ZA14W08 in mid-budget drieweg

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel

Re: ZA14W08 in mid-budget drieweg

Bericht door Ronkel »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat resultaat niet zo fraai vind. Ik zou dan eerder gewoon de DXT pakken. Is een heel ander type hoorn, maar die heeft misschien ook weer zo z'n voordelen. De DXT meet in ieder geval goed.
markbakk

Bericht door markbakk »

Sowieso wel opmerkelijk, waveguides. Neem nou het filteren, de één zwoegt en zweet erop (ook op dit forum), de ander vindt dat het probleemloos werkt. Toch eens tijd om er zelf mee aan de slag te gaan...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het hangt heel sterk af van de gebruikte units in combinatie met vorm van de kast en de mid.
Soms is het inderdaad behoorlijk trekken en duwen.
Soms kun je met een paar componentjes een prima filter bouwen.

Ik heb je trouwens een PM gestuurd ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ronkel schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat resultaat niet zo fraai vind. Ik zou dan eerder gewoon de DXT pakken. Is een heel ander type hoorn, maar die heeft misschien ook weer zo z'n voordelen. De DXT meet in ieder geval goed.
Als ik heel eerlijk ben, op het gevaar af de kwaliteit van de Idunn van hannesie onrecht aan te doen: een goed gefilterde DXT wint het voor mij niet van een goed gefilterde H1212 bij normaal gebruik. Ik vind het geluid van de DXT wel goed, maar iets te dun, te weinig body. Met de grote waveguides zoals bertor en Martijn M gebruiken heb ik dat probleem niet. Maar die hebben dan ook constant directivity vanaf 1kHz. Das heel anders.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het altijd maar gevaarlijk om tweeters zomaar te gaan vergelijk in een totaaaaaaaaaal ander systeem en filter.
Zo vind ik het begrip "dun" bij een tweeter ook nogal vaag.
Kun je dat verduidelijken Jeroen?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

jeroen_d schreef:
Ronkel schreef:
Als ik heel eerlijk ben, op het gevaar af de kwaliteit van de Idunn van hannesie onrecht aan te doen: een goed gefilterde DXT wint het voor mij niet van een goed gefilterde H1212 bij normaal gebruik. Ik vind het geluid van de DXT wel goed, maar iets te dun, te weinig body. Met de grote waveguides zoals bertor en Martijn M gebruiken heb ik dat probleem niet. Maar die hebben dan ook constant directivity vanaf 1kHz. Das heel anders.
Je hebt wel een punt. Om de directivity van het systeem met een DXT tweeter redelijk smooth te krijgen zou je eigenlijk een 3" of max. 4" drivertje op een smalle baffle moeten zetten. De versmalling van het afstraalpatroon van de mid door diffractie op de baffle-rand vindt dan vrij hoog in frequentie plaats, waardoor je de boel vanaf ca. 3 kHz redelijk aan een DXT kunt koppelen qua directivity. Je laag-driver heeft dan weer een iets bredere baffle waardoor die weer wat lager in frequentie bundelt door diffractie.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
Ik ga niet slaan hoor, Jeroen :D, juist interessant dit soort informatie. :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Ik vind het altijd maar gevaarlijk om tweeters zomaar te gaan vergelijk in een totaaaaaaaaaal ander systeem en filter.
Zo vind ik het begrip "dun" bij een tweeter ook nogal vaag.
Kun je dat verduidelijken Jeroen?
Ik weet dat jij dat gevaarlijk vindt en als ik nogmaals heel eerlijk ben vind ik dat zelf eigenlijk ook, maar kun jij aangeven wat jij een totaaaaaaaal ander systeem vindt? De IDUNN is in wezen gewoon een 2-weg hoor.
Ik kan het niet verder verduidelijken. Ik zou het wel willen, maar het is soms zo ontzettend moeilijk te omschrijven wat je hoort. Ik ben het met je eens dat het puur subjectief is. Ik ben al te vaak geconfronteerd met dit feit. Maar ja, het wordt heel veel gedaan. Wat denk ik het belangrijkst is in mijn post dat de DXT in wezen niet een voordeel biedt, ondanks dat het een goede tweeter is. De waveguide zoals bertor die gebruikt geeft gewoon een heel ander, voor mij positief, effect.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ander systeem als in andere woofers, andere kantelpunten, ander type filter.
(Dus zeer waarschijnlijk ook ander afstraalgedrag).
Dat noem ik echt wel totaal anders.
In elk geval niet meer echt te vergelijken.

