(10x10) headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

jaapschreuder schreef:
Heb gezondigd,

de weerstanden van 27 ohm had ik niet voldoende van besteld.

Gisteren lokaal wat gehaald, hadden ze alleen de 2W uitvoering. 4 bestaande weerstanden uit gesoldeerd, en heb 4 weerstanden nu aan de onderkant zitten.

Zijn de koellichamen op de BD139/140 nodig eigenlijk??

Verder heb ik de aansluitpunten van de AC gebruik ik de 'fase' en 'tegen fase' voor de ac, en de gekoppelde nul aan 0?

dan krijg ik een gelijkspanning met een 0 erbij, wat ga ik hier mee doen?

bij de signaal ingang staat er een - aansluiting, wat doe ik hier mee?

Misschien wat vragen van een beginner, maar ik kom hier even niet uit denk ik
Koeling niet echt nodig, maar ik had nog wat koellichaampjes liggen.

Gelijkspanning aansluiting op het bordje heb je alleen nodig als je een externe DC voeding wilt gebruiken. Bij een trafo gebruik je de AC ingang.

Signaal ingang +/- sluit je je signaal draad aan via een potmeter (potmeter is nodig voor volume regeling) of rechtstreeks (bij een audio bron met volumeregeling)
Bijlagen
DSC_0195.JPG
Thomox

Bericht door Thomox »

Ik heb nog een vraagje met betrekking tot de voeding zoals jij getekend hebt.

Ik heb op de trafo namelijk primair de 2 draden van het lichtnet, wissel 230 volt dus.
Secundair heb ik 4 draden, namelijk 2 keer over 18V wissel.

Op de print heb je 2 keer AC staan en nog als 3e draad een 0. Moet ik dan zoals jij in je post hierboven de middelste 2 samenpakken en op de 0 plaatsen.. En dus de 2 buitenste van de trafo (18 volt) naar AC op de print? Krijg ik zodoende geen 26 Volt wissel?
sevenup

Bericht door sevenup »

Thomox schreef:
Ik heb nog een vraagje met betrekking tot de voeding zoals jij getekend hebt.

Ik heb op de trafo namelijk primair de 2 draden van het lichtnet, wissel 230 volt dus.
Secundair heb ik 4 draden, namelijk 2 keer over 18V wissel.

Op de print heb je 2 keer AC staan en nog als 3e draad een 0. Moet ik dan zoals jij in je post hierboven de middelste 2 samenpakken en op de 0 plaatsen.. En dus de 2 buitenste van de trafo (18 volt) naar AC op de print? Krijg ik zodoende geen 26 Volt wissel?
Inderdaad de middelste samen aan de nul en de andere twee aan de AC aansluitingen. We maken een symmetrische voedingspanning dus hebben vanaf de nul gezien twee keer 18V nodig.
jaapschreuder

Bericht door jaapschreuder »

Toch best leerzaam zo een klein printje :-)

Kun je me vertellen of de - van het signaal nodig is? Ik ben van plan een aluminium behuizing te maken. Dan komtde - aan het chassis. Of heeft het printje dan weer een koppeling nodig met het chassis?
sevenup

Bericht door sevenup »

jaapschreuder schreef:
Toch best leerzaam zo een klein printje :-)

Kun je me vertellen of de - van het signaal nodig is? Ik ben van plan een aluminium behuizing te maken. Dan komtde - aan het chassis. Of heeft het printje dan weer een koppeling nodig met het chassis?
Dan heb je idd een koppeling nodig van print naar chassis. Je zou daar bijvoorbeeld 1 van de - pinnen voor gebruiken van de inputs.
Thomox

Bericht door Thomox »

Ik heb een probleempje, namelijk:

1. mijn linkerkanaal werkt alleen
2. de trafo wordt gigantisch heet.. en ik meet vanaf de 0 naar de linker AC 0 volt en op de andere AC 4.5 volt

En de AC's ten opzichte van elkaar 1 volt.

