fm naar middengolf?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

fm naar middengolf?

Bericht door KoenVW »

Hallo allemaal,

Een kennis van mij heeft een oude middengolf radio staan die hij wat meer zou willen gebruiken, maar hij kan zo goed als geen middengolf zenders thuis ontvangen. Kent iemand een apparaatje of een shema waarmee je FM of AM radio kan ontvangen en op middengolf kan uizenden o.i.d? Ik heb al heel wat gezocht op het internet, maar niks kunnen vinden!

Alvast bedankt!

Koen
cool

Re: fm naar middengolf?

Bericht door cool »

Wellicht geeft een buiten antenne, oftewel lange draad aan de antenne ingang beter resultaat?
ray5150

Bericht door ray5150 »

KoenVW schreef:
een shema waarmee je FM of AM radio kan ontvangen en op middengolf kan uizenden o.i.d?
trek de spaarpot maar open, want daar gaat de Radio Controle Dienst niet blij mee zijn...
Het is namelijk zonder vergunning niet toegestaan om zenders met een vermogen van meer dan enkele tientallen milliwats te bouwen en te gebruiken.

Waarom kan men daar geen middengolf ontvangen; vraag ik mij af, en zit er wel een goede antenne op ?
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik bedoelde ook geen zendmast :P , maar meer in het idee als de FM zendertjes die je ook op je iphone o.i.d kan zetten zodat je binnen een straal van 20 meter de muziek op je FM radio kan luisteren. Eigenlijk moet ik daar dus een middengolf variant van hebben dus... En hij woont vrij afgelegen op de veluwe, ik weet niet of dat invloed heeft op de ontvangst? Hier in de bilt kon ik met dezelfde radio wel een aantal zenders ontvangen namelijk...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

KoenVW schreef:
Ik bedoelde ook geen zendmast :P , maar meer in het idee als de FM zendertjes die je ook op je iphone o.i.d kan zetten zodat je binnen een straal van 20 meter de muziek op je FM radio kan luisteren. Eigenlijk moet ik daar dus een middengolf variant van hebben dus... En hij woont vrij afgelegen op de veluwe, ik weet niet of dat invloed heeft op de ontvangst? Hier in de bilt kon ik met dezelfde radio wel een aantal zenders ontvangen namelijk...
Dat is het dus die zendertjes mogen eigenlijk ook niet.
Deze zijn dan via de normale weg ook niet in Nederland verkrijgbaar.
ray5150

Bericht door ray5150 »

KoenVW schreef:
En hij woont vrij afgelegen op de veluwe, ik weet niet of dat invloed heeft op de ontvangst? Hier in de bilt kon ik met dezelfde radio wel een aantal zenders ontvangen namelijk...
Zoals gezegd, zet er eerst een een behoorlijke antenne op.

Voorbeeld :
http://home.hccnet.nl/wim.van.beek/loop/index-loop.html
http://members.home.nl/radiomorningstar ... nkorte.htm

Of google effe met: "middengolf antenne"
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Oke dan ga ik dat eerst eens uitzoeken, daar had ik niet eens aan gedacht. Wel vreemd dat zo'n FM zendertje niet mag, ik heb er zelfs een standaard in mijn telefoon ingebouwd zitten :?
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Die kleine fm zendertjes die bv in de telefoon zitten of los te koop zijn mogen volgens mij tegenwoordig maar helemaal zeker ben ik er niet van maar dat staat wel op de site van Agentschap Telecom.

Ik weet ook niet als er een FM naar middengolf converter is dan zou je klaar zijn, het lijkt me gek dat ze er niet zijn eigenlijk.

Misschien dat je anders is zou kunnen informeren bij een radio museum wie weet hebben die een oplossing hiervoor.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die radio heeft niet nog een extra ingang ofzo, ooit bedoelt voor een pickup of bandrecorder ofzo?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”