Jammer hij deed het zo mooi

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Vandaag lekker een muziekje aan het luisteren en opeens stopt het linker kanaal er mee.
Eerste verdachte natuurlijk mijn zelfbouw delen.
Maar helaas het was mijn eindversterker die het niet meer zag zitten.
kapje er af en ja zekering stuk.
Verder nog een korte inspectie maar geen rare dingen zichtbaar.
Zekering had ik nog liggen dus nieuwe er in en knallen maar weer.
Precies dat was het dus een knal en een flits met zelfs nog wat vuur.
Dat was dus niet goed.
Resultaat zie je hier onder.
P1060087.JPG
Kort om balen.
Nu ben ik opzoek naar de service manual van de Aaron No3 Milenium wie heeft deze of weet waar ik deze kan vinden?
Op de hier genoemde locaties is deze niet te vinden.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=11884

Verder is het natuurlijk nog de vraag wat er nu allemaal kapot is?
In ieder geval een weerstand :mrgreen:
P1060089.JPG
Wel een mooie opbouw van de versterker zo.
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Rogers »

Hoi,

volgens mij heb ik hem voor je.

Marcel
Bijlagen
aaron-3-mono.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Olaf Analogue »

Ik had mijn berichtje te snel geplaatst met een opmerking over de gesprongen transistor, maar na jouw bericht nog een keer gelezen te hebben besef ik dat je deze zelf al had gezien.
Van de transistor bij de pijl is zelfs de behuizing kapot gesprongen.
Het kan goed zijn dat de weerstand die er voor zit zelfs gewoon heel is, al het zwart wat er op zit is afkomstig uit de transistor.
Bijlagen
P1060087.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Top bedankt!

Ik zal het schema even vergelijken met de print of het het juiste schema is.
De kapotte transistor is een BD140 die zie ik in het schema helaas niet terug.

Veder inderdaad de transistor vervangen en eens meten wat er nog meer aan schade is.
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Rogers »

Het is het schema van de Aaron 3 .Ik denk dat dit in grove lijnen overeenkomt met het Millennium model. Zelf zou ik alles vervangen rondom die transistor. Je weet immers niet hoe het daar te keer is gegaan ( qua warmte etc ) Gewoon een nieuwe transistor, weerstand en diode plaatsen . Print eerst goed oppoetsen met ipa .

Oh ja, kijk ook even de printbanen rondom het inferno na , of deze niet beschadigd zijn. Anders eventueel draadbruggen plaatsen.

Marcel
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Zo te zien moeten er een ook paar halfgeleiders vervangen worden...grote kans dat er nog meer overleden zijn. :idea:
Wel mooie en duidelijke foto's. :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Zo het een en ander los gehaald en schoon gemaakt.
Als ik het zo zie dan lijkt er op het oog niet veel aan de hand.
P1060104.JPG
Hoe kan ik de overige transistoren testen of deze nog goed zijn?
De weerstand vervangen is natuurlijk geen probleem de transistoren echter vind ik wat lastiger.
Kan dit invloed hebben op de klank als je een ander merk gebruikt?
Ik heb wel al even gekeken bij Dick best en die heeft de meeste transistoren wel op voorraad.
Als ik op de achterkant kijk dan likt het dat de kleine TO92 transistoren ook wel warm geworden zijn.
P1060105.JPG
Groetjes George
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Ah!buis »

Bij de mogelijke kapotte transistoren een pijltje gezet.Hoewel het heel best kan dat enkel de C bij de pijl met ! de schuldige is (kortsluiting).Die C vervangen ,nieuwe zekering,en proberen.
Anne
Bijlagen
aa3.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Iets anders wat mij opvalt is dat er geen type aanduidingen staat aangegeven op vermogens transistoren.
Zou dat zijn omdat de fabrikant zich schaamt dat er in een 2500 euro kostende versterker voor 10 euro aan eindtorren zitten ?
Tenminste, ik ga ervan uit dat we het hebben over deze versterker ?

http://aaron.hifi.net/intl/no3.html
aaron-no3-millennium-night-shadow--1000x671.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Ah!buis »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Volgens mij ook, en ik ga ervan uit dat ze bij een groothandel bij +100 stuks nog wat goedkoper zijn.

