Apple Green Beauties met CHP-70

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

Van Arno heb ik een tijdje terug 2 stuks Black Beauty kastjes overgenomen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 34&t=15954

Echter ik ben nog op zoek naar geschikte units die in de infresingen passen. Qua geluidskwaliteit stel ik hier geen hoge eisen, de kastjes komen op de slaapkamer.

Wie heeft een suggestie voor een setje leuke betaalbare units, een eventuele 2e hands aanbieding is ook welkom.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 30 jun 2012, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Black Beauties welke units

Bericht door Zweitse »

Daar zit normaal de CHR70 van Mark Audio in.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Black Beauties welke units

Bericht door Walt »

Klopt, maar naar wat ik begrepen heb werkt de laatste generatie CHR70 minder goed in dit kastje...?

Ik zie dat Mark Audio nu ook een goedkope 124mm unit in het programma heeft met een papieren konus, zou deze geschikt zijn?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Black Beauties welke units

Bericht door Henkjan »

:oops: ik had die vraag al een keer gehad van Walt maar helemaal vergeten :oops:

De BB is ontworpen voor de CHR70 mk1, de mk2 is vrijwel gelijk dus die gaat zonder aanpassingen, de Omnes BB4.Al (dat is een zwarte mk2) ook. De mk3 heeft hele andere parameters en gaat dus niet zonder aanpassingen (zie de sims uit t ori topic die ik hier ook maar ff herhaal). Kwa inbouwmaten passen de CHP70 en de CSS EL70 ook gewoon, maar ook daar moet e.e.a. worden aangepast (qua parameters zitten deze vrij dicht tegen elkaar aan). De sperkring zal voor elke optie opnieuw gedaan moeten worden, maar dat is met een bak onderdelen, een meetset, en wat croonsteentjes zo gedaan.

Een alternatief waar ik aan dacht voor de mk3 is een "commercieel afgestemde" BR: met een redelijke bult die de illusie van diepgang schept :lol: met redelijk wat demping in de kast zou dat nog wel acceptabel moeten uitpakken (zal later wel even de plaatjes opnieuw maken, kan ze ff niet meer vinden)
Bijlagen
BB met EL70.png
BB gen1 vs gen3.png
BB gen3 options.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Black Beauties welke units

Bericht door Walt »

Die CHP70 ziet er qua uiterlijk en prijs intressant uit, ik denk dat ik daar voor wil gaan. Nu eens kijken wie deze kan leveren :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Black Beauties welke units

Bericht door Walt »

Zojuist bij Henkjan 2 stuks Markaudio CHP-70 besteld. Ik denk dat ik ze gewoon zonder GHP in het 4 liter gesloten kastje zet. Veel bas hebben we toch niet nodig.

Ik zag op internet nog wel een correctie netwerkje voorbij komen bestaande uit 0.68mH/4.7uF/10ohm heeft iemand dit hier al toegepast? Zijn er nog andere correctie netwerkjes beschikbaar?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Black Beauties welke units

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Die CHP70 ziet er qua uiterlijk en prijs intressant uit, ik denk dat ik daar voor wil gaan.
in de BB een flinke cap er voor, iets van 1000 à 1200µF
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Black Beauties welke units

Bericht door dre »

dat wordt prijzig als dat in mundorf moet! :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Black Beauties welke units

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Ik zag op internet nog wel een correctie netwerkje voorbij komen bestaande uit 0.68mH/4.7uF/10ohm ...
je ziet op internet wel meer voorbij komen :rofl: maar in welk formaat kast was dat? als de baffle daarvan overeenkomt met de BB, dan kan je t wel proberen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Black Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

Dankzij Henkjan heb ik de Mark Audio CHP-70 units nu al in huis. Via Tony nog een stel leuke aansluitingen gekocht.

De bedoeling is dat deze kastjes verder afgebouwd gaan worden samen met vriendinlief in het kader van haar eerste speakers. De kastjes zijn bijna helemaal verlijmd, alleen de bovenkant hebben we los gelaten om het filter makkelijk erin te kunnen zetten.

Qua filtering had ik dus al een schema gevonden voor de LCR, highpass condensator dus iets van 1200uF aanhouden begrijp ik?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0736[1].JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Black Beauties met CHP-70

Bericht door wouter »

Een 1200uF cap voor een compacte breedbander vind ik eigenlijk wel dubieus.. Zeker als de eisen aan kastformaat of diepgang niet keihard zijn.

Ik heb zelf 'beter gemeten' met een hoogdoorlaat condensator op mijn BNS E2.2/ Vifa M21 WG in een compacte kast, echter het klonk beter zonder. En dan hadden we het over 680uF bij een veel groter systeem.

