleine verschillen in het geluidsbeeld,en PIO,s hebben even nodig om een stabiel geluidsbeeld te geven,dat is alles
En er is natuurlijk niks mis met een Wima op de juiste plek...........
Dus voor nu,lekker gezellig doorbouwen
En dat van die roze olifanten,vond ik best wel humor...................
Was getekend,de ongevoelige lomperik
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik vond het ook wel lachen.
Afijn, ik ben weer een stukje verder, heb geen haast. Het trafokastje zit in elkaar.
Afijn, ik ben weer een stukje verder, heb geen haast. Het trafokastje zit in elkaar.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
We krijgen wel een PB 'tje, dredre schreef:wanneer is de luisteravond?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
We gaan toch niet lelijk doen, hé.dre schreef:ik in ieder geval wel.
Pas op hoor!!!!
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Je bent best een aardige leerling, die snel leert, behalve over ringetjes heb ik gehoord.

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
op dat gebied luister ik alleen naar peter. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
hannesie schreef:Je bent best een aardige leerling, die snel leert, behalve over ringetjes heb ik gehoord.![]()
Mijn g.d, hier ook al....
They are going to take me away aha......
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Best wel stil hier, komkommertijd of vakantie? 
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik mis mijn buizenspulletjes wel hier op de camping in Callantsoog. 
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Vandaag is het weer niet zo mooi meer, een uitstekende aanleiding om het project af te maken. Ik had in eerste instantie een veel te laag gedimensioneerde brugcel (1500mA) erin gezet voor de 6.3V spanning. Dat ging niet lekker, ik kwam bij lange na niet aan de 6.3V, zodat de buisjes heel zwak en vervormd signaal doorlieten.
Twee uur geleden heb ik die vervangen door een brugcel van 6A en het gaat nu goed. Eerst heb ik met mijn meetset gecontroleerd dat de uitgangsverzwakkers zodanig zijn afgesteld dat de versterking 1x is. Het staat nu te spelen.
De klank verandert beslist. De 'bite' waar democles het over had zit erin. De bas klinkt knorrend. Volop detail en ruimtelijkheid. Wel heb ik de indruk dat het bij groot symphonisch werk ietwat dichtloopt. Het zou dus kunnen dat ik minder aan de uitgang moet verzwakken zodat de buizenbuffer minder signaal toegevoerd krijgt en minder vervormt.
Maar dat komt nog wel. Eerst maar eens lekker laten inspelen en dan wellicht volgende week zaterdag eens vervormingsmetingen gaan doen en spelen met de uitgangsverzwakkers. Het is nog veel te vroeg voor een eindoordeel en of dit nu een verbetering of verslechtering is.
Twee uur geleden heb ik die vervangen door een brugcel van 6A en het gaat nu goed. Eerst heb ik met mijn meetset gecontroleerd dat de uitgangsverzwakkers zodanig zijn afgesteld dat de versterking 1x is. Het staat nu te spelen.
De klank verandert beslist. De 'bite' waar democles het over had zit erin. De bas klinkt knorrend. Volop detail en ruimtelijkheid. Wel heb ik de indruk dat het bij groot symphonisch werk ietwat dichtloopt. Het zou dus kunnen dat ik minder aan de uitgang moet verzwakken zodat de buizenbuffer minder signaal toegevoerd krijgt en minder vervormt.
Maar dat komt nog wel. Eerst maar eens lekker laten inspelen en dan wellicht volgende week zaterdag eens vervormingsmetingen gaan doen en spelen met de uitgangsverzwakkers. Het is nog veel te vroeg voor een eindoordeel en of dit nu een verbetering of verslechtering is.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ben benieuwd naar je meetresultaten,,al heb ik daar niet zoveel verstand van,,maar gehoormatig, kom je meestal in de zelfde richting............
Hoe heb je het signaal verzwakt?
Wordt nog leuker..........De klank verandert beslist.
Ja,probeerde dat op te lossen met toevoeging van een silvermica aan de uitgangscondensatoren.Wel heb ik de indruk dat het bij groot symphonisch werk ietwat dichtloopt.
voor nu ben ik tevreden met het geluid,maar op de een of andere manier moet er meer uit te peuteren zijn..........
Ja, rose ruis er over.......................Eerst maar eens lekker laten inspelen
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De verzwakking is gedaan met een 10k instelpotmeter, dezelfde die ik ook aan de ingang van mijn UcD versterkers heb gezet.

