Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zo een heb ik hier ook staan.
Kan me er prima mee redden al is hij wel te slap voor wat grotere gaten.
Maar bij mij is de speling en slingering wel te erg om heel nou keurig te kunnen boren.
Kan me er prima mee redden al is hij wel te slap voor wat grotere gaten.
Maar bij mij is de speling en slingering wel te erg om heel nou keurig te kunnen boren.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ziet er een stevig ding uit
.Zwaar werk vraagt zware middelen,doet je rug geen zeer
.
13mm ,da's mooi maar hoe dun houdt ie ze nog vast
.
Anne
13mm ,da's mooi maar hoe dun houdt ie ze nog vast
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hij weegt rond de 20 kg, en zou als minimum een boortje van 1.5 mm moeten kunnen hebben.
Maar zo klein ga ik hem toch niet voor gebruiken, dan kan ik beter de Proxxon pakken.
Ik heb hem juist gekocht voor de wat grotere gaten (4 a 5 mm) een beetje haaks in koelblokken te kunnen boren.
Maar zo klein ga ik hem toch niet voor gebruiken, dan kan ik beter de Proxxon pakken.
Ik heb hem juist gekocht voor de wat grotere gaten (4 a 5 mm) een beetje haaks in koelblokken te kunnen boren.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Netjes Ray, daar ga je zeker plezier van beleven.
Zo te zien een Jacobs kop met sleutel, ook al goed, beter dan die zelfspannende koppen. Wat wel belangrijk is is dat de boor niet slingert. Als dat wel zo is kun je er beter een nieuwe kop op zetten en bespaar daar dan niet op: Goedkoop is in dit geval rommel. Check ook even of de boor goed haaks op het plateu staat, daar heb je hem tenslotte voor
Zo te zien een Jacobs kop met sleutel, ook al goed, beter dan die zelfspannende koppen. Wat wel belangrijk is is dat de boor niet slingert. Als dat wel zo is kun je er beter een nieuwe kop op zetten en bespaar daar dan niet op: Goedkoop is in dit geval rommel. Check ook even of de boor goed haaks op het plateu staat, daar heb je hem tenslotte voor
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Inderdaad zit hier een tandkranskop op, geen topkwaliteit maar het werkt. hij zat een beetje vastgekoekt door vuil en olie prut, maar met wat wasbenzine en olie draait hij nu weer soepel.
Slingering of speling kan ik niet echt vinden, heb wat proefgaatjes (5mm) geboord en dat gaat prima.
Mijn gevoel zegt me dat die afwijking (slingering) met kleinere maten boren wel meer gaat tellen dan met grote maten.
Wat ik vooralsnog vervelender vind is dat de aandrijfkast met de V-snaar en de poelies nogal herrie maakt. het resoneerd nogal.
Van wat ik zo zie zijn de rubbers een beetje verdroogd, eff wat nieuws ertussen fabrieken.
Ik moet ook even kijken naar die bout die een beetje schuinhangt op de foto. dat is namelijk de V-snaar-spanner.
Die is dus niet origineel. Ook daar moet ik even iets beters voor verzinnen.
Het ding lijkt trouwens sprekend op een Ferm, alleen is deze een jaar of 10 ouder.
Zou ik een diepte-aanslag echt nodig hebben ? mischien kan ik daar ook iets voor maken.
Slingering of speling kan ik niet echt vinden, heb wat proefgaatjes (5mm) geboord en dat gaat prima.
Mijn gevoel zegt me dat die afwijking (slingering) met kleinere maten boren wel meer gaat tellen dan met grote maten.
Wat ik vooralsnog vervelender vind is dat de aandrijfkast met de V-snaar en de poelies nogal herrie maakt. het resoneerd nogal.
Van wat ik zo zie zijn de rubbers een beetje verdroogd, eff wat nieuws ertussen fabrieken.
Ik moet ook even kijken naar die bout die een beetje schuinhangt op de foto. dat is namelijk de V-snaar-spanner.
Die is dus niet origineel. Ook daar moet ik even iets beters voor verzinnen.
Het ding lijkt trouwens sprekend op een Ferm, alleen is deze een jaar of 10 ouder.
Zou ik een diepte-aanslag echt nodig hebben ? mischien kan ik daar ook iets voor maken.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha Ray,
W.b.t. dat trillen, kijk even of dat de motor zelf is. Bij heel veel van die goedkope dingen trilt die veel --> 3 fanen motor + condensator. Daar doe niets aan, mee leren leven. Overigens zijn die oude beter dan de nieuwe, Kinzo of Ferm of xxx, het komt allemaal uit India en is hetzelfde spul.