Een BB zal zonder 1200 uF (zeker met Walt's ideeen O:) over caps) waarschijnlijk meer fun zijn, een zero-influence cap noemen we het dan :rofl:

Een gevalletje van Cap or Crap zal het niet zijn, ik verwacht verwaarloosbaar - alleen meettechnisch.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Black Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Het is zeker niet mijn bedoeling echt laag uit dit kastje te halen, ik denk dat ik die grote condensator inderdaad maar weglaat.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Black Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

Inmiddels zijn de kastjes helemaal verlijmd, tevens voorzien van poolklemmen alsmede de binnenbekabeling en de demping (noppenschuim + BAF). Vandaag zijn ze in de MDF grondverf gezet. Uiteindelijke kleur wordt appelgroen.

Alle werkzaamheden zijn trouwens grotendeels door mijn vriendin uitgevoerd, zo ook het solderen :mrgreen:

Complimenten nog aan Arno voor het zeer strak zagen van de kastjes, door de exacte 45 graden hoeken past alles perfect in elkaar en zie je geen kopse kanten van het MDF.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0737[1].JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door wouter »

Dan is het waarschijnlijk net iets schuiner dan 45 graden :wink:

Leuk dat je een ZBA opleiding begonnen bent, geef je het werkstuk straks ook een cijfer :D

Heeft MDF grondverf nou zoveel nut?

Na een tip van een vriend van me begin ik met spuitplamuur, hierdoor wordt ook de oppervlakte zijde van het plaatwerk erg glad. Werkt goed... al was ik wel een laag primer vergeten de eerste keer voor ik ging lakken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Of de witte MDF grondverf veel nut heeft weet ik niet zeker, het is wel volledig zwart MDF wat Arno heeft gebruikt voor deze kastjes, ik denk dat de appel groene lak straks beter naar voren komt op een lichtere ondergrond...

Ik ben benieuwd hoe de kastjes gaan klinken, voorlopig zit er verder geen LCR of HP-condensator in, de breedbander kan dus 'puur' laten zien wat hij kan.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door wouter »

En ik ben altijd zo jaloers op mensen die aan zwart MDF kunnen komen :lol:

Had je ze alleen maar transparant hoeven aflakken...

Maar goed. Wat de breedbander kan.... ik een kastje ja, op een paneel van 61x122 kun je horen wat de breedbander kan - zonder dat een noemenswaardige bafflestep roet in het eten gooit. In sommige gevallen komt dit de lineairiteit ten goede, meestal niet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

Toch nog maar even een LCR netwerkje gemaakt, schema komt van internet en is bedoelt voor een 15cm brede baffle, zou goed moeten werken dus. Gebruikte componenten:

Jantzen 0.68mH kernspoeltje
Audyn 4.7uF MKP
MOX 10 ohm

Uiteraard ook overwogen om er dure componenten in te zetten, maar voor een eerste speaker is dit ook wel prima lijkt me, en bovendien lekker compact.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0738[1].JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door Arno »

wouter schreef:
En ik ben altijd zo jaloers op mensen die aan zwart MDF kunnen komen :lol:
Tja, beetje zonde is het wel. Als ik dit had geweten had ik voor Walt wel een setje van gewoon mdf gezaagd.
Maar ja... :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Toch nog maar even een LCR netwerkje gemaakt, schema komt van internet en is bedoelt voor een 15cm brede baffle, zou goed moeten werken dus. Gebruikte componenten:

Jantzen 0.68mH kernspoeltje
Audyn 4.7uF MKP
MOX 10 ohm
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1557209
In bovenstaande link is het 0,39 mH, 2,7 Ohm en 47 uF en dat is wel behoorlijk anders. Het midhoog is dan luider en minder correctie over het geheel (gok ik...)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Volgens mij is dat LCR-filter uit jouw link voor een ander type unit...? Ik heb de CHP-70 dus met een papieren konus.

@Arno: de kleurkeuze is zeker voor vrouwen 1 van de leukere dingen aan zelf een speaker maken, ik kon dus moeilijk eisen dat hij zwart moest blijven.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

En nu zijn ze 'apple green':

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0739[1].JPG
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door CoenvanDongen »

Ik vind het een mooi kleurtje!
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door farmall »

Walt schreef:
En nu zijn ze 'apple green':

Groetjes Walter
Grappig die kleur, is weer eens iets anders.

Groetjes,
Marcel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door Walt »

Is een mooi kleurtje inderdaad!

Wel erg leuk zo'n klein simpel projectje: zeer eenvoudig filter, klein kastje, weinig werk etc.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Apple Green Beauties met CHP-70

Bericht door SARK »

Wat heb je daar voor gekke plexiglas-dingetjes staan :?:
Bijlagen
Mini-keukentrapje.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”