Even voor de duidelijkheid, George, dit is absoluut niet bedoelt om jou of je versterker af te kraken.
Ik had alleen dat gevoel wat ik ook had toen ik voor het eerst las over die originele gainclone versterker.
Die was (geloof ik) ook een paar duizend euro.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Zou maar zo kunnen en was mij ook al opgevallen.
Het lijkt wel of het type aanduiding er af is geschuurd.

Het door Ray aangehaalde type is inderdaad de juiste versterker.


Ane bedankt voor de aanwijzingen ik zal deze onderdelen bestellen en eerst maar eens de C door meten.
En dan maar hopen dat dat het was.


Groetjes George
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Nog minder,volgens mij zijn 't deze :o
Even voor de duidelijkheid, George, dit is absoluut niet bedoelt om jou of je versterker af te kraken.
Ik had alleen dat gevoel wat ik ook had toen ik voor het eerst las over die originele gainclone versterker.
Die was (geloof ik) ook een paar duizend euro.
Dat snap ik ray zelf stond ik er ook altijd verbaast van dat als je het terug gaat rekenen naar de onderdelen de prijs niet altijd gerechtigd lijkt.
Echter als je een beetje weet hoe de handel werkt dan snap je het wel.

Gelukkig heb ik er ook geen €2500 voor betaald maar ongeveer €2000,-minder en toen was deze pas een jaar oud.
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Rogers »

Hoi

Een fabrikant die zich zou schamen ? Nee, `k denk `t niet. Meestal wordt dit bewust gedaan om gepruts tegen te gaan ( zodat je makkelijk weet om welke componenten dat het gaat ) Ook kan het zijn dat het "gekloonde" ontwerpen zijn . In ieder geval heeft deze fabrikant zijn best gedaan , als je kijkt hoe opgeruimde lay-out is en componenten keuze.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Ik zou die MJ15003 niet daar bestellen. niet dat ze fake zijn ofzo maar er is kans dat je ze krijgt van een of ander onbekend chinees merk...
Zelf had ik die voor mijn JLH klasse A versterker,
Maar ik had er geen fijn gevoel bij. ben toen bij Stuut en Bruin in het magazijn gaan graven en daar een stel van ST semiconductors gevonden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Rogers schreef:
In ieder geval heeft deze fabrikant zijn best gedaan , als je kijkt hoe opgeruimde lay-out is en componenten keuze.
Mwoah, zo bijzonder zijn keramische condensatoren en draadgewonden weerstanden nu ook weer niet...
En d'r zit ook geen zeefdruk op de componenten zijde, is ook niet zo profi...
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Rogers »

Hoi Ray,

dat ben ik met je eens. Ik heb al veel versterkers gezien in deze prijsklasse waarin componenten toegepast werden waarvan ik dacht hoe is het mogelijk. Soms lijkt het voor veel bedrijven een kunst om zo veel mogelijk componenten in te zetten voor een zo min mogelijk eindproduct. Complete materiaal-slagen... Als je de producten na deze versterker bekijkt zie je toch dat die firma een goede filosofie heeft die mij wel aanspreekt.

Marcel
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Ah!buis »

Je moet niet ales willen voor maar 2500€ :lol:
Ja ik zet de € er altijd achter,kan gelijk als komma dienen voor de centen :-s .
Die verdachte C vind ik ook maar matig,zo klein voor 0µ22 en ook maar 63V.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Rogers schreef:
dat ben ik met je eens. Ik heb al veel versterkers gezien in deze prijsklasse waarin componenten toegepast werden waarvan ik dacht hoe is het mogelijk. Soms lijkt het voor veel bedrijven een kunst om zo veel mogelijk componenten in te zetten voor een zo min mogelijk eindproduct. Complete materiaal-slagen... Als je de producten na deze versterker bekijkt zie je toch dat die firma een goede filosofie heeft die mij wel aanspreekt.
Ik geloof dat we enigzins lang elkaar heen praten, het gaat me niet om de aantallen onderdelen.
Ik vind dat als ik een (eind)versterker van een paar duizend euro koop, dat ik dan styroflex of silver-mica condensatoren mag verwachten, en printelco's van Elna of Black Gate, en metaaloxyde-vermogens weerstanden. en niet het goedkoopste spul van de elektronica-boer om de hoek.

