Apple Green Beauties met CHP-70
Moderator: Beheerdersteam
Apple Green Beauties met CHP-70
Van Arno heb ik een tijdje terug 2 stuks Black Beauty kastjes overgenomen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 34&t=15954
Echter ik ben nog op zoek naar geschikte units die in de infresingen passen. Qua geluidskwaliteit stel ik hier geen hoge eisen, de kastjes komen op de slaapkamer.
Wie heeft een suggestie voor een setje leuke betaalbare units, een eventuele 2e hands aanbieding is ook welkom.
Groetjes Walter
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 34&t=15954
Echter ik ben nog op zoek naar geschikte units die in de infresingen passen. Qua geluidskwaliteit stel ik hier geen hoge eisen, de kastjes komen op de slaapkamer.
Wie heeft een suggestie voor een setje leuke betaalbare units, een eventuele 2e hands aanbieding is ook welkom.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 30 jun 2012, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Black Beauties welke units
Klopt, maar naar wat ik begrepen heb werkt de laatste generatie CHR70 minder goed in dit kastje...?
Ik zie dat Mark Audio nu ook een goedkope 124mm unit in het programma heeft met een papieren konus, zou deze geschikt zijn?
Groetjes Walter
Ik zie dat Mark Audio nu ook een goedkope 124mm unit in het programma heeft met een papieren konus, zou deze geschikt zijn?
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Black Beauties welke units
De BB is ontworpen voor de CHR70 mk1, de mk2 is vrijwel gelijk dus die gaat zonder aanpassingen, de Omnes BB4.Al (dat is een zwarte mk2) ook. De mk3 heeft hele andere parameters en gaat dus niet zonder aanpassingen (zie de sims uit t ori topic die ik hier ook maar ff herhaal). Kwa inbouwmaten passen de CHP70 en de CSS EL70 ook gewoon, maar ook daar moet e.e.a. worden aangepast (qua parameters zitten deze vrij dicht tegen elkaar aan). De sperkring zal voor elke optie opnieuw gedaan moeten worden, maar dat is met een bak onderdelen, een meetset, en wat croonsteentjes zo gedaan.
Een alternatief waar ik aan dacht voor de mk3 is een "commercieel afgestemde" BR: met een redelijke bult die de illusie van diepgang schept
Re: Black Beauties welke units
Die CHP70 ziet er qua uiterlijk en prijs intressant uit, ik denk dat ik daar voor wil gaan. Nu eens kijken wie deze kan leveren
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Black Beauties welke units
Zojuist bij Henkjan 2 stuks Markaudio CHP-70 besteld. Ik denk dat ik ze gewoon zonder GHP in het 4 liter gesloten kastje zet. Veel bas hebben we toch niet nodig.
Ik zag op internet nog wel een correctie netwerkje voorbij komen bestaande uit 0.68mH/4.7uF/10ohm heeft iemand dit hier al toegepast? Zijn er nog andere correctie netwerkjes beschikbaar?
Groetjes Walter
Ik zag op internet nog wel een correctie netwerkje voorbij komen bestaande uit 0.68mH/4.7uF/10ohm heeft iemand dit hier al toegepast? Zijn er nog andere correctie netwerkjes beschikbaar?
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Black Beauties welke units
in de BB een flinke cap er voor, iets van 1000 à 1200µFWalt schreef:Die CHP70 ziet er qua uiterlijk en prijs intressant uit, ik denk dat ik daar voor wil gaan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Black Beauties welke units
je ziet op internet wel meer voorbij komenWalt schreef:Ik zag op internet nog wel een correctie netwerkje voorbij komen bestaande uit 0.68mH/4.7uF/10ohm ...
Re: Black Beauties met CHP-70
Dankzij Henkjan heb ik de Mark Audio CHP-70 units nu al in huis. Via Tony nog een stel leuke aansluitingen gekocht.
De bedoeling is dat deze kastjes verder afgebouwd gaan worden samen met vriendinlief in het kader van haar eerste speakers. De kastjes zijn bijna helemaal verlijmd, alleen de bovenkant hebben we los gelaten om het filter makkelijk erin te kunnen zetten.
Qua filtering had ik dus al een schema gevonden voor de LCR, highpass condensator dus iets van 1200uF aanhouden begrijp ik?
