(5x5) poweramp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sevenup

(5x5) poweramp

Bericht door sevenup »

Nu ik aan het wachten ben op de printen van de (10x10) preamp heb ik een klain bordje gemaakt voor de LM1875. Hij is maar 5x5cm met voeding er bij op. Trafo aansluiten en klaar.

Hij speelt goed met een 2x15-18V transformator. Printen zijn ook al ontworpen en onderweg :)
Er passen tot 2x 3300uF/35V buffer elco's op, groot genoeg.
Bijlagen
DSC_0192.JPG
SuperR

Re: (5x5) poweramp

Bericht door SuperR »

Leuk, heb je gewoon het schema uit de datasheet toegepast of heb je nog wat slimmigheden toegepast?
Waarom die grote diodes als je ook met een brugcel had kunnen gelijkrichten? Dat scheelt ruimte. (http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1733)
Wat voor connector heb je in je ontwerp gebruikt voor je ac voeding in? De methode die je op je foto gebruikt ziet er niet heel fijn uit :)
En hangt de print en voeding-kabels nu aan je ic of heb je in je ontwerp wel wat bevestigingsoogjes kunnen plaatsen?
Ik snap dat het leuk is om een kleine print te maken, maar het was n.a.w. goedkoper en praktischer om er een stereobakje van te maken van 10*5 of 10*10...
sevenup

Bericht door sevenup »

SuperR schreef:
Leuk, heb je gewoon het schema uit de datasheet toegepast of heb je nog wat slimmigheden toegepast?
Waarom die grote diodes als je ook met een brugcel had kunnen gelijkrichten? Dat scheelt ruimte. (http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1733)
Wat voor connector heb je in je ontwerp gebruikt voor je ac voeding in? De methode die je op je foto gebruikt ziet er niet heel fijn uit :)
En hangt de print en voeding-kabels nu aan je ic of heb je in je ontwerp wel wat bevestigingsoogjes kunnen plaatsen?
Ik snap dat het leuk is om een kleine print te maken, maar het was n.a.w. goedkoper en praktischer om er een stereobakje van te maken van 10*5 of 10*10...
- Schema is als in het datasheet.
- Diodes had ik nog een groot aantal van liggen
- Connectoren zijn standaard steek 2.54mm. Wil ik zoiets voor gebruiken:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5263 ... 0&ref=list
- Er zitten 2 bevestigingsoogjes aan de achterkant, naast de elco's.
sevenup

Bericht door sevenup »

Printjes zijn er :)

Helaas een foutje gemaakt. De voedingselco's heb ik op het laatst gedraaid, omdat ik de plus en min verkeerd om had. Heb toen vergeten de thermal pads aan de andere pool van de elco te doen :oops:
Bijlagen
DSC_0217.JPG
cool

Bericht door cool »

Met een beetje freubelen toch goed te gebruiken :)
sevenup

Bericht door sevenup »

cool schreef:
Met een beetje freubelen toch goed te gebruiken :)
Een beetje van mezelf en een beetje van dremel :)
sevenup

Bericht door sevenup »

Heb 11 printjes gekregen, dus kon ik mooi prutsen met 1 printje om hem werkend te krijgen. Gelukkig verder geen foutjes in de layout. Wel de outline van de diodes net iets te klein zodat ze elkaar net aanraken als je ze er recht in zet.

Verder met de dremel de eilandjes van de buffer elco's corrigeren en hij speelt perfect.

Ben nu bezig met 2 printjes die ik zelf ga gebruiken. Zijn bijna klaar, alleen nog de LM1875s kopen :)
sevenup

Bericht door sevenup »

Het proefprintje.

Werkt perfect :)
Bijlagen
DSC_0234.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Ingebouwd in een kastje...
Bijlagen
DSC_0241.JPG
DSC_0242.JPG
SuperR

Bericht door SuperR »

Leuk zeg, speelt alles nog naar wens of was het een projectje uit verveling? :)
sevenup

Bericht door sevenup »

SuperR schreef:
Leuk zeg, speelt alles nog naar wens of was het een projectje uit verveling? :)
Hij speelt goed hoor. Uiteindelijk wil ik een setje met meerdere van deze kastjes maken.

-preamp
-phonoamp
-headphone amp
-active crossover
-2x20W eindversterker (voor mid hoog)
-2x mono 75W eindversterker (voor laag)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Sevenup, waar heb jij die 3-polige voedingschassisdeel vandaan ?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Sevenup, waar heb jij die 3-polige voedingschassisdeel vandaan ?
Ja, dat zou ik ook wel willen weten, en ziijn daar ook standaard kabels voor.
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Dat zijn microfoonpluggies Ray :-) Veel gebruikt in 27MC / HAM-radio spul. Yes, dat spul wat floreerde in de tijd van dat liedje door Dingetje 'dit is de zender van illegale Joop'. Jammer dat ik die 27 MC tijd niet echt meegemaakt heb. Ik dacht dat het type van deze plug ARS-9303 was waarbij het laatste getal correspondeert met het aantal pinnen. Je kan ze o.a. hier kopen: http://www.elektronicawereld.nl/categor ... b_pluggen/

Heb zelf iets soortgelijks in een headamp die ik een aantal jaren geleden gebouwd heb:

Afbeelding

Levert een zeer stabiele connectie, dat ook nog eens gaaf oogt, althans dat vind ik :kwijl:

@Zweitse, je kan rechtstreeks kabel solderen aan de connector. Zo ziet het er intern uit:

Afbeelding
SuperR

Bericht door SuperR »

Pff, net uit interesse even een cd'tje van die "Dingetje" opgezet. :-#
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Hahaha, ja SuperR, die lyrics gaan diep :lol: Ik kan zelf de manier waarop Dingetje bepaalde nummers persifleert wel waarderen, maar natuurlijk ieder z'n smaak :wink:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dingetje zit elke vrijdag bij Somertijd op Radio Veronica, hij doet de fileberichten met diverse personages (Fritz Stau, Jules Roulette en anderen. Hilarisch is dat.)

