6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

@Walt: Die KP-SN condensatoren zijn eigenlijk veel te goed. Maar ik had ze nog liggen, overgehouden van een project voor JeroenGRT. Met dit project hebben ze hun bestemming gevonden.

@hannesie: Een omschakelaar maken zal ik denk ik niet doen, maar vergelijken door even de stekkers om te zetten moet kunnen. De voorversterker moet dan voor een goed vergelijk aan de uitgang zodanig verzwakt worden dat de totale gain precies 0dB is. Ik zal ook vervormingsmetingen doen, die ontbreken nog in dit topic. Verwacht daar trouwens niet teveel van, want je kunt eindeloos meten en ik zal het beperkt houden.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Miniwatt »

democles schreef:
Oke, even een update,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vond het laag nog wat achter blijven,,beetje Boomerig,, ................... :|

Wat kunnen we daar aan doen?

De eindcondensator vergroten!!

Ondertussen waren er 2 MKV condensatoren 6,8uF binnengekomen,,,Ter grote van een cola blikje,, :rock: ,dat gaat niet passen,helaas :(

Dan maar een aantal 1uF PLIO,s bijplaatsen......................

En een extra MOD,,een silver mica in olie van 10nF,, [had nog een zak vol liggen,van mijn dac projecten :mrgreen: ]

http://www.dms-audio.com/12b4-pre-amp-diy

Het resultaat,in 1 woord,geweldig, :rock:

De bas is weer terug,,,strak en herkenbaar,, en er is meer space te horen.................... :mrgreen:

1uF was dus duidelijk te weinig,,,nu pas hoor je de dingen die door de bas werden verhuld,,,, :wink:

Dat vind ik toch moeilijk te geloven. Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ga er vanuit dat je het schema van pagina 1 gebruikt. De uitgang is een kathodevolger met een lage uitgangsimpedantie, en je gebruikt een Monobill EV. Dan lijkt 1 uF me al ruim bemeten.. :?:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Dat dacht ik ook,,de rest van de voorversterkers draait op 1uF,of 0,47uF.........

Deze heeft op de 1 of andere manier meer nodig,,klinkt beter en strakker.

Of dit aan de PLIO,s ligt,weet ik niet,wel weet ik dat ze de eerste 300 uur alle kanten op gaan,,,,veel bas,,geen bas,,te veel hoog,,mid is weg,,om dan langzaam op de plek te rollen.

De ruisgenerator heeft ook veel geholpen bij het inspelen :wink:

Maar nogmaals,met meer werd het beter en nog steeds.................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

wel weet ik dat ze de eerste 300 uur alle kanten op gaan,,,,
lijkt me erg vermoeiend :shock:
Zien ze ook roze olifanten :rofl: .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ja,vooral veel, roze olifanten :rofl:

Leuk hoor ,Anne

=D> =D> =D>
Bijlagen
-roze-olifant-.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Geef toe, lees nog eens terug wat je schrijft (veel bas,,geen bas,,te veel hoog,,mid is weg,,), dat zijn geen zaken die je toeschrijft aan een stel elektrische geleiders met dielectricum ertussen, dat zijn zaken die te maken hebben met iemands gemoedstoestand.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ondervind het maar,,,meet het maar,,veronderstel het maar,,I don,t care,,wat je maar wild......................... :mrgreen:

Knoop er maar een WIMA aan en alles komt goed................... :mrgreen:

Tja,,,,, :-s

En,,,,,komt er al geluid uit?? :mrgreen:

Mijn gemoedstoestand is nog redelijk,maar ik wil ook wel anders..................... :mrgreen: en dat heeft niets te maken met mijn elektrische geleiders of dielectricum :rock:

Leuk ,zo,n forum :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Ach,trek het je maar niet aan.Dat je dingen hoort en merkt die anderen niet merken is soms lastig maar ook wel mooi.
Geeft deze ongevoelige lomperik de gelegenheid om er 's om te lachen,is gezond toch :sure: .
Na het verhaal van die roze ruis en de voor mij onbegrijpelijke, wel laag,geen laag wel mid enz....kon ik het niet laten om er ook nog 's wat olifanten tegenaan te gooien :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door AatV »

democles schreef:
Ondervind het maar,,,meet het maar,,veronderstel het maar,,I don,t care,,wat je maar wild......................... :mrgreen:
Knoop er maar een WIMA aan en alles komt goed................... :mrgreen:
Tja,,,,, :-s
En,,,,,komt er al geluid uit?? :mrgreen:
Mijn gemoedstoestand is nog redelijk,maar ik wil ook wel anders..................... :mrgreen: en dat heeft niets te maken met mijn elektrische geleiders of dielectricum :rock:

Leuk ,zo,n forum :rofl:
Dit volg ik echt niet meer... maar om nog wat olie op de golven te gooien. Ik vind WIMA FKP's nooit (gehoormatig) tegenvallen:
Goed diëlectrium, mooi materiaalgebruik, nauwe toleranties bij de fabricage, zeer strak gewikkeld/samengesteld, mooi geseald. Wat wil een mens nog meer? :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Heren,Heren,

Voordat de boel uit de hand loopt,, :?