Een diepte aanslag is wel handig maar op al die goedkope dingen is dat van plastic, heb je niks aan en breekt snel af. Daar mis je dus niets aan. Een goede van staal zit alleen op profi machines maar meestal ook niet eens.
W.b.t. dat trillen, kijk even of dat de motor zelf is. Bij heel veel van die goedkope dingen trilt die veel --> 3 fanen motor + condensator. Daar doe niets aan, mee leren leven. Overigens zijn die oude beter dan de nieuwe, Kinzo of Ferm of xxx, het komt allemaal uit India en is hetzelfde spul.
Een diepte aanslag is wel handig maar op al die goedkope dingen is dat van plastic, heb je niks aan en breekt snel af. Daar mis je dus niets aan. Een goede van staal zit alleen op profi machines maar meestal ook niet eens.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
De motor...ja, die trilt wel en hij maakt ook wat geluid, maar de aandrijfkast trilt en dreunt erger. als ik mijn hand erop leg en de kast goed aanduw tegen het frame verdwijnt het dreunen grotendeels.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Kijk even of de aandrijf poelies goed vast zitten,heb de mijne ook moeten aandraaien omdat de machine trilde en herrie maakte.En het was nog wel een nieuwe machine.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Loodbitumen?ray5150 schreef:.............maar de aandrijfkast trilt en dreunt erger. als ik mijn hand erop leg en de kast goed aanduw tegen het frame verdwijnt het dreunen grotendeels.
Ach je komt er wel uit
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik zat inderdaad ook aan loodbitumen oid te denken. Heb inmiddels wel het "rammel" niveau wat terug kunnen brengen door een paar nieuwe van deze te plaatsen tussen frame en aandrijfkast.
de oude waren nogal verdroogd een dempte niet zoveel meer.
Dat hielp al een stuk, nu ook eens wat prutsen met de spanner voor de V-snaar om de boel op de juiste spanning te zetten.
De snaar is in redelijke staat, er zitten wel een paar rafeltjes aan maar niet ernstig versleten.
Ik ben niet echt een voorstander van boren met spiritus ivm het brandgevaar, de schuur is van hout...
heb altijd goede resultaten met motorolie, bijkomend voordeel is dat de boortjes nooit roesten.
Al het blanke metaal is immiddels met staalwol gedaan en in de olie gezet, het ziet er al weer een stuk beter uit.
Volgende maand maar eens kijken voor een machine klem...
de oude waren nogal verdroogd een dempte niet zoveel meer.
Dat hielp al een stuk, nu ook eens wat prutsen met de spanner voor de V-snaar om de boel op de juiste spanning te zetten.
De snaar is in redelijke staat, er zitten wel een paar rafeltjes aan maar niet ernstig versleten.
Ik ben niet echt een voorstander van boren met spiritus ivm het brandgevaar, de schuur is van hout...
heb altijd goede resultaten met motorolie, bijkomend voordeel is dat de boortjes nooit roesten.
Al het blanke metaal is immiddels met staalwol gedaan en in de olie gezet, het ziet er al weer een stuk beter uit.
Volgende maand maar eens kijken voor een machine klem...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik heb imiddels een paar stelschroeven voor de motor gevonden, hij draait nu als een zonnetje en maakt bijna geen bijgeluiden meer.
Laat6ste vraag nog, dan gaan we weer verder met elektronica...
Er is vast wel iemand die mij kan vertellen wat een goede snelheid is om in aluminium te boren met 3 tot 6 mm diameter. ?
Ik kan kiezen uit : 600, 900, 1250, 1750 en 2500 RPM.
Laat6ste vraag nog, dan gaan we weer verder met elektronica...
Er is vast wel iemand die mij kan vertellen wat een goede snelheid is om in aluminium te boren met 3 tot 6 mm diameter. ?
Ik kan kiezen uit : 600, 900, 1250, 1750 en 2500 RPM.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zijn "boortabellen" voor. FF zoeken op internet of gewoon proberen. Met een goede scherpe boor moeten er mooie continue boorkrullen uit komen. Overigens zijn er speciale aluminium boren. Normale bouwmarkt boren zijn voor staal geslepen. Die speciale alu boren lonen alleen als je veel alu boort, maar dat gaat dan ook braamvij als een zonnetje. Een keer ergens anders voor gebruikt, dan is dat voordeel weg.