Groetjes Walter
De bedoeling is dat deze kastjes verder afgebouwd gaan worden samen met vriendinlief in het kader van haar eerste speakers. De kastjes zijn bijna helemaal verlijmd, alleen de bovenkant hebben we los gelaten om het filter makkelijk erin te kunnen zetten.
Qua filtering had ik dus al een schema gevonden voor de LCR, highpass condensator dus iets van 1200uF aanhouden begrijp ik?
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Black Beauties met CHP-70
Een 1200uF cap voor een compacte breedbander vind ik eigenlijk wel dubieus.. Zeker als de eisen aan kastformaat of diepgang niet keihard zijn.
Ik heb zelf 'beter gemeten' met een hoogdoorlaat condensator op mijn BNS E2.2/ Vifa M21 WG in een compacte kast, echter het klonk beter zonder. En dan hadden we het over 680uF bij een veel groter systeem.
Een BB zal zonder 1200 uF (zeker met Walt's ideeen
over caps) waarschijnlijk meer fun zijn, een zero-influence cap noemen we het dan 
Een gevalletje van Cap or Crap zal het niet zijn, ik verwacht verwaarloosbaar - alleen meettechnisch.
Ik heb zelf 'beter gemeten' met een hoogdoorlaat condensator op mijn BNS E2.2/ Vifa M21 WG in een compacte kast, echter het klonk beter zonder. En dan hadden we het over 680uF bij een veel groter systeem.
Een BB zal zonder 1200 uF (zeker met Walt's ideeen
Een gevalletje van Cap or Crap zal het niet zijn, ik verwacht verwaarloosbaar - alleen meettechnisch.
Re: Black Beauties met CHP-70
Hallo Wouter,
Het is zeker niet mijn bedoeling echt laag uit dit kastje te halen, ik denk dat ik die grote condensator inderdaad maar weglaat.
Groetjes Walter
Het is zeker niet mijn bedoeling echt laag uit dit kastje te halen, ik denk dat ik die grote condensator inderdaad maar weglaat.
Groetjes Walter
Re: Black Beauties met CHP-70
Inmiddels zijn de kastjes helemaal verlijmd, tevens voorzien van poolklemmen alsmede de binnenbekabeling en de demping (noppenschuim + BAF). Vandaag zijn ze in de MDF grondverf gezet. Uiteindelijke kleur wordt appelgroen.
Alle werkzaamheden zijn trouwens grotendeels door mijn vriendin uitgevoerd, zo ook het solderen
Complimenten nog aan Arno voor het zeer strak zagen van de kastjes, door de exacte 45 graden hoeken past alles perfect in elkaar en zie je geen kopse kanten van het MDF.
Groetjes Walter
Alle werkzaamheden zijn trouwens grotendeels door mijn vriendin uitgevoerd, zo ook het solderen
Complimenten nog aan Arno voor het zeer strak zagen van de kastjes, door de exacte 45 graden hoeken past alles perfect in elkaar en zie je geen kopse kanten van het MDF.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
Dan is het waarschijnlijk net iets schuiner dan 45 graden
Leuk dat je een ZBA opleiding begonnen bent, geef je het werkstuk straks ook een cijfer
Heeft MDF grondverf nou zoveel nut?
Na een tip van een vriend van me begin ik met spuitplamuur, hierdoor wordt ook de oppervlakte zijde van het plaatwerk erg glad. Werkt goed... al was ik wel een laag primer vergeten de eerste keer voor ik ging lakken.
Leuk dat je een ZBA opleiding begonnen bent, geef je het werkstuk straks ook een cijfer
Heeft MDF grondverf nou zoveel nut?
Na een tip van een vriend van me begin ik met spuitplamuur, hierdoor wordt ook de oppervlakte zijde van het plaatwerk erg glad. Werkt goed... al was ik wel een laag primer vergeten de eerste keer voor ik ging lakken.
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
Hallo Wouter,
Of de witte MDF grondverf veel nut heeft weet ik niet zeker, het is wel volledig zwart MDF wat Arno heeft gebruikt voor deze kastjes, ik denk dat de appel groene lak straks beter naar voren komt op een lichtere ondergrond...