Als ik termen als "dun" lees, denk ik niet gelijk aan een tweeter.
Ik kan het niet eens rijmen bij een tweeter. (ik denk dan eerder aan te weinig bas ofzo)
Ik zou dan eerst willen weten of er nog meer aspecten zijn die dat "dunne" kunnen veroorzaken.
Dat kunnen zo gigantisch veel dingen zijn (meestal filter, woofer of luisteromgeving)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als ik de Idunn en Altera (DXT + H1224) vergelijk met de L18 monitor met H1212 dan valt me op dat die laatste het diffuse heeft wat ik typerend vind voor een 'normale' 2-weg. De DXT klonk (even als beschrijving) meer als een magnepan; grootser maar minder diepe soundstage. Uiteraard heeft filtering invloed maar in het gestoei met deze tweeter bleef ik deze mening aangedaan. De tweeter klinkt voor mijn gevoel anders, groots en schoon, bijna analystisch maar ergens mis ik wel warmte en diepte.

In een mooi CD ontwerp kan dat wel eens heel anders uitpakken. Een visaton KE25SC doet wat mij betreft beide, groots en schoon maar ook diepte en warmte. Voor anderen is dit wellicht bla bla, maar zo denk ik er op dit moment over :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het geen blabla. Ik heb het wel eens geprobeerd, tweeters die duidelijk verschillend klonken (27TDC en millennium) in dezelfde kast boven dezelfde midwoofer gezet. Met geen mogelijkheid kreeg ik die tweeters gelijk aan het klinken, wat ik ook deed met het filter. Ook daar trouwens dat effect, de millennium die robuuster klinkt tegen de 27TDC die verfijnd klinkt maar dunner (weer anders dan de DXT die beter klinkt). Een soort gemis aan kracht, ja hoe omschrijf je het hè? Ik ben toen later overgestapt van de SEAS27TDC naar de Peerless HDS tweeter, ook weer in dezelfde kast, beviel een stuk beter.
markbakk

Bericht door markbakk »

Zo, inmiddels een stukje verder met m'n project. Andere dingen doen is ook leuk O:)

De units (H1212, ZA14W08 en M22WR0908) zitten in de kast en vandaag was het droog genoeg om de zaak in de tuin te zetten. De ZA had natuurlijk mijn grootste belangstelling. Wat plaatjes:
ZA14W08 ingebouwd impedantie 120706.jpg
De unit zit in een kastje van circa 3 liter, lekker volgestopt met schuim. Ahum, je ziet wel een beetje troep bij 400 en 700 Hz, maar niks ernstigs.
ZA14W08 ingebouwd response 120706.jpg
De response laat geen verontrustende dingen zien. De bult bij 5k is geometrie driver en kast (toch niet helemaal goed uitgevogeld... en geen afgeronde kantjes). Niets dat ik niet netjes weg krijg in het filter.
ZA14W08 ingebouwd BD 120706.jpg
Tsja, de cone breakup blijft altijd 'fraai'. Bij 9kHz klinkt het als een klokje. Staande golf tussen de boven- en onderkant van de behuizing is redelijk onderdrukt door het schuim. Misschien toch nog een pluk Angel Hair erachter.
Kortweg, een driver die zo op het eerste gezicht keurig z'n werk doet. Wordt vervolgd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Veel waar voor het geld, die midwoofer, dat is duidelijk.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vind zo'n BD plaatje toch wat misleidend als je standaard CSD plaatjes gewend bent. Zit zo te zien nog best een aardige na-rinkel op bij 2 kHz.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Leuk dat dit weer actief is!

Heb toevallig ook de M22WR en de H1212 in huis... Ben benieuwd wat je bevindingen zijn en wat je er allemaal mee gaat doen :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Vind zo'n BD plaatje toch wat misleidend als je standaard CSD plaatjes gewend bent. Zit zo te zien nog best een aardige na-rinkel op bij 2 kHz.
Vind je? een rinkel die nog maar een paar periodes duurt en beneden -30dB zit. Je zoekt spijkers op laag water als je het mij vraagt. Je ziet in de datasheet ook een klein bultje bij 2kHz. Met slim filterontwerp is het volledig weg te werken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Pjotr schreef:
Vind je? een rinkel die nog maar een paar periodes duurt en beneden -30dB zit. Je zoekt spijkers op laag water als je het mij vraagt. Je ziet in de datasheet ook een klein bultje bij 2kHz. Met slim filterontwerp is het volledig weg te werken.
Waarom nu dit nu weer zo in persoonlijke trekken Jeroen? Kunnen we het niet gewoon feitelijk houden? :roll:

Ik zie gewoon op -20 dB een rinkel van een periode of 6 - 10. Dat soort dingen kun je op de scoop heel goed als een staart zien bij aansturing met een Gaussische burst. Dit zijn nu juist de finesses die een speaker goed of uitstekend maken.