Net zoals dat je een auto koopt van een half ton, dan verwacht je lichtmetalen siervelgen en leren bekleding, en geen plastic wieldoppen van de Kwantum... :wink:
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Rogers »

Hoi Ray,

dat ben ik volledig met je eens. Wat ik bedoel dat de hoeveel van veel componenten niet bepalend is voor de uiteindelijke kwaliteit. Meestal betaal je voor puristische producten meer dan het reguliere werk . Uiteraard verwacht ik dan ook meer dan plastic wieldoppen van een euro. Uiteindelijk lijkt het me de bedoeling op het probleem op te lossen van de versterker.

Marcel
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Ah!buis »

Doet me denken aan een heeel oude autotest op de (Ned.)TV.Voor een jubileumuitzending gingen ze 's een Rolls testen.
Richtingwijzer vertikte 't.Even nazoeken,bleek er een (goedkoop)Japans knipperautomaatje in te zitten :shock: .
Niks nieuws onder de zon (welke zon :cry: ) :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Je moet niet ales willen voor maar 2500€ :lol:
Ja ik zet de € er altijd achter,kan gelijk als komma dienen voor de centen :-s .
Die verdachte C vind ik ook maar matig,zo klein voor 0µ22 en ook maar 63V.
Anne
Net even gemeten maar de C heeft geen kortsluiting.
Hij komt alleen niet verder dan 215nF.
Als dat de C5 is dan is deze nu dus niet veel meer van de 22uF over die deze gehad moet hebben.
Mogelijk zal dit de dader dus wel eens kunnen zijn.

Veder lezend begin ik nu wel te twijfelen als het 0.22uF moet zijn dan is die 215nF niet eens zo heel veel van de waarde af.
Maar weer even door zoeken dus.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Gezien de afmetingen van dat c'tje kan die nooit 22uF zijn...220nF lijkt mij meer aanemelijk. ik denk dat er .22uf in het schema staat. door de compressie zal de punt zijn vervaagd.
D'r staat toch wel een waarde op ?
Ik zou alleen al uit voorzorg alle halfgeleiders, c'tjes en en elko's op dat printje vervangen.
Kan nooit meer kosten dan 15 Euro... :lol: tis allemaal kwartjes werk. (op die TO3's na dan)
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 12 jul 2012, 0:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door Kappa7 »

Bij het schoonmaken is de tekst zo goed als verdwenen maar ik kan nog wen 22 ontdekken.
Op de andere C op het bord staat dit.
P1060110.JPG
Die is dus wel goed leesbaar.
Wie weet wel merk deze ctjes zijn eigenlijk?

Net nog wel op het bord de transistors door gemeten en die meten allemaal normaal.
Een enkeling die ik nog even los moet halen om goed te meten.
Ik denk dat ik dat morgen maar ga doen.

Groetjes George
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jammer hij deed het zo mooi

Bericht door ray5150 »

Ik zie het al, de zekering is kapot ! :rofl:
Vishay maakt ook blauwe C'tjes, maar dan zou er een een grote zwarte V op moeten staan. is gewoon standaard spul, misschien wel merkloos.
Kan ook Siemens zijn, maakt ook blauwe. ik heb ze hier ook liggen. Stuut verkocht ze ook destijds.
Hij leest U22K63, De 22 staat achter de U, dus je leest 0.22 uF (=220 nano), de k is (dacht ik) het materiaal en 63 de maximale DC spanning
Plaats reactie