Toch heb ik verderop in de print wel 15 VDC

Weet iemand hoe dit kan?
Bijlagen
IMG_20120710_181644.jpg
Nijn

Bericht door Nijn »

Thomox schreef:
Ik heb een probleempje, namelijk:

1. mijn linkerkanaal werkt alleen
2. de trafo wordt gigantisch heet.. en ik meet vanaf de 0 naar de linker AC 0 volt en op de andere AC 4.5 volt

En de AC's ten opzichte van elkaar 1 volt.

Toch heb ik verderop in de print wel 15 VDC
Weet je zeker dat je wel goed meet (voltmeter in de juiste stand, niet op gelijkspanning o.i.d.)? Je meet namelijk geen spanningsverschil tussen 0 en de linker AC, een spanningsverschil van 4.5V tussen 0 en rechter AC. Dan zou de linker AC ten opzichte van de rechter AC ook 4.5V moeten zijn.

Bovendien is het vreemd dat je dan verderop de print wel 15VDC meet, dat zou niet moeten kunnen als de AC spanningen kloppen.

Ik zou eerst de transformator zonder de versterker even nameten, en dan kijken of je de secundaire wikkelingen op de juiste manier aangesloten hebt. Dan de hele print controleren of je de onderdelen op de juiste manier hebt aangesloten. En dan nogmaals de AC en DC spanningen meten op de print.

Groetjes,
Martin
Thomox

Bericht door Thomox »

Hallo Nijn,

De meter stond inderdaad op AC 200 Volt voor de deelspanningen en AC750 voor de netspanning.
De netspanning bedroeg 224 Volt. Ik heb de trafo losgekoppeld en de beide 18 volts delen gepakt.. beide kanten waren 22 volt, maar dat kan aan mijn (goedkope) multimeter liggen.

Als ik vervolgens het geheel weer aansluit, krijg ik de gekke spanningen weer.

Ik heb het paint schema even bijgevoegd hoe ik het aangesloten heb.
Ik heb het idee dat het geheel nu kortsluiting aan het maken is, heb ik hier gelijk in?

Ik heb het ook nog even anders geprobeerd, namelijk het 2e plaatje hieronder..
Bijlagen
Trafo aansluiting.png
Trafo aansluiting Thomas.png
sevenup

Bericht door sevenup »

Thomox schreef:
Hallo Nijn,

De meter stond inderdaad op AC 200 Volt voor de deelspanningen en AC750 voor de netspanning.
De netspanning bedroeg 224 Volt. Ik heb de trafo losgekoppeld en de beide 18 volts delen gepakt.. beide kanten waren 22 volt, maar dat kan aan mijn (goedkope) multimeter liggen.

Ik heb het idee dat het geheel nu kortsluiting aan het maken is, heb ik hier gelijk in?

Je moet de 0 van de eerste wikkeling aansluiten op 1 van de AC inputs. Dan de 18V samen met de 0 van de tweede wikkeling op de 0 input. De 18V van de tweede wikkeling aan de andere AC input.

Dus niet de 0 van beide wikkelingen aan elkaar.
Thomox

Bericht door Thomox »

sevenup schreef:
Thomox schreef:
Hallo Nijn,

Je moet de 0 van de eerste wikkeling aansluiten op 1 van de AC inputs. Dan de 18V samen met de 0 van de tweede wikkeling op de 0 input. De 18V van de tweede wikkeling aan de andere AC input.

Zou je het misschien even willen tekenen? Ik snap het niet goed :roll:

Edit:
Zo dus?
Wat is eigenlijk de '0' als ik maar 4 pennen heb ipv 5?
Bijlagen
Trafo Sevenup.png
Nijn

Bericht door Nijn »

Thomox schreef:
sevenup schreef:
Thomox schreef:
Hallo Nijn,

Zou je het misschien even willen tekenen? Ik snap het niet goed :roll:

Edit:
Zo dus?
Wat is eigenlijk de '0' als ik maar 4 pennen heb ipv 5?
Ja, zo ja! (Jouw eerste plaatje verschilt wel van de tekening op de bovenkant van de transformator, maar ik neem aan dat met de punten waar je 18V bij hebt gezet, ook die aansluitingen op de trafo bedoelt.)

