Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door dre »

xavian bedoel je?

die maken zeker leuke dingen! 8)

Afbeelding

de grotere modellen klinken ook erg fraai trouwens!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Yep. Alleen dan met een rechte baffle...dat schuine vind ik persoonlijk nogal suf ogen. Van de week even met een kennis om tafer die mn vorige kastjes heeft gemaakt. Ik zal uiteraard wat plaatjes posten :-)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door hannesie »

satefan schreef:
Yep. Alleen dan met een rechte baffle...dat schuine vind ik persoonlijk nogal suf ogen.
Het gaat er toch om hoe ze klinken. :D
Maar met een schuine baffle moet je waarschijnlijk weer een ander filter of aanpassen. :oops:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Precies, met een rechte baffle kan ik het bestaande filter gebruiken. Ik denk er wel over om het filter extern te maken zodat ik wat makkelijker kan tweaken...steeds mn kastjes open maken is a) veel werk en b) worden de kastjes er niet mooier van.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Ik weet dat hier een ander topic voor is...maar aangezien ik nu lekker aan t genieten ben van de preamp & ucd's doe ik t toch maar even hier: ZIt even de CD 'Companion' van Patricia Barber te luisteren...nummer 'black magic woman' u allen vast bekend. Zit je lekker rustig en kalm te luisteren...begint na 2 minuten of zo het publiek plots te klappen en te schreeuwen...alsof ze naast je zitten! Wat een dynamiek in deze CD...

Sorry...moest ff gedeeld worden :-)

Satefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door dre »

dan heb je het niet voor niets gedaan! 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door hannesie »

satefan schreef:
Ik weet dat hier een ander topic voor is...maar aangezien ik nu lekker aan t genieten ben van de preamp & ucd's doe ik t toch maar even hier: ZIt even de CD 'Companion' van Patricia Barber te luisteren...nummer 'black magic woman' u allen vast bekend. Zit je lekker rustig en kalm te luisteren...begint na 2 minuten of zo het publiek plots te klappen en te schreeuwen...alsof ze naast je zitten! Wat een dynamiek in deze CD...

Sorry...moest ff gedeeld worden :-)

Satefan
Ik kan het helemaal met je eens zijn. :mrgreen:
Ik heb hem eens opgezocht op "tnet", vooral dan het orgeltje en de trommels ( Conga?) hele mooie opname.
edit: typevout
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 25 jun 2012, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peetey
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 21:36

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door peetey »

Hoi allemaal,
heb deze hele string doorgelezen en het is altijd leuk als iemand zich 'bekeerd' tot buizen liefhebber. Het moet me alleen wel van het hart dat als ik de vragen doorneem dat het mss zinvol is voor satefan om gedurende al zijn reizen eens wat leesvoer mee te nemen.
De boeken van Rainer zu Linde zijn vrij toegankelijk bijv. Buizen techniek is geen hocus-pocus en redelijk recht toe recht aan.
Natuurlijk is dit forum een giga hulp en erg handig maar het zou toch ook voor jezelf prettig zijn als je snapt wat er gemeten wordt bijvoorbeeld.
Begrijp me niet verkeerd, het is geen negatieve kritiek maar hooguit een aansporing je wat dieper in de materie te verdiepen waardoor het hele bouwen een stul interessanter wordt meteen!

grtz,
Peetey :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Hallo Peeteey,

Opbouwende kritiek kan ik best tegen hoor ;-). Ik heb gister tijdens het luisteren nog eens even na zitten denken over de bouw van de buizen-pre. Ik heb geen enkele ervaring in de electro-techniek, anders dan dat ik weet hoe je draadjes aan elkaar maakt, redelijk een soldeerbout kan hanteren en wat basis handelingen kan verrichten.