Die pluggen kun je beter niet gebruiken voor buizenschakelingen. Ik heb ze eens toegepast voor een phonodude, maar de 300VDC was toch echt teveel voor die plugjes. Een hoop gesis en gerook, dus snel vervangen door iets stevigers.

(Het gesis en gerook begint niet direct, maar pas na een paar uur speeltijd.)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Niet iedere buis werkt op 300 VDC, Robert.... :wink:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Robert heeft wel gelijk, gebruik connectoren waarvoor deze bestemd zijn, dit zijn microfoonpluggen! Ze zijn niet aanrakingsveilig als je ze los koppelt.

Je kunt dan beter gebruik maken van speakon connectoren. Officieel ook voor een andere toepassing, maar in elk geval steviger dan die microfoonpluggen.

Groeten,
Mischa
SuperR

Bericht door SuperR »

Powercon bedoel je. Eigenlijk voor netspanning, maar ik ken geen "symmetrische voeding" connectoren dus dit komt het dichts bij.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee, als ik zeg speakon bedoel ik ook speakon :wink: . Powercon is 3-polig en aangezien hier een 4-polige gebruikt is, ging ik ervan uit dat dat noodzakelijk was.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hmmm. ik zoek een stekker en chassideel om +18, +12, -12 en GND door te sturen, maximale stroom 1 Ampere. vandaar dat ik dat vroeg.
Nu zag ik dat er ook 5 polige XLR's zijn. zou ook een mogelijkheid zijn. mag natuurlijk niet teveel kosten.

(gruwelijk off-topic : hadden jullie deze al gehoord ? : http://www.radioveronica.nl/specials/pr ... ertijd.mp3 wel flink hard zetten... :rofl: )
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ray, deze zijn wellicht geschikt voor je. Kunnen volgens specs 5A hebben.

Gr. Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nee, is te duur. dan pak ik nog liever een 9 polige SUB-D, alleen is dat zo rottig gaten ervoor maken... :boos:
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

RobertD schreef:
Die pluggen kun je beter niet gebruiken voor buizenschakelingen.
Hi Robert,

300V is inderdaad niet handig :lol: Al zit ik van de andere kant te denken of dat wel oorzaak kan vinden in de connector zelf, mits een beetje redelijke kwaliteit. Immers is de fysieke afstand vele malen groter dan bij bijvoorbeeld buisvoetjes. Ook fungeert pertinax, gebruikt als buisvoetmateriaal in oude buizenbakkies, vele malen slechter als isolator dan het plastic in de microfoonplug. Toch gaat het zelfs met pertinax jaren goed, tenzij het ding verzeept is in de contactspray o.i.d. Ik ben het deels met je eens. Bij absolute HV zou ik ook een ander alternatief zoeken. Bij mijn ampje is dat niet aan de orde. Mijn ampje draait met ECC86'jes, ofwel autoradiobuisjes. Die mogen heul niet zoveel prik hebben op de anode (als ik het me nog goed herinner is Va max 30VDC). Gezien de afstand van circa 3mm tussen de pennen is dat nog prima binnen de marge :-) Uiteraard nooit problemen gehad, terwijl dit beestje al heel wat uurtjes gedraaid heeft. Ik meen deze plugjes zelfs weleens gezien te hebben in commerciële miniampjes, maar heb daar zo even geen plaatje van. Ik denk dat het zelfs voor Rays' toepassing nog prima kan werken. Maar uiteraard zijn deze plugjes inderdaad niet helemaal veilig wanneer ontkoppelt i.v.m. aanrakingsgevaar.

Edit: plaatje gevind :goeie: De Audiolabor Rein is zo'n commercieel ding met microfoonplug als spanningconnector:

Afbeelding

Toevallig viel mijn oog zojuist op mijn externe DVD-brander. Die heeft 12+/- en 5V+/- nodig. Geen idee hoeveel het ding aan stroom wegslurpt, maar de voeding kan aan beide lijnen 1 ampere geven. Die gebruikt deze connector:

Afbeelding

Juist, gewoon een simpele PS2 aansluitplug. Als het daar al goed mee gaat, kan ik me ergens niet voorstellen dat voor Ray zijn toepassing een microfoonplug (afgezien van aanraakveiligheid) niet geschikt zou kunnen zijn, immers zijn de fysieke geleiderpinnen vele malen dikker dan de connector toegepast in mijn externe LG brandertje. Verder is de afstand tussen de pinnen intern in zo'n microfoonplug vele malen groter. Je moet er natuurlijk niet een paar ampère doorheen jagen, maar zou 1 ampère echt zo'n risico met zich meebrengen? Daarbij vind ik, maar das puur een mening en een kwestie van smaak, een speakon connector een beetje 'lomp' en daarom minder elegant. Al is dat natuurlijk afhankelijk van de toepassing.
Plaats reactie