markbakk schreef:
Dit snap ik eerlijk gezegd niet. De tweeters doen het niet via het filter, maar je hoort wél verschil wanneer je de keuzeschakelaar in het filter omzet? Dit lijkt gezien het schema wat met elkaar in tegenspraak.
Dit zou in prinicipe verklaard kunnen doordat het filter ook de woofer aansturing beinvloed. Toch heb ik het experiment herhaald en bleek het resultaat deze keer anders te zijn.

(even iets misgegaan vorige keer denk ik)
Ik heb het volgende gedaan. De draaischakelaar heeft 4 standen: flat response, A, B en C. Ik heb gekeken naar de verbinding die gemaakt wordt op de printplaat bij "flat response" en heb deze verbinding met een draadje direct op de printplaat gesoldeerd. De draaischakelaar is nu dus volledig buiten spel. De fuses zijn ook gebypassed. Ik heb zachtjes was muziek afgespeelt met de resultaten:
1. speaker in "originele" staat: klinkt nog steeds extreem dof, maar er komt wel wat geluid uit de tweeter.
2. inclusief filter zonder woofer: er komt nog steeds wat geluid uit de tweeter
3. direct op tweeter: er komt wat meer geluid uit de tweeter dan bij het vorige experiment. Dit is wellicht bedriegelijk omdat er nu wat frequenties bij zijn gekomen.
Ik krijg nu de indruk dat de tweeter het wel doet, maar gewoon heel matig. Alsof niet al het aangeleverde vermogen in geluid wordt omgezet. Is dit een mogelijkheid? Ik zal ze toch eens open proberen te krijgen.
markbakk schreef:
Als je nu eens de woofer loskoppelt en de tweeter gewoon via het filter laat spelen, hoor je dan wél of níet wat? Imho gaat er aan foliecondensatoren en weerstanden weinig stuk, ook na dertig jaar. Geoxideerde contacten, gebroken verbindingen, hard geworden coating op de dome en de ophanging en stroperige ferrofluid (maar dat is volgens mij van ná '77) zijn m.i. meer waarschijnlijk als oorzaak.
Ik kan me voorstellen dat er weinig stuk gaat aan die componenten, maar vind het dan wel vreemd dat die weerstanden er zo raar uitzien. En condensatoren gaan ook wel eens stuk op moederboarden, of is dat niet te vergelijken?
wouter schreef: Delft is wat mij betreft te ver om te gaan helpen, maar je bent hier van harte welkom en ik heb heeeeeel veel tijd (vanwege een hernia heb ik al zomervakantie... 10 weken

) Heb een LC(R)-meter en metingen aan luidsprekers kan ik ook.
Bedankt voor je gastvrijheid! Ik ga eerst zelf nog even klooien voordat ik met deze betonblokken ga zeulen.
Wat ik overigens zelf erg vreemd vind is dat beide speakers hetzelfde probleem hebben. Na 30 jaar opeens tegelijkertijd stuk...? Zou mijn versterker iets geks gedaan hebben? Ik had een Marantz PM 50 toen ze stuk gingen (heb nu een Marantz 7300 OSE)
Leon