Ik ben benieuwd hoe de kastjes gaan klinken, voorlopig zit er verder geen LCR of HP-condensator in, de breedbander kan dus 'puur' laten zien wat hij kan.
Groetjes Walter
Of de witte MDF grondverf veel nut heeft weet ik niet zeker, het is wel volledig zwart MDF wat Arno heeft gebruikt voor deze kastjes, ik denk dat de appel groene lak straks beter naar voren komt op een lichtere ondergrond...
Ik ben benieuwd hoe de kastjes gaan klinken, voorlopig zit er verder geen LCR of HP-condensator in, de breedbander kan dus 'puur' laten zien wat hij kan.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
En ik ben altijd zo jaloers op mensen die aan zwart MDF kunnen komen
Had je ze alleen maar transparant hoeven aflakken...
Maar goed. Wat de breedbander kan.... ik een kastje ja, op een paneel van 61x122 kun je horen wat de breedbander kan - zonder dat een noemenswaardige bafflestep roet in het eten gooit. In sommige gevallen komt dit de lineairiteit ten goede, meestal niet.
Had je ze alleen maar transparant hoeven aflakken...
Maar goed. Wat de breedbander kan.... ik een kastje ja, op een paneel van 61x122 kun je horen wat de breedbander kan - zonder dat een noemenswaardige bafflestep roet in het eten gooit. In sommige gevallen komt dit de lineairiteit ten goede, meestal niet.
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
Toch nog maar even een LCR netwerkje gemaakt, schema komt van internet en is bedoelt voor een 15cm brede baffle, zou goed moeten werken dus. Gebruikte componenten:
Jantzen 0.68mH kernspoeltje
Audyn 4.7uF MKP
MOX 10 ohm
Uiteraard ook overwogen om er dure componenten in te zetten, maar voor een eerste speaker is dit ook wel prima lijkt me, en bovendien lekker compact.
Groetjes Walter
Jantzen 0.68mH kernspoeltje
Audyn 4.7uF MKP
MOX 10 ohm
Uiteraard ook overwogen om er dure componenten in te zetten, maar voor een eerste speaker is dit ook wel prima lijkt me, en bovendien lekker compact.
Groetjes Walter
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
Tja, beetje zonde is het wel. Als ik dit had geweten had ik voor Walt wel een setje van gewoon mdf gezaagd.wouter schreef:En ik ben altijd zo jaloers op mensen die aan zwart MDF kunnen komen![]()
Maar ja...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1557209Walt schreef:Toch nog maar even een LCR netwerkje gemaakt, schema komt van internet en is bedoelt voor een 15cm brede baffle, zou goed moeten werken dus. Gebruikte componenten:
Jantzen 0.68mH kernspoeltje
Audyn 4.7uF MKP
MOX 10 ohm
In bovenstaande link is het 0,39 mH, 2,7 Ohm en 47 uF en dat is wel behoorlijk anders. Het midhoog is dan luider en minder correctie over het geheel (gok ik...)
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
Hallo Wouter,
Volgens mij is dat LCR-filter uit jouw link voor een ander type unit...? Ik heb de CHP-70 dus met een papieren konus.
@Arno: de kleurkeuze is zeker voor vrouwen 1 van de leukere dingen aan zelf een speaker maken, ik kon dus moeilijk eisen dat hij zwart moest blijven.
Groetjes Walter
Volgens mij is dat LCR-filter uit jouw link voor een ander type unit...? Ik heb de CHP-70 dus met een papieren konus.
@Arno: de kleurkeuze is zeker voor vrouwen 1 van de leukere dingen aan zelf een speaker maken, ik kon dus moeilijk eisen dat hij zwart moest blijven.
Groetjes Walter
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
Grappig die kleur, is weer eens iets anders.Walt schreef:En nu zijn ze 'apple green':
Groetjes Walter
Groetjes,
Marcel.
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
Is een mooi kleurtje inderdaad!
Wel erg leuk zo'n klein simpel projectje: zeer eenvoudig filter, klein kastje, weinig werk etc.
Groetjes Walter
Wel erg leuk zo'n klein simpel projectje: zeer eenvoudig filter, klein kastje, weinig werk etc.
Groetjes Walter
Re: Apple Green Beauties met CHP-70
Wat heb je daar voor gekke plexiglas-dingetjes staan 