Het gaat hier om kleine verschillen in het geluidsbeeld,en PIO,s hebben even nodig om een stabiel geluidsbeeld te geven,dat is alles :wink:

En er is natuurlijk niks mis met een Wima op de juiste plek........... :mrgreen:

Dus voor nu,lekker gezellig doorbouwen :)

En dat van die roze olifanten,vond ik best wel humor................... :mrgreen:

Was getekend,de ongevoelige lomperik O:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Ik vond het ook wel lachen.

Afijn, ik ben weer een stukje verder, heb geen haast. Het trafokastje zit in elkaar.
Bijlagen
trafokastje.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door dre »

wanneer is de luisteravond? O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door hannesie »

dre schreef:
wanneer is de luisteravond? O:)
We krijgen wel een PB 'tje, dre
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door dre »

ik in ieder geval wel. :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door hannesie »

dre schreef:
ik in ieder geval wel. :rofl:
We gaan toch niet lelijk doen, hé. :roll: :?
Pas op hoor!!!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door dre »

sorry meester! :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door hannesie »

Je bent best een aardige leerling, die snel leert, behalve over ringetjes heb ik gehoord. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door dre »

op dat gebied luister ik alleen naar peter. :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
Je bent best een aardige leerling, die snel leert, behalve over ringetjes heb ik gehoord. :lol: :lol:

Mijn g.d, hier ook al....

They are going to take me away aha......
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door hannesie »

Best wel stil hier, komkommertijd of vakantie? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Marp »

ja
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Ik mis mijn buizenspulletjes wel hier op de camping in Callantsoog. :(
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Vandaag is het weer niet zo mooi meer, een uitstekende aanleiding om het project af te maken. Ik had in eerste instantie een veel te laag gedimensioneerde brugcel (1500mA) erin gezet voor de 6.3V spanning. Dat ging niet lekker, ik kwam bij lange na niet aan de 6.3V, zodat de buisjes heel zwak en vervormd signaal doorlieten.

Twee uur geleden heb ik die vervangen door een brugcel van 6A en het gaat nu goed. Eerst heb ik met mijn meetset gecontroleerd dat de uitgangsverzwakkers zodanig zijn afgesteld dat de versterking 1x is. Het staat nu te spelen.

De klank verandert beslist. De 'bite' waar democles het over had zit erin. De bas klinkt knorrend. Volop detail en ruimtelijkheid. Wel heb ik de indruk dat het bij groot symphonisch werk ietwat dichtloopt. Het zou dus kunnen dat ik minder aan de uitgang moet verzwakken zodat de buizenbuffer minder signaal toegevoerd krijgt en minder vervormt.

Maar dat komt nog wel. Eerst maar eens lekker laten inspelen en dan wellicht volgende week zaterdag eens vervormingsmetingen gaan doen en spelen met de uitgangsverzwakkers. Het is nog veel te vroeg voor een eindoordeel en of dit nu een verbetering of verslechtering is.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

=D> =D>

Ben benieuwd naar je meetresultaten,,al heb ik daar niet zoveel verstand van,,maar gehoormatig, kom je meestal in de zelfde richting............ :mrgreen:

Hoe heb je het signaal verzwakt?
De klank verandert beslist.
Wordt nog leuker.......... :mrgreen:
Wel heb ik de indruk dat het bij groot symphonisch werk ietwat dichtloopt.
Ja,probeerde dat op te lossen met toevoeging van een silvermica aan de uitgangscondensatoren.
voor nu ben ik tevreden met het geluid,maar op de een of andere manier moet er meer uit te peuteren zijn..........
Eerst maar eens lekker laten inspelen
Ja, rose ruis er over....................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

De verzwakking is gedaan met een 10k instelpotmeter, dezelfde die ik ook aan de ingang van mijn UcD versterkers heb gezet.
Plaats reactie