Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Het is misschien appels met peren .....

Maar ik zie net ook dit.
http://tweakers.net/nieuws/82037/goedko ... rmaat.html
Misschien is het allemaal het begin van leuke ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Raspberry Pi

Bericht door HoMeR »

Vanochtend een mailtje gehad van Farnell........
"Your Farnell Order Has Been Shipped."
Die van mij komt er ook aan !!!
:rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Raspberry Pi

Bericht door Lieuwe »

Ik heb de Raspberry Pi vandaag ontvangen :D.
Hij ligt thuis..
Dit gaat nog een hele lange middag worden op het werk...
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Raspberry Pi

Bericht door HoMeR »

Al iemand XBMC erop gekregen?

Tot nu toe zelf alleen nog maar even gespeeld met internet via de tv (HDMI-ingang).
(te weinig tijd, examentijd; nakijken, 2e correctie enz.)

Op een monitor (verschillende geprobeerd) met een HDMI-DVI connector geeft het beeld allemaal groene verticale strepen erdoorheen (of zou dat connectorretje stuk zijn ???)
Draai met de Debian-squeeze op 16 Gb class 4 SD-kaart. Gaat goed. Misschien nog kijken of een class 6 sneller is ?

In ieder geval erg leuk speelgoed !
:mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

HoMeR schreef:
Draai met de Debian-squeeze op 16 Gb class 4 SD-kaart. Gaat goed. Misschien nog kijken of een class 6 sneller is ?
Als je denkt dat de SD-snelheid een probleem is, zou ik meteen een Class 10 scoren via Ebay voor $ 18,99.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Raspberry Pi

Bericht door HoMeR »

danalog schreef:
XBMC op de RPi :)
Weer niet goed gelezen........ :oops:
Waar haal je die software/image ?
Heb al gezocht maar kan niet goed iets vinden; iets van OpenElec e.d. maar geen definitieve zaken.
Ben een linux-gebruiker, maar geen script-guru.....
Met een handleidinkie lukt zelf compileren ook nog wel, denk ik........ 8-[
mischa 72 schreef:
Als je denkt dat de SD-snelheid een probleem is, zou ik meteen een Class 10 scoren via Ebay voor $ 18,99.
Ok, dat lijkt me nog mooier..... :rock:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

Sorry ik heb me vergist :oops: .

Ze hebben een iets andere prijs dan ik zei. :mrgreen:

Ik was vorige week bij Mediamarkt, daar kosten ze het dubbele in euri :rofl:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

HoMeR schreef:
Waar haal je die software/image ?
http://www.xbmc.org
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Raspberry Pi

Bericht door Lieuwe »

Niet bij xbmc.org.
Ik heb xbmc al draaiende met raspbmc http://www.raspbmc.com/
Het voordeel van raspbmc is dat het eigenlijk debian is en dus ontzettend grote repository.
De image haal je hier weg:
http://download.raspbmc.com/downloads/b ... ing.img.gz

Nog een tip, haal niet sd kaartjes uit hong-kong. Groot deel is fake en slecht. Zo ontzettend duur zijn die dingen niet meer in nederland.
Kijk ook eens hier voor geschikte sd kaartjes:
http://www.elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#SD_cards
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

Lieuwe schreef:
Nog een tip, haal niet sd kaartjes uit hong-kong. Groot deel is fake en slecht. Zo ontzettend duur zijn die dingen niet meer in nederland.
Kijk ook eens hier voor geschikte sd kaartjes:
http://www.elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#SD_cards
Sorry, maar dit vind ik zwaar overdreven. Heb onlangs besteld en ze werken perfect. Snel en ook de capaciteit klopt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Raspberry Pi

Bericht door Ronald_1 »

SD-kaartjes kun je ook goedkoop in Nederland bestellen, bijv bij dataio.nl: http://www.dataio.nl/shop/41-flash-gehe ... &TreeId=40

Voordeel is dat je dan het kaartje snel in huis hebt, vanuit Hong Kong moet je al snel een week of twee wachten.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

Da's een goeie Ronald !
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

Iemand al eens geprobeerd hoe de RPi het in de auto doet? Het lijkt mij wel wat om hem als mediaplayer, navigaticomputer en diagnoseapparaat in te zetten.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

De RasPi als XBMC box is nog niet helemaal zo ver als we zouden willen:
The good news is that its works. XBMC runs pretty fast, with just a hint of lag when loading some menus. We felt at home using the confluence skin we’re familiar with, and had no trouble setting up our samba shares to the video library. The one problem is that it won’t play any of the video files we have on hand. None of them. So we downloaded the Big Buck Bunny trailer. It wouldn’t play that either. This is all a codec issue. Although the chip used on the RPi is capable of hardware decoding MPEG2 video, the foundation didn’t license that ability. So it can’t play that format, period. With the movie trailer we tried the OGG format and that’s not currently supported, but the MOV version did play, in full 1080p without trouble.
Link
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Raspberry Pi