Mn eigen conclusie is dan eigenlijk ook dat dit achteraf gezien wellicht een brug te ver was gezien mijn kennis en ervaring. Ik ga zeker de door jou aangegeven lectuur eens bekijken. De 'million dollar question' voor mij is altijd: 'zou je het nog een keer doen?'. Ik denk t niet eerlijk gezegd. Wat t leuk? Zeker wel maar ik heb meerdere malen gedacht om de boel in de hoek te mieteren en een ampje te kopen ergens.

Neemt niet weg dat ik iedereen graag bedank voor de toegestoken hulp!

Satefan
Gebruikersavatar
peetey
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 21:36

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door peetey »

hoi satefan,
het 'de boel in een hoek mieteren'heet bij mij 'de zooi uit het raam smijten' :twisted: en ik denk dat voor bijna iedere zelfbouwer dit een bekend fenomeen is. Juist dat je het niet gedaan hebt is een teken dat je van doorzetten houdt!

Ik denk eerlijk gezegd dat juist de boekjes van zur Linde (nee, ik heb geen aandelen bij elektuur!) je een boost zullen geven om bijvoorbeeld eens aan een eindtrap te beginnen. En dan niet op een printje, waarbij het tweaken altijd lastig is maar gewoon vrij opgebouwd. Een pre is in principe een stuk lastiger te bouwen omdat het net allemaal wat nauwer luistert.

Hoe dan ook, probeer "audio en gitaarschakelingen "van genoemde auteur eens te bemachtigen op marktplaats of via bol.com en lees het eens door. Niet teveel theorie en alles direct toepasbaar op de in het boek behandelde schama's. Ik wed dat als je een buizen eindtrap gaat gebruiken er een nieuwe wereld voor je open gaat, zeker juist ook bij het beluisteren van je uiteindelijke resultaat.

Hoe dan ook, je hebt al gemerkt dat hulp altijd voorhanden is :D

grtz,
Peetey :mrgreen:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door nl3prc »

Dat uit het raam smijten deed ik vroeger wel als iets niet lukte tegen woordig laat ik het dan even een weekje met rust.
Maar ja niet iedereen is hetzelfde natuurlijk!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Bemoedigende woorden :-)

Eigenlijk is de zelfbouwhobby met name therapeutisch ingezet. Geduld is niet mn sterkste kant en dat is precies wat ik hier moet opbrengen. Dat is eigenlijk de belangrijkste les :-)

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Luisteren naar goede muziek kan ook heel therapeutisch zijn.

En ik moet dan ook wel eens oppassen dat ik geniet van de muziek, en niet snel even dat andere stukje opzoek om te horen, hoe zou dat dan klinken. :D
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Heel herkenbaar Hans! Maar voor mij is dat ook een graadmeter of ik de muziek goed genoeg vind...als ik ga zappen is de artiest gezakt ;-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Zo luisterde ik gister even naar 'Take Five' acapelle uitgevoerd door Voice Trek...heel bijzonder...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Hmmm....sinds gister iets typisch gaande hier...na ongeveer een half uurtje tot een uurtje muziek luisteren via de preamp begint de muziek soms te vervormen...het is niet mega-heftig maar wel duidelijk waarneembaar...iets met warmte te maken?

grt

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Grrr...het is dus nog wat erger....het vervormen wordt heviger en zachter en dan is er niets meer te horen. Er staat nog steeds 12.6V en 200V op de ingangen van de PCB...tot daar gaat het dan nog goed. Eea is al ingebouwd dus ik kan maar beperkt meten. Iemand een tip?

Edit: Ik zie de buisjes nog wel gloeien overigens. Dus de 12.6 gloeispanning doet het. Ik zal eens kijken of ik aan de 200V kant iets kan vinden.

Satefan
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door FR_Aad »

Balen dat je niet overal bij kan. In principe is iedere soldeerverbinding een mogelijk verdachte, lijkt mij.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Lijkt mij ook. Ik ga m vanuit even uit zn huisje halen en eens goed tegen t licht houden...

edit: het feit dat beide kanalen uitvallen doet me vermoeding dat het ergens centraal in de 240 volt fout gaat. Maar da's mijn boeren logica...

grt
Plaats reactie