En bezuinig niet op een goede machineklem van minstens 100mm bekwijdte als je die aanschaft.. Die goedkope dingen rammelen, klemmen niet goed of zijn niet helemaal recht. Voor een goede ben je richting €50 kwijt.
{Edit]
Halverwege deze PDF staat een tabel voor de snelheden van diverse metalen: http://www.contimac.org/PDF/HANDLEIDING ... 5010nl.pdf
Dit zijn maximale snelheden, minder mag ook.
[/Edit]
En bezuinig niet op een goede machineklem van minstens 100mm bekwijdte als je die aanschaft.. Die goedkope dingen rammelen, klemmen niet goed of zijn niet helemaal recht. Voor een goede ben je richting €50 kwijt.
{Edit]
Halverwege deze PDF staat een tabel voor de snelheden van diverse metalen: http://www.contimac.org/PDF/HANDLEIDING ... 5010nl.pdf
Dit zijn maximale snelheden, minder mag ook.
[/Edit]
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
En smeren met "4711"Kappa7 schreef:1250
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat ruikt wel lekker tijdens het werken...Pjotr schreef:En smeren met "4711"Kappa7 schreef:1250
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Da's wel leuk en aardig, zo'n tafel boorkollommetje, maar dat tafeltje...da's zo klein
Vooral als je in een SK271 koelblok van een kilo of 5 moet gaan boren.
Dus een stukje multiplex uit de afvalbak gevist, paar bouten en moeren erbij en voila :
En boren maar, ik heb spijt dat ik niet jaren geleden zo'n ding heb gekocht....het werkt zoooo lekker...
Ik heb erover getwijfeld om ook tussen de mosfet's te boren om een M4 boutje te bevestigen, maar toch besloten om het niet te doen.
Vind het risico van beschadigen van de mosfet's té groot, er zit maar een mm of 8-10 ruimte tussen onderling.
Vooral als je in een SK271 koelblok van een kilo of 5 moet gaan boren.
Dus een stukje multiplex uit de afvalbak gevist, paar bouten en moeren erbij en voila :
En boren maar, ik heb spijt dat ik niet jaren geleden zo'n ding heb gekocht....het werkt zoooo lekker...
Ik heb erover getwijfeld om ook tussen de mosfet's te boren om een M4 boutje te bevestigen, maar toch besloten om het niet te doen.
Vind het risico van beschadigen van de mosfet's té groot, er zit maar een mm of 8-10 ruimte tussen onderling.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat handoekje is nog niet gewassen! 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ziet er heerlijk solide uit! Wat betreft het opboren van de torren. Ik heb dit zelf eens gedaan met een set LT1083 spanningsregulator. De achterliggende reden was dat ik die zondag geen geschikte m3-boutjes liggen had, maar wel mooie m4 exemplaren
.
Uiteindelijk boor je maar een klein stukje weg, maar ik heb geen idee hoeveel marge je hier hebt.
Zelf vind ik het altijd wel fijn om na het vastzetten van de torren nog even de soldeerbout tegen de pinnen te houden, zo weet je zeker dat er minimaal spanning op de pinnen zit. Volgens mij had Pjotr dit eerder al eens geopperd.
Uiteindelijk boor je maar een klein stukje weg, maar ik heb geen idee hoeveel marge je hier hebt.
Zelf vind ik het altijd wel fijn om na het vastzetten van de torren nog even de soldeerbout tegen de pinnen te houden, zo weet je zeker dat er minimaal spanning op de pinnen zit. Volgens mij had Pjotr dit eerder al eens geopperd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik zie dat Ray voor de koeling gewoon Spa Blaauw gebruikt. Dat is toch niet gebruikelijk voor het boren in aluminium. 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ach hij gebruikt ook Johma salade als koelpasta, dus waarom niet

-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Vandaar die vlekken in het handdoekje!Pjotr schreef:Ach hij gebruikt ook Johma salade als koelpasta, dus waarom niet![]()
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat komt door het kwijlen, bij de gedachte hoe mooi het gaat klinken.ds23man schreef:Vandaar die vlekken in het handdoekje!
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hebben jullie niks beters te doen dan te zeuren over een handoek en een bakje salade ? 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Moet je dan eens niet een nieuwe hobby gaan zoeken ?