Bericht door Lieuwe »

Ik heb eigenlijk nog geen problemen gehad met raspbmc. Hij speelt eigenlijk alle hd films in x264 in een mkv container prima af. 720p of 1080p, hij speelt het prima af.
Dit weekend ga ik even verder prutsen, sabnzbd loopt niet geheel naar wens. Alle cache en linux swap ga ik even op een externe hdd zetten, kijken of het dan beter werkt dan op de sd kaart.
En dit weekend zal ik even openelec met xbmc proberen, kijken hoe dat is.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

En? Hoe is het afgelopen?

Ik heb nl gisteren een "uitnodiging gekregen om een RasPi te kopen maar ik twijfel.
Hij zou bij mij alleen voor XBMC (en een miniStreamer) gebruikt gaan worden maar ik ben niet overtuigd nog...
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Raspberry Pi

Bericht door Lieuwe »

Sabnzbd heb ik niet lekker aan de praat weten te krijgen, kreeg telkens een of andere vreemde error eth0 kevent 2 ofzoiets.
Maargoed, alle software en besturingssystemen staan nog wel in de kinderschoenen!
Maar als je ziet hoe snel de distro's groeien is ongelooflijk.
Openelec start vele malen sneller op dan raspbmc RC1, maar raspbmc zit inmiddels al in RC3 en heeft mbt opstarten ook vele verbeteringen.
Mijn plan is uiteindelijk om hem in een voorversterker te zetten en te gebruiken als mediacenter en volume controller om een pga2311 aan te sturen. Dat is het einddoel, alleen duurt het waarschijnlijk nog wel een jaar voordat ik daar ben :mrgreen: .

Verder speelt xbmc vloeiend bijna alle films af die ik hier heb staan, een aantal niet ivm verkeerde codec.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Raspberry Pi

Bericht door HoMeR »

Raspbmc geprobeerd op een class 10 kaartje. Draait mooi.

Ander kaartje met een "gewone" Raspberry distro. Mijn dochter van 9 heeft het programmeren met "Scratch" al behoorlijk te pakken :rock: ; maakt al haar eigen "sprites".....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

Farnell heeft nu ook een kant&klare Linux/Debian op een 4GB kaartje voor bij de framboos-π
http://nl.farnell.com/samsung/raspberry ... 2-00002215

en ik lees dat ze vanaf mid-july weer orders aannemen...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Is dat mogelijk nog interessant om er een groepsinkoop voor zo een Raspberry te organiseren?
Of zouden daar geen mensen genoeg voor zijn.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Raspberry Pi

Bericht door Marp »

Animo is er misschien wel, maar omdat Farnell dat boardje ook aan particulieren levert, althans bij de vorige batch was dat het geval, is mijn inschatting dat een groepsaankoop weinig anders oplevert dan werk voor de organisator en misschien een klein voordeel in de verzendkosten voor deelnemers.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Raspberry Pi

Bericht door daniel »

heeft iemand toevallig al de geluidskwaliteit van de analoge uitgang beoordeeld? Die van mijn bordje valt nogal tegen, redelijk hoorbaare vervorming. Heb al wel de drivers geupdate en allerlei tips van het RPi forum geprobeerd. Heb nog niet gechecked hoe het met de digitale uitgang (via HDMI) klinkt.
Slecht geluid is zowel via xbmx (OpenElec) en via MPC/MPD.
Zoals het nu bij mij klinkt is analoge audio no go.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Raspberry Pi

Bericht door BertDB »

+1
is niet veel soeps dat analoog.
Digitaal op de I²S "pinnen" (= miniscule eilandjes) heb ik niet kunnen ontdekken.
Blijft inderdaad over het HDMI signaal..
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Raspberry Pi

Bericht door Lieuwe »

Dat komt omdat er een hele slechte dac op zit. Is absoluut niet bedoeld voor hifi doeleinden..
Via HDMI is het geluid gewoon prima en klinkt uitstekend. Is gewoon digitaal signaal.
Ze zijn druk bezig met het goed werkend krijgen van externe geluidskaarten met optische uitgang.

I2S schijnt misschien nog wel mogelijk te zijn, maar daar weet ik verder niks van af.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

Ik wil hem samen laten werken met de MiniStreamer. Dan gat hij via USB direct de DAC in (ook i2s eigenlijk maar handzamer qua aansluiten dan i2s).
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”