Dat er een iets hogere spanning uitkomt in onbelaste toestand is ook niet vreemd. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met die vraag over 4 pennen in plaats van 5? Zijn je secundaire windingen niet van elkaar geschieden ofzo? Dat lijkt namelijk op de foto van je transformator wel het geval.
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Zoals je het in je laatste foto getekend hebt zou het in principe niet kunnen werken Thomox. In dat geval staan je secundaire wikkelingen in tegenfase. Netto zal je dan 0 V meten. In principe is het een kwestie van de secundaire in serie zetten. Het middelste punt is dan je centertap. De enige juiste manier is eigenlijk zoals in de blauw omkaderde tekening in het plaatje in de bijlage.

Wanneer je de boel niet symmetrisch zou belasten zou ik deze opzet niet gebruiken, maar een extra gelijkrichter toevoegen. Maar dat is hier niet echt aan de orde.

Het meten van 22 VAC wanneer je niets aangesloten hebt is normaal, een onbelaste trafo geeft ietsje meer spanning. Je meter is dus goed. Ik heb geen idee hoeveel stroom het beestje normaal trekt. 2x 220mA aan 18 V lijkt me iig genoeg. Toch lijkt het de trafo in verzadiging te gaan waardoor de spanning inzakt. Weet je zeker dat je nergens per ongeluk sluiting hebt gemaakt?
Bijlagen
1.jpg
Rudy

Bericht door Rudy »

Buiten al dit, maak je aansluiting van je hoofdtelefoon eens los en controleer eens of dit niet een mono geval is met een extra sluitingscontact.

mvg Rudy
sevenup

Bericht door sevenup »

Kaplaars schreef:
Z

Het meten van 22 VAC wanneer je niets aangesloten hebt is normaal, een onbelaste trafo geeft ietsje meer spanning. Je meter is dus goed. Ik heb geen idee hoeveel stroom het beestje normaal trekt. 2x 220mA aan 18 V lijkt me iig genoeg. Toch lijkt het de trafo in verzadiging te gaan waardoor de spanning inzakt. Weet je zeker dat je nergens per ongeluk sluiting hebt gemaakt?
Hij neemt ongeveer 2x30mA met de BC... transistoren in rust.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ai ai Thomox.
Ik wil geen zeur zijn, maar zo te zien heb je geen zekeringen voor of na de trafo en zijn de secundaire windingen gewoon bloot op de print gesoldeerd :!: :roll:
Een trafo zegt gewoon knal als het misgaat (een keer op straat meegemaakt en dat gaat echt hard hoor), over brandgevaar nog niet gesproken.
Thomox

Bericht door Thomox »

Het enige verschil wat ik zie op jouw print is dat de onderste diodes en de draadbruggen omgedraaid zijn ten opzichte van die van jou..

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view is de jouwe
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view is de mijne
Thomox

Bericht door Thomox »

Chris_T schreef:
Ai ai Thomox.
Ik wil geen zeur zijn, maar zo te zien heb je geen zekeringen voor of na de trafo en zijn de secundaire windingen gewoon bloot op de print gesoldeerd :!: :roll:
Een trafo zegt gewoon knal als het misgaat (een keer op straat meegemaakt en dat gaat echt hard hoor), over brandgevaar nog niet gesproken.
Hmm.. hoeveel A heb ik nodig dan?

Samen mag de trafo in het geheel 450 mA leveren, wat bij 18 volt neerkomt op 9A, klopt dat?
Kaplaars schreef:
In principe is het een kwestie van de secundaire in serie zetten. Het middelste punt is dan je centertap. De enige juiste manier is eigenlijk zoals in de blauw omkaderde tekening in het plaatje in de bijlage.