De vraag is nog maar of dit de speaker zelf is en wat meer dempingsmateriaal niet effectiever is dan het filter tweaken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vind jij dit 'in het persoonlijke trekken'? Zo was het totaal niet bedoeld.
markbakk

Bericht door markbakk »

Heren toch! :wink:

Overigens is het volgens mij het restant van een verticale staande golf in de mid-behuizing (jawel, de enige evenwijdige wandjes natuurlijk...) dat had ik al geschreven...

[Edit]
Gewoon een 'klassiek' ontwerp, niets meer, maar naar ik hoop ook niets minder.
IMAG0093.jpg
De M22 zit in een kast van ruim 40 liter reflex (en ja, de poort bleek nog een behoorlijk aandeel 'troep' in de buurt van 600Hz uit te braken, om nog maar een discussie van pas op te rakelen). Het filter richt ik op onder de 300Hz crossen, de papierconus van de M22 breekt niet echt mooi op iets boven de 500Hz. De ZA14 mag het tot zo'n 2k doen (toch een beetje uit de buurt blijven van die breakup).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:

Overigens is het volgens mij het restant van een verticale staande golf in de mid-behuizing (jawel, de enige evenwijdige wandjes natuurlijk...) dat had ik al geschreven...
Lijkt mij ook. Anders zou die eerder en hoger in amplitude beginnen zoals die bij 10 kHz.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wel leuk hoor, weer zo'n klassieke 3-weg.
markbakk

Bericht door markbakk »

Nog wat andere scores, de M22 van dichtbij:
M22WR close range plus poort.jpg
Ik heb ook de poort aan de achterzijde meegemeten (die is zo'n 25cm lang). Microfoon voorzien van 'plopkapje': hoewel een omni veel minder gevoelig is voor wind moet je met de beperkingen van je meetspullen uiteraard rekening houden. De BR-afstemming moet wat samenspelen met de 'room gain', ik heb de kast redelijk zwaar gedempt.

De poortmeting vertoont zoals gezegd behoorlijk wat output bij 500-700Hz. Die piekt zodanig boven de rest uit, dat is niet de woofer 'om de box heen' maar de poort zelf. De effectieve lengte van zo'n 30cm hangt wel heel toevallig samen met de halve golflengte van bijna 600Hz.

De 27T ingebouwd is natuurlijk ook interessant, hoewel, die doet gewoon z'n werk:
T27BFC_G ingebouwd 120707.jpg
Meting op 1m (de zaak is niet gecalibreerd). Typische knie in de curve van 500 tot 2kHz zit ook in de datasheet. Ondanks de niet-afgeronde/afgeschuinde randen toch een vrij zorgeloze response (met drie verschillende afstanden tot de kastrand spreid je de diffractie blijkbaar redelijk). Nog even een BD:
T27BFC_G ingebouwd BD 120707.jpg
Je ziet de (naar ik mag aannemen) diffractiebijdrage nu wel terug, maar heel veel zorgen maak ik me nog niet. Mooi gereedschap toch, zo'n meetset (ik was een Neutrik frequentieschrijver gewend...).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooi hoor. Is zo te zien veel diffractie achtig iets, al kunnen het ook resten paneel resonanties zelf zijn. Denk dat als je het front bekleed met 13mm Technocell dat je er grotendeels van af bent.
markbakk

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Denk dat als je het front bekleed met 13mm Technocell dat je er grotendeels van af bent.
Goed idee. Gaan we integreren met het frontje (veel kindervingers in dit huishouden). Heb inmiddels wat zitten spelen met Boxsim (lekker eenvoudig pakket is dat toch...). Ben nog niet door de steile leercurve van SPW heen :-$ en twijfel of ik niet eens moet gaan kijken naar LSPCad en Soundeasy, vooral die laatste is, hoewel best prijzig, wel een nader onderzoekje waard.
Drieweg filter 120712_resp.jpg
Gaan we eerst maar eens naar luisteren (en nameten).
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er goed uit! Die Zaph driver lijkt me een mooi ding.

SPW kan ik me ook nooit echt eigen maken. Zo omslachtig als je Boxsim kent. Wat ik in Boxsim echter wel mis, is het eenvoudig kunnen omschakelen naar off-axis resultaten. Met SPW kun je meerdere curves in één grafiek weergeven.
Plaats reactie