Wanneer je de boel niet symmetrisch zou belasten zou ik deze opzet niet gebruiken, maar een extra gelijkrichter toevoegen. Maar dat is hier niet echt aan de orde.
Hmm.. de eerste manier was toch de juiste?
Thomox

Bericht door Thomox »

Het probleem is gewoon dat er geen 0 of 18 oid op de trafo staat.. ik moet dus maar gokken wat de 18 en wat de 0 is? Bij wisselspanning heb je toch geen toegewezen iets?

Zie hieronder de foto van de boven en onderkant van de trafo
Bijlagen
IMG_20120711_132701.jpg
IMG_20120711_133100.jpg
cool

Bericht door cool »

In de eerste foto:
Aan de secundaire kant: verbind de 2e met de 4e aansluiting en meet tussen de 1e en de 3e.
Dan moet je ca 40v meten(dubbele spanning); zoniet maak een verbinding van de 2e naar de 3e en meet tussen de 1e en de 4e . Kijk of je nu 40v meet. De doorverbinding is de nul.
Thomox

Bericht door Thomox »

cool schreef:
In de eerste foto:
Aan de secundaire kant: verbind de 2e met de 4e aansluiting en meet tussen de 1e en de 3e.
Dan moet je ca 40v meten(dubbele spanning); zoniet maak een verbinding van de 2e naar de 3e en meet tussen de 1e en de 4e . Kijk of je nu 40v meet. De doorverbinding is de nul.
De 2e en de 3e heb ik met elkaar verbonden.. als ik nu meet op de 1e en de 4e meet ik 45 Volt, dus deze 2 zijn allebei de 0..

Ik moet dus pen 1 en 3 aan de 0 (van de print) hangen en pen 2 en 4 aan een van de AC's.. Klopt dit?
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Eigenlijk klopt het niet helemaal om 0 en 18 VAC te spreken wanneer je de pootjes van de trafo definieert. Immers, wanneer je de stekker omdraait, draaien ook 0 en 18 V om.

De truc is eigenlijk om te bekijken of de stroom in beide secundaire wikkelingen op hetzelfde tijdstip dezelfde kant oploopt. Dit is het geval in de tekening die ik eerder postte (blauwe omkadering). Immers staan beide wikkelingen dan mooi parallel aan de primaire. In de tekening die je eerder postte gaat de stroom juist op hetzelfde moment precies tegengesteld door de secundaire wikkelingen, immers loopt de stroom door de ene wikkeling de rechterkant op, en door de andere wikkeling de linker kant op; je spreekt dan van tegenfase.

Je gaf aan dat wanneer je pen twee met drie verbond je 45 VAC mat. De doorverbinding tussen pen twee en drie is dus de nul, ofwel de centertap. Als het goed is meet over pen één en drie, wanneer je pen twee met vier verbindt, rond de 0 VAC.

Eigenlijk geeft je trafo, door het verbinden van pen twee en drie 45 VAC. Immers heb je de wikkelingen in serie gezet. Maar doordat je de centertap als 0 definieert, meet je na gelijkrichting relatief hiervan een positieve en negatieve spanning.

Edit: Dus pen twee en drie aan de 0, pen 1 aan AC en 4 aan de andere AC aansluting. Overigens over de zekering. Ik las dat het versterkertje secundair 2x 30 mA aan 2x 18 VAC opneemt. Met een zekeringetje van 50 mA primair zit je dan zeker goed.
Laatst gewijzigd door Kaplaars op wo 11 jul 2012, 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Thomox

Bericht door Thomox »

Kaplaars schreef:
Eigenlijk klopt het niet helemaal om 0 en 18 VAC te spreken wanneer je de pootjes van de trafo definieert. Immers, wanneer je de stekker omdraait, draaien ook 0 en 18 V om.

De truc is eigenlijk om te bekijken of de stroom in beide secundaire wikkelingen op hetzelfde tijdstip dezelfde kant oploopt. Dit is het geval in de tekening die ik eerder postte (blauwe omkadering). Immers staan beide wikkelingen dan mooi parallel aan de primaire. In de tekening die je eerder postte gaat de stroom juist op hetzelfde moment precies tegengesteld door de secundaire wikkelingen, immers loopt de stroom door de ene wikkeling de rechterkant op, en door de andere wikkeling de linker kant op (op hetzelfde tijdstip natuurlijk); je spreekt dan van tegenfase.

Je gaf aan dat wanneer je pen twee met drie verbond je 45 VAC mat. De doorverbinding tussen pen twee en drie is dus de nul, ofwel de centertap. Als het goed is meet over pen één en drie, wanneer je pen twee met vier verbindt, rond de 0 VAC.

Eigenlijk geeft je trafo, door het verbinden van pen twee en drie 45 VAC. Immers heb je de wikkelingen in serie gezet. Maar doordat je de centertap als 0 definieert, meet je na gelijkrichting relatief hiervan een positieve en negatieve spanning.
Ik wil niet vervelend zijn haha, maar wat is nu het antwoord zoals hij in mijn plaatje aangesloten moet worden?
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Haha sorry Thomox, vergat ik het belangrijkste :mrgreen: Zie de edit in de post hierboven. Overigens Thomox, als ik nog een kleine tip mag geven; voor de veiligheid zou het misschien een goede oplossing zijn om het printtrafootje daadwerkelijk op een printje te monteren met eventueel een mooie printzekering ernaast. De 220V aansluiting kan je dan eventueel via een mooie printconnector (met voldoende afstand tussen de pootjes) aan kunnen sluiten. De kans in deze config is nét ff wat groter dat één van de netspanning voerende draden loslaat.
Thomox

Bericht door Thomox »

Maar waarom geef jij indirect een andere uitleg/ander antwoord dan cool en sevenup? Ik snap het eigenlijk niet meer :P Maar ik zal het even aansluiten zoals jij nu zegt.. proberen :P

Edit:
Ik heb het nu aangesloten zoals jij zegt.. Ik meet nu links AC tot 0 op de print 7 Volt, rechts AC tot 0 meet ik 11.6 Volt op de print.
Wat nu?

De trafo wordt zo gigantisch heet, wat kan dat zijn? Ik kan hem na 1 minuut iig niet meer vastpakken, hij is dan sowieso 60+ graden...

PS. ik heb alle componenten even nagesoldeerd, ik heb ondertussen wel stereo :)
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Waarschijnlijk legde ik het op een iets andere manier uit :wink: Maar nu ik het teruglees vertelde ik eigenlijk hetzelfde als Loek en 7 up, maar dan met wat theorie erachter. De uiteindelijke consensus waartoe Loek: 'De doorverbinding is de nul' die van Kaplaars 'De doorverbinding tussen pen twee en drie is dus de nul' en 7up 'Inderdaad de middelste samen aan de nul en de andere twee aan de AC aansluitingen' kwamen is volgens mij gelijk :)

Op deze manier zou het iig moeten werken :mrgreen: Ben benieuwd! Overigens Thomox, hoe had je de trafo hiervoor aangesloten?

Edit: hmm, dat is bizar. Het zou nog kunnen dat de trafo in kernverzadiging gaat omdat er erg weinig stroom wordt getrokken. Bij de ietwat goedkopere printtrafootjes wil dat nog weleens voorkomen. Zou je misschien een plaatje van de onderzijde kunnen uploaden? Heb je misschien nog een ander trafootje? Heb je de LM317 (links) en LM337 (rechts beide gezien vanaf de voorzijde) misschien omgewisseld? Worden er nog andere componenten op het printje warm?
Plaats reactie